Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Direktør stopper

af KimC, 24/10 2011, 11:23 (4781 dage siden) @ Henrik Hansen

Uanset hvem der sætter sig på den stol, er det øretævernes endestation. Man er i klemme mellem politikere der ikke ved hvad de vil, men ved at de ingen penge har på den ene side, og på den anden side en virksomhed der er kørt fast i "sådan har det altid været", er alt andet end fleksibel, og har skabene fyldt til bristepunktet med skeletter.
Jeg kan godt blive i tvivl om den person der evner at rette op på det findes - og i så fald vil acceptere at arbejde under de vilkår.

DSB Direktør stopper

af Per Hauberg, 24/10 2011, 12:24 (4781 dage siden) @ KimC

Det foresvæver mig, at man i andre jernbaneselskaber med held har anmodet personer med mangeårig jernbaneerfaring tage over, når de merkonomuddannede unge løver har måttet indse, at jernbanenettet består af flere side- end hovedspor.
Måske man i Sølvgade skulle tage et kik i gamle personaleakter, og finde en lille flok, som er startet som trafikelever, og gøre knæfald for disse.
Så kører selv DSB på skinner i løbet af få år ! - Ikke mindst, fordi disse rigtige jernbanemænd vil påpege nødvendigheden af at bruge energien på at køre tog i Danmark frem for andre steder, -og bruge et stort eengangsbeløb på at købe tog i Danmark. -Gennemprøvede køretøjer, som vil kunne holde distancen og fungere fra dag eet.

Med alle gode ønsker for mit gamle firma.

Per

DSB Direktør stopper

af KimC, 24/10 2011, 14:45 (4780 dage siden) @ Per Hauberg

Måske man i Sølvgade skulle tage et kik i gamle personaleakter, og finde en lille flok, som er startet som trafikelever, og gøre knæfald for disse.
Så kører selv DSB på skinner i løbet af få år ! - Ikke mindst, fordi disse rigtige jernbanemænd vil påpege nødvendigheden af at bruge energien på at køre tog i Danmark frem for andre steder, -og bruge et stort eengangsbeløb på at købe tog i Danmark. -Gennemprøvede køretøjer, som vil kunne holde distancen og fungere fra dag eet.

Den person får en række problemer at løse:

-Overbevise politikerne om at der skal investeres miliardbeløb i materiel - samtidigt med at man har reelt nyt materiel til milliarder stående som ikke kan bruges, og næppe heller kommer til det.
Hvis jeg var politiker ville jeg være meget betænkelig ved at bevilge penge til nye tog til DSB, vel vidende at vi om 10 år ville risikere en "IC6" skandale.

-Finde gennemprøvede tog til strømsystemet 0kV 0Hz som jo er udbredt her i landet, tog der også/især kan trafikere hovedbaner, den bliver svær. Man kan nok finde noget der kan køre på 25kV 50Hz, det er bare ikke der materielmanglen er størst. Og beslutningen om at hænge flere forlængerledninger op er altså ikke truffet. Der findes hensigtserklæringer, men selv om man begynder nu vil der gå mere end et par år før et elektrificeret jernbanenet kan aflaste de skrantende dieseltog.

Derudover vil denne direktør stadig stå med transportministre med kortere holdbarhed end en flaske mælk, lukkede pengekasser, og en virksomhed der er kørt temmelig fast i designforfængelighed, koncepter og "sådan har det altid været".

Det kræver god arbejdslyst, og evner som man ikke finder i DSB. En peson med de evner ville ganske enkelt ikke kunne holde ud at arbejde i den virksomhed.

DSB Direktør stopper

af lokoføren, 24/10 2011, 14:57 (4780 dage siden) @ KimC

Man får ingen "IC6-skandale" hvis man køber 46 brugte IC3er fra Israel...
De kunne så bruges i fjerntrafikken indtil der er hængt ledninger op.
IC4 kunne bruges som erstatning for MR, indtil IC3 kommer og erstatter dem.

DSB Direktør stopper

af Ekaeli007, 24/10 2011, 15:25 (4780 dage siden) @ lokoføren

Hørt, den kan da bruges.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

DSB Direktør stopper

af KimC, 25/10 2011, 13:15 (4780 dage siden) @ lokoføren

Man får ingen "IC6-skandale" hvis man køber 46 brugte IC3er fra Israel...
De kunne så bruges i fjerntrafikken indtil der er hængt ledninger op.
IC4 kunne bruges som erstatning for MR, indtil IC3 kommer og erstatter dem.

Men de 46 togsæt er ikke købt, og der er ingen der ved om de bliver det.
Når så de køreledninger er kommet på plads skal man vel bruge nogle nye elektriske tog.
Det er her jeg frygter en "IC6" skandale, idet man til den tid vil have glemt både IC3, ER4 og IC4, og atter engang købe skræddersyet.

DSB Direktør stopper

af lokomotivføreren, 25/10 2011, 14:34 (4779 dage siden) @ KimC

Jo men når der er hængt ledninger op er udbudet af hyldevare der jo også.
Så skulle det være mugligt at undgå endnu en skandale...

DSB Direktør stopper

af Svend, 26/10 2011, 15:03 (4778 dage siden) @ lokoføren

Bortset fra "gumminæsen" er der vist ikke megen overenstemmelse med de tog, der er bygget i Randers. Men nydelige er de, og jeg har da overvejet at anskaffe et eksemplar i 1:87 fra Electrotren :-)

--
Svend

DSB Direktør stopper

af Ekaeli007, 25/10 2011, 16:34 (4779 dage siden) @ KimC

en ting slog ned i mig, hvis man vælger at købe disse togsæt, så skulle det ikke undre mig
at så er folk utilfredse med at de ikke får nye tog, at de skal køre med andres aflagte tog
for nogen ville det være en katastrofe, ingen nævnt ingen glemt.

med venlig hilsen

Bent Jensen

DSB Direktør stopper

af KimC, 25/10 2011, 19:33 (4779 dage siden) @ Ekaeli007

en ting slog ned i mig, hvis man vælger at købe disse togsæt, så skulle det ikke undre mig
at så er folk utilfredse med at de ikke får nye tog, at de skal køre med andres aflagte tog
for nogen ville det være en katastrofe, ingen nævnt ingen glemt.

De regelmæssige brugere er vel efterhånden tilfredse bare de har noget at køre i. Hellere sidde ned i et brugt Israelsk tog, end stå pakket som sild i en tønde i et ligeså brugt Dansk tog.
Der er bare lang vej til at købe de togsæt. Gør man det, har man erkendt at IC4 aldrig kommer til at få nogen videre betydning i den danske skinnetrafik, fordi de Israelske togsæt vil kunne holde indtil en elektrificering er på plads - hvis den altså bliver besluttet. Det er der jo heller ingen garanti for.
Tror ikke regeringen vil kune bøjes til mere end at lease/leje nogen af de Israelske togsæt i en kortere årrække.
DD materiellet er jo også "kun" lejet fordi man egentlig bare skulle bruge dem indtil IC4 er i drift.

DSB Direktør stopper

af caprani ⌂, København, 25/10 2011, 19:51 (4779 dage siden) @ KimC

Ja, og jeg er bange for, at indtil IC4 enten er implementeret med succés, eller man endegyldigt har vedtaget at opgive det til fordel for bedre og mere tidssvarende løsninger (læs: El-drift) så vil der være behov for svingdøre i DSB's direktion. Intet intelligent menneske kan holde ud at skulle være innovativ og fremsynet med hænderne bundet på ryggen i praksis, ihvertfald ikke i længere tid af gangen.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DSB Direktør stopper

af lokoføren, 26/10 2011, 14:33 (4778 dage siden) @ Ekaeli007

Der var da ingen brok sa vi købte 4 brugte fra Sverige..

Rederi-direktør bliver DSB’s nye topchef

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2011, 09:20 (4732 dage siden) @ Henrik Hansen

Sakset fra DSB:

Det er en alsidig og erfaren erhvervsleder, der fremover skal stå i spidsen for DSB. Han skal sammen med medarbejdere og ledere løse de mange udfordringer i landets største transportvirksomhed og bringe DSB og DSB’s kunder trygt ind i fremtiden.

DSB’s bestyrelse har valgt den 43-årige Jesper T. Lok som ny administrerende direktør. Jesper T. Lok kommer fra en post som administrerende direktør for rederivirksomheden SVITZER, der er en del af A.P. Møller-Mærsk Gruppen. Her har han været øverste ansvarlige for godt 4.500 medarbejdere og en flåde på mere end 500 skibe fordelt på 40 lande med dertilhørende regler og krav. Tidligere har Jesper T. Lok været ansat i forskellige stillinger i A.P. Møller-Mærsk Gruppen, herunder i Nigeria, Pakistan, Taiwan og Japan.

Netop erfaringen i at lede en større virksomhed med transport, drift og materiel har været afgørende for valget af Jesper T. Lok ud af de mange kvalificerede kandidater, fortæller DSB’s bestyrelsesformand Peter Schütze:
”Med Jesper T. Lok har vi fundet en direktør, der har vist store resultater i en virksomhed med stor kompleksitet i drift og materiel. Han er robust, selvstændig og er den rette mand til at løse de mange aktuelle udfordringer i DSB sammen med den øvrige ledelse,” udtaler Peter Schütze.

Selv glæder Jesper T. Lok sig til udfordringen med at stå i spidsen for DSB, der har i alt knapt 10.000 medarbejdere og mere end 500.000 kunder om dagen:

”DSB er en fantastisk virksomhed med hele Danmark som kunde. DSB’s kunder og resten af Danmark ved, at DSB står over for store udfordringer. Men der er også store muligheder, som et sundt og effektivt DSB vil kunne drage fordel af. Jeg glæder mig til sammen med alle kollegerne i DSB og vores mange samarbejdspartnere at komme i gang med opgaven,” siger Jesper T. Lok.

DSB’s direktion vil fremover bestå af Jesper T. Lok og økonomidirektør Jacob Kjær. Jacob Kjær har været konstitueret direktør siden oktober.

Jesper T. Lok aflønnes med 4,5 millioner kroner årligt og en variabel løn afhængig af de af bestyrelsen valgte succeskriterier på maksimalt 25 procent. Direktørens opsigelsesvarsel er seks måneder, og selskabet kan det første år opsige ansættelsesforholdet med 30 måneders varsel, herefter er varslet 24 måneder. Hertil kommer vanlige vilkår vedrørende telefon, biltilskud, avis mv.

Jesper T. Lok tiltræder senest 1. juli.

Den nye administrerende direktør er bortrejst for at møde kunder og medarbejdere i SVITZER i udlandet de kommende dage og har derfor ikke mulighed for at stille op til interview.

For yderligere information kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000.

af Ove Nygaard, 12/12 2011, 09:31 (4732 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Knægt.

Ja, det er jo fristende at koble navnet på den nye administrerende direktør sammen med det nye job og kalde ham Lok-fører. :-D

Opgaven bliver ud over de mange andre også at få styr på denne del af virksomheden.

Bedste hilsener

Ove

af OJK37, 12/12 2011, 10:16 (4732 dage siden) @ Ove Nygaard

Hvad er mere nærliggende end at ansætte en chef med maritim baggrund til en virksomhed, hvor næsten alting "sejler"!!:-D :-D :-D
Ole-Jørn

af OJK37, 12/12 2011, 12:48 (4731 dage siden) @ OJK37

Jeg kan ikke nære mig - er der en sammenhæng mellem dét at blive chef for "en synkende skude" og så komme fra et bjærgningsselskab???:-D
Ole-Jørn

af Peter Christensen @, 12/12 2011, 21:01 (4731 dage siden) @ OJK37

Jeg kan ikke nære mig - er der en sammenhæng mellem dét at blive chef for "en synkende skude" og så komme fra et bjærgningsselskab???:-D

Han har erfaring med at redde vrag...

Anyway, manden er alt andet end dum - ellers ender han ikke i den stilling på lyseblå stue.
Dog vil han få et kulturchok, for tidligere kunne han sige "hop" og alle medarbejderne hoppede (og de karrierebevidste folk spurgte "hvor højt?").
Den går næppe mere.
Meeen, kan han tilføre DSB lidt "rettidig omhu" samt værne om "vort navn" (den smugle der er tilbage), så kan det ikke gå helt galt.

Husk: Per aspera ad astra.

af Peter Christensen @, 13/12 2011, 22:38 (4730 dage siden) @ Peter Christensen

Lidt i forsættelse af ovenstående, så goooglede jeg hastigt Hr. Lok.

Hvis mit gættegen er retvisende, så ser det ud til at næste stilling (=forfremmelse) internt på lyseblå stue for Hr. Lok ville være partner/reder - og det er sq en eksklusiv lille klub!
Da alle nuværende partnere/redere er rimeligt unge og - så vidt vides - ikke på vej ud grundet magtkamp, jamen så kan en udnævnelse til partner/reder nok have lange udsigter.
Med dette i baghovedet, så kan man jo overveje en anden forretningsgren eller et sporskifte.

Men der vil gå nogle dage inden han sætter sig i sin nye chefstol - vel først omkring Juni 2012.

af Peter Matros, Holbæk, 12/12 2011, 11:55 (4732 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er noget af en opsigelses-varsel de holder sig.... Direktørens opsigelsesvarsel er seks måneder, og selskabet kan det første år opsige ansættelsesforholdet med 30 måneders varsel, herefter er varslet 24 måneder.
Bare det var mig der havde haft de frister.

--
[image]

af Lars, 12/12 2011, 20:05 (4731 dage siden) @ Peter Matros

Fristerne er givetvis kun et udtryk for, hvor længe han skal have løn.

Han ryger ud rent fysisk, den dag de fyrer ham.

Lægnden af varslet og pengene er altså en risikobonus.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak