Pressemeddelelse fra Trafikministeren (Generelt)
Så kom der lidt info omkring IC4.. Måske vi slipper for de alen lange tråde herinde om 3. skinner og hybrid tog i stedet for IC4? :)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
af thomash, 27/10 2011, 11:17 (4778 dage siden)
Så kom der lidt info omkring IC4.. Måske vi slipper for de alen lange tråde herinde om 3. skinner og hybrid tog i stedet for IC4? :)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
af caprani , København, 27/10 2011, 11:44 (4778 dage siden) @ thomash
Det glæder mig oprigtigt at høre, at det uafhængigt vurderes, at det vil kunne betale sig at bringe IC4 i funktionsdygtig stand. Hvad der til gengæld glæder mig væsentligt mindre er, at de visionsløse bane-analfabeter på borgen nu IGEN har fået en undskyldning for at udskyde en elektrificering
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af thomash, 27/10 2011, 11:57 (4778 dage siden) @ caprani
Det glæder mig oprigtigt at høre, at det uafhængigt vurderes, at det vil kunne betale sig at bringe IC4 i funktionsdygtig stand. Hvad der til gengæld glæder mig væsentligt mindre er, at de visionsløse bane-analfabeter på borgen nu IGEN har fået en undskyldning for at udskyde en elektrificering
Hvis man ser lidt nøgtern på det, kan det jo sagtens være at man beslutter at elektricificere vores strækninger, og at det skal stå færdigt når ETRMS sættes i drift. Til den tid er IC4 alligevel slidt ned og klar til at køre i havnen.. :)
--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
af Erik H, Frederikssund, 27/10 2011, 19:13 (4777 dage siden) @ thomash
Det med havnen falder nok lidt svært. Der er jo ikke længere spor til færgerne i Helsingør. Men nu hvor talen er om Helsingør, så var det måske en idé at reservere en IC4 stamme til Teknisk Museum for inden dette italienske bras kommer ud at køre (altså hvis) er det forældet!!! Under alle omstændigheder er sagen om IC4 en skandale af bibelske dimensioner. Hvorfor valgte man dog ikke noget gennemprøvet rullende materiel, som man vidste bare virkede, fra f. eks. Tyskland eller Sverige???
Hilsen
Erik H
af Niels Munch, 27/10 2011, 19:30 (4777 dage siden) @ Erik H
Hvorfor valgte man dog ikke noget gennemprøvet rullende materiel, som man vidste bare virkede, fra f. eks. Tyskland eller Sverige???
Vi taler om diesel-fjerntog. Det fandtes/findes bare ikke. Togproducenterne er focuseret på el-drift. Se anden tråd "ALTERNATIV TIL IC4".
M.v.h.
Niels
af Henrik Hansen, Vejen, 27/10 2011, 12:05 (4778 dage siden) @ caprani
Det glæder mig oprigtigt at høre, at det uafhængigt vurderes, at det vil kunne betale sig at bringe IC4 i funktionsdygtig stand. Hvad der til gengæld glæder mig væsentligt mindre er, at de visionsløse bane-analfabeter på borgen nu IGEN har fået en undskyldning for at udskyde en elektrificering
Ja, men har valgt den komfortable løsning - fortsat som begyndt !!
En hurtig gennemlæsning af rapporten, viser at der er en betydelig usikkerhed omkring den fremtidige driftsstabilitet - og ikke mindst prisen for at komme dertil.
Først omkring 2017-2018 vil IC4 have samme kilometer tal mellem nedbrud som IC3, men rapport angiver det ikke er usædvanligt for nyt materiel - men hov, IC4 kan jo slet ikke længere betegnes som nyt materiel, toget er allerede forældet...
Selvfølgelig er DSB enige i rapporten, andet ville være mærkeligt. Nu får en flok ingeniører og teknikeren en ny pose penge at lege med, og når den et brugt, så skal de nok få en ny igen - det er jo nu kendt at det ingen vej er tilbage, og dermed at politikerne i al fremtid bundet af at hælde flere penge i det bundløse hul.
Hvis politikerne havde lidt mod, så igangsatte man en elektrificering ASAP, gjorde et antal IC4 tog klar til enkeltkørende drift til erstatning for MR og IC afgange med lavt passagerantal. De restende IC4 måtte kan nok afskrive som tab, med mindre det kan lykkedes DSB at afhænde dem til anden side, f.eks. Libyen.
Rapporten angiver at man med 15 elektriske togsæt kan køre mellem københavn og Esbjerg/sønderborg, og derved frigive et antal dieseltogsæt til trafik på ikke elektrificerede strækninger. Et udbud af det antal togsæt nu, vil kunne skabe grundlag for levering i 2015, hvor også Lunderskov-Esbjerg kan være elektrificeret.
af KimC, 27/10 2011, 19:30 (4777 dage siden) @ Henrik Hansen
Ja, men har valgt den komfortable løsning - fortsat som begyndt !!
Og har fået ro på sagen et stykke tid igen. Nu skal pressen lige sluge de ekstra udgifter der løber på, og så kan man udskyde beslutningerne om mere el til den næste regering.
En hurtig gennemlæsning af rapporten, viser at der er en betydelig usikkerhed omkring den fremtidige driftsstabilitet - og ikke mindst prisen for at komme dertil.
Ingen vil turde udtale sig med større bestemthed oom dét!
Først omkring 2017-2018 vil IC4 have samme kilometer tal mellem nedbrud som IC3, men rapport angiver det ikke er usædvanligt for nyt materiel - men hov, IC4 kan jo slet ikke længere betegnes som nyt materiel, toget er allerede forældet...
Ser man på kalenderen er de ikke nye. Ser man på kørebøgerne er de.
Selvfølgelig er DSB enige i rapporten, andet ville være mærkeligt. Nu får en flok ingeniører og teknikeren en ny pose penge at lege med, og når den et brugt, så skal de nok få en ny igen - det er jo nu kendt at det ingen vej er tilbage, og dermed at politikerne i al fremtid bundet af at hælde flere penge i det bundløse hul.
Ja, DSB har jo en god kontrakt med AnsaldoBreda. Og det har hele tiden været deres drømmetog. Og det er jo ikke dem der har taget fejl, for alle tidligere materielanskaffelser har jo været idrift fra dag 1! Hov, nå nej..
Hvis politikerne havde lidt mod, så igangsatte man en elektrificering ASAP, gjorde et antal IC4 tog klar til enkeltkørende drift til erstatning for MR og IC afgange med lavt passagerantal. De restende IC4 måtte kan nok afskrive som tab, med mindre det kan lykkedes DSB at afhænde dem til anden side, f.eks. Libyen.
Det er lykkes at komme omkring endnu et hjørne, hvor man er kommet uden om en indrømmelse af at IC4 har været et fejlskud. Beslutter man nu en elektrificering vil man atter indrømme at IC4 var en fejl. Man kan til nød bortforklare en elektrificering til Esbjerg, men derved bliver det også.
Rapporten angiver at man med 15 elektriske togsæt kan køre mellem københavn og Esbjerg/sønderborg, og derved frigive et antal dieseltogsæt til trafik på ikke elektrificerede strækninger. Et udbud af det antal togsæt nu, vil kunne skabe grundlag for levering i 2015, hvor også Lunderskov-Esbjerg kan være elektrificeret.
Og dem bestiller DSB herefter som specialfremstilling ved AnsaldoBreda for at få dem til at passe designmæssigt til IC4. Visse fejl vil gentages i det uendelige ;)
af Ekaeli007, 27/10 2011, 12:36 (4778 dage siden) @ caprani
Jeg syntes ikke man ifølge rapporten afskriver elektrificering, man påpeger at eventuel elektrificering at strækningen Lunderskov Esbjerg vil kunne være klar 2015??
Så må vi bare håbe at politikere på Borgen for en gangs skyld kunne være hurtigarbejdende??
For ikke at ødelægge tråden vil jeg opfordre til at læse
den rapport der nævnes "Alternative materielstrategier som konsekvens af IC4" den syntes jeg
er nyttig læsning for os tognørder.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Ekaeli007, 27/10 2011, 12:38 (4778 dage siden) @ Ekaeli007
glemte det er en rapport fra transportministeriet."alternative materiel strategier som konsekvens af IC4"
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Peter, 28/10 2011, 15:06 (4777 dage siden) @ thomash
http://politiken.dk/bagsiden/atsbagsiden/ECE1433585/de-naeste-10-aar-med-ic4-toget/
Yderligere kommmentarer overflødige.
Hilsen
Peter
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H