Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vdr. placering af spisevogne (Generelt)

af Hedegaard, 2/11 2011, 22:12 (4775 dage siden)

Beklager det lidt mærkelige spørgsmål.

I andre europæiske lande (især Tyskland) er der jo som regel visse "regler" når det gælder oprangeringen af IC/EC-tog.
Nogle af de mest kendte regler er, at spisevognen skal være placeret mellem 1. og 2. klasse vognene, og er togets destination en sækkebanegård, skal 1. klasse vognene helst være forrest.
De gange jeg har benyttet IC og EC-tog i bla Tyskland og Østrig, har jeg oplevet at spisevognen/Bistrovognen altid har vendt den samme vej: køkken/kiosk-afdelingen nærmest 2. klasse vognene, spise-afdelingen nærmest 1. klasse.

Mit spørgsmål er så, er dette blot et tilfælde, eller er det også en "regel" at spise-afdelingen skal være nærmest 1. klasse vognene?

I så fald, hvorfor? Regner man med at 2. klasse passagererne kun kommer ned i denne vogn for at hente snacks til kupeen eller...?

Vdr. placering af spisevogne

af Jens MO-Møller @, 2/11 2011, 23:13 (4775 dage siden) @ Hedegaard

Jeg ved ikke om placeringen er bevidst, men mon dog ikke. Hvis jeg selv skulle rejse på første klasse og dermed betale i dyre domme for dette, ville jeg da være glad for at være fritaget for "pøblens" larmende renden frem og tilbage efter snacks, pølser og øl i kiosken, i een uendelighed samtidig knævrende i suttekluden, alias mobiltelefonen!

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

Vdr. placering af spisevogne

af Per Hauberg, 2/11 2011, 23:44 (4775 dage siden) @ Jens MO-Møller

Den holder da vist ikke, Jens.
Det er rigtigt, at spisevognen ofte er nabo til første klasse, men ikke forrest eller bagest, som det i de rigtige togs tid var skik og brug her i landet. Og med den belægning DB kører rundt med, er du til enhver tid sikret masser af fodgængertrafik gennem første. Bundirriterende, hvis man har ofret den dyre billet for at have fred og ro på en lang tur, og aldeles utåleligt, hvis man i forvejen har måtte lide den tort at få plads i en storrumsvogn.
Når man dertil lægger tyskernes hyppige personaleskift, og deraf følgende to-tre gange billettering bar på en tur f.eks. Hamborg-Køln, er der ikke meget frem for pengene.

Hedegaard: Det er lige netop det man regner med. -Og lige netop det, de gør: render frem og tilbage efter først en bajer, -så et par pølser, så lidt slik. Læg mærke til det næste gang: det er de samme, der kommer forbi hele tiden og så igen !

vh

Per

Vdr. placering af spisevogne

af Georg Schmidt, 3/11 2011, 00:55 (4775 dage siden) @ Per Hauberg

Det er derfor det er så godt med FF-vognen i IC 3, ingen dieselmotor herlig ro og så kommer trillevognen forbi, længe leve IC 3.:-D :-)
Mvh
Georg

Vdr. placering af spisevogne

af gamle ole, 3/11 2011, 11:02 (4774 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er ikke bare "kioskeriet" der et problem med renderiet på 1..
Ved sammenkobling med andre IC-3enheder-f.ex. i Fredericia og Odense- hvor 1.kl fra starten fra f.ex. Århus ender i midten af stammen, foregår der oftest en større folkevrandring fra de tilkoblede enhder gennem stillezonen på 1.m hvor der indtil da som regel herskede fred og ro, eller værre endnu når den "flinke togmand" omdirigerer en enlig mor med 17 terrorister=børn til 1..
Tak for kaffe!:-D

hilsen Ole

Avatar

Vdr. placering af spisevogne

af Per Hauberg, 3/11 2011, 22:39 (4774 dage siden) @ Georg Schmidt

Og det skal man høre fra en forhenværende, inkarneret CARvognsentusiast !
Er det eftervirkninger fra dengang, ogen rendte med din Johnny Fodslag på lokumsloftet ?? :-D
Rigtige mænd vil ha' rigtige spisevogne i rigtige jernbanetog !!

Vdr. placering af spisevogne

af Georg Schmidt, 3/11 2011, 23:03 (4774 dage siden) @ Per Hauberg

Du skulle nu prøve FF-vognen, det er både billigere og med mindre støj, og så bliver maden bragt.:-D :-D
Ja, det var nu sjovt i gamle dage når en 94'er i Flensborg rangerede vore vogne bagpå stammen og en 221'er trak af med det hele, eller en 012 i Kattegat ekspress med 135-140 km/t mellem Neumünster og Elmshorn.
vh
Georg

Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak