Jernbanearkivalier (Generelt)
Her er endnu et bidrag til jernbanearkæologien:
http://www.jernbanearkivalier.dk/
Mvh. Martin Jakobsen
Her er endnu et bidrag til jernbanearkæologien:
http://www.jernbanearkivalier.dk/
Mvh. Martin Jakobsen
af Niels Munch, 4/11 2011, 14:28 (4770 dage siden) @ Martin Jakobsen
Huiii Martin,
Der er godt nok GUF imellem - sikke en god idé!
Bedste hilsener, tak og fortsat god vind
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/11 2011, 17:59 (4769 dage siden) @ Niels Munch
Huiii Martin,
Der er godt nok GUF imellem - sikke en god idé!
Bedste hilsener, tak og fortsat god vind
Niels
Jeg vil gerne bakke op: Hutlihut! Det er kræs! Nogle gange drømmer jeg om, at en mand eller kvinde med god tid, de fornødne tilladelser og en mega-herre-stor-og-hurtig scanner scanner alt scan-bart på Danmarks Jernbanemuseum, Landsarkiverne og Rigsarkivet og ligger det ud på nettet til fri granskning. Det er jo vores allesammen kulturarv.
Din gode gerning tjener til inspiration for alle os andre!
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af h087 , køge, 4/11 2011, 18:26 (4769 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej
de forrige herrer udtrykke det jeg også ville sige og skrive
er også igang med at indscanne diverse planer
TIB og det sikringtekniske vil så tilgå Thomas Boberg Nielsen
og det andet kan der ses noget udpluk af her i arkivet
http://kmk-ho87.dk/forum/index.php
mvh henning h087
der er også en oversigt hvad der arbejdes med pt
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/11 2011, 09:29 (4768 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Jeg vil gerne bakke op: Hutlihut! Det er kræs! Nogle gange drømmer jeg om, at en mand eller kvinde med god tid, de fornødne tilladelser og en mega-herre-stor-og-hurtig scanner scanner alt scan-bart på Danmarks Jernbanemuseum, Landsarkiverne og Rigsarkivet og ligger det ud på nettet til fri granskning. Det er jo vores allesammen kulturarv.Din gode gerning tjener til inspiration for alle os andre!
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
------------------------------------
Ja, --idéen er der ikke noget i vejen med -min fulde tilslutning- men burde den (og andre lignende) ikke bare være at finde på den "allerhelvedes store" hjemmeside, der burde oprettes / være oprettet i Jernbanemuseets regi ???
Hvorfor skal vi finde det hele på en masse "små", private hjemmesider (incl. min egen) under alle mulige adresser, når det var meget nemmere med een stor i --forhåbentlig-- sikre hænder.
Tænk hvilke muligheder, der ville være, hvis der var interesse i Odense: Billeder, tegninger, reglementer og køreplaner, selv fotos af bevarede, men måske ikke-udstillede genstande, fra "baglokalerne".
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
af Steff, 6/11 2011, 12:02 (4768 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Kære alle!
Lad os antage – altså et næsten hypotetisk spørgsmål - at Jernbanemuseet synes at dette er en rigtig god ide, det med at skaffe serverplads, få indscannet diverse arkivalier af jernbanehistorisk værdi for brugerne og dermed også for forskning, kategoriseret, redigeret, fremstillet en passende hjemmeside/platform og ikke mindst styret alt dette økonomisk, administrativt og juridisk.
Danmarks jernbanemuseum er en del af DSB og Banedanmark – og har et budget der lige får det til at køre rundt sammen med de udadrettede aktiviteter som DSB museumstog og aktiviteter på museet. Museet er altså IKKE omfattet af statens museumslov som Nationalmuseet, Danmarks Forsvarsmuseum, Statens museum for kunst etc., men er en ”velvilligt stillet til rådighed del” af et nu selvstændigt offentligt selskab samt statsinstitutionen Banedanmark.
Så er rammerne sådan nogenlunde på plads:
- Der kan sikkert ikke afsættes en LØNNET fast heldagsmedarbejder.
- Der kan sikkert skaffes serverplads.
- Der kan skaffes en arbejdsstation.
- Der er kun EN kontaktperson på museet, og vedkommende har en anden hovedarbejdsopgave der SKAL løses.
- Der skal udfærdiges et bestemmelseskompleks, mål, krav, vilkår, kriterier og betingelser og det hele sættes i rammen af en vision og mission og dette skal godkendes af museets ledelse.
Hvordan kunne læserne her på Forum, REALISTISK og GENNEMFØRLIGT og indenfor ovennævnte rammer tænke sig denne opgave løst.
Altså ikke en amatørløsning, men en fuldstændig gennemført professionel løsning, der til gode ser de fastsatte mål på en realistisk og økonomisk forsvarlig måde indenfor de givne rammer.
Sluttelig, er der nogen måske her på forum eller andre steder, der indledningsvis har de fornødne kompetencer (og det er der), men ikke mindst viljen og tiden for de indledende arbejder? Jeg er HELT sikker på at museet vil se med velvilje på indledningsvise forslag, der eventuelt kan få sat i gang i ønskerne og som opfylder de ovennævnte faktorer.
--
Steffen Dresler
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/11 2011, 12:17 (4768 dage siden) @ Steff
redigeret af Erik V. Pedersen, 6/11 2011, 13:09
Hej Steff.
Som Du ved, har undertegnede allerede indsendt et sådant forslag (amatøragtigt eller .... ???) til Jernbanemuseet, der har modtaget det, kvitteret, udtalt sig let positivt og så gik det i stå.
Noget sådant skal ikke afgøres på 14 dage, men museet (dets leder) kunne måske lige selv have kommenteret det, positivt/negativt/henholdende, i stedet for blot at tie det ihjel.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
af Per Hauberg, 6/11 2011, 19:44 (4767 dage siden) @ Erik V. Pedersen
"men museet (dets leder) kunne måske lige selv have kommenteret det, positivt/negativt/henholdende, i stedet for blot at tie det ihjel."
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Og er det så ikke lige her, vi strander på den vanlige adresse..?
Hvad der er dit, det er også mit, men det, der er mit, kommer ikke dig ved....
Er jeg grov, hvis jeg antyder, at det ikke lige er ordet "velvilje", der først springer op på lystavlen ?
Jeg skrev en overgang med jævne mellemrum til bemeldte herre og tilbød hjælp på et område, indenfor hvilket min erfaring og kompetence er højt anerkendt - uden nogensinde at opleve så meget som et "nej tak".
I de aktuelle emne vil jeg mene, der kan laves meget hjemmeside- og elektronisk arkivering for de beløb, man betaler på internationale auktioner for spisevogns-bestik og diverse andre lettere højtflyvende projekter.
vh
Per
af Steff, 6/11 2011, 19:58 (4767 dage siden) @ Per Hauberg
Hej Per!
Ren nysgerrighed, hvor meget har museet da betalt for disse ting på auktioner?
Steff
--
Steffen Dresler
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/11 2011, 20:14 (4767 dage siden) @ Per Hauberg
Hej Per.
Ja, --Du bliver i det mindste ikke sagt imod fra min side.
Nu er det ikke det, der skal "vendes" her, --vi skal være positive og se fremad.
Lad os så se, hvor langt positiviteten rækker i Odense, nord for Banegården.
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=tkvj---stationer
af caprani , København, 6/11 2011, 12:54 (4768 dage siden) @ Steff
Museet er altså IKKE omfattet af statens museumslov som Nationalmuseet, Danmarks >Forsvarsmuseum, Statens museum for kunst etc.,
Og det er faktisk for dårligt. Jernbanens udvikling er i dén grad en del af kulturarven.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Steff, 6/11 2011, 13:26 (4768 dage siden) @ caprani
Du skal måske istedet være temmelig glad og taknemmelig for at statsinstitutionen DSB i sin tid så det som en naturlig opgave - som et departement af Trafikministeriet - på eget initiativ at indsamle jernbanehistorien indledningsvis i Sølvgade og remiser og senere fik det hele mere eller mindre overflyttet til Odense.
Hvis ikke der havde været dette initiativ, havde der IKKE været et Jernbanemuseum, men muligvis en afdeling med et par små lokomotiver og en vogn eller to under et muligt teknisk museum.
Kan du huske teknisk museum - det første i Helsingør? Ikke et ondt ord overhovedet, men der manglede også penge og derfor PLADS!!
I dagens Danmark løser Danmarks jernbanemuseum (sammen med klubberne) og Sporvejsmuseet (privat) opgaven med den offentlige skinnebårne trafiks historie i Danmark.
Jeg er heller ikke sikker på, at et eventuelt museum under Nationalmuseet ville kunne råde over lokomotivførere og andet jernbaneuddannet personale for at holde det hele kørende. Og hvordan skulle der skaffes materiel. Operatøren ville da hellere sælge til en hugger og få penge end selv at opbevare og udstille, ikke sandt?
Bare lige nogle informationer, at tingene er slet ikke så lette og ligetil som man tror, men komplekse og at de mulige løsninger her, måske er og har altid været de bedste. Også i fremtiden.
--
Steffen Dresler
af caprani , København, 6/11 2011, 13:34 (4768 dage siden) @ Steff
Det har du naturligvis ret i, og jeg er da selvfølgelig ligesom du selv og andre herinde glad for, at institutionen DSB og så mange klubber og frivillige har gjort, og gør, så stort et arbejde.
Dét jeg mener er blot en tese om, at såfremt det havde hørt under museumsloven som sådan, så havde der muligvis måske endda været flere penge, og dermed mere historisk materiel i drift, for ikke at tale om, at reparationer og service kunne udføres langt hurtigere med medvirken af lønnet personale.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Svend, 6/11 2011, 13:34 (4768 dage siden) @ caprani
Museet er altså IKKE omfattet af statens museumslov som Nationalmuseet, Danmarks >Forsvarsmuseum, Statens museum for kunst etc.,
Og det er faktisk for dårligt. Jernbanens udvikling er i dén grad en del af kulturarven.
Jernbanen har da heldigvis klaret sig rent museumsmæssigt. Det ser værre ud - meget værre - for veje og broer
http://www.vejogbro.dk/
Ganske vist et museum, men der er stort set ingenting......
Svend
--
Svend
af UTJ, 6/11 2011, 13:51 (4768 dage siden) @ Svend
Museet er altså IKKE omfattet af statens museumslov som Nationalmuseet, Danmarks >Forsvarsmuseum, Statens museum for kunst etc.,
Og det er faktisk for dårligt. Jernbanens udvikling er i dén grad en del af kulturarven.
Jernbanen har da heldigvis klaret sig rent museumsmæssigt. Det ser værre ud - meget værre - for veje og broer
http://www.vejogbro.dk/Ganske vist et museum, men der er stort set ingenting......
Et jernbanemuseum uden fokus på køretøjerne ville nok også være en ganske tam oplevelse. Nej, de mangler at tilføje en landevejskro også selvfølgelig tankstationer, lastbiler, busser og personbiler, for slet ikke at tale om diverse hestetrukne vogne. Men museer med biler og hestevogne er der jo til overflod af, så det er og bliver en død sild.
Nej et vejmuseum har et formidlingsproblem. Det er for smalt og veje og broer er altså kun musealt interessante i den historiske sammenhæng de indgår i.
af re20000, 6/11 2011, 16:27 (4768 dage siden) @ UTJ
Som det er nu, ser jeg det mest ideelt at de mennesker ude omkring, der har de for skellige emner som deres kæphest, er dem, der har den største energi, meste tid og dybeste viden. Er der noget de ikke selv ved, ved de, hvor de skal spørge og ikke mindst ved de hvad deres begrænsninger er. Det nytter ikke noget at folk, der hylder det frie, private initiativ, klynker efter hjælp fra en stat, der nærmest ikke er der mere, især i "disse krisetider". Tænk på i hvor mange år DSBs jernbanemuseum faktisk kun bestod af lidt velvilje og en kæmpeindsats af een mand, Dancker, der jo desværre ikke er her mere. Mange af jer har jo næsten en lignende status indenfor hvert jeres felt. Rejs jer i jeres fulde højde og lad os i fællesskab ønske at i det mindste, I i samarbejde med jernbanemuseet og klubberne, kan lave en liste over links til disse specialister, som kan ligge på jernbanemuseets og klubbernes sider. Det har jo også altid været en fordel ikke at lægge alle sine æg i den samme kurv.
Nold
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/11 2011, 17:16 (4768 dage siden) @ re20000
Som det er nu, ser jeg det mest ideelt at de mennesker ude omkring, der har de for skellige emner som deres kæphest, er dem, der har den største energi, meste tid og dybeste viden. Er der noget de ikke selv ved, ved de, hvor de skal spørge og ikke mindst ved de hvad deres begrænsninger er. Det nytter ikke noget at folk, der hylder det frie, private initiativ, klynker efter hjælp fra en stat, der nærmest ikke er der mere, især i "disse krisetider". Tænk på i hvor mange år DSBs jernbanemuseum faktisk kun bestod af lidt velvilje og en kæmpeindsats af een mand, Dancker, der jo desværre ikke er her mere. Mange af jer har jo næsten en lignende status indenfor hvert jeres felt. Rejs jer i jeres fulde højde og lad os i fællesskab ønske at i det mindste, I i samarbejde med jernbanemuseet og klubberne, kan lave en liste over links til disse specialister, som kan ligge på jernbanemuseets og klubbernes sider. Det har jo også altid været en fordel ikke at lægge alle sine æg i den samme kurv.
Nold
-------------
Som man siger: En gang på nettet altid på nettet ! ! ! Altså er der måske ikke den store fare ved at lægge alle æggene i samme kurv. I øvrigt lægger man / vi jo i givet fald kun kopier på en sådan "allerhelvedes stor" fællesside. Originalerne har vi / er vi selv .
"Vi" skal måske ikke have ret meget andet end den store side/hukommelse fra Staten / Jb.museet, og den skal kun vi have, fordi den burde være det mest sikre.
Foreninger/klubber kan blive opløst eller skifte mening efter næste generalforsamling. Går foreningen/klubben ned økonomisk, kan der måske gøres udlæg i både det ene og det andet, og der er ikke penge til hj.siden længere. Det burde ikke ske i Jernbanemuseums-regi.
Arbejdet: Billederne skal vel indsendes i "grydeklar" udgave, så de er lige til at lægge ind. Det kunne en / et par kvikke jernbane/pc-nørder vel klare efter nærmere aftaler med museet. Hvis nogen med "begreb om tingene" gennemser billederne først og udvælger, behøver der vel ikke en gang være tale om jernbane-entusiaster til indtastningen. Her behøver man måske kun at have forstand på pc-arbejde. Man kan jo begynde med de ældste fotos / tegninger, og se hvordan det går. Bliver det en succes, går man nogle år længere frem.
Når vi kommer til nu-tiden, bliver antallet sikkert for stort, og man må slå bremserne lidt til ! ! ! ???
Egentlig behøver man vel -i vore dage- heller ikke at sidde i Odense. Det kan vel -godt tilrettelagt- udføres som hjemme-pc-arbejde over hele landet.
-----
Dette er meget enkelt beskrevet, men godt tilrettelagt, skulle det vel ikke være en umulighed.
Meningen er IKKE at lukke www.jernbanen.dk -den er så stor og speciel, at den bør holdes udenfor- men alle vore andre "små-sider" kunne evt. passende samles under een hat - sammen er vi bedst (fri efter en bank ).
Erik V. Pedersen
www.evp.dk
Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.
Læs mereTo uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H