Rigtig gode billeder! Krydsningsstationen på Masnedø blev taget i brug 18. juli 1956. Stationen var fjernstyret fra Vordingborg st., men kunne også betjenes fra hytten lige ved det sydlige sporskifte lige før brofæstet. Ved etableringen af krydsningsstationen på Masnedø blev den 9 km lange strækning mellem Vordingborg og Orehoved delt op i to stykker på 4 + 5 km, og derved blev der omtrent samme afstand mellem krydsningsmulighederne som på resten af Falsterbanen.
Alle billederne er - at dømme efter solens stilling - taget om formiddagen. De to tog på billede 1 kunne derfor godt være sydgående E 125 (København af 08.10, Vordingborg planmæssig afgang 09.54, normalt krydsning med Tog 140 i Nørre Alslev kl. 10.11. På billedet har det sydfra kommende meget store E 140 (Nykøbing F Af 09.52, Vordingborg af 19.23) forspand af en P-maskine, og E 125 har måske været forsinket, så krydsningen er blevet forlagt til Masnedø.
Billede 2 viser således nok tog 140's forspands-P og lidt af den ordinære E-maskine.
Billede 3 er måske det lidt senere P 127 (København af 08.48, via Køge, Vordingborg af 11.32. Blev også kørt med E-maskine i oktober 1956.
Billede 4: Kunne godt være P 142, Nykøbing F af 10.00, Vordingborg af 10.42, via Køge til København an 14.03. Toget udvekslede godsvogne undervejs på større bystationer og havde lidt karakter af "blandettog".
Billede 5: Kunne godt være tog 140 en anden dag.
Er alle billederne taget samme dag, og er de her vist i den rigtige rækkefølge?
Venlige hilsener
Jens Bruun-Petersen