Lidt flere fra 90erne (Generelt)
Undrer mig stadig over at Ckm ikke blev masseproduceret. En flåde af moderne IC-vogne med tilladelse til 200 km/t havde ikke været dårligt.
Lur mig ikke om de ville have været brugbare i dag, især med en passende styrevogn (som DB har kørt med i mange år)
Da' Hedegaard
Da man anskaffede Ckm vognene i 1987, var man godt i gang med IC3 projektet og det er (og blev trods mange startvanskeligheder) en meget stor succes og meget populært hos publikum, ikke så underligt for det er skræddersyet til den danske infrastruktur og trafikmønster. Set i det lys er det vel ikke så mærkværdigt at man ikke satsede på en flåde af disse vogne (det var dejlige vogne, der kørte godt) der nok også havde givet visse problemer på storebælts færgerne m.h.t. længden. Ckm vogntypen så vist dagens lys i starten af 80erne, det vil sige at konstruktionen i dag er omkring 30 år gammel, det er vel en tilsnigelse at kalde den moderne og uanset om man kan lide det eller ej, så er lokomotivtrukne tog dyrere og meget personale krævende. Ligeledes er man i køreplanen nødt til at tage højde for hvor stort toget er eller kan blive, med togsæt har man altid den samme HK / Vægt fordeling, uanset tog størrelse.
Venlig hilsen
Flemming