Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Mz 1401 med kongevognen (Generelt)

af Peter-DK, Jægerspris, 2/11 2011, 18:49 (4771 dage siden)

Mandag d 31-10-11 i Randers holdt Mz 1401 og kongevogne. De skulle hente Prinsen og følgeskab i Struer.[image][image][image][image]

Mz 1401 med kongevognen

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 2/11 2011, 19:11 (4771 dage siden) @ Peter-DK

Øhm, er det ikke lidt overkill at sætte en MZ'er til at trække kongevognen? Jeg mener, ville en lidt mindre maskine ikke kunne gøre det? F.eks. en MX'er?

Mz 1401 med kongevognen

af Jens MO-Møller @, 2/11 2011, 19:43 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal

Hvad er det dog for et popudtryk du bruger; overkilled? Af gode grunde kan en MX ikke anvendes, al den stund at vognene har el-varme og klimaanlæg mm. og det kan en MX ikke klare! Der er vel heller ikke noget galt i at anvende en stor maskine til at trække et fornemt tog; alt behøver vel ikke at være laveste fællesnævner, selv i vor miljøhysteriske tidsalder!

Venlig hilsen

Jens Møller

Mz 1401 med kongevognen

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 2/11 2011, 19:51 (4771 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg undskylder for brugen af det udanske ord. Jeg sad faktisk i næsten 5 minutter og ledte efter et passende dansk ord, men forgæves. Det er faktisk lidt kedeligt at det danske sprog bliver så indvaderet af udenlandske ord.

Er det som en MX er ikke kan levere den rigtige spænding, eller den rigtige mængde effekt til kongevognen? Eller ville den, hvis den skulle levere den rigtige effekt, ikke have nok til trækkraft?

Noget andet, når nu så kraftfuldt et lokomotiv sættes til at lave så lidt, hvordan opfører det sig så? Er det muligt at accelerere meget hurtigere (til grænsen hvor det bliver ukomfortabelt) eller er der en begrænsning på accelerationen?

Mvh Rasmus

Mz 1401 med kongevognen

af Jens MO-Møller @, 2/11 2011, 20:01 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal

Der er ingen MX`ere, som er udstyret med el-varmeaggregat. Det med at forcere accelerationen afhænger af kontrollerstillingen på lokomotivet; bliver kontrolleren fra starten meget hurtigt ført op i stilling 8, vil toget opnå en hurtig acceleration, men ved mere behersket brug af kontrolleren, sker tingene langsommere.

Keine hexerei, nur behändigkeit!

Venlig hilsen

Jens Møller

Mz 1401 med kongevognen

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 2/11 2011, 20:10 (4771 dage siden) @ Jens MO-Møller

Okay, hvad precist gør et el-varme aggregat? Jeg er klar over at det må stå for elvarmen, som navnet jo siger. Men, hvordan får det energien fra maskinen? og med hvilket middel forsyner det vognene?

Angående kontrolleren, er det så en moment styring ligesom speederen på en bil? eller vil en given kontrolstilling svare til en given acceleration uanset hvad der hænger efter lokomotivet?

Mvh Rasmus

Avatar

Mz 1401 med kongevognen

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 2/11 2011, 20:24 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal
redigeret af Henrik Thomsen, 2/11 2011, 20:42

Det er det man på dansk kalder "at skyde gråspurve med kanoner";-) ,men det havde jo pyntet med en vinrød Mz i original stand. Det ville prinsen uden tvivl have nydt.

--
[image]

Avatar

Mz 1401 med kongevognen

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 2/11 2011, 20:39 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal
redigeret af Henrik Thomsen, 2/11 2011, 21:31

Okay, hvad precist gør et el-varme aggregat? Jeg er klar over at det må stå for elvarmen, som navnet jo siger. Men, hvordan får det energien fra maskinen? og med hvilket middel forsyner det vognene?

Angående kontrolleren, er det så en moment styring ligesom speederen på en bil? eller vil en given kontrolstilling svare til en given acceleration uanset hvad der hænger efter lokomotivet?

Mvh Rasmus

Hvis ellers elvarmeaggregatet stadig er virksomt i 1401, består det af en hjælpediesel med tilhørende generator (først monteret i 1985) som startes når der er brug for det. Den kan så levere strøm til varme og lys i vognene.

Kontrollerhåndhjulet drejes frem i stillinger 1-8. Hvert trin, bortset fra tomg. til 1, forøger omdrejningerne med 85 fra de 315 i tomgang og til 900 i st 8. Omkring 1989 indførte man dog nedsat tomgang, således at omdrejningstallet øges til de 315 ved drejning til st.1.
Hver stilling svarer således til et bestemt omdrejningstal og en bestemt grad af magnetisering af hovedgeneratoren, så igen hver stilling svarer til en bestemt afgivet effekt. Er toget meget lille, øges hastigheden bare det hurtigere.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Mz 1401 med kongevognen (uden PET??)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 2/11 2011, 21:30 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal

Ja et lidt voldsomt trækredskab til det bette tog, men på den anden side hvis Hoffet havde en campingvogn ville de jo nok heller ikke sætte en asiatisk bil (ingen nævnt, ingen glemt ;-) ) til at trække den. Så selvfølgelig skal Prinsegemalen da være fint kørende, det manglede da bare.

Lige meget hvad, så ser det jo brandgodt godt ud :-)

Men kunne du sagtens få lov at komme så tæt på uden problemer med DSB, Politiet og div. pædagoer fra PET, der må vel have været en hvis form for sikkerhedsopbud omkring "køretøjet"..??

--
[image][image][image]

Mz 1401 med kongevognen

af KimC, 2/11 2011, 21:34 (4771 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hver stilling svarer således til et bestemt omdrejningstal og en bestemt grad af magnetisering af hovedgeneratoren, så igen hver stilling svarer til en bestemt afgivet effekt. Er toget meget lille, øges hastigheden bare det hurtigere.

Meget hurtig acceleration er ikke aldtid så populært, afhængig af hvad man har med.
MA lyntogsførerne vidste at hvis de lavede for mange ryk eller for hurtig acceleration med BMk (bistro/kiosk) vognen i toget blev kaffen ikke bragt ud i førerrummet til dem. Det var kioskdamens hævn for ulejlighed med spildt kaffe og andet der kan ske i en kioskvogn ved lidt for heftig igangsætning.

Har man S001 med portefølje på krogen bag en kraftig maskine, kan der sikkert laves en masse uorden i den også hvis alle heste slippes løs samtidig. Nu er der jo ikke overgang i en MZ, så kaffen får de ikke serveret i førerrummet uanset ;)

Avatar

Mz 1401 med kongevognen (uden PET??)

af Peter-DK, Jægerspris, 2/11 2011, 21:59 (4771 dage siden) @ K.B.Andreasen


Lige meget hvad, så ser det jo brandgodt godt ud :-)

Men kunne du sagtens få lov at komme så tæt på uden problemer med DSB, Politiet og div. pædagoer fra PET, der må vel have været en hvis form for sikkerhedsopbud omkring "køretøjet"..??

Mange tak klaus.

Jo der var div sikkerhedsfolk men de var i godt humør, heldigvis. Men med gode
overtalelses evner så gik det.[image]

Me fra KBH - Re: Mz 1401 med kongevognen

af Jakob, ved AB Amagerbro, 2/11 2011, 22:21 (4771 dage siden) @ Rasmus Arndal

Der var en ME forest da toget kørte til spor 1 på Kbh H i søndags ca. kl. 13. Hvor og hvorfor de har skiftet lokomotiv ved jeg ikke.

Avatar

Me fra KBH - Re: Mz 1401 med kongevognen

af Peter-DK, Jægerspris, 2/11 2011, 22:26 (4771 dage siden) @ Jakob

De må have skiftet i Randers. [image]Randers 31-10-11

Mz 1401 med kongevognen (uden PET??)

af OLL, Ballerup, 3/11 2011, 15:05 (4771 dage siden) @ Peter-DK

[image]

Sikke nogle "øjenvipper" 1401 har :-D

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Me fra KBH - Re: Mz 1401 med kongevognen

af kalle, 3/11 2011, 17:08 (4770 dage siden) @ Peter-DK

har du også et billede af skaden på det røde lyn ved siden af

Mz 1401 med kongevognen (uden PET??)

af KimC, 3/11 2011, 18:54 (4770 dage siden) @ OLL


Sikke nogle "øjenvipper" 1401 har :-D

Det er nok en P-bøde der er blæst væk:-P

Mz 1401 med kongevognen (uden PET??)

af Kontrollen, 3/11 2011, 19:42 (4770 dage siden) @ KimC

Hvor er De dog vidende.
Og hvorledes skulle vi have overlevet Deres meddelelse????

Mz 1401 med kongevognen (uden PET?? (Med Forum-Polizist))

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 3/11 2011, 20:13 (4770 dage siden) @ Kontrollen

Hvor er De dog vidende.
Og hvorledes skulle vi have overlevet Deres meddelelse????

Det ser ud til at vores Forum-Polizist er kommet tilbage efter længere tids siesta :-P

--
[image][image][image]

Mz 1401 med kongevognen

af Leif Lykke Madsen ⌂ @, Værløse (ved Farum), 19/5 2014, 15:02 (3843 dage siden) @ Rasmus Arndal

Det er et meget interessant spørgsmål om strømmen til el-varmen i toget. I Danmark har man brugt 1500 Volt ca. 50 Hz fra diesellokomotiver. Fra el-lokomotiver er det 1500 V 50 Hz (uden "ca."), da det er spændingen fra køreledningen, der er ned-transformeret.
I Sverige, hovednettet i Schweiz og Tyskland er frekvensen på køreledninger og dermed el-varmeledningen 16 2/3 Hz, skrives også 16,7 Hz. I bl.a. Holland og dele af Frankrig kører togene på jævnstrøm (=DC), og de har så også DC i el-varmeledningen. Strømmen i el-varmeledningen bruges ikke kun til elvarme, men også til opladning af batterier til belysning, til aircondition, til kogeplader og kaffemaskiner i spisevognen osv. Personvogne, der køres gennem flere lande, skal derfor kunne fungere på de forskellige spændingssystemer og det er et helt "fagområde" for sig selv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak