Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiv indrettet for oliefyring (Generelt)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 24/10 2011, 12:26 (4781 dage siden)

Hejsa

Er der nogen der kender til dette projekt, og hvilken maskine det evt. kunne være ?

På tegningen står der, Nordisk Mek. Værksteder København S, dateret 24-2-20.

[image]

--
Mvh

Michael J.
[image]

Lokomotiv indrettet for oliefyring

af Peter Roland Hansen, 24/10 2011, 13:03 (4781 dage siden) @ Michael Julsrud

Det ligner jo et lokomotiv fra GDS. Spændende om nogen kan bringe flere informationer

af Jesper Reinfeldt @, 24/10 2011, 13:07 (4781 dage siden) @ Michael Julsrud

Hejsa

Er der nogen der kender til dette projekt, og hvilken maskine det evt. kunne være ?

På tegningen står der, Nordisk Mek. Værksteder København S, dateret 24-2-20.

[image]

Det er helt sikkert en af de små GDS maskiner nr. 3,4,6,7 og 8.
Hilsen
Jesper

af Jens, 30 cm bag skærmen, 24/10 2011, 15:38 (4780 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hele udformningen af førehus og kedel, samt afstanden mellem hjul minder grangiveligt om "Den lille T3" maskine som blev leveret til mange danske privatbaner!

Med venlig hilsen
Jens

af A. Nissen, 24/10 2011, 17:53 (4780 dage siden) @ Michael Julsrud

I forbindelse med oliefyrede damplokomotiver kan jeg huske at have set en YouTube video, hvor et tungt, tysk lokomotiv "lukker ned" for fyret. I den forbindelse ser man en stikflamme op ad skorstenen. Er der nogen her på forum, der kender YouTube adresse til den video??

af gamle ole, 25/10 2011, 10:18 (4780 dage siden) @ Michael Julsrud

Som svare andetsteds i tråden, ligner det i den grad de små GDS-loko. Jeg kan dog ikke erindre nogensinde at have hørt om et oliefyringsprojekt på GDS???

hilsen Ole

af Filip Gram, 25/10 2011, 10:48 (4780 dage siden) @ gamle ole

Som svare andetsteds i tråden, ligner det i den grad de små GDS-loko. Jeg kan dog ikke erindre nogensinde at have hørt om et oliefyringsprojekt på GDS???

Heller ikke her, men det lyder realistisk i forhold til at mindske brandfaren i Gribskov. Oprindelsen af tegningen og især en datering kunne være spændende!

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 25/10 2011, 14:38 (4779 dage siden) @ Filip Gram

Heller ikke her, men det lyder realistisk i forhold til at mindske brandfaren i Gribskov. Oprindelsen af tegningen og især en datering kunne være spændende!

Det jeg ved, udover det der står på tegningen, er at den lå imellem en bunke tegninger/blanketter + andet fra TFJ. Og alt dette kom fra Christian Oddershede, og blev foræret til Limfjordsbanen i Aalborg.

--
Mvh

Michael J.
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak