Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En "Van Deurs" (Billedegætterier)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/10 2011, 20:45 (4863 dage siden)

Her må jeg spørge: Hvad er det?
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

En "Van Deurs"

af Carsten, 28/10 2011, 20:49 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det ligner et blad til en turbine.

Med venlig hilsen

Carsten

En "Van Deurs"

af John Schmidt, 28/10 2011, 20:56 (4863 dage siden) @ Carsten

Ja ja ja...nu svarer jeg.... Se jeg iler..... Det er da et turbine/turbo skovlblad.
Ja og den MZ,er der i baggrunden kan jeg ligefrem høre syde, ligesom dengang en tilsvarende lyd hørtes da en 333,er passerede under vejbroen ved Fuentes De Onoro i Spanien. Nå men vi skal gætte ja vi skal. Vi skal gætte.... Det ER MZ 1407 i baggrunden.

En "Van Deurs"

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/10 2011, 20:59 (4863 dage siden) @ John Schmidt

Ja, det er jo rigtigt nok. Men den burde lige have haft en chance.

--
[image]

En "Van Deurs"

af John Schmidt, 28/10 2011, 21:06 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

[image]

Sorry Henrik... Godt ord igen. Så her prøver JEG med en lille Van Deurs.... Her holder vi med My 1151 for at tage et billed, men ved hvilken station holder vi mon...???...

En "Van Deurs"

af Poul Andersen @, 28/10 2011, 21:12 (4863 dage siden) @ John Schmidt

Løsning st.

Mvh. Poul

En "Van Deurs"

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/10 2011, 00:27 (4863 dage siden) @ John Schmidt

Ja ja ja...nu svarer jeg.... Se jeg iler..... Det er da et turbine/turbo skovlblad.
Ja og den MZ,er der i baggrunden kan jeg ligefrem høre syde, ligesom dengang en tilsvarende lyd hørtes da en 333,er passerede under vejbroen ved Fuentes De Onoro i Spanien. Nå men vi skal gætte ja vi skal. Vi skal gætte.... Det ER MZ 1407 i baggrunden.

Jeps. Man ser skovlhjulet på tegningen her af en Mz-turbolader.
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

En "Van Deurs"

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/10 2011, 21:18 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvad er dette for en billet? Og hvilket lokomotiv var spændt for. Er der mon nogen der har billeder fra den tur?
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

En "Van Deurs"

af Ekaeli007, 28/10 2011, 21:23 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det var en ME der ar spændt for APO prototypetoget (DSB s nye lyntog? trode man.

Men dejligt tog at køre med.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

En "Van Deurs"

af Ekaeli007, 28/10 2011, 21:26 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

eller husker jeg galt kan det være da sølvpilen blev præsenteret. min hukommelse er ikke
så god mere, eller som Jens Ole som desværre ikke er iblandt os mere sagde til mig i telefonen engang da jeg var kommet til Banedanmark, nå Bent fungerer din korttidshukommelse heller ikke
mere. Da lo jeg længe.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

En "Van Deurs"

af Niels Munch, 28/10 2011, 22:39 (4863 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvad er dette for en billet? Og hvilket lokomotiv var spændt for. Er der mon nogen der har billeder fra den tur?

Mon ikke det var APO-lynet?

Præcis 1 uge efter, den 23.05.1982, fandt en officiel indvielse sted, hvor DJK havde reserveret nogle pladser. Et par billeder derfra finder du her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4325697 .

M.v.h.
Niels

En "Van Deurs"

af Ekaeli007, 28/10 2011, 22:57 (4863 dage siden) @ Niels Munch

tak for henvisningen til Drehschiebe, jeg var med den første dag.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

En "Van Deurs" - Protolynet og to fotos

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 31/10 2011, 21:35 (4860 dage siden) @ Henrik Thomsen
redigeret af Henrik Thomsen, 31/10 2011, 22:33

[image]

Hilsen
Henrik

Jeg havde håbet at der var nogle der havde billeder fra turen den 16. maj. Jeg fik selv kun billeder fra hjemturen fra Korsør, der iøvrigt foregik i ME 1510's førerrum.

Her set ud af forruden på ME 1510 kort efter Slagelse
[image]

Her er Lynet så taget på Kh den 25. marts 1982 under prøvekørsel med ME 1506
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

En "Van Deurs" - Protolynet og to fotos

af Henrik Tolderlund, 1/11 2011, 11:50 (4859 dage siden) @ Henrik Thomsen

Her set ud af forruden på ME 1510 kort efter Slagelse
[image]

Fin gammel bro. Synd, at den ikke overlevede elektrificeringen. Herligt miljø, der var dengang. Afstandsmærket er sikkert med emaljeplader.
Mon der er nogen, der har fotograferet broen tættere på?

Hilsen
Henrik

En "Van Deurs" - Protolynet (link)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 2/11 2011, 13:54 (4858 dage siden) @ Niels Munch

Hej Henrik,

Gunnar W. Christensen har på sin hjemmeside fotos af APO-toget, angiveligt fra den 16.03.1982:

http://www.tog-billeder.dk/dk_dsb-togsaet_protolyn.htm .

Målt med verdenshistoriens målestok er vi ganske tæt på :-D !

M.v.h.
Niels

Tak for linket, havde godt bemærket det. Gunnars billeder er jo en guldgrube, som alle bør kende. ME 1506 var i det hele taget legeonkel for prototypelynet i starten. Jeg har set den flere gange i Fredericia i 1982, og dengang var det jo sjældent at se ME i vestområdet. I sommeren '82, blev toget jo sat i drift som lyntog mellem Kh og Ar med afgang kl 9.10. Da blev ME'eren sejlet med over Storebælt, og toget bestod derfor kun af 4 vogne. Hvor længe det stod på husker jeg ikke.

Hilsen
Henrik

--
[image]

En "Van Deurs"

af thomash, 31/10 2011, 22:34 (4860 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jah man kan jo kun være misundelig over ikke at have prøvet og kørt i prototype lyntogene.. :(

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

En "Van Deurs"

af Nicolai, 1/5 2012, 20:17 (4677 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej

Jeg var selv med på denne tur. En fantastisk oplevelse for en (dengang) 7 årig knægt :-)

Har desværre ingen billeder fra begivenheden, men nu da datoen er kendt, er det jo muligt at gennemsøge Berlingskes arkiv for en turbeskrivelse mv.

Mvh
Nicolai

Et Gættehus

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/10 2011, 22:05 (4862 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvor mon det her hyggelige ledvogterhus ligger?
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Et Gættehus

af UTJ, 29/10 2011, 22:35 (4862 dage siden) @ Henrik Thomsen

Man kunne forestille sig at du har kørt dig en tur i det nordsjællandske. Mon du på denne tur kom forbi Grønholt?

Et Gættehus

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/10 2011, 23:16 (4862 dage siden) @ UTJ

Ja, Grønholt er jo det rigtige sted.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Et Gættehus

af John Schmidt, 29/10 2011, 23:28 (4862 dage siden) @ Henrik Thomsen

Grønholt... Ja der har jeg kørt forbi hundredevis af gange. Da jeg flyttede til Helsingør brugte jeg LilleNord hver dag mellem Helsingør og Hillerød Stationer. Idag bor der en dame som hedder Bente i banehuset. Hun "arvede" det iflg.aftale med DSB efter sin mor. Hendes mor hed Adele Skovsgaard. Faderen i huset ( mener at han hed Svend ?? )var iøvrigt i flere år baneopsyns mand på strækningen. I forgrunden ses vaskehuset med gruekedlen. Det var først omkring år 1999 eller 2000 at DSB lagde varmt vand og toilet ind i huset i forbindelse med sanering af dette. Indtil da foregik al tøjvask i vaskehuset hvor der var placeret en stor gruekedel. Alleryderst til venstre lå der et gammeldags "lokum", og det var først da huset blev saneret at toilet blev indlagt. Moderen tog meget ofte togturen mellem Hillerød og Grønholt, op til en tre fire gange om dagen, og når hun var på stationen kom hun gerne lige ind for at sige dav og udveksle "nyheder og sladder".

Hilsner John.:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak