Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Farvel til LJ Y-Tog (Jernbanen i dag)

af ljbanen, 1/11 2011, 17:37 (4773 dage siden)

Rørby Johansen A/S Herlufmagle var ved Nakskov Station med 4 lastbiler og en fra NKU. Man hentede DJK LJ Y-Toget som skal til Ukendt sted?
RT LJ M17 rangerede med Y-Toget og det første der kom på blokvogn var Ys 81. Derefter fulgte Yp 71 og Ym 60.
Anders Madsen fik fotos af selve afgangen fra Nakskov og farvel skal lyde til Lollandsbanens sidste Y-Tog her fra Nakskov.

[image]

DJK LJ Y-Tog Ys 81 + Yp 71 + Ym 60 + RT LJ M17 rangerer ved Nakskov Station. 1/11 2011.

[image]

LJ Ys 81 i Nakskov. 1/11 2011.

[image]

LJ Ys 81 på blokvogn. 1/11 2011.

[image]

LJ Yp 71 i Nakskov. 1/11 2011.

[image]

LJ Ym 60 ved Nakskov Station. 1/11 2011.

Farvel til LJ Y-Tog

af caprani ⌂, København, 1/11 2011, 17:59 (4773 dage siden) @ ljbanen

Det er sgu' altid trist at se dem gå. Forhåbentlig skal det hen og køre et sted, og ikke blot ophugges.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Farvel til LJ Y-Tog

af UTJ, 1/11 2011, 18:10 (4773 dage siden) @ caprani

Det er sgu' altid trist at se dem gå. Forhåbentlig skal det hen og køre et sted, og ikke blot ophugges.

Det er DJK's og jeg er sikker på at DJK ikke sådan lige skiller sig af med de tre vogne. Så nej, ikke ophug......

Farvel til LJ Y-Tog

af Jens MO-Møller @, 1/11 2011, 19:27 (4773 dage siden) @ UTJ

Men hvis togsættet blot skal henstå i det fri i en årrække, kunne man vel lige så godt skrotte det med det samme. Det firevogns 2. gen. S-tog, som DJK også har erhvervet, henstår så vidt jeg ved udendørs på en bondegård et sted i Jylland. Hvor mange år mon der går, før det hele går i eet med nature?

Venlig hilsen

Jens Møller

Farvel til LJ Y-Tog

af OD, Od ⌂, 1/11 2011, 20:57 (4773 dage siden) @ bjarne

det skal til marslev

Sludder! Det kommer til at stå indendørs et-eller-andet sted nær Ringsted. Husker ikke den præcise lokation.

Farvel til LJ Y-Tog

af Egon Schmidt, 1/11 2011, 19:37 (4773 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det står godt nok ikke på en bondegård et sted i Jylland.
Jeg kan fortælle dig det hos en vognmand i Rødekro bag lås.
Godt nok uden dørs
Egon

Farvel til LJ Y-Tog

af UTJ, 1/11 2011, 19:53 (4773 dage siden) @ Egon Schmidt

Det står godt nok ikke på en bondegård et sted i Jylland.
Jeg kan fortælle dig det hos en vognmand i Rødekro bag lås.
Godt nok uden dørs
Egon

Jens har ret i at udendørs opbevaring af den type køretøjer er den sikre død. Når rusten får fat er der multiple steder som skal svejses op. Desuden vil kablingen hastigt og sikkert blive mørnet. Og det går hurtigere udendørs. Selv om et S-rog, model 1967-75 er en forholdsvis simpel konstruktion er det faktisk ganske kompliceret i forhold til et damplokomotiv eller en "dum" personvogn uden automatiske døre mv.

Men tanken om at køretøjet ikke er ophugget kan jo i sig selv have en vis psykologisk værdi, ligesom det gør materielarkæologiske studier lettere - og det er ikke at foragte.

Farvel til LJ Y-Tog

af Allan Støvring-Nielsen, 1/11 2011, 19:50 (4773 dage siden) @ Jens MO-Møller

Men hvis togsættet blot skal henstå i det fri i en årrække, kunne man vel lige så godt skrotte det med det samme. Det firevogns 2. gen. S-tog, som DJK også har erhvervet, henstår så vidt jeg ved udendørs på en bondegård et sted i Jylland. Hvor mange år mon der går, før det hele går i eet med nature?

Venlig hilsen

Jens Møller

Så kan I da vist også komme i gang med gasøksen med alt det Museumstog har holdende udendørs på Cvk ;-) Det ser heller ikke for godt ud!

mvh, Allan

Farvel til LJ Y-Tog

af UTJ, 1/11 2011, 20:02 (4773 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Men hvis togsættet blot skal henstå i det fri i en årrække, kunne man vel lige så godt skrotte det med det samme. Det firevogns 2. gen. S-tog, som DJK også har erhvervet, henstår så vidt jeg ved udendørs på en bondegård et sted i Jylland. Hvor mange år mon der går, før det hele går i eet med nature?

Venlig hilsen

Jens Møller


Så kan I da vist også komme i gang med gasøksen med alt det Museumstog har holdende udendørs på Cvk ;-) Det ser heller ikke for godt ud!

mvh, Allan

Det meste er ganske simmple vogne - og korrekt det ser kønt ud. Et elektrisk togsæt, der står udendørs er jo en hel IC4-opgave, hvis det står ude i mange år, plus altså lige kassen. Men det er rigtigt at mange bevarede vogne mest er til som forlæg til en genopbygning. Jeg plejer at kalde det for genbanken og det er jo nok så vigtigt.

Farvel til LJ Y-Tog

af Sigurd, 7/8 2012, 09:22 (4493 dage siden) @ UTJ

Ic3 ir4 øresundstogene har en vognkasse af aluminium så de fprsvinder ikke

Avatar

Farvel til LJ Y-Tog

af Jens, 30 cm bag skærmen, 1/11 2011, 21:13 (4773 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Desværre er der ret meget af det materiel der står derude som i den grad også kunne være bevaringsværdigt...
Tag fx. Bhs 291 som eksempel, den har været med til ATC-S forsøgene, og den er samtidig den eneste bevarede af vogntypen.

Ganske rigtigt, jo længere ned man kommer i vognrækkerne, jo mindre bliver der tilbage...

Med venlig hilsen
Jens

Farvel til LJ Y-Tog

af OLL, Ballerup, 1/11 2011, 23:14 (4772 dage siden) @ Jens

Desværre er der ret meget af det materiel der står derude som i den grad også kunne være bevaringsværdigt...
Tag fx. Bhs 291 som eksempel, den har været med til ATC-S forsøgene, og den er samtidig den eneste bevarede af vogntypen.

Ganske rigtigt, jo længere ned man kommer i vognrækkerne, jo mindre bliver der tilbage...

Problemet er bare at den har stået for længe til den kan reddes desværre. Dens status er at den skal skrottes, men da den er fyldt med giftigt asbest, så er der ingen skrothandlere som pt. vil have den.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Farvel til LJ Y-Tog

af lkfsteen, 2/11 2011, 07:44 (4772 dage siden) @ OLL

Selvfølgelig kan Bhs en reddes ! Hvis man vil !!!!! Bare se hvor mange resurcer der bliver brugt på sovevogns projeket, De havde helt klart også kunnet have fået Bhs en ud at køre, muligvis ikke med det originale indventar, men så med borde og stole, som en slags udflugtsvogn.
Den ville så nok kunne have solgt lidt flere særtog med Mo erne, med den yderligere fordel, at det lille fine tog, evt med en Cll i midten, kan komme de fleste steder da der jo ikke skal løbes om, og omløbsmuligheder er jo som bekendt ved at blive en mangelvare, bare se på Bane Danmarks måde at indrette Svendborg på !

Mvh Steen

Farvel til LJ Y-Tog

af OLL, Ballerup, 2/11 2011, 14:50 (4772 dage siden) @ lkfsteen

Selvfølgelig kan Bhs en reddes ! Hvis man vil !!!!! Bare se hvor mange resurcer der bliver brugt på sovevogns projeket, De havde helt klart også kunnet have fået Bhs en ud at køre, muligvis ikke med det originale indventar, men så med borde og stole, som en slags udflugtsvogn.
Den ville så nok kunne have solgt lidt flere særtog med Mo erne, med den yderligere fordel, at det lille fine tog, evt med en Cll i midten, kan komme de fleste steder da der jo ikke skal løbes om, og omløbsmuligheder er jo som bekendt ved at blive en mangelvare, bare se på Bane Danmarks måde at indrette Svendborg på !

Havde helt klart også set det bedste i at man bevarede den, men dens status er som mig bekendt at den skal til skrot :-( De eneste detaljer som vist skal på plads er en entrepornør som skal fjerne asbesten fra den :-( Men kunne helt klart se for mig en MO med en CL(CLL) og en BHS/CLS - Nøj det ville være smukt! :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

(sidespring) BHS 291

af Jens, 30 cm bag skærmen, 4/11 2011, 18:12 (4770 dage siden) @ OLL

Det vil absolut ikke blive nogen nem opgave at sætte den i stand. Ganske vidst, visuelt eksistere der en vogn, men det gør der snart ikke fysisk mere. Der er så meget rust i vognen at den efterhånden er begyndt at smuldre. Det eneste man efterhånden kan er at måle vognen op, og så bygge en ny fra grunden.

Man okay, lad os sige at der blev taget den beslutning at den skulle sættes i stand.
- Vognen skal asbestsaneres, hvilket absolut ikke er billigt. Jeg overhørte lige en snak igår om prisen på saneringen af sovevognen, der blev vidst sagt et sted mellem 2 og 3 millioner!
- Der er intet interiør tilbage, men da der eksistere en BHL, er det vel muligt at fremstille kopier af de sæder der befandt sig i vognen.
- Der er intet styregrej tilbage, og det vil koste museet en større formue at rekonstruere det.

Jeg ville også gerne selv se vognen ude og køre, men foreløbig har vi hverken plads, tid eller økonomi til det...

Med venlig hilsen
Jens

(sidespring) BHS 291

af Jens MO-Møller @, 4/11 2011, 18:54 (4770 dage siden) @ Jens

Selvfølgelig kan Bhs 823 reddes, hvis der er penge og vilje til det og det du skriver om 2-3 millioner kroner til asbestsanering giver ingen mening og vil aldrig løbe så højt op for denne styrevogn. Selvfølgelig skal vognen ryddes totalt i pass.afdelingen, vinduer udtages osv. men både køre- og startekontroller, samt førerbord er næsten intakt, tillige med kabeldåser mm. Det er en meget stor opgave at skulle renovere denne vogn, men da der i sin tid også blev hentet sæder til den fra OHJ, dog med lyseblåt betræk, er alle dele mere eller mindre til stede.

En pæn stor pose penge skal der selvfølgelig til, for at kunne realisere et sådant projekt, men opgaven er på ingen måde umulig, hvis der dog ikke går alt for mange år inden et evt. renoveringsprojekt igangsættes, men lad os nu.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

(sidespring) BHS 291

af Jens, 30 cm bag skærmen, 4/11 2011, 23:56 (4769 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg bøjer mig i støvet - Du har min fulde respekt Jens, jeg troede åbenbart lige jeg skulle lege overlegen, men jeg må nok hellere indse at det bliver svært med alle de mennesker herinde der besidder en noget mere enorm viden end der hvor min rækker hen :-)
Dog siger et hurtigt opslag på nettet at vognen fik fjernet alle styregrejerne ved ATC-forsøgene... Og jeg kan ikke genfinde linket!

Go' nat
Med venlig hilsen
Jens

(sidespring) BHS 291

af Jens MO-Møller @, 5/11 2011, 00:28 (4769 dage siden) @ Jens

Du skal såmænd ikke bøje dig i støvet; al den stund, at man jo ikke her i tilværelsen kan vide alt om alt! I sin tid blev der bygget en slags førerbord over det oprindelige førerbord med MO-styringen, men så vidt jeg ved blev der også benyttet nogle af kontakterne i det opr. førerbord, bl.a. til frontlanternerne. Selvfølgelig skal der et omfattende kabelarbejde til, herunder fjernelse af en masse nu overflødige kabler mm., men stadigvæk kan vognen gøres køreklar. Da vognen i sin tid blev udlånt til forsøgskørslerne med MY 1126 og MX 1021 blev det fra afdelingen hos DSB, som stod for løjerne, højt og helligt lovet, at man ikke ville foretage nævneværdige indgreb i den opr. MO-styring mm. Desværre blev denne aftale ikke overholdt fra DSB`s side og man gik langt langt videre end det var aftalt i sin tid. Bl.a. blev der installeret Vebastofyr i vognen, tillige blev sæderne udskiftet med ompolstrede sæder fra AS-styrevognene fra 2. gen. S-tog, skillerum blev forsynet med store vinduer og der blev etableret et hav af kabelkanaler, helt i strid med den opr. aftale om lån af vognen. Alle disse kabelføringer blev etableret helt uden hensyntagen til, at man derved mere eller mindre ødelagde den oprindelige aptering i vognen. Da DSB efter endt brug i starten af halvfemserne leverede vognen tilbage, var den pågældende afdeling i DSB lukket ned og desværre blev der dengang ikke gået hårdt nok til DSB med krav om retablering af vognen, som man mere eller mindre havde ødelagt med div. ombygninger i forb. med forsøget. Det eneste brugbare for vognens senere anvendelse som museumsvogn, som DSB gjorde i dette forsøg, var en grundig revision af vognens bogier, formentlig med nye hjulringe og støddæmpere; alt andet har kun skadet og mere eller mindre ødelagt vognen!

Tænk om man kunne få dømt DSB til at betale for en tilbageføring af vognen til original styrevogn; selvfølgelig hos et privat firma enten her i landet eller i udlandet, for at overlade denne opgave til de sørgelige rester af DSB i dag, ville kun ødelægge vognen endnu mere!

Venlig hilsen

Jens Møller

(sidespring) BHS 291

af lkfsteen, 5/11 2011, 12:28 (4769 dage siden) @ Jens MO-Møller

Vil da lige oplyse, at der er en komplet Bhs/Bhl indretning i HTJ Cle 71, der langsomt men sikkert står og forfalder hos ØSJK.

Mvh Steen

Farvel til LJ Y-Tog

af Jensen @, Fredericia, 5/11 2011, 13:34 (4769 dage siden) @ OLL

Men kunne helt klart se for mig en MO med en CL(CLL) og en BHS/CLS - Nøj det ville være smukt! :-)

Veterantog Vest arbejder hen imod et MO-styrevognstog bestående af MO 1848, BHL 401 og CLS 1714 (og måske ABhl 269 engang ad åre).

Pt. arbejdes der på motorerne til MO 1848. Hvis man gerne vil have tingene til at ske hurtigere, er man velkommen til at melde sig under fanerne i Bramming.

Mvh
Jens, Driftsleder Veterantog Vest

Avatar

Farvel til LJ Y-Tog

af Per Hauberg, 1/11 2011, 22:10 (4772 dage siden) @ Jens MO-Møller

Undskyld, jeg tænker højt:
HHJ M2

Farvel til LJ Y-Tog

af morten t, 2/11 2011, 07:01 (4772 dage siden) @ Per Hauberg

Godt tænkt. Den smuldre væk.

Farvel til LJ Y-Tog

af Flemming j, 7/8 2012, 09:26 (4493 dage siden) @ morten t

Altså nu er det ikke får noget men, hvad med at i selv lavede noget i stedet for bare at kritisere at klubberne ikke gør det godt nok, de gør det bedste de kan for at vi alle kan komme ud at køre:-(

Farvel til LJ Y-Tog - nu nærmere "HHJ M 2"

af L.H. Jensen, 7/8 2012, 10:16 (4493 dage siden) @ Flemming j

Altså nu er det ikke får noget men, hvad med at i selv lavede noget i stedet for bare at kritisere at klubberne ikke gør det godt nok, de gør det bedste de kan for at vi alle kan komme ud at køre:-(

Ja det er helt klart, at hvis nogen - seriøst - kan tilbyde
- en passende hal med plads til HHJ M 2's vognkasse i samlesæt rundt om undervognen (som er i fineste renoverede stand)
- de fornødne faglige kvalifikationer (dvs. bl.a. kompetancer indenfor pladearbejde)
- tiden samt ikke mindst et ikke ubetydeligt beløb (til materialer, transport mv.),
så vil de blive modtaget med åbne arme hos MHVJ.

Så det er bare om få lettet r.... fra pc'en og komme i gang ...
;-)

Mvh
LHJ

Farvel til LJ Y-Tog

af Jens Gadmar, Holstebro., 2/11 2011, 12:20 (4772 dage siden) @ ljbanen

Hey Jan. Tak for fine billeder og en saglig rapport fra Nakskov station den 1/11 2011. Men, hvor skal de 3 Y-togs vogne opbevares? Jeg synes, at DJK-s medlemmer har krav på at vide, hvor og hvordan vores materiel opbevares! Kender du svaret? Med venlig hilsen: Jens.

Farvel til LJ Y-Tog

af OD, Od ⌂, 2/11 2011, 12:24 (4772 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.

Hey Jan. Tak for fine billeder og en saglig rapport fra Nakskov station den 1/11 2011. Men, hvor skal de 3 Y-togs vogne opbevares? Jeg synes, at DJK-s medlemmer har krav på at vide, hvor og hvordan vores materiel opbevares! Kender du svaret? Med venlig hilsen: Jens.

Du kunne jo starte med at læse tråden...

Farvel til LJ Y-Tog

af ljbanen, 2/11 2011, 16:01 (4772 dage siden) @ Jens Gadmar, Holstebro.

Hej Jens.

Normalt er stedet ukendt siger de. DJK er ikke glade for vi skal vide det. Men har fra en kilde fået atvide de blev kørt til Kværkeby Stationsby tror jeg det hedder?
Der er ingen planer for hvor den skal kørere, men jeg håber den vil komme ud og futte måske ned på Lolland igen, men rygter siger måske den ryger til Marslev senere hen???
Men ellers tak for de pæne ord, Jens.

Farvel til LJ Y-Tog

af ljbanen, 5/11 2011, 09:54 (4769 dage siden) @ ljbanen

Jeg tager lige det rigtige spor igen, håber det er ok?
Er det rigtigt det holder i Kværkeby Stationsby og er der nogen der har et foto af det?

Farvel til LJ Y-Tog

af ljbanen, 5/11 2011, 16:36 (4769 dage siden) @ ljbanen

Jeg synes det er svært at finde rundt i dette indlæg, Venner. :-(

Farvel til LJ Y-Tog

af Morten E. Storgaard, 5/11 2011, 20:38 (4769 dage siden) @ ljbanen

Er det rigtigt det holder i Kværkeby Stationsby og er der nogen der har et foto af det?

Ja, det er helt rigtigt, at det står i en lade i Kværkeby.

Mvh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak