Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) (Generelt)

af Per B. Pedersen, 28/10 2011, 14:39 (4777 dage siden)

I anledning af Hovedbanegårdens 100 års jubilæum, har jeg scannet en række negativer
fra området omkring, og livet på Kbh. H. Fra perioden 1956-1968.

(foto: Helge Pedersen og Per B. Pedersen)

Vh
Per B. Pedersen

[image]
2 e maskiner 1956

[image]
1956

[image]
E maskine ved Dybbølsbro, 1956

[image]
1960

[image]
1960

[image]
1960

[image]
F 496 rangerer, 1962

[image]
S 735 ved Dybbølsbro, 1962

[image]
E 988, 1967

[image]
E 988, 1967

[image]
Afgangshallen 1967

[image]
Ankomsthallen 1967

[image]
1967

[image]
1967

[image]
1967

[image]
1967

[image]
1968

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Niels Munch, 28/10 2011, 15:49 (4777 dage siden) @ Per B. Pedersen

Kære Per,

En dejlig billedkavalkade!

Hovedbanegårdens fødselsdag er i øvrigt den 30. november.

"Hovedbanegården blev indrettet med “det aller moderneste til Publikums Bekvemmelighed”.
Der var garderobe til opbevaring af tøj og tasker, omklædningsværelser for de rejsende, hvor man kunne få et bad og en barbering. Og dertil behagelige ventesale til passagererne på både 1. og 2. klasse. Ligeledes var det vigtigt, at indretningen var enkel og overskuelig, så “selv den mindst scenevante kan finde sig tilrette paa egen Haand og ikke føle sig rejsenervøs”."

Mere i denne læseværdige artikel:

http://lokalavisenvesterbro.dk/default.asp?vis=artikel&id=372 .

Det var før, IC4 skræmte folk :-D !

Bedste hilsener
Niels

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Hedegaard, 28/10 2011, 16:35 (4777 dage siden) @ Per B. Pedersen


[image]
1960

Jeg kan godt huske at der indgik en fast hollandsk pakvogn i Hoek Van Holland ekspressen, men det overrasker mig at se en Plan D vogn i dette tog.
Indgik den altid?

I øvrigt super hyggeligt med de gamle billeder fra banegårdshallen.
Man savner virkelig dengang hvor Hovedbanegården i sig selv var en del af rejsen. Man kunne sidde og få sig en god middag eller frokost på en af de udmærkede spisesteder inden man drog ud på rejsen til fjerne destinationer.

I dag er banegårdshallen blot hjemsted for stress, fast-food kæder, skumle typer og tomme øl-dåser.
Ak ja. Det er vel det man kalder "udviklingen"?

Avatar

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 28/10 2011, 16:46 (4777 dage siden) @ Hedegaard

For mig at se, har jernbanerne været under afvikling de sidste 40 år. Det bliver mere og mere udpint og forkrampet. Når der så også bliver hængt køreledninger op over det hele, er der ikke meget grin ved at fotografere mere.
De billeder fra Hovedbanegården, er da overordentligt hyggelige. Cigeret og skopudserautomat på perronen - herligt.

--
[image]

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af gamle ole, 28/10 2011, 17:51 (4776 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja der er ikke meget at komme efter mere. "Jernbanediversiteten" er for stærkt nedadgående.
Havde selv et studenterjob med at sælge aviser og blade fra små trævogne på perronerne, så kunne man både tjene penge og se på tog samtidig. Det var netop i denne periode. vognen kan mulivis ses på et af billederne.:-P

hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Ekaeli007, 29/10 2011, 02:35 (4776 dage siden) @ gamle ole

Du kan nok ikke bruge min oplysning til noget, men da du nævner det med aviserne

så kan jeg godt huske dig.Ikke fordi vi har talt sammen det mindes jeg ikke.

Men min far arbejdede med rejsegods deroppe i mange år, ihvertfald fra 1954

til engang i 70erne.


Med venlig hilsen

Bent Jensen

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af gamle ole, 29/10 2011, 13:48 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Det er da morsomt! Selvom det her ikke dirkte er hardcore jernbaner, så er det jo stedets (kultur)historie.
Det var jo sådanne lysegrå trævogne. De blev læsede-og boede vist nok, nede i tunellen for enden af peronnerne bag ved afgangstrapperne. Der var jo denne tunnel mellem afgang-og ankomsttrapperne på alle 6 perroner. Også benyttede man de store grå drager/vareelvatorer inde på dragerøen i midten af hallen.
Det vat to ældre damer der ejedede/styrede salget, og som havde kontor i en tværgang ved bagudgangen ved Istedgade. Jeg blev "oplært" af en ældre herre, Clausen med grå kasket, og så så indførte jeg selvbetjeningsprincippet i myldretiden ved indgangen til perronen. Der var tryk på om eftermiddagen, sælkig Ekstrabladet og BT. Det må have været omkring 66, plus/minus 1 år.:-)


Hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Ekaeli007, 29/10 2011, 02:31 (4776 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jeg syntes nu ikke helt køreledninger skæmmer billederne tag f. eks hvis du har

været på Hamburg Hbf og står på den store fodgænger bro med butikkerne og fotograferer

ud over hele den overdækkede hal.

Men de fastfood kiosker der er sat op rundt omkring på KH dem ville jeg ønske et sted

hen hvor peberet gror. Jeg vil næsten ikke engang kalde det mad det de sælger.


Med venlig hilsen

Bent Jensen

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Ekaeli007, 29/10 2011, 02:17 (4776 dage siden) @ Hedegaard

Ja den hollandske siddevogn var fast i Skandinavien Holland ekspress. og

tak fpr den dejlige billedserie, jeg havde næsten glemt hvordan det så ud

og det billede af øen inde på hovedbanegården, der arbejdede min far i

mange år kan næsten mærke lugten af al mulig somme tider var der også kasser

med fisk o.s.v. gav sin egem duft sammen med kulrøg fra lokomotiver og

dieselos, nej jeg elskede faktisk den odeur der var det var ikke negativt

ment.


Med venlig hilsen

Bent Jensen

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af Svend, 31/10 2011, 10:24 (4774 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kan godt huske at der indgik en fast hollandsk pakvogn i Hoek Van Holland ekspressen, men det overrasker mig at se en Plan D vogn i dette tog.
Indgik den altid?

Den kombinerede 1/2.kl vogn Plan K indgik fast i løb fra/til Holland. For at svare på spørgsmålet om der også fast - i visse perioder eller på visse dage - var rene 2. kl NS-vogne Plan D i toget, kan kun afklares ved at studere ældre udgaver af Togplan 6.

--
Svend

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 31/10 2011, 11:10 (4774 dage siden) @ Svend

Et dumt spørgsmål, men hvad menes der med plan D, F mm, og også lidt i tvivl om togplan x(6)?


hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af Svend, 31/10 2011, 13:19 (4774 dage siden) @ gamle ole

Et dumt spørgsmål, men hvad menes der med plan D, F mm, og også lidt i tvivl om togplan x(6)?

I dag skal man heldigvis ikke på biblioteket for at blive klogere. Ved at bruge Google kan man få svar på begge spørgsmål på ganske få sekunder :-)

--
Svend

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 31/10 2011, 17:47 (4773 dage siden) @ Svend

Er selvfølgelig forsøgt, men mine søgekriterier var åbenbart forkerte.

Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af Svend, 31/10 2011, 21:28 (4773 dage siden) @ gamle ole

Er selvfølgelig forsøgt, men mine søgekriterier var åbenbart forkerte.

OK. Togplan 6 indeholder (indeholdt) oprangeringer af person(førende) tog i Danmark (DSB).
De hollandske betegnelser "Plan D" osv beskriver forskellige typer (generationer) af personvognsmateriel. Søg på nettet og du finder en masse information. Eller kig i bøgerne "Internationale tog via ....."

--
Svend

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 1/11 2011, 13:21 (4773 dage siden) @ Svend

Ok og tak. Man blir jo hele tiden klogere. Togplansbegrebet er hvad jeg troede, men planbegrebet var nyt. Mente måske at begge dele havde med oprangeringer at gøre, evt. i specielle sammenhænge.


Hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af h087 ⌂, køge, 31/10 2011, 23:15 (4773 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole og I andre
her nogle link til omtalte vogne
i bund af første side er der link til andre hollandske vogntyper bl.a plan D og liggevognen som skulle være en plan N ( 1958/59
http://www.seinarm.nl/Staal/Ovalevensterrijtuigen.aspx
de andre link er til Skandinavien - Holland - Express og Nord - West Expres
http://picasaweb.google.com/wimhoekema/HollandSkandinavienExpre?authkey=Gv1sRgCKjb182uu...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10250.0.html

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 1/11 2011, 13:17 (4773 dage siden) @ h087

Tak. Det er simpelthen hollandske vogntyper. Jeg gættede på noget helt andet, noget med oprangeringsplaner mm.

Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af h087 ⌂, køge, 1/11 2011, 22:43 (4772 dage siden) @ gamle ole
redigeret af h087, 1/11 2011, 22:57

Hej Ole

ja - det kan være noget forvirrende - men hollænderne har åbenbart kaldt deres vognetyper plan xx
og togplan 6 er på dansk : personførende togs oprangering - og ser således ud i 1961 :
[image]

og indhold således : fra togplan 6 - 1961 :strækning (Esbjerg-) Bramminge - Tønder
[image]

og herunder Tjenestekøreplan (Tkp) 1961 fra samme strækning
[image]

og så findes der flere slags togplaner - fx :
togplan II - Ekspress- og Ilstykgodsbefordring
togplan III - Fragtstykgodsbefordring
togplan V - Postens befordring

kort sagt findes der ved DSB planer for (næsten??) alting
omkring tognes oprangering og vognenes befordring

og nok så meget andet - fx arbejdsplan for station om op- og nedformering, sporbenyttelse og meget meget mere - et ganske spændende emne - og når man nu som jeg også har modelbane - er det sjovt at kunne næsten gøre præcis som DSB i hine tider på modelbanen

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 2/11 2011, 09:59 (4772 dage siden) @ h087

gTak. ja dem kender man jo. Har selv nogett fra 70erne.


Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af h087 ⌂, køge, 2/11 2011, 14:46 (4772 dage siden) @ gamle ole

Hej Ole
har også selv en del fra halvtresserne og tresserne med flere
har du en Email eller anden måde man kan kontakte dig på omkring dette emne og sager
du kan jo svare på beskedkuvert foroven - hvis det kunne lade sig gøre eller på Email
modeljernbaneklub /snabel a / karlemosen.net
eller via dette link
http://kmk-ho87.dk/forum/index.php

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968) NS Plan D

af gamle ole, 2/11 2011, 15:19 (4772 dage siden) @ h087

tgak. Jeg tar den bare her ork@forum.dk


hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Mo 568, 8/6 2012, 01:13 (4553 dage siden) @ Hedegaard

Kunne jeg få dig til at kontakte mig på mailadressen: taodk@yahoo.com

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af gamle ole, 28/10 2011, 16:43 (4777 dage siden) @ Per B. Pedersen

Skønt. Den rene nostalgi. Og dengang var der endda personale på banen!:-P

hilsen Ole

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Ekaeli007, 29/10 2011, 02:22 (4776 dage siden) @ gamle ole

Jeg kan også huske ham med pølsevognen der trak sin vogn ud langs togene for at sælge lidt

mere til de sultne inden togets afgang til den vide verden.Vi var også mange af kvarterets

knægte der specielt på cykelloftet hjalp DSB arbejderne med at placere cyklerne hvor

de skulle. Utænkeligt idag af mange forskellige grunde.blandt andet at man kunne sende

en cykel med toget.

Med venlig hilsen


Bent Jensen

Avatar

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/6 2012, 06:44 (4553 dage siden) @ Per B. Pedersen

[image]
1960

Når nu denne tråd kommer frem i lyset (og nu i det "forkerte" forum :-)), så vækker dette billede minder.

Min Morfar og Mormor havde i et par menneskealdre Hovedbanegårdens Frisørsalon, som lå der hvor der idag er Politivagt.
Nå vi skulle på besøg om aftenen kom min Mor, lillebror og jeg altid i løbet af eftermiddagen og min far senere fra jobbet. Skulle håret fikses blev det så klaret, men der blev også ofte givet en 25 øre så vi kunne gå over i Kino Den vide Verden, som ses på billedet. Der blev vist ugerevyer og kortfilm af forskellig art. Idag er der vist indrettet supermarked i lokalerne.

Vi fik ikke lov til bare at rende rundt på banegården - i 1960 har jeg været 5 år og min bror 3, men hvis morfar havde tid kunne vi godt gå hen og kigge på togene - damptogene naturligvis.

Jeg har 2 gamle telefoner med drejesving samt 2 petroleumslygter, der kan lyse hvidt, rødt og grønt, som han har "organiseret" hos nogle af de ansatte på banegården. Formentlig i bytte for nogle pilsnere.

Der var en anden tråd her der henviste til dette klip på DR Bonanza Her er der en ganske kort scene fra salonen med min morfar i fin stil (9:30 inde i klippet).

Nå, nu blev det min tur til at være nostalgisk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Københavns Hovedbanegård (foto fra 1956-1968)

af gamle ole, 8/6 2012, 16:18 (4553 dage siden) @ Michael Deichmann

Det er squ da helt i orden. Har selv omtalt mmit studenterjob som avissælger fra de små vogne på perroner (så man kunne tjene penge og dyrke sin hobby samtidig)
Fint stemningsbillede:-)


hilsen Ole

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak