Hej Filip K,
Kun ét Y-tog (3-vogns) befinder sig - mig bekendt - hos ARRIVA-PCC i Polen.
Der er vist ikke rørt meget ved Y-togene henstillet i Meyenburg.
"Nogen" har fostret en idé om turisttog på de stadig intakte dele af industrispornettet i Ruhr-området med tog bygget hos DUEWAG:
http://www.rt-ruhrtrain.de/ .
På hjemmesiden viser de bl.a. et manipuleret foto af ARRIVA-PCCs polske tog, se:
http://www.ruhrtrain.de/html/fahrzeuge.html
Denne hjemmeside er dateret 05.07.2009.
Initiativtagernes rådgiver beskriver imidlertid er projekt baseret på DUEWAGs hollandske version af VT628 kaldet DH2, se:
http://duk-prozessoptimierung.de/realisierungsstand-des-ruhrtrain/
http://duk-prozessoptimierung.de/projektmanagement-ruhrtrain-2/ .
Hjemmesiden er dateret 27. hhv. 30.05.2011.
Projektet skulle være løbet af stabelen pr. 01.09.2011; men intetsteds kan jeg se, det er sket.
De samme idéfolk står tilsyneladende bag projektet "Railworld Gelsenkirchen":
http://www.railworld-themenpark.de/index.html ,
der vist stadig kun er tankespind.....
Det kunne i øvrigt være interessant at få kastet lys over, hvem der nu ejer Y-togene i Meyenburg.
Efter DBs overtagelse af ARRIVA er sidstnævntes jernbaneaktiviteter i Tyskland jo overdraget til italienske NETINERA, herunder også Prignitzer Eisenbahn og Werk Neustrelitz ("ARRIVA-Werke Nord").
ARRIVA-PCC i Polen er imidlertid på DB ejerskab.
M.v.h.
Niels