Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra MO vs. MP (Generelt)

af Jens MO-Møller @, 26/10 2011, 17:48 (4782 dage siden) @ Erik H

Umiddelbart minder de to typer en del om hinanden, set ude fra, men der er dog alligevel en hel del forskelle de to typer imellem. De 10 MP-vogne blev leveret i 1934 og var udstyret med motortypen 6.175 CA, ca. 220 HK pr. motor. Styringen var af Leonard-typen, dvs. samme type som Frichs-firkanterne og uden mulighed for fjernstyring, derfor de manglende kabeldåser på fronterne. MP havde ligesom MO også et rejsegodsrum.

Der er ingen teknisk forskel på MO 1800 og MO 1900, blot er sidstnævnte moderniserede MO-vogne af 500-serien, som i 1960`erne blev moderniseret og forsynet med dampvarmekedel. MO-vognene var fra starten udstyret med ASEA-Âkermann styring, som gav mulighed for fjernstyring.

Det vil tage for lang tid at beskrive forskellene i detaljer mellem MP og MO, samt alle samme for de forskellige MO-seriers vedkommende. Må jeg varmt anbefale dig at anskaffe et eksemplar af Motormateriel 7 fra Banebøger, for hvis du virkelig er interesseret i alt om disse vogne og deres "søskende", er det et urimeligt krav at stille her på forumsiden at få en detaljeret forklaring. Det er ikke for at være uhøflig, men du må altså læse, læse og evt. gå ind på Jernbanen.dk og her læse om materiellet på denne sides webmasters meget store fortegnelse over materiellet, hvor du også kan finde artikler, billeder og fotos af materiellet.

Venlig hilsen

Jens Møller


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak