Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lang Week-end 1965 (Generelt)

af toylsbjerg, Rønnede, 30/10 2011, 14:43 (4708 dage siden)

Hej!
En fredag aften i 1965, havde jeg ikke noget på programmet!!!
Jeg boede pt på Frederiksberg! cyklede ud og kigge på AB skulle
der være noget spændende!
[image]
[image]
Næ der var kun P111 og E2!!
På vej tilbage kom jeg over Knippelsbro, og så Bornholmerbåden Hammershus!
ja hvorfor ikke!!! og efter kl 23 befandt jeg mig der! Køjeplads og lignende
luksus var naturligvis ikke muligt! jeg spillede Dam hele natten, med en lærer fra
Vejle eller Vejen! men tidlig morgen nåede vi Rønne!
[image]
[image]
DBJ 10
[image]
D26 i Rønne maj 1965
[image]
I toget til Nexø umiddelbart før Ugleenge,hvad var det vi skulle
krydse?
[image]
M5 med persontog!
[image]
Så nåede vi Nexø!
[image]
SM32
[image]
Sp 33
[image]
Sp32
[image]
DBJ rutebil eneste gang jeg har fotograferet en bus!!!
men denne var så grim!!!
[image]
Posttoget er ankommet!
[image]
SB 41 i Nexø
[image]
Sm 33 i Nexø!
Der kommer muligvis mere!!!
mvh
Thyge

Lang Week-end 1965

af Niels Munch, 30/10 2011, 15:13 (4708 dage siden) @ toylsbjerg

Kære Thyge,

Fine bornholmerbilleder!

Din "grimme bus" er DBJ nr. 15 - en ener hos DBJ. Det var en højrestyret Leyland PS 1/1, bygget i 1950 hos DAB i Silkeborg. Den havde øgenavnet "Hingsten" og vakte ikke udelt begejstring blandt DBJs chauffører. Den var mest reservevogn, men kørte i højsæsonen "hurtigture" på Strandvejsruten.

Meget mere om "Hingsten" og de andre rutebiler på Bornholm kan læses i Ove Nielsen m.fl.: "BAT - Historien om rutebilerne på Bornholm", BAT og Bornholms Tidendes Forlag 2007 (ISBN 978-87-7799-187-5).

Bedste hilsener
Niels

Lang Week-end 1965

af gamle ole, 30/10 2011, 17:43 (4708 dage siden) @ Niels Munch

Kan det være på Østkysten? mener at have kørt med den fra Sandvig og sydpå+


Ole

Lang Week-end 1965

af Niels Munch, 31/10 2011, 08:57 (4708 dage siden) @ gamle ole

"Strandvejsruten" var en decideret sommerrute, der betjente strækningen Hammershus - Dueodde (via Sandvig, Gudhjem, Svaneke, Neksø og Snogebæk), i højsæsonen nærmest i timedrift.

M.v.h.
Niels

Lang Week-end 1965

af gamle ole, 31/10 2011, 11:06 (4707 dage siden) @ Niels Munch

Tak. Så huskede jeg undtagelsesvis rigtigt.:-)

hilsen Ole

Lang Week-end 1965

af Eksillollikken @, 30/10 2011, 16:08 (4708 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge
Skønne billeder her fra Bornholm med de dejlige smalsporede tog.
Desværre kom jeg først til øen i 1979 med Flyvevåbnet og da var det hele væk.
Nu kører jeg "Skinnebus på gummihjul" istedet for rigtig skinnebus med jernhjul:-D
Heldigvis har vi DBJ museet i Nexø.
De ville helt sikker blive glade hvis de kunne få en kopi af dine billeder.
DBJ: www.dbj.dk
Peter

Lang Week-end 1965

af Jesper Reinfeldt @, 30/10 2011, 23:34 (4708 dage siden) @ toylsbjerg

Hej
Også tak herfra med dejlige billeder fra DBJ. For god ordens skyld er krydsningen
med M 5 ikke fra Ugleenge, men fra Bodilsker st.
Jeg er næsten sikker på at motorføreren er Aage Blom. Det er iøvrigt meget sjældent at se M 5 i plantog (hvis det altså er et sådant?). Den kunne (slet) ikke holde køreplanen.
Hilsen
Jesper

Lang Week-end 1965

af gamle ole, 31/10 2011, 11:05 (4707 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Ja, og den holdt lige så længe jeg kan huske fra 50erne helt ud mod Vermlandsgade. (vist iøvrigt ex-SNNB tror jeg)

hilsen Ole

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af toylsbjerg, Rønnede, 31/10 2011, 15:07 (4707 dage siden) @ gamle ole

Hej!
Først beklages at jeg havde døbt AB E1 til 2!!
Vi var kommet til Nexø, derfra tog jeg Skinnebustoget til Åkirkeby!
her krydsede vi igen M5!
[image]
Jeg kørte så med tilbage til Nexø!i M5 var eneste passager i motorvognen!
Og jeg må beklage den var skam ikke spor bovlam! Tiden blev overholdt på minuttet!
[image]
Planmæssig ankomst i Nexø
[image]
[image]
664 i Nexø 3 akslet bænkevogn= pakvogn
Derfra med SM tog til Rønne
[image]
her mødte jeg M3 der nu var køreklar, skulle afløse M5
[image]
I Rønne stod kun enkelte ting ude! 445 bla.

[image]
707 imellem en masse vognskure, remisser mv!
[image]
[image]
Sm tog ved remisen.
På trods af ihærdige forsøg kunne jeg ikke finde overnatningsmulighed
Og valgte så at tage Hammershus tilbage til København!
Jeg har stadig mange foto fra DBJ! så måske en anden gang?
mvh
Thyge
det blev således til ca 10 timer på Bornholm!
[image]
Ankom omkring kl 22 til København!
men Week-enden var jo ikke slut endnu se i morgen!

Avatar

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af Per Hauberg, 31/10 2011, 16:50 (4707 dage siden) @ toylsbjerg

Forrygende flotte minder !
Jeg glæder mig til fortsættelsen.

De mange remiser og vognskure er jo helt sikkert en god del af forklaringen på, at det var noget nær landets mest velholdte privatbanemateriel, man kollektivt satte ild til i efteråret 1968. -En skandale, -ikke mindst i lyset af øens status som turistmagnet.

vh

Per

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af ronold, 31/10 2011, 16:53 (4707 dage siden) @ Per Hauberg

Ildsætningen af det velholdte bornholmske materiel fandt sted i maj 1969.

Mvh Knut

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af Jesper Reinfeldt, 31/10 2011, 17:20 (4707 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge.
Nej, jeg tror heller ikke at M 5 var bovlam, men den var langsommere og havde mere trækkraft end M 1-3 hvilket gjorde den mere anvendelig på fx. Gudhjembanen med
de kraftige stigninger. Den havde også færre siddepladser, derfor personvognen.
Den "normale" oprangering med dieselvogne var mere typisk blot med nr 663 eller 664
på krogen.
Køreplanen var lagt således, at om formiddagen var stort set alle skinnebusser samlet i Nexø. Det krævede et par dieselvognsløb, medens skinnebusserne efterhånden kom tilbage til Rønne omkring middagstid. Var blot 1 skinnebus på værksted, så betød
det "guf" for fotograferne:-)
Men du har været meget heldig, at det lige er DEN dag du var på Bornholm. Jeg tror ikke der er mange der har et driftsbillede af M 5 fra de sidste år. Der var rigtig mange billeder at vælge imellem, da vi lavede bogen om DBJ, men jeg erindrer ikke et eneste af M 4 eller 5 i plantog på Nexøbanen, men mange fra KLK og DMJK turene.
Jeg glæder mig til fortsættelsen.
Hilsen
Jesper

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af Eksillollikken @, 31/10 2011, 19:44 (4707 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge
Super billeder af DBJ.
Et sjældent set billede, er billedet af afgangen fra Rønne.
Man ser Skinnebusser på havnesporet og så Hammershus's broklap til højre i bassinet. Det flyttede senere om på den anden side af molen til højre for broklappen, men det er en anden færgehistorie. :-)
Glæder mig til flere billeder af DBJ, når du kommer i gennem gemmerne.
Ps
Venter også spændt på, at du får fundet flere billeder fra roebanerne hjemme på Lolland.:-P

Peter

Lang Week-end 1965 - Del 2 mere fra DBJ

af Svend, 31/10 2011, 21:18 (4707 dage siden) @ toylsbjerg

[image]

Få år efter at M5 var hugget op, var der folk som gerne havde set den bevaret for eftertiden. Som repræsentant fra de tidligere Haderslev Amts Jernbaner kunne den havde gjort god fyldest - om ikke andet som udstillingsobjekt - hos Industribaneklubben i Hedehusene (og senere hos de driftige folk som vil genskabe dele af metersporet på Bornholm).

--
Svend

Lang Week-end 1965- BONUS BILLEDER FRA DBJ

af toylsbjerg, Rønnede, 1/11 2011, 13:53 (4706 dage siden) @ Svend

Hej!
Mange har efterlyst flere billeder fra DBJ her er så lidt!
[image]
Sm tog afgår fra Rønne H
[image]
DBJ 10
[image]
Sp 31
[image]
SB 43 Rønne
[image]
SB 42
[image]
326 i Rønne
[image]
Bådtoget i Rønne havn!
[image]
M5 i Nexø
[image]
Det ultimative Skinnebustog i Nexø ( Rangering har aldrig kørt
sådan)
Næste gang går vi videre med Week-endens tur!
Mvh
Thyge

Lang Week-end 1965

af Ove Nielsen @, 2/11 2011, 19:08 (4705 dage siden) @ toylsbjerg

Hej
DBJ-billeder, der vækker minder hos en gamle trafikassistent.
Stationen på de billeder, hvor et skinnebustog og M5 krydser, er Bodilsker.
Motorføreren i skinnebussen mener jeg er Erik Funch.
DBJ’s trækkraft bestod af tre Skinnebusser (Sm 30, Sm 31 og Sm 33) og tre dieselvogne (M1, M3 og M5).
Køreplanen i 1965 krævede fire af disse. Der var to skinnebusser i Rønne og i Nexø var en skinnebus og M3 stationeret. De øvrige dieselvogne var reserve.
M5 havde ganske vist stor trækkraft, men ikke så mange siddepladser. Derfor blev den sjældent benyttet i plantog, men kørte mange særtog og var altid foran sneploven, når der var behov for snerydning.
Som ansat som trafikassistent ved DBJ har jeg mange gange tilrettelagt krydsning på ubetjent station Bodilsker for tog 101 og tog 4.
Fra Rønne kørte tog 101 kl. 7:25 (dampertoget - ofte dobbeltsæt om sommeren)og tog 3 kl. 7:50 (posttoget). Fra Nexø tog 2 kl. 6:25 og tog 4 kl. 7:50.
Tog 101 havde en såkaldt skarp krydsning med tog 2 i Rønne, skulle være i Aakirkeby kl. 7:50, så der var fri bane for tog 3. Derefter krydsning med tog 4 i Bodilsker. Tog 101 returnerede fra Nexø som tog 102 kl. 9:15 umiddelbart efter tog 3’s ankomst. Derfor det fantastiske billede med lange tog i Nexø. Billederne må være taget på en lørdag, idet der ikke var postkørsel på helligdage.

Vedr. den ”grimme” Leyland DBJ bil 15 kan det oplyses, at den i højsæsonen foretog mindst tre dobbeltture på rute 15 Hammershus-Gudhjem-Svaneke-Nexø-Dueodde v.v. med ”non stop” mellem byerne. Herved blev turen ca. 45 minutter hurtigere end de almindelige rutebiler på ruten, der også blev kaldt ”Strandvejsruten”. Bil 15 blev ophugget ved banens nedlæggelse i 1968.
Af den omtalte bog ”Historien om rutebilerne på Bornholm” er der et mindre restoplag, der p.t. kan købes for ½ pris. Dvs. 100.- kr. afhentet hos BAT i Rønne eller tilsendt pr. post for 150.- kr.
Bestilles på batbogen@gmail.dk.

Venlig hilsen
Ove Nielsen

Lang Week-end 1965

af toylsbjerg, Rønnede, 2/11 2011, 20:14 (4705 dage siden) @ Ove Nielsen

Hej!
Mange tak!
En herlig beskrivelse af hvad jeg så!
og ja det var lørdag morgen!
Mange hilsner
Thyge T-P

Lang Week-end 1965

af Erik Dyreborg ⌂ @, Tranegilde Strand, Ishøj, 14/11 2011, 14:46 (4693 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge,

I min søgen efter gamle fotos fra Neksø (nu Nexø) til min måske kommende bog om min Bornholmske familie og mig selv, faldt jeg over dine billeder fra din tur i 1965. Det er nogle fine billeder, som vækker kære og gode minder.

Jeg blev født i Rønne i juni, 1945, og var bosat i Neksø (tæt ved stationen) indtil 1950, hvor mine forældre, desværre, besluttede at flytte til København.

Alle mine skoleferier blev dog tilbragt i Neksø hos mine bedsteforældre, inkl. et års skolegang 1956 - 57. I min ungdom og i mit voksenliv har jeg besøgt Bornholm en gang om året, og siden 2006 har jeg arrangeret en årlig motorcykeltur (nok nærmest for min egen skyld), og 2012 er ingen undtagelsee - se link: http://www.motopp.com/?id=68&menu=67

Grunden til at jeg søger efter gamle fotos fra Neksø er, at familiernes fotoalbums blev ødelagt ved den russiske bombning af Neksø i maj, 1945, så der er desværre intet tilbage fra før 1945, på nær to fotos fra ca. 1935.

I 1965 var jeg iøvrigt på min første motorcykelferie på Bornholm med base i Neksø. Jeg havde på forhånd inddelt Bornholm i kvadrater, og fik således set næsten alt på øen og kørt 3.500 km på tre uger.

Tak fordi du har lagt billederne til offentlig skue.

Med venlig hilsen
Erik Dyreborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak