Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En ond gættekonkurrence..... (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/10 2011, 15:22 (4867 dage siden)

Citat: "Hårh..øhrjj..dét er ondt". Sagt af "Benny" i "The Julekalender", da han med snaps ombord, hugtænder og "grimme briller" udtænker et skattetryk på 100%.

Dette gættebillede er i samme kategori. Hvilken station er der tale om her?

Der bliver ikke givet ledetråde eller hjælp. Kun "A Smoking Gun" accepteres:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

En ond gættekonkurrence.....

af L.H. Jensen, 24/10 2011, 15:56 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette gættebillede er i samme kategori. Hvilken station er der tale om her?

Der bliver ikke givet ledetråde eller hjælp. Kun "A Smoking Gun" accepteres:-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

God eftermiddag!

Ja, det er een af de onde ...
For vi er før blevet konfronteret med "stationer", der viste sig ikke at være jernbanestationer. Og det kunne meget vel være en sådan igen :-P
Ved første øjekast er der et par ting, der leder tankerne hen på netop en jernbanestation, og det er selvfølgelig også quizværtens mening, men ved nærmere eftersyn hænger det ikke rigtigt sammen.
I centrum er en meget enkel "Bedre Byggeskik"-bygning i sandsynligvis røde sten og med en karnap, som de fleste sikkert straks vil anse for en signalpostkarnap.
Men billedet må være fra omkring 1920-30, og på det tidspunkt ville man næppe finde en sådan "fungerkarnap" på en (tilsyneladende) lille landstation.
Der er også en påfaldende mangel på andre "jernbaneindikationer", på stationen, der både mangler dør/døre ud mod "perronen" - bortset fra døren i karnappen - og stationsskilt. Og så er fundamentet for højt.
Derudover ses foran bygningen kun en ubestemmelig mørk stribe, der ikke kan identificeres som hverken perron eller spor.
"Gadesiden" af stationen er lukket inde af et tilsyneladende trefløjet bygningskompleks af ubetinget landbrugsagtigt udseende, hvilket kombineret med de manglende døre mod "perronen" er stærkt medvirkende til at sætte spørgsmålstegn ved bygningskompleksets jernbanemæssige tilknytning.

Mit gæt vil være, at der er tale om en bygning med tilknytning til landbrugserhvervet, måske en tyre- eller ornestation ...

Mvh
LHJ

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 24/10 2011, 16:18 (4867 dage siden) @ L.H. Jensen

God eftermiddag

Er enig i at vi nok skal over i nærheden af landbrugs erhvervet.

Manglen på døre til puplikum, samt de øvrige bygninger der omkranser, det der må betragtes som hovedbygningen, er i øjenfaldende.

Byggeriet kunne godt ligne en proprietærgård bygget engang i 1920-30´erne.
Bygningerne ser forholdvis nye ud på billedet, så mon ikke bare at karnappen er udgangen til den ny anlagte have man kan se som det mørke i forgrunden af billedet.

Kigger man lige til venstre for hovedbygningen kan man se en bunke af noget der umiddelbart minder om roer. Så mit gæt ville umiddelbart være at det er en større gård med roeproduktion og derfor forbindelse til et roebanenetværk.

En lille indskydelse i mit hoved, gør at jeg synes det ser "jysk" ud, så måske en landbrugsejendom som har en smalsporsbane i forbindelse med med enten tørve/mergelgravning og/eller teglproduktion, selvom dette også sagtens ville kunne findes på øerne ;-)

Bunken kunne måske så være "brokker", den store bygning bagerst en lager/produktionshal i forbindelse med teglværk og det mørke i forgrunden der udviser mangel på anlæg af skinner, kunne så være en nyanlagt vej til samme.

--
[image][image][image]

af ivar, 24/10 2011, 16:35 (4867 dage siden) @ K.B.Andreasen

Et teglværk er det næppe, der mangler en temmelig høj skorsten.

af Erik Kjærgaard, 24/10 2011, 16:38 (4867 dage siden) @ L.H. Jensen

Kun et gæt: kunne det være en saftstation på Lolland?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/10 2011, 17:15 (4867 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Bygningen til højre synes at være fra Lolland/Falster. Der var en arkitekt i Nykøbing F. som tegnede en række landbrugsejendomme i en nordtysk stil. Mange af dem finde stadig.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

af Eksillollikken @, 24/10 2011, 19:13 (4867 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Nej det er ikke en saftstation
Peter

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/10 2011, 21:52 (4867 dage siden) @ A. Nissen

Tyrestation...... :-D :-D :-D

Det ville også være mit gæt - eller en ornestation :-P

En ond gættekonkurrence... Fundet.. ;o)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 24/10 2011, 22:44 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man skal ikke give op. Så efter en eftermiddag med tanker så det nærmest knagede i de små grå, og en lille ide om hvad vi måske var på jagt efter, er det nu lykkedes om ikke andet at få fastslået stedet vi her er blevet præsenteret for :-)

Og forum læserer har som sædvanlig været ganske tæt på da indtil flere er enige om at vi har noget med landbruget at gøre: RIGTIG

Byggestilen er vi to der har nævnt, at kunne genkende som værende tysk/jysk. Det holdt sammen med ledetråden "a smoking gun", der ledte tanken hen på "det vilde vest", en gang beskrevet for mig, som området vest for Jyske Højderyg, af en derboende ;-)

Dette har så rumsteret godt i hovedet i nogle timer, men det var dog først her til aften, langt fra nettet, at jeg under læsning af "Det tabte land" (en faglitterær bog der dog intet har med jernbane at gøre) nærmest tilfældigvis fandt løsningen, og den kommer så her: Statens Forsøgsstation i Studsgård :-D :-D :-D

Sammenhængen med jernbanen, ud over at den tilsyneladende ligger op af Herning-Skjern banen, skal jeg dog ikke kunne sige. Ud over at det måske er den vi kan se er under anlæggelse i forgrunden på billedet..
Meen mon ikke Thomas har nogle ekstra guldkorn i lommen her. ;-)

--
[image][image][image]

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/10 2011, 23:46 (4867 dage siden) @ K.B.Andreasen

Dette har så rumsteret godt i hovedet i nogle timer, men det var dog først her til aften, langt fra nettet, at jeg under læsning af "Det tabte land" (en faglitterær bog der dog intet har med jernbane at gøre) nærmest tilfældigvis fandt løsningen, og den kommer så her: Statens Forsøgsstation i Studsgård :-D :-D :-D

Meen mon ikke Thomas har nogle ekstra guldkorn i lommen her. ;-)

Kære Klaus

Nej, jeg har desværre ikke ekstra guldkorn i lommen. Andet end mine største komplimenter til både dig og især også L. H. Jensen. Det er nemlig ikke en jernbanestation men Statens Forsøgsstation ved Studsgård. Og den findes der kun ét billede af på hele internettet (jeg har i hvert fald ikke kunnet finde andre end det, som er i dit ovenstående link).

Bogen "Det tabte land" er kvalitetslæsning, der også står på min reol; men jeg havde faktisk ikke i baghovedet, at Statens Forsøgsstation i Studsgård er afbilledet deri. Sikke et sammentræf.

Afslutningsvist: Hold da op hvor den bygning lugter langt væk af jernbanestation - ved første øjekast. Især karnappen. Men L. H. Jensen redegør jo på fineste vis for, hvorfor den ikke kan være en jernbanestation.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af KimC, 25/10 2011, 07:55 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Afslutningsvist: Hold da op hvor den bygning lugter langt væk af jernbanestation - ved første øjekast. Især karnappen. Men L. H. Jensen redegør jo på fineste vis for, hvorfor den ikke kan være en jernbanestation.

Allerede dengang var der en vis form for typehusbyggeri. Eftersom bygningen efter alt at dømme er bygget på foranledning af Staten, kan det sagtens tænkes at man har taget udgangspunkt i noget allerede eksisterende tegningsmateriale over jernbanestationer og tilpasset dem til det behov der var her.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 25/10 2011, 08:20 (4867 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bogen "Det tabte land" er kvalitetslæsning, der også står på min reol; men jeg havde faktisk ikke i baghovedet, at Statens Forsøgsstation i Studsgård er afbilledet deri. Sikke et sammentræf.

Jeg må indrømme at der dog ikke er et billede af Forsøgsstationen i den bog, men på et tidspunkt blev Statens Forsøgsstation i Jyndevad omtalt, og en pludselig indskydelse fik mig derefter til at google lidt udvidet på nettet. Så der har nok været lidt med heldet og den tossede med i det ;-)
Men jo absolut kvalitetslæsning, og tak for en endnu en spændende og lidt utraditionel konkurrence :-)

--
[image][image][image]

En ond gættekonkurrence...nuv. adresse?

af disavelo @, Herning, 25/10 2011, 16:38 (4866 dage siden) @ K.B.Andreasen

Er det Momhøjvej 72, Studsgård, 7400 Herning?
Prøv www.findvej.dk eller www.krak.dk

Venlige hilsner
Søren

Svenska-lok
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak