Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

APO toget (prototype lyntoget) (Generelt)

af Ekaeli007, 2/11 2011, 09:12 (4775 dage siden)

Som det er måske nogen bekendt så arbejdede jeg på mdt Helgoland i adskillige år og vi var
værksted for APO toget. Så har jeg brug for lidt til min manglende hukommelse. Kørte APO
toget nogensinde gennem Storebæltstunnelen jeg ved godt der var ikke nødbremseoverstropning
så jeg antager nej. Så kørte toget til Kalundborg med forbindelse til færgen. Er der nogen
der ligger inde med hvor længe det var. Er der nogen der har nogen fotos af toget da det
kørte som bådtog??

På forhånd tak og med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

APO toget (prototype lyntoget)

af G9250, 2/11 2011, 09:19 (4775 dage siden) @ Ekaeli007
redigeret af G9250, 2/11 2011, 09:32

APO blev udrangeret i 1992 og solgt til Iran i 1995. Derfor har APO ikke kørt gennem Storebælts tunnelen, da denne først åbnede i 1997

Husk at tjekke Tommys rigtig gode side, inden du spørger. Den kan ofte give svar på dine spørgsmål

http://www.jernbanen.dk/lyntog.php?typenr=4

af Ekaeli007, 2/11 2011, 09:45 (4775 dage siden) @ G9250

Tak for henvisning, jeg har kun læst jernbanens hjemmesider knap en måneds tid, så jeg mangler lidt
hvor finder jeg hvad.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 2/11 2011, 10:13 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg mener at kunne huske, der skulle være et par billeder af protolynet som bådtog på Nordvestbanen i et par tråde her på forum, kan dog ikke lige umiddelbart finde dem :-P
Men mon ikke med lidt tålmodihed at de vil dukke op, der er som regel nogle der har en udmærket hukommelse over næsten samtlige tråde herinde :-)

--
[image][image][image]

af Ekaeli007, 2/11 2011, 11:16 (4775 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jo tak, og jeg kan lidt flov se på hjemmesiden her at hvis jeg havdet set bedre efter
skulle jeg bare have trykket på henvisning til DSB lyntog og vogne så havde jeg fået
de oplysninger jeg søgte. Men der er stadig et relevant spørgsmål tilbage, hvor er
der billeder fra da APO toget kørte bådtog?

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstup

af Futfar, Kajerød, 2/11 2011, 11:26 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Det er korrekt at toget har kørt bådtog til Kalundborg. I 80'erne har jeg ofte kørt med det som bådtog/lyntog/ic København Esbjerg. Et særdeles komfortabelt tog !:-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

af Niels Munch, 2/11 2011, 12:00 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Men der er stadig et relevant spørgsmål tilbage, hvor er
der billeder fra da APO toget kørte bådtog?

Hej Bent,

Holger C. har her på forum vist et foto fra Jyderup med 2 krydsende bådtog (5. billede).

Se også *her*; et af billederne (199x) kan være et bådtog. Der er også ét fra Helgoland.

M.v.h.
Niels

af Ekaeli007, 2/11 2011, 13:00 (4775 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

tusinde tak for henvisning til disse klip, uden din hjælp

havde jeg nok ikke fundet noget.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere
DSB MX1022

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak