Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

6 indeklemte stammer (Jernbanen i dag)

af A. Nissen, 25/10 2011, 00:03 (4780 dage siden)

Der var en her på forummet, der skrev, at seks ME - DD stammer er klemt inde i Nyk.F.
Pressen oplyste 18. oktober kl. 2330, at broen var lukket for al togkørsel.
Hvordan kan der så blive hele seks stammer klemt inde syd for broen? Er køreplanen skruet sådan sammen? Man kan vel gå ud fra, at BDK har informeret DSB om lukningen, senest midt på aftenen.
Er der nogen, der kan sige lidt om det?:-)

6 indeklemte stammer

af jacobchristensen, 25/10 2011, 00:31 (4780 dage siden) @ A. Nissen

Tjekker man DSBs køreplan, virker det faktisk ikke helt skævt. På hverdage kører der to tog i timen fra 4.44, så seks togstammer modsvarer tre timers tog. Sidste tog fra København ankommer kl. 2 om natten, første kl. 7.

6 indeklemte stammer

af A. Nissen, 25/10 2011, 00:45 (4780 dage siden) @ jacobchristensen

Ja, det har du ret i.
Der bliver måske også afsendt morgentog fra Nyk.F. til Rødby. Så alt i alt skal der nogle tog til for at få gang i morgentrafikken, som jo hovedsagelig er nordgående på den tid. Så seks stammer er måske "ingen herregård." :-|

6 indeklemte stammer

af ME1508, 25/10 2011, 01:27 (4780 dage siden) @ A. Nissen

Ja, sådan er køreplanen, eller måske rettere materielplanerne, skruet sammen. På en normal hverdagsnat overnatter 8 dobbeltdækkerstammer i Nykøbing F. De 6 af dem ankommer inden 20:30, de sidste 2 efter midnat. Som jeg ser det, har man efter varslingen nået at stoppe 3961 i Vordingborg 21:48 mens 1770 fra Nykøbing F er kørt over broen ca 22:15.

6 indeklemte stammer

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/10 2011, 06:29 (4780 dage siden) @ A. Nissen

- Nissen det var mig der nævnte de 6 stammer, jeg læste det et sted mener at det var på BDKs hjemmeside, men i hvert fald en kilde oplyste at det drejede sig om 6 ME + tilhørende vogne og styrevogne.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

6 indeklemte stammer

af Woodi, 25/10 2011, 08:39 (4780 dage siden) @ mhv_vsvt

Indsætter lige en notits som en anden debattør oplyste den anden dag..

ME 1508 + 6 DD
ME 1513 + 5 DD
ME 1515 + 5 DD
ME 1516 + 4 DD
ME 1533 + 4 DD
ME 1535 + 4 DD

ME 1533 og 1516 bruges i de to pendulstammer mellem Nykøbing F og Nørre Alslev.

--
[image]

6 indeklemte stammer

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 25/10 2011, 08:42 (4780 dage siden) @ Woodi

Indsætter lige en notits som en anden debattør oplyste den anden dag..

ME 1508 + 6 DD
ME 1513 + 5 DD
ME 1515 + 5 DD
ME 1516 + 4 DD
ME 1533 + 4 DD
ME 1535 + 4 DD

ME 1533 og 1516 bruges i de to pendulstammer mellem Nykøbing F og Nørre Alslev.

- Tak Woodi jeg synes nok jeg havde set et eller andet, men at det så viser sig at være her er lidt flovt :-P

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

6 indeklemte stammer

af Woodi, 25/10 2011, 08:50 (4780 dage siden) @ mhv_vsvt

- Tak Woodi jeg synes nok jeg havde set et eller andet, men at det så viser sig at være her er lidt flovt :-P


Du Velkommen ;) - Vi er vel her for at hjælpe hinanden ;-)

--
[image]

6 indeklemte stammer

af Anders Madsen, 25/10 2011, 14:12 (4780 dage siden) @ MYMXnord

Nu ved jeg ikke om dobbeltdækkernes akseltryk også er skyld i, at DSB ikke må trække vognene over broen, ligesom de ikke må ombord på færgerne, men kunne man ikke forestille sig af DSB kunne låne LJ M9, der ikke vejer lige så meget som ME´erne, og på den måde skubbe vognene langsomt til Vordingborg.

Det er nok det evindelige problem med at de forskellige operatører og myndigheder ikke kan snakke sammen som sætter en stopper for det forslag! DSB kunne nok aldrig finde på at spørge en veteranbane om hjælp.

6 indeklemte stammer

af jiko, 25/10 2011, 17:17 (4780 dage siden) @ Anders Madsen

Det er fuldstændig vildt hysterisk, selvføgelig kan man sgu trække de vogne over med lav hastighed 5-10 km/t. Den eller de revner man har fundet, er jo ikke lige opstået på en gang. De har nok været undervejs længe.

Når man kan kører på skinner hvor flere skinneskruer mangler eller er slået skæv, oven i købet med 20 km/t. Så kan man nok også godt trække nogle vogne over broen.

6 indeklemte stammer

af ljbanen, 25/10 2011, 17:24 (4780 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg tvivler på at LJ M9 kan klare det. DD vognene er vel for tunge for den.
Kunne man ikke stille noget DD'er ved Orehovede gamle station, og trække 1 til 2 vogne over til Vordingborg?

6 indeklemte stammer

af ivar, 25/10 2011, 17:53 (4779 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg vil da også komme med et godt forslag. Få fat i Bjærgningskompagniet - hvis det hedder sådan i dag - eller Ingeniørregimentet, de må kunne redde de vogne med taljer og blokke.

MEN .. Det spørgsmål, der hele tiden lurer i mit baghoved er, findes der overhovedet noget trækkraft til stammerne, hvis man på en eller anden listig måde får dem bragt tilbage til Sjælland?

6 indeklemte stammer

af Frederik N., 25/10 2011, 18:23 (4779 dage siden) @ ivar

MEN .. Det spørgsmål, der hele tiden lurer i mit baghoved er, findes der overhovedet noget trækkraft til stammerne, hvis man på en eller anden listig måde får dem bragt tilbage til Sjælland?


Man kunne vel bruge 1159 i brug som slæber til kbh? og så smide 2-3 ME´er foran?

6 indeklemte stammer

af Jens MO-Møller @, 25/10 2011, 18:28 (4779 dage siden) @ Frederik N.

Hvad mener du egentlig med det du skriver??

Venlig hilsen

Jens Møller

6 indeklemte stammer

af thomash, 27/10 2011, 09:04 (4778 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvad mener du egentlig med det du skriver??

Venlig hilsen

Jens Møller

Jeg forstod det heller ikke.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Hedegaard, 25/10 2011, 18:02 (4779 dage siden) @ MYMXnord

Lokomotiver burde være nemme at låne indenlands.
Har de fleste MX'ere og MY'ere herhjemme ikke ATC?

Spørgsmålet er, har DB nogle vogne der kan trækkes bagefter? Tænker på ZWS og alt det...

Avatar

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Per Hauberg, 25/10 2011, 20:01 (4779 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har ganske vist aldrig troet så meget om nutidens skiftende DSB-ledelse, men jeg fristes nu til at tro, man h a r overvejet de muligheder, der er.
Men skal vi, som tråden her tyder lidt på, ud på Jens Tyndskids Ager med tilhørende overdrev efter alternative fanatasier, hvad så med MG ? -Der står ganske vist ikke noget på jernbanen.dk materielliste om spaghettiekspressens vægt, -men skulle det ende med at blive den, der får det hele til at ramle, ville det begrænse tabet. Skulle man sikre sig yderligere, kunne man medgive passagererne redningsveste, og lokoføreren en pind til dødmanden (elektronisk??), så han kunne stå af inden broen...

Nej ! Jeg er ikke gal og tosset. -Jeg har bare læst ovenstående mange vidtløftigheder. I et kortvarigt tilfælde (det er lige her og nu) af diplomati vil jeg begrænse mig til at mene, at det kun er tråden, der er afsporet.

;-)

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af UTJ, 25/10 2011, 20:40 (4779 dage siden) @ Per Hauberg

Jeg har ganske vist aldrig troet så meget om nutidens skiftende DSB-ledelse, men jeg fristes nu til at tro, man h a r overvejet de muligheder, der er.
Men skal vi, som tråden her tyder lidt på, ud på Jens Tyndskids Ager med tilhørende overdrev efter alternative fanatasier, hvad så med MG ? -Der står ganske vist ikke noget på jernbanen.dk materielliste om spaghettiekspressens vægt, -men skulle det ende med at blive den, der får det hele til at ramle, ville det begrænse tabet. Skulle man sikre sig yderligere, kunne man medgive passagererne redningsveste, og lokoføreren en pind til dødmanden (elektronisk??), så han kunne stå af inden broen...

Nej ! Jeg er ikke gal og tosset. -Jeg har bare læst ovenstående mange vidtløftigheder. I et kortvarigt tilfælde (det er lige her og nu) af diplomati vil jeg begrænse mig til at mene, at det kun er tråden, der er afsporet.

;-)

Du har så umådelig ret. Men de pludselige reaktioner fra en organisation til huse i Nordisk Fjers bygningskompleks i den fordums Kiöbenhavnske Frihavn påkalder sig da en vis undren. End ikke et lillebitte tog tør man sende over den fine bro, mens man lader alskens vejkøretøjer slide den mangelfuldt vedligeholdte vejbane endnu mere i stykker. Tænk om nogen havde en lille sød skinnebus. Den ville også være omfattet af forbuddet, til trods for at den nok vejer mindre end nutidens modul-lastvogns-tog (eller hvad de nu hedder).

Men det er også rigtigt at vi nu har hørt nok til diverse amfibieløsninger med hensyn til strandede lokomotiver, som man længes efter på den anden side af den store strøm, på den store ø, hvor der kører tog til en større by med glade arbejdssøgende i pendulfart. Har man ikke glemt at der står en dobbeltdækker på Jernbanemuseet?

At ingen vil lede DSB er jo ikke sandt. Det er fortsat de 179 bestyrelsesmedlemmer som har ordet, hvilket endnu for Gud ved hvilken gang er beskrevet i mandagens Ingenieur. Jo, oppositionen kræver stop, men den ansvarlige regering (rød eller blå er lige fedt) tør ikke tage skraldet. For tabet svarer jo til ét helt års sammenskrabedt afgiftsprovenu på øl, sodavand, spiritus og vin - og det tør man vel ikke fortælle at vores skat og afgift er gået til.

Jeg er nu helst til gamle dage, den gang tog var lavet af rigtigt jern (stål: siger Erik Olsen) og træ i gode sammennittede konstruktioner og vi har i den grad behov for den gamle privatbanedirecteurs billedvisninger i dettes forums ørken af revner og strandet materiel.

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Jens MO-Møller @, 25/10 2011, 22:28 (4779 dage siden) @ UTJ

Du har sgu ret! Men at forvente bare et minimum af handlekraft fra den nuværende regering giver ingen mening. Men altså, hvis man laver et tankeeksperiment: En modig og handlekraftig trafikminister i fuld enighed med forsvarsministeren, henvender sig til landets statsminister, som forudsættes lige så handlekraftig som de to andre ministre. Vi har 6 tog, som hurtigst muligt skal transporteres over Storstrømsbroen. Herefter bliver der givet grønt lys fra statsministeren og det praktiske bliver klaret med personale til flytning af materiellet, som selvfølgelig tillige skal medgives behørigt og kompetent militært personel (som det jo hedder på militærjargon) og så skal aktionen bare påbegyndes! En sådan aktion kan vel højest tage nogle få timer og det militære personale skal selvfølgelig have fuldmagt til at anvende den fornødne magt.

Når aktionen er vel gennemført, kan der så tilbydes psykologisk krisehjælp til alle de stakkels i betragtning kommende personer i hhv. Banedanmark, Jernbanetilsynet, div. arkitekter og ingeniører mm. samt deres familier og husdyr på grund af den traumatiske oplevelse af IKKE forinden at være indkaldt til div. høringer!! Efter kort tids behandling af krisepsykologer bliver der nok ikke mere vrøvl med dem!!

Men sådan går det desværre nok ikke, men det var bare et forslag!

Venlig hilsen

Jens Møller

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Baldrick, 26/10 2011, 16:19 (4779 dage siden) @ Jens MO-Møller

Lad nu være med at lægge folk i Bane Danmark for had. Husk hvordan det gik med
dem som fik trafikken til at køre inden Tommerup. De fik sparket.Vis en i BD
gav lov til at køre de 6 tog over under visse betingelse og broen så fik nogen
skader eller faldt sammen, hvad ville et samlet folketing så kræve. At den
ansvarlige blev stillet regnskab. Ved at sige ja risiker man en fyreseddel, ved
at sige nej ingenting.JA i gamle dage ville man spørge en tekniker om "Er det et
problem og hvordan løse vi det", i dag spørge man en jurist "Har vi et ansvar?".
Med et folketing befolket med DJØF'er er den sidste løsning der bliver valgt.
Desværre. Dette glæder ikke kun DSB og BD men samfundet i helhed.Desværre.

6 indeklemte stammer

af A. Nissen, 26/10 2011, 17:28 (4779 dage siden) @ Baldrick

Hvad er det for en historie om at få trafikken til at køre ved Tommerup?
Har vist aldrig hørt om det, så du må godt fortælle om den.

6 indeklemte stammer

af Baldrick, 26/10 2011, 20:41 (4778 dage siden) @ A. Nissen

Uheldet ved Tommerup februar 2004 med IC3.I årene op til var Bane Danmark
kommet i problemer med duobloksveller der ikke havde den levetid som planlag.
Da man ikke kunne få ekstra penge til at skiftet disse før tid, måtte
man tage pengene fra den løben vedligehold.Det blev bla. gjort ved at ændre på
de tolerancer der for fejl. ALT har tolerance også en revnedannelse.
Sæt den lavt og du er sikker, men vil kasser en masse med lang levetid endnu.
Sæt den højre og du spare penge,MEN.Det her er hvad der også skete i Hatfield,
England.

6 indeklemte stammer

af UTJ, 26/10 2011, 21:06 (4778 dage siden) @ Baldrick

Uheldet ved Tommerup februar 2004 med IC3.I årene op til var Bane Danmark
kommet i problemer med duobloksveller der ikke havde den levetid som planlag.
Da man ikke kunne få ekstra penge til at skiftet disse før tid, måtte
man tage pengene fra den løben vedligehold.Det blev bla. gjort ved at ændre på
de tolerancer der for fejl. ALT har tolerance også en revnedannelse.
Sæt den lavt og du er sikker, men vil kasser en masse med lang levetid endnu.
Sæt den højre og du spare penge,MEN.Det her er hvad der også skete i Hatfield,
England.

Det er ikke korrekt. Tommerup var en flækket skinne og det skinnebrud var der ingen der kunne forudse. Du kan måle nok så meget, men hvis træthedsbruddet opstår akut har du ingen mulighed for at opdage det inden det sker.

Og det var ikke duobloksvellerne, der var årsag til manglende vedligeholdelsesbudget.

6 indeklemte stammer

af thomash, 27/10 2011, 09:20 (4778 dage siden) @ Baldrick

Uheldet ved Tommerup februar 2004 med IC3.I årene op til var Bane Danmark
kommet i problemer med duobloksveller der ikke havde den levetid som planlag.
Da man ikke kunne få ekstra penge til at skiftet disse før tid, måtte
man tage pengene fra den løben vedligehold.Det blev bla. gjort ved at ændre på
de tolerancer der for fejl. ALT har tolerance også en revnedannelse.
Sæt den lavt og du er sikker, men vil kasser en masse med lang levetid endnu.
Sæt den højre og du spare penge,MEN.Det her er hvad der også skete i Hatfield,
England.

Her er linket til havari rapporten omkring ulykken, det er faktisk spændende læsning.. :)

http://hclj.dk/da/jernbane/havarirapporter/~/media/Files/Havarikommissionen/Havarirappo...

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af lkfsteen, 25/10 2011, 20:13 (4779 dage siden) @ Hedegaard

En ting i for. b. med spæringen af den kære bro, kun guderne ved hvor længe, undre mig : Hvorfor laver man ikke en nødperon og lader togene køre til Masnedø, og der fra i busser de 3,5 km til Orehoved og der over i tog igen til Nykøbing ?
Hvis ellers folk er lidt kvikke vil det maks give 15 min forsinkelse og vil dermed være til at leve med et godt stykke tid !!!

Mvh Steen

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Winther, Karlskov, 25/10 2011, 23:06 (4779 dage siden) @ lkfsteen

Hej
Måske fordi at så skal de spørge vejmyndigheden om de må befare broen med køretøjer der overskridder vægtbegrensningen på 7,5 tons, og da broen åbenbart er ved at styrte i Storstrømmen er det nok lident sansynligt, og hvis nogen har betragtet køretøjer over 7,5 tons passere broen, er det (hvis det er lovlydige folk!!!!)
lokale transporter mellem Vordingborg og Nørre Alslev.
Resten henvises til Farøbroen.
Mvh
Bent

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af gamle ole, 26/10 2011, 19:44 (4778 dage siden) @ Hedegaard

Ja det må da være en oplagt løsning at låne noget relevant driftmateriel i nabolandene?


Ole

6 indeklemte stammer -udenlandske tog

af Svend, 26/10 2011, 20:30 (4778 dage siden) @ gamle ole

Ja det må da være en oplagt løsning at låne noget relevant driftmateriel i nabolandene?

Hvad har du i tankerne? Vogne (RIC-mærkede) skulle det måske være muligt at leje, men det er nok værre med diesellokomotiver (og styrevogne) som er forsynet med dansk ATC.

--
Svend

"Man tager........"

af A. Nissen, 26/10 2011, 01:20 (4779 dage siden) @ A. Nissen

....med højre hånds tommel- og pegefinger, og ......."

Spøg tilside.
Er der ikke et eller andet sted en gammel Storebæltsfærge? Hvilken færge sejler Gedser-Rostok?
Så sejler man til Rødby med den og så ind i et af de gamle færgelejer i enten Korsør, Nyborg eller Kalundborg, hvor det omtalte Ingeniørregiment forinden har reetableret spor og færgeklap. På denne måde henter man det antal ME-DD stammer, der er brug for, mindre end seks kan evt. gøre det.
""Keine hexerie, nur behaendigkeit."" :-D
Selvfølgelig har de kloge allerede tænk tanken.
PS: Jeg har altid håbet, at det var pga. forudseenhed, at sporene i Helsingør stadig ligger lige under asfalten - eller er det for naivt?

Man tager........en gammel Storebælts-færge

af Georg Schmidt, 26/10 2011, 12:07 (4779 dage siden) @ Svend

Ja akseltrykket kunne den nok klare.;-)
[image]
Her i rette element på Storebælt 1979.
Mvh
Georg

Man tager........en gammel Storebælts-færge

af Ekaeli007, 26/10 2011, 12:24 (4779 dage siden) @ Georg Schmidt

Ville ikke være dårligt,men hvor lang tid vil det mon tage at får klargjort færgen
til brug igen. Jeg ved ikke hvor lang tid siden den har været ude at sejle??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Man tager........en gammel Storebælts-færge

af Svend, 26/10 2011, 12:53 (4779 dage siden) @ Ekaeli007

Ville ikke være dårligt,men hvor lang tid vil det mon tage at får klargjort færgen
til brug igen. Jeg ved ikke hvor lang tid siden den har været ude at sejle??

Broen er gjort køreklar igen, inden der blot er fundet en sponsor til værftsopholdet ......

--
Svend

"Man tager........"

af gamle ole, 26/10 2011, 19:46 (4778 dage siden) @ A. Nissen

Ja vi har haft den op at vende før. Hvorfor er der ikke en reservekapacitet?
Hvad nu hvis det er Storebæltforbindelsen der går ned næste gang?

Ole

"Man tager........"

af Svend, 26/10 2011, 20:34 (4778 dage siden) @ gamle ole

Ja vi har haft den op at vende før. Hvorfor er der ikke en reservekapacitet?
Hvad nu hvis det er Storebæltforbindelsen der går ned næste gang?

Ja, og hvorfor lod man ikke bare Fredericia-Strib overfarten forblive intakt (selvfølgelig med de gamle dampfærger)i tilfælde af ......
Det kunne have udviklet sig til en international attraktion :-)

--
Svend

"Man tager........"

af Ulrik Ernst, 26/10 2011, 20:01 (4778 dage siden) @ A. Nissen

....med højre hånds tommel- og pegefinger, og ......."

Spøg tilside.
Er der ikke et eller andet sted en gammel Storebæltsfærge? Hvilken færge sejler Gedser-Rostok?
Så sejler man til Rødby med den og så ind i et af de gamle færgelejer i enten Korsør, Nyborg eller Kalundborg, hvor det omtalte Ingeniørregiment forinden har reetableret spor og færgeklap. På denne måde henter man det antal ME-DD stammer, der er brug for, mindre end seks kan evt. gøre det.
""Keine hexerie, nur behaendigkeit."" :-D
Selvfølgelig har de kloge allerede tænk tanken.
PS: Jeg har altid håbet, at det var pga. forudseenhed, at sporene i Helsingør stadig ligger lige under asfalten - eller er det for naivt?

Ork jo færgelejet i Nyborg er jo nærmest intakt endnu :-D :-D :-D

[image]

PS det var været en stor fornøjelse for mig af læse de fantasifulde foreslag til befrielse af ME´erne og DD´erne ;-)

"Man tager........"

af KimC, 27/10 2011, 08:21 (4778 dage siden) @ A. Nissen

....med højre hånds tommel- og pegefinger, og ......."

Spøg tilside.
Er der ikke et eller andet sted en gammel Storebæltsfærge? Hvilken færge sejler Gedser-Rostok?
Så sejler man til Rødby med den og så ind i et af de gamle færgelejer i enten Korsør, Nyborg eller Kalundborg, hvor det omtalte Ingeniørregiment forinden har reetableret spor og færgeklap. På denne måde henter man det antal ME-DD stammer, der er brug for, mindre end seks kan evt. gøre det.
""Keine hexerie, nur behaendigkeit."" :-D
Selvfølgelig har de kloge allerede tænk tanken.

En ME er 21 meter lang, lad os sige 20, idet de 21 er måldt over pufferne. Slag på tasken 2,5 meter bred og 4 meter høj. Dermed har den et rumfang på ca 200 kubikmeter.
Det er jo så moderne at beklæde lokomotiver og vogne med folie. Men jeg ville vikle den helt ind i folie, og så bare i baljen med den. Den vejer 115t, men kan fortrænge 200t vand, ergo vil den ikke gå til bunds. Kan ME'eren svømme, kan DD'erne også. I folie, og i baljen med dem, efter en slæbebåd og til nærmeste havnekaj (på den rigtige side af broen forstås) der kan bære en stor mobilkran og har jernbanespor. Sæt dem på skinnerne, pak dem ud.... Voila!
Aj, jeg ville bare være med i tankespindet om befrienlesen af de indespærrede tog..

Det ER jo sket før at man har måttet befri tilfangetagne tog...

[image]

"Man tager........"

af Frederik N., 28/10 2011, 20:18 (4776 dage siden) @ KimC

Det ER jo sket før at man har måttet befri tilfangetagne tog...

[image]

Det er jo en ER der er ude og køre en tur... Det er en tysker kwik!;-)(lastbilen;-))

6 indeklemte stammer

af Jesper Andersen, 26/10 2011, 06:30 (4779 dage siden) @ A. Nissen

Jeg vil godt give flere ret i at tråden er ved at være "afsporet". Men bortset fra det kan det virke underligt at biler og busser gerne må køre over broen, men ikke tog. Hvis revnerne er så farlige burde broen så ikke blive lukket helt?
Er der nogen god forklaring?

V.H.
Jesper Andersen

6 indeklemte stammer

af Ekaeli007, 26/10 2011, 09:04 (4779 dage siden) @ Jesper Andersen

Er det ikke bare af den simple grund at en togstamme og en ME vejer betydelig mere
end en bus og nogle personbiler. men ved biltrafik (de fleste kører vel over Farø broen)
er der jo måske flere ikke tunge men alligevel rystelser.

Der var en anden her i forumet der nævnte noget om, (hvis jeg forstod indlæg rigtig) hvorfor
vi var så vilde for at få de DD stammer til Sjælland, Jeg kan næsten høre at du ikke pendler
ret meget med tog, måske slet ikke. Men prøv at skulle tage med toget om morgenen ind mod
København (det er jo desværre der der er stort passagerpres) visse afgange er der helt fyldt
op f.eks også i indgangspartierne, man kan stort set ikke presse flere ind. Jeg tvivler heller
ikke på at det også forekommer omkring Århus Herning Ålborg Esbjerg Odense.Så der er mange steder
man savner egnet materiel. Nu vil jeg passe på ikke at afspore tråden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer

af ivar, 26/10 2011, 10:17 (4779 dage siden) @ Ekaeli007

Der var en anden her i forumet der nævnte noget om, (hvis jeg forstod indlæg rigtig) hvorfor
vi var så vilde for at få de DD stammer til Sjælland, Jeg kan næsten høre at du ikke pendler
ret meget med tog, måske slet ikke.

Det er måske mig, du tænker på. Jeg forstår så udmærket, at der er hårdt brug for stammerne. Jeg spekulerede såmænd kun i, om der overhovedet var trækkraft til rådighed, hvis man fik stammerne over på en eller anden måde.

6 indeklemte stammer

af thomash, 27/10 2011, 08:58 (4778 dage siden) @ Jesper Andersen

Jeg vil godt give flere ret i at tråden er ved at være "afsporet". Men bortset fra det kan det virke underligt at biler og busser gerne må køre over broen, men ikke tog. Hvis revnerne er så farlige burde broen så ikke blive lukket helt?
Er der nogen god forklaring?

V.H.
Jesper Andersen

Hvis man tager og sammeligner en personbil og en ME vil man opdage at der faktisk er en hel del vægt til forskel - hvis man lige ser bort fra volvo selvfølgelig. Og det er nok denne vægtforskel der gør udslaget.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Niels Munch, 28/10 2011, 16:10 (4777 dage siden) @ A. Nissen

4 af de 6 indeklemte stammer skal nu sejles til Puttgarden, hvorfra de via Tyskland-Jylland atter kan gøre fyldest i den sjællandske regionaltogstrafik, formentlig fra på tirsdag. Lokomotiverne er for tunge til at komme med.

Kilde: P4 nyheder d.d. kl. 16.

M.v.h.
Niels

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af gamle ole, 28/10 2011, 16:17 (4777 dage siden) @ Niels Munch

Ja hørte det også, men hvorfor mon kun de 4 ud af de 6?

Ole

alle 6 jvf ing.dk

af Fysikeren, 28/10 2011, 17:33 (4776 dage siden) @ Kristian jakobsen

Forudsat det er 4*4 vogne. Der køres til tider med 6 DD-vogne, og kan nemt forestille mig der er et ekstra vogne også. Ved det dog ikke.

Hvordan får man dem ombord på færgen? Hvis ME er banlyst der, må man da næsten bruge færgevogne, måske i form af andre DD-vogne? Styrevognene vender endda mod nord, så lidt rangering bliver nok svært at undgå, og så i Rødby Færge.

Lars

alle 6 jvf ing.dk

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 28/10 2011, 18:02 (4776 dage siden) @ Fysikeren

- Var der ikke noget med at LJ havde en form for rangermaskine et eller andet sted, den kunne jo med lethed nu der næsten ingen tog er dernede køres til NF og så kobles bag efter en af sendingerne, spændende bliver det dog her over weekenden og følge redningsaktionen.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

alle 6 jvf ing.dk

af UTJ, 28/10 2011, 18:37 (4776 dage siden) @ mhv_vsvt

- Var der ikke noget med at LJ havde en form for rangermaskine et eller andet sted, den kunne jo med lethed nu der næsten ingen tog er dernede køres til NF og så kobles bag efter en af sendingerne, spændende bliver det dog her over weekenden og følge redningsaktionen.

der er to muligheder: emtem mellemvogne mellem lok og vogne eller også et lettere lokomotiv. færgevogne har været brugt før.

et særligt problem er nok knækvinklerne, selv om de nok ikke er så store. det kan blive et problem, da vognene er lange og hænger meget lavt på midten.

alle 6 jvf ing.dk

af ljbanen, 29/10 2011, 11:25 (4776 dage siden) @ mhv_vsvt

Nej. Jeg tror godt, vi kan udelukke LJ. DSB har jo selv en køf i Nf. Der skal nok meget til, før DSB beder LJ om hjælp. I gamle dage kunne man finde ud af at samarbejde og hjælpe hinanden.

Vi har kun Køf og MX på LJ som er i drift. LJ M12 kan ikke mere.

Har nogen hørt om hvornår man vil futte til Rf?

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Niels Munch, 28/10 2011, 21:05 (4776 dage siden) @ gamle ole

Ja hørte det også, men hvorfor mon kun de 4 ud af de 6?

Der skal vel bruges materiel til lokaltrafikken mellem Nykøbing F. og Nørre Alslev?

M.v.h.
Niels

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 28/10 2011, 21:09 (4776 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror de bliver rangeret med MY, for igår torsdag ved middagstid kom der 2 stk MY,iflg AL fra dette udmærkede forum, var det 1158 og 1153 blæsende igennem Gadstrup og jeg fik den tanke at det havde noget med DD vognene at gøre de kan da ihvertfald få dem til og fra færgen, og mon så ikke det bliver et særtog fra Puttgarden til et eller andet sted i Tyskland. og så hjem,kære hjem.

Så må vi ikke håbe graffitti malerne har boltret sig alt for meget.!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af KimC, 29/10 2011, 13:13 (4776 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg tror de bliver rangeret med MY, for igår torsdag ved middagstid kom der 2 stk MY,iflg AL fra dette udmærkede forum, var det 1158 og 1153 blæsende igennem Gadstrup og jeg fik den tanke at det havde noget med DD vognene at gøre de kan da ihvertfald få dem til og fra færgen, og mon så ikke det bliver et særtog fra Puttgarden til et eller andet sted i Tyskland. og så hjem,kære hjem.

Hvordan skulle de få dem til Falster? De må vel heller ikke passere broen?

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 29/10 2011, 13:45 (4776 dage siden) @ KimC

Jeg ved det ikke, men det var en tanke jeg fik,akseltrykket er jo ikke så stort som en
ME- undskyld hvis min efterhånden gamle hjerne ikke er fuld up to date. Men måske er der andre i dette forum der har viden om hvad de skulle lave. Jeg er helt sikker på at de ikke er kørt af sig selv ned af vores lille bane.

Der må da være en lkf og nogle S assistenter der ved hvor de skulle hen.

Skriv hvis i ved noget.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af KimC, 29/10 2011, 19:22 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg ved det ikke, men det var en tanke jeg fik,akseltrykket er jo ikke så stort som en
ME- undskyld hvis min efterhånden gamle hjerne ikke er fuld up to date. Men måske er der andre i dette forum der har viden om hvad de skulle lave. Jeg er helt sikker på at de ikke er kørt af sig selv ned af vores lille bane.

My'erne har stadig større akseltryk end DD vognene. Hvis MY'erne kunne få lov at smutte over og hente DD vognene havde man sikkert for længst sendt en DSB-M My eller Mx, frem for at leje ved en anden operatør. Og så havde man ikke noget at bruge færgen til, fordi MY kunne have DDvognene med tilbage.
Hvis BDK administrerer spærringen af Storstrømsbroen som de plejer at administrere den slags, ville de end ikke tillade en lille 10t trolje at køre over den bro.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Frederik N., 29/10 2011, 20:26 (4775 dage siden) @ KimC

Jeg tror de bliver sendt til Padborg, for at afvente særtoget der, og så køre det til Kbh... MY´erne er jo tunnelgodkendt, og et par DD vogne er da ikke sååå tungt for 2 MY... de kunne jo også låne en MZ hos DB;-)

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 30/10 2011, 00:16 (4775 dage siden) @ Frederik N.

Jeg tror de bliver sendt til Padborg, for at afvente særtoget der, og så køre det til Kbh... MY´erne er jo tunnelgodkendt, og et par DD vogne er da ikke sååå tungt for 2 MY... de kunne jo også låne en MZ hos DB;-)

Skal der tunnelgodkendelse til at køre materieltog under Storebælt?
Det er vel ikke nødvendigt med nødbremseoverstropning, når der ikke køres med passagerer?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Frederik N., 30/10 2011, 09:06 (4775 dage siden) @ BlackThorneDK

Tror man skal være tunnelgodkendt anyway... Men det skader jo ikke at være på den sikre side:D

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af OD, Od ⌂, 30/10 2011, 10:31 (4775 dage siden) @ Frederik N.

Jeg tror de bliver sendt til Padborg, for at afvente særtoget der, og så køre det til Kbh... MY´erne er jo tunnelgodkendt, og et par DD vogne er da ikke sååå tungt for 2 MY... de kunne jo også låne en MZ hos DB;-)

Det var s.... et kvalificeret gæt... to tomme MY gennem Gadstrup mod syd er da helt sikkert på vej til Padborg... og tror du ikke DSB havde sendt en ME eller EA til Padborg i stedet, hvis der altså var noget transport under opsejlning? Puttgarden kmp er ikke betjent i nattetimerne. Det samme gør sig gældende for 5 overkørsler, og så skal der lige findes Schenker fører der er strækningskendt til Puttgarden.

I stedet for at sidde bag din pc og klaske det ene ligegyldige indlæg efter det andet, burde du tage ud i virkeligheden og se noget tog! Blot min ringe mening.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 30/10 2011, 10:44 (4775 dage siden) @ OD, Od

Hej du der jeg har ikke sagt noget om de my skulle til Padborg, hvis du prøvede at tænke
så kunne du måske tænke at de var på vej til Nyk F og skulle rangere DD vognene til og
fra færgen mellem Rødby og Puttgarden.

Jeg behøver ikke tage ud i verden og se nogle tog, jeg har set tog flere steder end du
tror.

Foriøvrigt så sidder jeg ikke hele dagen ved min PC. Jeg har også barn og kone
så jeg har rigelig med andre ting at lave.

med u venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af OD, Od ⌂, 30/10 2011, 10:55 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Hej du der jeg har ikke sagt noget om de my skulle til Padborg, hvis du prøvede at tænke
så kunne du måske tænke at de var på vej til Nyk F og skulle rangere DD vognene til og
fra færgen mellem Rødby og Puttgarden.

Jeg behøver ikke tage ud i verden og se nogle tog, jeg har set tog flere steder end du
tror.

Foriøvrigt så sidder jeg ikke hele dagen ved min PC. Jeg har også barn og kone
så jeg har rigelig med andre ting at lave.

med u venlig hilsen

Bent Jensen

Tillykke med det... nu var indlægget sådan set et surt opstød til Frederik N :)

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af ljbanen, 30/10 2011, 13:42 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Det jeg ved fra en i Nf er at DD bliver efter ME til Rf og planen er så at DSB Køf 263 får DD vognene ombord på færgen og det bliver sikkert i nat?

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Woodi, 30/10 2011, 13:50 (4775 dage siden) @ ljbanen

Det jeg ved fra en i Nf er at DD bliver efter ME til Rf og planen er så at DSB Køf 263 får DD vognene ombord på færgen og det bliver sikkert i nat?


Kan dine kilder oplyse om det kun er 4 DD-vogne der overføres eller skal de andre 3 færger også have en stamme DD-vogne med, så alle DD-vognene kommer tilbage ??
For 4 DD-vogner hjælper jo ikke meget, når der står 28 DD-vogne der og glaner.

--
[image]

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af ljbanen, 30/10 2011, 13:54 (4775 dage siden) @ Woodi

Det vil han ikke oplyse, men siger der skal bruges lidt mellem Nf og Nr. Alslev også, så det kan jeg ikke svare på lige pt, beklager Woodi.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Woodi, 30/10 2011, 14:01 (4775 dage siden) @ ljbanen

Det vil han ikke oplyse, men siger der skal bruges lidt mellem Nf og Nr. Alslev også, så det kan jeg ikke svare på lige pt, beklager Woodi.

Ja, jeg forstod at, ME 1533 + 4 DD og 1516 + 4 DD skal bruges i de to pendulstammer mellem Nykøbing F og Nørre Alslev.
Så der må jo være en rest på 20 DD-Vogne og i.h.t til denne "amatør" artikkel er det kun 4 DD-vogne.: http://folketidende.dk/strandede-tog-kommer-ikke-med-faergen-i-aften
Færgerne (4) stk´s har jo kun 1 spor på 118 meter hver og med en overfart er det jo ikke meget bevendt..såeh.:-(

--
[image]

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af ljbanen, 30/10 2011, 14:05 (4775 dage siden) @ Woodi

Det vil jeg give dig ret i, man må håber de af flere gange får de 20 DD over det vil give mening.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af ljbanen, 30/10 2011, 14:31 (4775 dage siden) @ ljbanen

Har fået dette fra min kilde:

Der er tale om fire gange fire vogne med forventet afgang med færge fra Rf?, Vognene køres Nf-Rf som ME+16 DD+ME. Køf skulle rangere dem ombord på færgen.
Men han har desværre ikke hørt mere.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Woodi, 30/10 2011, 14:49 (4775 dage siden) @ ljbanen

Vognene køres Nf-Rf som ME+16 DD+ME. Køf skulle rangere dem ombord på færgen.<

Dette må da så være noget af et "scoop", at få foreviget på kamera i god lyd og billed kvalitet og håber/opfordrer nogle entusiaster til af få dette syn/lyd på film :-)

--
[image]

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 30/10 2011, 15:06 (4775 dage siden) @ Woodi

Ja ja så blev det opklaret at det ikke var denne operation de 2 MY skulle bruges til

hvis der er nogen der ligger inde med oplysning om hvad de 2 MY fra torsdag 1153 og 1158

skulle bruges til er jeg da stadig nysgerrig. Er der nogen særtransport fra Køge eller

andet sted.

På forhånd tak

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Niels Munch, 30/10 2011, 15:24 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

De er begge Contec-lokomotiver, og de "bor" vel i Køge?

M.v.h.
Niels

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 30/10 2011, 16:38 (4774 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels for du hjælper min hukommelse det er jo contec maskiner og som du skriver
de bor i Køge

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af OD, Od ⌂, 30/10 2011, 15:56 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Ja ja så blev det opklaret at det ikke var denne operation de 2 MY skulle bruges til

hvis der er nogen der ligger inde med oplysning om hvad de 2 MY fra torsdag 1153 og 1158

skulle bruges til er jeg da stadig nysgerrig. Er der nogen særtransport fra Køge eller

andet sted.

På forhånd tak

Bent Jensen

1153 og 1009 kørte Køge-Vejle i går.

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 30/10 2011, 16:39 (4774 dage siden) @ OD, Od

Aha tak for oplysningen

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 30/10 2011, 11:44 (4775 dage siden) @ OD, Od

Jeg iler med en undskyldning, jeg kan godt se at det ikke var mig du drillede hehe

næste gang tager jeg en dyb indånding og tæller til ti før jeg

svarer på et indlæg.


God søndag og lad os håbe at skæbnen vil være DSB og Banedanmark nådig i et par uger!

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer - delvis løsning nu!

af Ekaeli007, 29/10 2011, 21:15 (4775 dage siden) @ KimC

Du har ret de vil ikke tillade en trolje at køre over broen når den er spærret af for al jernbanetrafik.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer

af A. Nissen, 28/10 2011, 16:31 (4777 dage siden) @ A. Nissen

så blev det allivel en færgeløsning på noget af problemet. Interessant at høre om, selvom der har været meget "brok" herinde over emnet i det hele taget.:-|

Der var en her på forum, der nævnte, at der skal bruges en del stammer i den normale morgentrafik fra syd for broen og nordpå. Så, mon det skulle forholde sig således, at der stort set -og døgnet rundt- nærmest altid befinder sig f.eks. fire stammer syd for broen?
I så fald, kan manglen på stammer nord for broen i den øvrige ME/DD-drift på Sjælland jo ikke være ret voldsom. Hvis man desuden kan udføre rengøring, vedligeholdelse og tankning af de seks indespærrede stammer på midlertidfig maner, så skulle man jo kunne klare sig uden at skaffe de fire til seks stammer til Sjælland; ihverfald rent driftsmæssigt i endog ret lang tid. ;-)
Eller hyr? Er der nogen, der kender nærmere til sagens sammenhæng?

6 indeklemte stammer

af Ekaeli007, 28/10 2011, 19:29 (4776 dage siden) @ A. Nissen

prøv at spørge pendlerne ifølge lolland Falstertidende udtaler pendlere sig om de manglende vogne ved at sige at når togene i MYLDRETIDEN kommer til Næstved sydfra så er de tit fyldte og der er
passagerer der ikke kan komme med som situationen er nu så jeg tror de savner flere vogne NU

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer

af gamle ole, 30/10 2011, 11:24 (4775 dage siden) @ Ekaeli007

Ja materielet mangler. Jeg kunne ikke dy mig for at forespørge på spotters.dk forum, om det teoretisk var muligt at undsætte materielet med fly, altså om der overhovedet fandtes transportfly der kunne løfte opgaven, idet man jo nok ville have et lille problem med at lande på nyk. st eller Rødby færge, he he!. holeby flyveplads måtte jo nok melde pas.
Teoretisk kunne det lade sig gøre. Der findes fly der kan løfte 600t!, så nu er det ikke bare airbus men også airtrain, he he.:-D :-D :-D

hilsen Ole

6 indeklemte stammer

af gamle ole, 30/10 2011, 11:36 (4775 dage siden) @ gamle ole

Det er iøvrigt en AN-225 der lige snupper 600t, hvis der også skulle være nogle flykyndige her.
Der har jo været mange fantasifulde løsningsforslag, men dette højtflyvende projekt må vist siges at være toppen?:-D

Ole

6 indeklemte stammer

af gamle ole, 30/10 2011, 13:11 (4775 dage siden) @ Niels Munch

Det var da godt. En AN-124 kan klare 400t, så det er da også noget.;-)


hilsen Ole

6 indeklemte stammer

af ljbanen, 30/10 2011, 13:45 (4775 dage siden) @ gamle ole

Nu kommer du vist af sporet, mærkeligt indlæg.

6 indeklemte stammer

af gamle ole, 30/10 2011, 14:32 (4775 dage siden) @ ljbanen

Det var jo bare lidt gas. Eneste alvorlige var om der findes fly der kan løfte så meget, og det gør da.:-)

Ole

6 indeklemte stammer

af ljbanen, 30/10 2011, 14:33 (4775 dage siden) @ gamle ole

Bare iorden Ole, og det kan den godt, og beklager det sure opstød.

6 indeklemte stammer

af Woodi, 1/11 2011, 18:31 (4772 dage siden) @ Anders Madsen

Er der lukket helt ned for togkørsel på øerne fra Nakskov, Nykøbing F og til Nørre Alslev, er alt lukket ned ??..

--
[image]

6 indeklemte stammer

af gamle ole, 1/11 2011, 18:41 (4772 dage siden) @ Woodi

Nej, der er en særkøreplan for Sydbanen, ol LJ kører normalt.

Ole

6 indeklemte stammer

af Woodi, 1/11 2011, 19:05 (4772 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Woodi, 1/11 2011, 19:44

Okay ;)
Vil det så sige, at alle DD-vognene holder helt stille (alle 28 stk´s) ?
Troede der rullede 2 stammer mellem Rødby-Nykøbing-Nørre Alslev-Gedser ?

--
[image]

6 indeklemte stammer

af Anders Madsen, 2/11 2011, 12:51 (4772 dage siden) @ Woodi

"Troede der rullede 2 stammer mellem Rødby-Nykøbing-Nørre Alslev-Gedser ?"


Jeg tror vist det fremgår længere tilbage i tråden, men der kører DD-vogne mellem Nykøbing F. og Nr. Alslev. Der kører DD-vogne mellem Nykøbing F. og Rødby Færge. Men der har ikke kørt ordinært DSB-tog til Gedser siden lørdag d. 12. dec. 2009, hvor driften blev indstillet.

Togsæt overføres måske i denne uge:
http://folketidende.dk/togsaet-overfores-maske-i-denne-uge

6 indeklemte stammer

af Ekaeli007, 2/11 2011, 13:03 (4772 dage siden) @ Anders Madsen

Ifølge DSB hjemmeside kører der stadig tog mellem Nykøbing F og NørreAlslev

hvor der sandsynligvis er omstigningsmulighed til busser til brug for den mere lokale
trafik.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

6 indeklemte stammer

af Woodi, 2/11 2011, 13:51 (4772 dage siden) @ Ekaeli007

Så der kører altså 2 af 6 stammer rundt på Falster og dermed er det kun 20 DD-vogne der skal overføres, OK, Tak for briefing:-)

--
[image]

6 indeklemte stammer

af Niels Munch, 2/11 2011, 14:19 (4772 dage siden) @ Ekaeli007

Ifølge DSB hjemmeside kører der stadig tog mellem Nykøbing F og NørreAlslev

hvor der sandsynligvis er omstigningsmulighed til busser til brug for den mere lokale
trafik.

Med risiko for genudsendelse: I Nr. Alslev stiger de rejsende om til bus, som via Farø-broerne kører dem til Vordingborg, hvor der er viderebefordring med tog - og omvendt. Hvorvidt det er "en mere lokal trafik", er vist en smagssag ;-) .

Og nu glæder vi os til (kun) at høre mere, når de 4 DD-stammer er "kommet hjem".

Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak