Ministerium: El til Esbjerg i 2015 (Generelt)
Hvorfor købe nye togsæt til betjening af banen til Sønderborg og Esbjerg - de nuværende IR4-tog kan da holde nogle år endnu. Og de kan jo kobles indbyrdes og med IC3.
Mon ikke det nye materiel skal indsættes andre steder, f eks i regionaltogene mellem Odense og Fredericia og måske også på Sjælland (Østerport-Ringsted)?
Der er i princippet intet forkert i at bruge IR4 til Esbjerg. Spørgsmålet er bare om de 32 togsæt DSB (12 er jo udlejet til DSBFirst) har er nok til det man ønsker at bruge dem til?
DSB skal vist uanset IC4 eller ej have nye tog pga. passagervæksten, og om de så købes som IC eller Re-tog, og hvordan IR4 bruges må afhænge af nærmere analyse.
En mulighed ville vel dog være at købe et nyt elektrisk IC-tog som kan bruges også ved kommende elektrificeringer, og dermed bare lade Esbjerg sammen med Sønderjylland være det første sted de bruges.
Lars