Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministerium: El til Esbjerg i 2015 (Generelt)

af Fysikeren, 27/10 2011, 17:39 (4777 dage siden)

Jf. ministeriet så skal der være el til Esbjerg i 2015:

http://ing.dk/artikel/123541-ministerium-vi-er-noedt-til-at-koere-eltog-til-esbjerg

Mon det så bliver til noget?

Undrer mig over at man kun vil købe ti eltog. Det er kun nok til et tog pr. time København - Esbjerg som næppe ville kunne kobles med andre tog. Det oplagte er vel at købe nok til også at betjene København - Sønderborg/Flensburg samt lokalsæt til Odense?

På sigt kan typen også bruge København - Hamburg og andre steder i DK, men det er en lidt anden og længere historie.

Lars

Ministerium: El til Esbjerg i 2015

af sharis, 27/10 2011, 18:05 (4777 dage siden) @ Fysikeren

+45 Eltog til sydbanen og den nye ringstedbane, hvis de ellers følger Atkins rapporten

Tim

Ministerium: El til Esbjerg i 2015

af Svend, 27/10 2011, 23:03 (4777 dage siden) @ Fysikeren

Undrer mig over at man kun vil købe ti eltog. Det er kun nok til et tog pr. time København - Esbjerg som næppe ville kunne kobles med andre tog. Det oplagte er vel at købe nok til også at betjene København - Sønderborg/Flensburg samt lokalsæt til Odense?

Hvorfor købe nye togsæt til betjening af banen til Sønderborg og Esbjerg - de nuværende IR4-tog kan da holde nogle år endnu. Og de kan jo kobles indbyrdes og med IC3.
Mon ikke det nye materiel skal indsættes andre steder, f eks i regionaltogene mellem Odense og Fredericia og måske også på Sjælland (Østerport-Ringsted)?

--
Svend

Ministerium: El til Esbjerg i 2015

af Fysikeren, 27/10 2011, 23:23 (4777 dage siden) @ Svend
redigeret af Fysikeren, 28/10 2011, 00:05

Hvorfor købe nye togsæt til betjening af banen til Sønderborg og Esbjerg - de nuværende IR4-tog kan da holde nogle år endnu. Og de kan jo kobles indbyrdes og med IC3.
Mon ikke det nye materiel skal indsættes andre steder, f eks i regionaltogene mellem Odense og Fredericia og måske også på Sjælland (Østerport-Ringsted)?

Der er i princippet intet forkert i at bruge IR4 til Esbjerg. Spørgsmålet er bare om de 32 togsæt DSB (12 er jo udlejet til DSBFirst) har er nok til det man ønsker at bruge dem til?

DSB skal vist uanset IC4 eller ej have nye tog pga. passagervæksten, og om de så købes som IC eller Re-tog, og hvordan IR4 bruges må afhænge af nærmere analyse.

En mulighed ville vel dog være at købe et nyt elektrisk IC-tog som kan bruges også ved kommende elektrificeringer, og dermed bare lade Esbjerg sammen med Sønderjylland være det første sted de bruges.

Lars

Ministerium: El til Esbjerg i 2015

af Anders Pedersen @, Mørke, 28/10 2011, 10:17 (4777 dage siden) @ Fysikeren

Jf. ministeriet så skal der være el til Esbjerg i 2015:

http://ing.dk/artikel/123541-ministerium-vi-er-noedt-til-at-koere-eltog-til-esbjerg

Mon det så bliver til noget?

Undrer mig over at man kun vil købe ti eltog. Det er kun nok til et tog pr. time København - Esbjerg som næppe ville kunne kobles med andre tog. Det oplagte er vel at købe nok til også at betjene København - Sønderborg/Flensburg samt lokalsæt til Odense?

Det er os det jeg før har skrevet at når Esbjerg er elektrificeret så skal regionaltoget over vestfyn forlænges til Esbjerg.Det fra Aarhus udgår

Nogle reg tog Esbjerg-Odense forsætter til Købenahv som IC tog og fra Svendborg gør det samme.

Men hvad med at elektrificere til Svendborg også, så der køres Esbjeg-Svdendborg.
Der udover hver anden time Esbjerg-Sønderborg og sønderborg får time drift.

Ved så ikke hvad det koster at elektrificere Svendborgbanen, men dislen bliver næppe billigere.
de Desiro der bliver frigusivet der kunne så kører i Vendsyssel for NJ.

På sigt kan typen også bruge København - Hamburg og andre steder i DK, men det er en lidt anden og længere historie.

Det kunne være en mulighed, så der kan blive frigivet BR605 til dette løb
Aalborg-Aarhus IC og Aarhus-Hamborg ICE
Nogle Aalborg-Frediricia og togskift til Hamborg.

Ministerium: El til Esbjerg i 2015

af MortenLarsen94, Aarhus, 28/10 2011, 13:47 (4777 dage siden) @ Anders Pedersen

Ved så ikke hvad det koster at elektrificere Svendborgbanen, men dislen bliver næppe billigere.


Hvad jeg har læst/hørt så er det dyrere at immunisere (Gøre kabler til signaler og sporskifter mm. immune over for elektrisk støj) og derefter elektrificere inden vi skal have ERTMS , end det er at vente indtil vi alligevel skal have ERTMS og så gøre det immun fra starten.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak