Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nyt materiel og selskab vil politikere lave??? (Generelt)

af Ekaeli007, 28/10 2011, 21:18 (4776 dage siden)

Ifølge DR nyhederne fra tekst TV så vil jyske lokalpolitikere have udliciteret driften i jylland så de slipper for enten at køre MR tog eller IC4. Jeg venter så spændt på om der lige er et selskab der har x antal moderne togsæt at køre med.

For min skyld må private gerne køre på danske skinner hvis de kan gøre det bedre, men jeg har
min tvivl, men held og lykke til dem der tør, nå ja hvis selskabet ikke hele tiden skal åndes i
nakken af landets politikere så kan det måske kun blive bedre.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Frederik N., 28/10 2011, 21:55 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Jyderne kan jo aldrig blive glade, for at de vil have nye motor veje og, nu skal jernbanen udliciteres... LOL

nyt materiel og selskab vil politikere lave???for

af Ekaeli007, 28/10 2011, 21:58 (4776 dage siden) @ Frederik N.

for en sjællænder virker det sådan, bare rolig jeg er anden generations indvandrer fra Jylland.
Så jeg har både familie og venner i Jylland, og ja jeg tør stadig godt besøge dem.

Når vi mødes har vi nogle drabelige diskussioner om private kontra statslige virksomheder.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Hedegaard, 28/10 2011, 22:00 (4776 dage siden) @ Frederik N.

Jamen altså, hvis de så gerne vil køre i Lint fra Århus til Esbjerg og få blå mærker på bagpartiet af det, så lad dem dog.
De må da meget gerne bytte med Lokalbanen herovre på Djævleøen. Så kan vi få deres MR/MRD sæt i stedet :-P

Avatar

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af T. Rithmester ⌂, Struer, 28/10 2011, 22:05 (4776 dage siden) @ Hedegaard

Jamen altså, hvis de så gerne vil køre i Lint fra Århus til Esbjerg og få blå mærker på bagpartiet af det, så lad dem dog.

Jeg tror altså at du/I lider lidt af prinsesse-syndromet ;)
Godt nok har jeg ikke kørt meget med Lint, men de gange jeg har, har jeg faktisk syntes at man sidder ganske godt. Måske fordi jeg har god og velpolstret jysk r*v, men jeg vil langt hellere køre i Lint end et larmende MR/MRD.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 28/10 2011, 22:18 (4776 dage siden) @ T. Rithmester

OK du har lidt ret jeg har også kørt med LINT og det var da nogenlunde OK, men
de kunne godt have ofret lidt penge til lidt polstring, og lidt pænere farver.

men topfarten er da ikke engang i nærheden af det jeg mener der skal til for at køre fra
Esbjerg til Århus på en hovedstrækning. ok måske er det i sidste ende ikke så mange minutter de taber i sidste ende. Det ved jeg faktisk ikke.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 28/10 2011, 22:34 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Det kunne da være sjovt, hvis Jylland på den måde måske kunne blive bedre transport mæssigt end DSB og resten af landet og det måske kunne afføde elektrificering til både Esbjerg, Århus og Ålborg og strækningerne blev underlagt kørsel med ICE3 f.eks. ;-)

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Anders Pedersen @, Mørke, 28/10 2011, 23:53 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

NJ har jo meldt at de er klar til at overtage driften i Nordjylland.
Men den udmelding kan dette måske snart blive til virkelighed.
skal de nå det til December 2012 skal de tog nok snart bestilles, eller så må de starte MR ligesom Arriva gjorde.

Dog kunne DSB sagtens kører Lyntog til Frederikhavn feks. 4 gange dagligt.

Derudover kunne et selskab så kører regionaltog Aalborg-Esbjerg.
Derudover så skal der elektriceres til Esbjerg og Aalborg.
så er bare at den lov vedtaget der gør at der kører eltog til Esbjerg i 2015

Mener dog sammetider at der skal
her er artiklen
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/10/28/172254.htm

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 01:35 (4776 dage siden) @ Anders Pedersen

NJ har jo meldt at de er klar til at overtage driften i Nordjylland.
Men den udmelding kan dette måske snart blive til virkelighed.
skal de nå det til December 2012 skal de tog nok snart bestilles, eller så må de starte MR ligesom Arriva gjorde.

I princippet tog DSB også kunne bestille.

Dog kunne DSB sagtens kører Lyntog til Frederikhavn feks. 4 gange dagligt.

Tror ikke de lokale vil undvære direkte tog, så ja.

Derudover kunne et selskab så kører regionaltog Aalborg-Esbjerg.
Derudover så skal der elektriceres til Esbjerg og Aalborg.

Med el er præmissen ret ændret, ville jo gøre at DSB måske have lidt IR4 der kunne bruges. El ville nok også betyde at DSB skulle købe flere tog til IC-tog mod Esbjerg.

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 01:51 (4776 dage siden) @ Fysikeren

Jeg er sikker på DSB skal købe flere el tog, jeg håber virkelig der bliver

hængt tråd op til Esbjerg.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Niels Munch, 29/10 2011, 00:08 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Ja, og en fremmed operatør vil have lige så vanskeligt som DSB ved at finde egnet driftsmateriel.

M.v.h.
Niels

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 00:39 (4776 dage siden) @ Niels Munch

Ja, og en fremmed operatør vil have lige så vanskeligt som DSB ved at finde egnet driftsmateriel.

M.v.h.
Niels

Næ, egentligt ikke..
DSB havde for travlt med at skrotte alle sine MZ´er og B´vogne - i Tyskland derimod står ca. 119 stk´s BR-218 arbejdsløse og de har også rigeligt med vogne ledigt og desuden har de produktion til at lave hvad de har lyst til uanset om det er nye dieselloks eller vogne, Danmark har derimod ikke en disse af noget som helst andet end museums materiale og uduelige IC4 tog. ;-)

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Niels Munch, 29/10 2011, 00:49 (4776 dage siden) @ Woodi

Tyske BR 218 og ledige personvogne - mon ikke de politikere, der har fremsat det forslag, vi debatterer, vil opfatte nævnte materiel som "museumstog" - eller i det mindste som utidssvarende?

Niels

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Henrik C, Kolding, 29/10 2011, 00:59 (4776 dage siden) @ Woodi

nej da...

Arriva kan da overtage hele driften i Jylland og Fyn på mandag hvor der alligevel ingen der rejse med tog, de har jo over 40 Lint'er....

og DB tager da bare de 119 218ér og hænger nogle silberlinger bagefter, så bliver alle Sjællænderne glade for så får de nogle tog der er mindst 20 år dårligere end det de havde med de blå vogne...

Og vi skal da slet ikke glemme alle de veteranbaner vi har i Danmark, de kan jo også levere materiel der er meget bedre end DSB.

Og på tirsdag laver vi så et jernbaneselskab der skal ledes af alle de dygtige politiker vi har i Danmark som har holdninger og meninger, som så ansætter alle de alle dygtige folk her på forummet som rådgiver...

Og på onsdag: Hold da op, så køre det.... come on...

ps. søndag er hviledag og der kan måske forekomme en eller anden form for ironi i overnævnte...

--
mvh. Henrik C

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 01:04 (4776 dage siden) @ Henrik C


ps. der kan måske forekomme en eller anden form for ironi i overnævnte...

Af samme grund jeg havde indsat denne smiley ( ;-) )

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 01:47 (4776 dage siden) @ Woodi

Men på den anden side set, Hvor "museums artigt" er dette f.eks.:
http://www.youtube.com/watch?v=v2eBwutu2F4
eller dette:
http://www.youtube.com/watch?v=WH8kyAgvoa8&feature=related
eller dette i forhold til MR-MRD:
http://www.youtube.com/watch?v=Y0WdYelk30w&feature=related
Og desuden findes der jo andet materiale end lige Silberlinge.
Endvidere findes der også noget som "BIBI" fra Alstrom, som f.eks B81500 & B82500.:
http://www.youtube.com/watch?v=ETqT6MpgsHU&feature=related

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Hedegaard, 29/10 2011, 11:57 (4776 dage siden) @ Woodi

Husk den danske logik!

lokomotiv + vogne = GAMMELT!

Og så kan du komme nok så mange gange og sige, at vognene og lokomotiverne er købt for to år siden.
Hvis det ikke er IC3, IC4 eller Lint, så er det gammeldags.

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 12:40 (4776 dage siden) @ Hedegaard

Husk den danske logik!

lokomotiv + vogne = GAMMELT!

Og så kan du komme nok så mange gange og sige, at vognene og lokomotiverne er købt for to år siden.
Hvis det ikke er IC3, IC4 eller Lint, så er det gammeldags.


Ja, du har selvfølgelig en "pointe" i den retning og jeg kan da sådan set også give dig medhold men, personligt tror jeg bare at Jyder, Fynboer, Sjællænder og øvrige i Kongeriget Danmark savner både lokomotiver + vogne = bare Vognene er "Nyere" og lokomotivet kan holde tidsplanen og driften.

TGV Duplex er godt nok elektrisk, men egentligt også Lokomotiv + Vogne og dermed i den mytologi "Gammelt" men kun på konceptet - for der bygges stadigvæk TGV Duplex i Frankrig og de er populære i Frankrig, uanset om det er Réseau eller POS der trækker.

Kunne være sjovt at "Låne" et par TGV Duplex mellem Fredericia, Odense og København og høre hvad folk ville mene om den er "Gammelt" :-)

--
[image]

Avatar

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/10 2011, 14:06 (4776 dage siden) @ Woodi

Der er også udmærkede og helt nye GM-lokomotiver at få i Spanien. Der er de godt tilfreds med komforten.
http://www.youtube.com/watch?v=zbkaMXfliJg

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Hedegaard, 29/10 2011, 14:35 (4776 dage siden) @ Woodi

Railjet konceptet er interessant, idet det netop bygger på at kunne dele og samle toget undervejs til og fra forskellige destinationer ligesom i Danmark.
Dette mener politikerne og DSB jo er UMULIGT uden togsæt, men som det ses tydeligt, så lader det ikke til at være et problem for østrigerne at gøre det samme med lokomotivtrukne tog.

Til tider er jeg tilbøjelig til at tro, at den primære årsag til at man har undladt denne løsning herhjemme, er at det ikke ser "smart" ud med et lokomotiv i midten.

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 15:04 (4776 dage siden) @ Hedegaard

Railjet konceptet er interessant, idet det netop bygger på at kunne dele og samle toget undervejs til og fra forskellige destinationer ligesom i Danmark.
Dette mener politikerne og DSB jo er UMULIGT uden togsæt, men som det ses tydeligt, så lader det ikke til at være et problem for østrigerne at gøre det samme med lokomotivtrukne tog.

Til tider er jeg tilbøjelig til at tro, at den primære årsag til at man har undladt denne løsning herhjemme, er at det ikke ser "smart" ud med et lokomotiv i midten.

Kunne måske hænge sammen med at lok + 2 vogne ikke er den mest effektive måde at køre tog på.

Et IC3 svarer jo til godt to vogne i længden, og vi kører jo mange steder med så korte enheder i Jylland som samles til større på Sjælland.

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 15:37 (4776 dage siden) @ Fysikeren


Kunne måske hænge sammen med at lok + 2 vogne ikke er den mest effektive måde at køre tog på.

Et IC3 svarer jo til godt to vogne i længden, og vi kører jo mange steder med så korte enheder i Jylland som samles til større på Sjælland.

Lars


Jo, det så rigtigt nok, men - på de tynde belægninger er et Lint eller Desiro jo også fint nok, men det er ikke godt nok mellem Esbjerg-Fredericia-Århus-Ålborg, der må andre tog typer gerne tage over og der gjorde vogne + loko helt sikkert godt.

IC3 er jo også sammenlignende med andre moderne lokomotiver, da disse også er 4 små satellit-motorer, bare i én ramme og drift udgiften er sikkert ikke meget afvigende.

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 17:04 (4775 dage siden) @ Woodi

Jo, det så rigtigt nok, men - på de tynde belægninger er et Lint eller Desiro jo også fint nok, men det er ikke godt nok mellem Esbjerg-Fredericia-Århus-Ålborg, der må andre tog typer gerne tage over og der gjorde vogne + loko helt sikkert godt.

IC3 er jo også sammenlignende med andre moderne lokomotiver, da disse også er 4 små satellit-motorer, bare i én ramme og drift udgiften er sikkert ikke meget afvigende.

Tror mange kan blive enige om, at fire vogne nok er minimum hvis vi skal køre lokomotivtrukne tog. Er der passagerer nok i regionaltogene til det mellem Esbjerg og Aalborg? Med DD-vogne vil det svarer til ca. 400 passagerer eller tre MR-togsæt.

Derudover løser det du siger ikke ret meget når vi snakker IC/lyntog, da de jo i trekantsområdet gerne smider et togsæt hen ad vejen, en togstørrelse der nok er for lille til loktog.

Loktog i IC-trafik giver nok kun mening hvis vi kan kører mindst 5-6 vogne direkte København - Aalborg uden at dele toget. Skal det være mindre enheder er motoren i lokomotivet nok for stort til hver del, og derfor er togsæt bedre.

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 17:24 (4775 dage siden) @ Fysikeren

Tror mange kan blive enige om, at fire vogne nok er minimum hvis vi skal køre lokomotivtrukne tog. Er der passagerer nok i regionaltogene til det mellem Esbjerg og Aalborg? Med DD-vogne vil det svarer til ca. 400 passagerer eller tre MR-togsæt.

Derudover løser det du siger ikke ret meget når vi snakker IC/lyntog, da de jo i trekantsområdet gerne smider et togsæt hen ad vejen, en togstørrelse der nok er for lille til loktog.

Loktog i IC-trafik giver nok kun mening hvis vi kan kører mindst 5-6 vogne direkte København - Aalborg uden at dele toget. Skal det være mindre enheder er motoren i lokomotivet nok for stort til hver del, og derfor er togsæt bedre.

Lars

Tror noget af det du fremlægger der er sikkert rigtigt nok, men på politikernes nethinder, er det sikkert noget alá bimode B82500 fra Bombardier http://www.vonatmagazin.hu/wp-content/uploads/2008/12/transilienp_b82500_paris-est.jpg eller blot bare et loko med 3 DD-vogne hele vejen rundt fra Es-Fa-Ah-Ab UDEN at smide noget af i Fa.

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 17:28 (4775 dage siden) @ Woodi

Tror noget af det du fremlægger der er sikkert rigtigt nok, men på politikernes nethinder, er det sikkert noget alá bimode B82500 fra Bombardier http://www.vonatmagazin.hu/wp-content/uploads/2008/12/transilienp_b82500_paris-est.jpg eller blot bare et loko med 3 DD-vogne hele vejen rundt fra Es-Fa-Ah-Ab UDEN at smide noget af i Fa.

Omkring at smide vogne tænkte jeg mere på den øst-vestgående trafik. Omkring Esbjerg - Aalborg kan man nok kører med en ret ensartet togstørrelse hele vejen.

Men er 3 DD-vogne ikke lige i underkanten for et lokomotiv? Tror normalstørrelsen skal være 4-5 vogne hvis der skal være økonomi i en nyanskaffelse.

Mange steder i udlandet med nye loktog er der jo lidt flere vogne pr. lokomotiv end tre ;)

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 17:55 (4775 dage siden) @ Fysikeren


Omkring at smide vogne tænkte jeg mere på den øst-vestgående trafik. Omkring Esbjerg - Aalborg kan man nok kører med en ret ensartet togstørrelse hele vejen.

Men er 3 DD-vogne ikke lige i underkanten for et lokomotiv? Tror normalstørrelsen skal være 4-5 vogne hvis der skal være økonomi i en nyanskaffelse.

Mange steder i udlandet med nye loktog er der jo lidt flere vogne pr. lokomotiv end tre ;)

Lars

Tror regionsformændene og visse borgmester i Jylland kikker indad på egen drift og fremkommelighed, ikke så meget hvad der skal Øst på, der er/bliver DSB´s projekt.

Hvor mange vogne der evt. skal være på de forskellige afgange fremkommer ingen steder af det jeg kan snuse op, men det er noget i den retning de forestiller sig, altså bl.a det med et lok + DD-vogne i faste enheder for at undgå ranger-personale og rangering for at holde omkostningerne nede, et lokomotivs levetid og serviceniveau er ikke altafgørende om der kørers med 3 eller 4 vogne, men måske med 8 eller 10 vogne, såvidt jeg er underrettet, men modtager gerne korrektion hvis jeg er forkert informeret. :-)

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 15:52 (4776 dage siden) @ Woodi

Ja jeg syntes det jeg har set på youtube at det ser spændende ud, med sandsynligvis
faste overgange og koblinger mellem vognene. Jeg fristes til at sige lidt som APO lynet her
i landet. Kan huske fra min tid på Helgoland at når vogne skulle tages ud og sættes ind
så krævede det meget påpasselighed fra håndværkernes side, og der kunne komme mange saftige
gloser ud af det under den rangering. Ret underholdende vil jeg sige.

OK måske har de et andet mere snedigt koblingssystem end APO toget.Det ved jeg ikke.

med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 16:05 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Kan huske fra min tid på Helgoland at når vogne skulle tages ud og sættes ind
så krævede det meget påpasselighed fra håndværkernes side, og der kunne komme mange saftige
gloser ud af det under den rangering. Ret underholdende vil jeg sige.

OK måske har de et andet mere snedigt koblingssystem end APO toget.Det ved jeg ikke.

med venlig hilsen

Bent Jensen


HeHe.. :-) Tror jeg gerne..

Railjet kan modificeres fra fabrikken så der laves 3 x vogne eller ? antal, med lynkoblinger, dog skal lokoføreren sammen med togføreren lige fortage lidt manuelt kabel og mellemgangs arrangement, det er alt - ikke noget med ranger-personale og tunge kroge.

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 16:15 (4776 dage siden) @ Woodi

Tak woodi, interessant oplysning for mig ihvertfald.

Jeg har foriøvrigt erfaret at tjekkiske eller slovakiske baner også er interesseret i dette
materiel.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 17:15 (4775 dage siden) @ Woodi

Railjet kan modificeres fra fabrikken så der laves 3 x vogne eller ? antal, med lynkoblinger, dog skal lokoføreren sammen med togføreren lige fortage lidt manuelt kabel og mellemgangs arrangement, det er alt - ikke noget med ranger-personale og tunge kroge.

Hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud og bruge automatkoblinger? TRAXX kan vist forsynes med sådanne?

Og igen igen igen... Lok på tre vogne? Ikke lidt rigeligt trækkraft? Railjet kører jo med 7-10 vogne, lidt mere end et det ene IC3 der ofte kører til Struer. Derudover er der vist en forhistorie med at ÖBB havde lidt rigeligt lokomotiver som de skulle finde opgaver til, hvorfor man valgte Railjet-konceptet og ikke dem man kender fra andre lande.

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Hedegaard, 29/10 2011, 19:45 (4775 dage siden) @ Fysikeren

Tja. Hvad angår lok med 3 vogne, så er det nærmest et hverdags syn på Sydbanen, så hvorfor ikke? :-)

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 20:16 (4775 dage siden) @ Hedegaard

Tja. Hvad angår lok med 3 vogne, så er det nærmest et hverdags syn på Sydbanen, så hvorfor ikke? :-)

Ser det skam, nu bor jeg selv på øen.

Men der er forskel på at man piller lidt vogne af i weekenden, eller om togene i hovedparten af driftstiden er så korte. Og tre vogne er ligegodt ikke standarden på DD-tog, normalt er det fire vogne.

I starten kørte man jo også med mindst fire vogne synes jeg, først en nyere ting med tre. Og har man gang i loktog, er der naturligvis lidt at spare på ved at pille en vogn af. Derudover vejer DD-vogne lidt mere end alm. vogne, så 3 DD svarer nok vægtmæssigt til 4 alm. vogne :)

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 20:51 (4775 dage siden) @ Hedegaard

Det er nu ikke helt rigtigt lok og 3 DD vogne det er for det meste kun de tog der kun stopper i
hØje Tåstrup Næstved og Nykøbing Falster. De andre tog på sydbanen er næsten altid 4 eller 5
DD vogne bortset fra nogle myldretidstog. Jeg ved forresten ikke om man har fået løst problemet
ME kan kun køre med 4 DD af sidste leverance men 5 DD af den gamle serie. På et tidspunkt nedformerede man togene om aftenen til lok og 3 DD vogne af sparehensyn ??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 20:52 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Undskyld til alle jeg ser fysikeren allerede har svaret det jeg mente.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Fysikeren, 29/10 2011, 20:53 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Det er nu ikke helt rigtigt lok og 3 DD vogne det er for det meste kun de tog der kun stopper i
hØje Tåstrup Næstved og Nykøbing Falster. De andre tog på sydbanen er næsten altid 4 eller 5
DD vogne bortset fra nogle myldretidstog. Jeg ved forresten ikke om man har fået løst problemet
ME kan kun køre med 4 DD af sidste leverance men 5 DD af den gamle serie. På et tidspunkt nedformerede man togene om aftenen til lok og 3 DD vogne af sparehensyn ??

Har noteret mig at man i TKØ12 sætter en DD-vogn til 60 ton mod tidligere 55.

Lars

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 01:56 (4776 dage siden) @ Woodi

Hej Woodi den med BR218 syntes jeg er OK og jeg tror gerne de vil sælge dem de kan,

de har også en dejlig lyd når de lige inden afgang starter motoren og accelererer

ud på de lange skinner, Jeg er mere bange for at de ikke kan hjælpe os med vogne

når jeg læser LOK-report o.s.v. så syntes jeg fornemmer at de mange gange ikke

har vogne nok til f.eks IC tog. Men måske ÔBB kan hjælpe lidt??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Ekaeli007, 29/10 2011, 01:59 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

ahh OK nu forstod jeg humoren.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Woodi, 29/10 2011, 01:59 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

;-) Jep..

Og.. Ja de har lidt knas p.t pga problemer med Talent 2 -togsættet, men der er vidst nok kommet en løsning på dette.

--
[image]

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Hedegaard, 29/10 2011, 14:28 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Når vi nu udelukkende taler om den lokale jydske hurtigtogstrafik, så er behovet for togsæt der kan opdeles undervejs vel minimalt?
NOB kører allerede tog til Tønder og Esbjerg. For mig at se, ville det være nemmest at lade disse tog fortsætte ud på andre jydske strækninger.

http://d32opxe1wdndeq.cloudfront.net/da/fa/i29752026._szw530h275_.jpg
Et moderne styrevognstog ala dette ville være udmærket til hurtigtog mellem Hamburg/Niebüll og Århus/Aalborg

Det er i det hele taget kritisabelt, at man i disse globaliserede tider ikke har specielt megen international regionaltrafik i Jylland.
På Sjælland har vi regionaltog til Sverige hver 20. minut, og ser man på Tyskland, så
står DB Regio for regionaltog til både Østrig, Frankrig, Tjekkiet mm.
Det burde være oplagt for DB Regio eller NOB at drive togtrafik på de jydske skinner også.

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af ivar, 29/10 2011, 14:49 (4776 dage siden) @ Hedegaard

Status er lige nu, at DSB og Arriva kører igennemm til hhv. Flensborg og Nibøl.

Mvh
-ivar

nyt materiel og selskab vil politikere lave???

af Svend Jensen, 29/10 2011, 20:59 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Det er ikke fordi de vil have bedre tog det er for at udhule den offentlige trafik så de kan få motorveje, det er nemlig så fedt at sidde i sin egen bil og glo på asfalt uden at kunne arbejde/læse/skide/snakke i tlf etc. under turen.

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak