Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Opdeling af forummet? (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/10 2011, 13:56 (4781 dage siden)

Der er nu (heldigvis) så meget gang i Jernbanen.dk´s forum, at det ind imellem kan være svært at følge med. Enkeltindlæg i en tråd drukner ofte i en byge af indlæg i en anden tråd.
Det virker også som om, at der er en opdeling i brugere, der interesserer sig for gamle dage og brugere, der interesserer sig for nutiden.
Er løsningen at opdele forummet i to dele (historisk og nutid)? Fordelen er, at brugere, der diskuterer numre på gamle skæve godsvogne, ikke bliver rodet ind i diskussioner om løsningen på DSB´s problemer i al fremtid. ;-)
Ulempen ved en opdeling er, at vi risikerer, at det ene forum går i stå på grund af for lidt interesse.
Hvad synes du? Lad os bruge denne tråd til at diskutere for og imod, og om 24 timer låser jeg tråden igen. Det er ikke nok at skrive, at du synes det ene eller det andet - det skal begrundes!
Jeg vil i mellemtiden finde et afstemningsværktøj, som vi kan bruge, hvis det er det, der skal til.

--
[image]

Opdeling af forummet?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/10 2011, 14:14 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Du har vel selv angivet den bedste begrundelse -- hvad skal vi andre så tilføje :-)

Der er vel ingen grund til bekymring i øvrigt. Der synes at være rigeligt med skribenter i begge lejre, og sku´ det gå helt galt, kan de vel slås sammen igen ! ! ! ???

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

Opdeling af forummet?

af Ekaeli007, 23/10 2011, 14:28 (4781 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg syntes vi skal beholde et forum, os der interesserer sig for hvad der rørte sig idag
på jernbanen, kan da også have rig glæde af at være i stue sammen de rigtige nostalgiere.

Ok vi skal måske også til at være mere realistiske og prøve at ikke køre diskussioner ud på
sidespor, men selvgølgelig hvor går grænsen??

Jeg syntes for eksempel at det er spændende med hvordan for eksempel motormateriel startede
i sin tid. S-tog startede da for en del år siden hvad det udviklede sig til.

Også tekniken både med sikringsanlæg o.s.v hvorfor gjorde man dette.

Nej lad os blive sammen og inspirere de nye tider med vores eventuelle baggrundsviden.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Opdeling af forummet?

af Johnni Lassen ⌂, 23/10 2011, 14:52 (4781 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg ønsker ikke en opdeling selv om jernbanen i dag, er det første jeg læser.
Det er kun hyggeligt at vi er så mange på et forum og bliver det splittet for meget op taber man måske værdifulde oplysninger for eftertiden. Som jeg har sagt før så er de billeder og video vi laver i dag måske hisorie i morgen og så kommer der jo et nyt spørgsmål, for hvor skal grænsen gå ved en evt. opdeling ? er det 5, 10, 15 år eller mere ?
Nogle tråde er jo allerede i dag blandet med nyt og gammelt og hvor skulle man så opdele en sådan tråd ? så et klart nej fra min side.
Jeg læser stort set alt på jernbanen.dk.

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Opdeling af forummet?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/10 2011, 15:25 (4781 dage siden) @ Johnni Lassen

Jeg ønsker ikke en opdeling selv om jernbanen i dag, er det første jeg læser.
Det er kun hyggeligt at vi er så mange på et forum og bliver det splittet for meget op taber man måske værdifulde oplysninger for eftertiden. Som jeg har sagt før så er de billeder og video vi laver i dag måske hisorie i morgen og så kommer der jo et nyt spørgsmål, for hvor skal grænsen gå ved en evt. opdeling ? er det 5, 10, 15 år eller mere ?
Nogle tråde er jo allerede i dag blandet med nyt og gammelt og hvor skulle man så opdele en sådan tråd ? så et klart nej fra min side.
Jeg læser stort set alt på jernbanen.dk.

Mvh Johnni Lassen

-----------------------

Spørgsmålet -eller faren- er vel netop, at meget kan gå tabt / går tabt i glemslens tåger på så stort et Forum. Se bare, hvor tit der bliver oprette nye tråde med "gamle" emner, fordi man ikke har set, at det/de har været behandlet tidligere.

En stor del af din frygt for glemsel, kunne vel netop klares ved oprettelse af -måske din egen- hjemmeside, hvilket også kunne være svaret til en tidligere bidragyder: Tom Boye Poulsen.

I øvrigt bliver der jo ikke mindre på Forum - det bliver aller højst mere overskueligt

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Opdeling af forummet?

af gamle ole, 23/10 2011, 15:33 (4781 dage siden) @ Erik V. Pedersen

helt enig. Det er ærgeligt at tråde "forsvinder" i mængden. En del af diskussionerne om det udmærkede forum går tilsyneladende også på sondringen mellem jernbanehardcore/faktuelle ting på den ene side, og mere chatagtige/restgruppe ting på den anden side.
Måske skulle man også overveje en opdeling på det ktiteriu udover tidsparameterkriteriet?

hilsen Ole

Opdeling af forummet? - ADMINS?

af Frederik N., 23/10 2011, 16:24 (4781 dage siden) @ gamle ole

Man kunne måske have et par ADMINS som kunne hjælpe med at holde styr på forumet, og sørge for at en tråd blev holdt indenfor "topic"?
Se nu strømsbroen, det er jo langt væk fra "topic":P

Opdeling af forummet?

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 23/10 2011, 14:45 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er absolut for en opdeling. Jeg selv har i de seneste måneder samlet mange billeder fra perioden 1962-67, men har valgt ikke at lave de planlagte bidrag, da de ville drukne i de dagsaktuelle (og synes jeg ofte alt for langtrukne) diskussioner. Det ville være fint, hvis man enkelt kunne skifte mellem de to, som det er muligt ved Drehscheibe Online, hvor jeg finder det historiske mest interessant, men også altid lige ser, hvad der er af aktuelt.

Tom

Opdeling af forummet?

af Hedegaard, 23/10 2011, 15:09 (4781 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Personligt så jeg helst at forummet blev flyttet til et phpBB system, da netop denne type forum er brugbar til forskellige kategorier.
Den type forum vi har nu virker for mig håbløs gammeldags og uoverskuelig.
Et phpBB forum ville kunne give en nem tilgang til alle emner, og det ville kunne redde visse tråde fra at drukne i mængden.

Ydermere ville det give mulighed for et mere avanceret søgeredskab, som kunne rettes direkte mod brugere, kategorier mm.
Det ville også give mulighed for at oprette en såkaldt "shoutbox", som kunne have to formål:
Brugerne kunne chatte med hinanden og nogle af brugerne ville evt kunne stille mindre spørgsmål og få afklaret dem der, i stedet for at oprette tråde hver gang.

Bare en ide

Opdeling af forummet?

af andersj, Aalborg, 23/10 2011, 16:22 (4781 dage siden) @ Hedegaard

Personligt så jeg helst at forummet blev flyttet til et phpBB system, da netop denne type forum er brugbar til forskellige kategorier.
Den type forum vi har nu virker for mig håbløs gammeldags og uoverskuelig.
Et phpBB forum ville kunne give en nem tilgang til alle emner, og det ville kunne redde visse tråde fra at drukne i mængden.

Ydermere ville det give mulighed for et mere avanceret søgeredskab, som kunne rettes direkte mod brugere, kategorier mm.
Det ville også give mulighed for at oprette en såkaldt "shoutbox", som kunne have to formål:
Brugerne kunne chatte med hinanden og nogle af brugerne ville evt kunne stille mindre spørgsmål og få afklaret dem der, i stedet for at oprette tråde hver gang.

Bare en ide

Det er lige præcis det jeg har haft oppe at vende et par gange, men hver gang er det desværre blevet "nedstemt". Et phpBB system er nærmest et must for et forum i den størrelse.

Opdeling af forummet?

af gamle ole, 23/10 2011, 17:16 (4781 dage siden) @ andersj

Jeg mener det er et sådant system der bl.a. kører på bussnak.dk. Det ser da ud til at virke fint, og der er endda ikke nær så megen trafik som her.

Ole

Opdeling af forummet?

af Thomas de Laine ⌂, København, 23/10 2011, 20:00 (4781 dage siden) @ gamle ole

De fleste phpBB-fora lider efter min mening af manglende overskuelighed, især hvis der bliver for mange kategorier. Opdelingerne giver mening for de brugere, hvis interesse/ikke-interesse følger kategoriopdelingen, men alle andre er bare nødt til at følge med i alle kategorier. Desuden er visningen af billeder i indlæggene klodset i phpBB (alt afhængig af phpBB-version). Hertil kommer de rent æstetiske minusser ved phpBB.

Nu nævner Ole Bussnak.dk, som jeg selv har fingrene nede i, og jeg har faktisk overvejet at "opgradere" Bussnak.dk til samme system som her på Jernbanen.dk af ovennævnte grunde!

Opdeling af forummet?

af UTJ, 23/10 2011, 20:04 (4781 dage siden) @ Thomas de Laine

De fleste phpBB-fora lider efter min mening af manglende overskuelighed, især hvis der bliver for mange kategorier. Opdelingerne giver mening for de brugere, hvis interesse/ikke-interesse følger kategoriopdelingen, men alle andre er bare nødt til at følge med i alle kategorier. Desuden er visningen af billeder i indlæggene klodset i phpBB (alt afhængig af phpBB-version). Hertil kommer de rent æstetiske minusser ved phpBB.

Nu nævner Ole Bussnak.dk, som jeg selv har fingrene nede i, og jeg har faktisk overvejet at "opgradere" Bussnak.dk til samme system som her på Jernbanen.dk af ovennævnte grunde!

Det er helt korrekt. Det er derfor at de to svenske jernbanefora er populære, menlig at de er ligeså overskuelige som her på Jernbanen.dk

Opdeling af forummet?

af andersj, Aalborg, 23/10 2011, 21:23 (4781 dage siden) @ UTJ

Det er helt korrekt. Det er derfor at de to svenske jernbanefora er populære, menlig at de er ligeså overskuelige som her på Jernbanen.dk

Hvad er mest overskueligt?

Denne tråd om IC4 i et phpBB forum på 1532 indlæg (mange af de første er forsvundet, så den er nok reelt 1800 indlæg lang) http://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=6055

ELLER

180 tråde om IC4 her i forummet med 10 indlæg i hver?

Eller dette eksempel med reklamer på IC3-tog http://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=8396 , hvor man i et phpBB forum bare laver en enkel tråd, der ikke bliver væk i mængden, og som man løbende kan tilføje nye indlæg til, istedet for en helt ny tråd herinde hver gang der er en der spotter en IC3 med en ny reklame.

Sidst men ikke mindst, findes der også en tråd med 245 indlæg og massere af billeder af Fiskelmelstoget her http://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=8701 istedet for at man poster en ny tråd hver gang toget har kørt med kun de nye billeder. De gamle billeder fra ugen før er allerede gået i glemmebogen, og en identisk debat kan starter på ny.

Bussnak.dk vil passe meget godt til denne type forum, fordi det er begrænset med nye indlæg, så alle kan følge med uden at skulle logge på flere gange dagligt, og indlæg vil ikke blive glemt i evt. forskellige underkategorier.

Opdeling af forummet?

af Thomas de Laine ⌂, København, 23/10 2011, 22:27 (4781 dage siden) @ andersj

Denne tråd om IC4 i et phpBB forum på 1532 indlæg (mange af de første er forsvundet, så den er nok reelt 1800 indlæg lang) http://www.tog-sim.dk/forum/viewthread.php?thread_id=6055

ELLER

Muligvis er den enkelte tråd mere overskuelig i disse systemer (i det omfang 1500-1800 indlæg nogensinde kan være overskuelige), men det er det samlede forum ikke.

Det værste ved phpBB er efter min mening, at systemet ansporer til at oprette mange kategorier (næsten alle phpBB har i praksis mange kategorier). Hvis éns interesser går på tværs af kategoriopdelingen, betyder det bare en masse irriterende ekstra klik rundt i systemet - og langt mindre overskuelighed. Så vidt jeg kan tælle, har Tog-sim.dk hele 26 kategorier og Sporskiftet.dk 24 kategorier.

Tog-sim.dk er nok hjulpet af, at mange kun bruger ét af de forskellige spil/simulatorer, men det er også en langt mere entydig afgrænsning, end man kan forvente her på Jernbanen.dk. Har du ét spil/én simulator, kan du se bort fra de andre kategorier. Det er ikke lige så klart, at hvis du er mest interesseret i historie, kan du se bort fra nutid, og omvendt. Og hvis du f.eks. har interesse for en bestemt del af landet, men ikke andre, er opdelingen helt meningsløs. Derfor bliver rigtig mange nødt til at følge begge kategorier.

Opdeling af forummet?

af andersj, Aalborg, 23/10 2011, 22:59 (4781 dage siden) @ Thomas de Laine

ELLER

Muligvis er den enkelte tråd mere overskuelig i disse systemer (i det omfang 1500-1800 indlæg nogensinde kan være overskuelige), men det er det samlede forum ikke.

Det værste ved phpBB er efter min mening, at systemet ansporer til at oprette mange kategorier (næsten alle phpBB har i praksis mange kategorier). Hvis éns interesser går på tværs af kategoriopdelingen, betyder det bare en masse irriterende ekstra klik rundt i systemet - og langt mindre overskuelighed. Så vidt jeg kan tælle, har Tog-sim.dk hele 26 kategorier og Sporskiftet.dk 24 kategorier.

Tog-sim.dk er nok hjulpet af, at mange kun bruger ét af de forskellige spil/simulatorer, men det er også en langt mere entydig afgrænsning, end man kan forvente her på Jernbanen.dk. Har du ét spil/én simulator, kan du se bort fra de andre kategorier. Det er ikke lige så klart, at hvis du er mest interesseret i historie, kan du se bort fra nutid, og omvendt. Og hvis du f.eks. har interesse for en bestemt del af landet, men ikke andre, er opdelingen helt meningsløs. Derfor bliver rigtig mange nødt til at følge begge kategorier.

For at gøre overskueligheden bedre kan man jo begrænse sig til få kategorier her, fx. epoker eller bare opdele i nutid/historisk. Kategoridelingen vil jo enten foregå ved at oprette et phpBB forum eller ved at skille dette forum i to, og på den baggrund synes jeg at phpBB er den bedste løsning.

Derudover fungere/fungerede funktionen på forsiden af tog-sim.dk også glimrende, hvor man får et overblik over hvilke tråde der har et eller flere nye indlæg.

Opdeling af forummet?

af LasseG, 23/10 2011, 23:05 (4781 dage siden) @ Thomas de Laine

Først vil jeg sige at jeg her er enig med Anders omkring det han har skrevet, dette fora fungere simpelthen ikke godt når der er så meget trafik som der er, men passer fint til steder som bussnak hvor der ikke er så stor en trafik, selvom jeg nu er meget glad for den nuværende udgave!

I øvrigt så har tog-sim.dk faktisk kun én kategori for "Real-life-tog" som det hedder og dette fungerede rigtigt godt dengang det var tog-sim der tog sig af meget af trafikken.

Derfor tror jeg heller ikke at der nødvendigvis skal nogen opdeling til, nok nærmere et skifte til phpBB.

Det bedste ved phpBB er efter min mening også det at man kan få en mail hvor man hopper ind i tråden der hvor man slap sidst, ligegyldigt hvor mange beskeder der skrevet siden sidst man var derinde. I det hele taget syntes jeg meget bedre om den måde at trådene giver et flow modsat her hvor der ustandseligt svares på forskellige indlæg.

Opdeling af forummet?

af Woodi, 23/10 2011, 15:59 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg læser "Næsten" alt der har min interesse, vurderet ud fra hvad trådens overskrift er.

Det der mindst bekymrer mig er, at topic nogen gange fordrejes og emnet glider lidt over i en anden grøft/spor, men når det kommer langt væk fra topic, det er irriterende/bekymrende og at det til tider er de samme 4-5 personer der udviser deres foragt for debattens udvikling med henstillinger om stavekontrol og bedre forudundersøgende og velvidende engagement, Ja så daler lysten til at spørge løs med skud fra hoften og man undres over at der overhovedet findes et forum, når nu alle skal være så kloge at spørgsmål er unødvendigt eller wikipedia, Google er opfundet.

Kunne være rart, at alle kan spørge frit, ingen spørgsmål er dumme - kun svarerne kan være det.!

Selvfølgelig har vi her verdens bedste database ude i venstre side, skabt af forum´ets owner Tommy Nilsson og den bør alle lige tjekke inden - den er tit og ofte guld værd ;-)

Jeg synes en opdeling af forumet kunne være befriende på nogen områder, men på den anden side dugger der af og til interessante oplysninger op, der selv kan give en nutids-fanatiker lidt stof til eftertanke.
Ønskeligt kunne bare være, at vi alle kunne udvise skrivende og anerkendende accept af individets forskellighed og henvise til lidt respekt/empati for hinandens interesser.

--
[image]

Opdeling af forummet?

af Frederik N., 23/10 2011, 16:19 (4781 dage siden) @ Woodi

Det der mindst bekymrer mig er, at topic nogen gange fordrejes og emnet glider lidt over i en anden grøft/spor, men når det kommer langt væk fra topic, det er irriterende/bekymrende og at det til tider er de samme 4-5 personer der udviser deres foragt for debattens udvikling med henstillinger om stavekontrol og bedre forudundersøgende og velvidende engagement, Ja så daler lysten til at spørge løs med skud fra hoften og man undres over at der overhovedet findes et forum, når nu alle skal være så kloge at spørgsmål er unødvendigt eller wikipedia, Google er opfundet.

HØRT HØRT HØRT HØRT HØRT HØRT HØRT;-)

Opdeling af forummet?

af Thomas Jespersen @, 23/10 2011, 16:09 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ser gerne der bliver lavet en opdeling imellem gammelt og nyt. Det er egentligt ikke fordi jeg udelukkende interesserer mig for gammelt materiel. Jeg syntes bare at hver gang der har været en tråd om moderne jernbaner, så er den druknet i ligegyldigt vrøvl. Et godt eksempel er den tråd om storestrømsrevner derer revnet. 90% af indlæggene i den tråd er ikke værd at bruge tid på. Det samme sker hver gang nogen nævner IC4 eller DSB.

mvh
Thomas

Opdeling af forummet? - jeg er FOR

af Frederik N., 23/10 2011, 16:18 (4781 dage siden) @ Thomas Jespersen

Personligt ønsker jeg en opdeling, da gamle godsvogne osv. ikke er det jeg går op i.
Det ville også hjælpe nye medlemmer af vores "samfund" som fx ved en masse om gamle toge, og ikke så meget om nye toge;-)
Det er jo ligefør at der skal laves en 3 side, kun om IC4:-P

Opdeling af forummet? - jeg er FOR

af Woodi, 23/10 2011, 18:47 (4781 dage siden) @ Frederik N.

Måske 4 grupper..

Damp/veteraner..
Diesel/El..
Baner/Skinner/signaler/bygninger-infrastruktur..
Vogne/Materiel..

--
[image]

Opdeling af forummet?

af Poul Erik Bjerre, 23/10 2011, 17:58 (4781 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej.

Jeg kunne selv have skrevet Thomas' oplæg lige ovenfor - og tilslutter mig derfor en opdeling. Begrundelse ligesom Thomas'.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Opdeling af forummet?

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/10 2011, 20:52 (4781 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det samme sker hver gang nogen nævner IC4 eller DSB.

Ja, ligepræcis hvis jeg eller en anden nævner en lille detalje om hvad de eller en anden mener om IC4 under et lang historie ender det hver gang med at tråden bliver til at være en "krig" om hvorvidt IC4-sagen er smart eller dum.

Opdeling af forummet?

af Bendix Riis, 24/10 2011, 16:43 (4780 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg ser gerne en opdeling i nyt og gammelt.
Jeg interesserer mig mest for jernbanehistorie, og ikke ret meget for de diskussioner der har været om dsb, om IC4, og om meget andet nutidigt, og om det er godt eller skidt.
Problemet med en opdeling er nok, at det bliver svært at skille ad. Selvom man laver en tråd om et historisk emne, så er der garanteret nogle, som får flettet nogle besvarelser ind som afsporer tråden med noget ævl og kævl om noget nutidigt. Det har vi set utallige eksempler på.

Opdeling af forummet?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/10 2011, 17:10 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

En opdeling af forummet i en historisk og nutidig del vil være en rigtig fin ide.

Jeg interesserer mig ikke særligt meget for "ekspertudtalelser" omkring et eller andet jernbanepolitisk emne. Men det er ok det bliver diskuteret, selvfølgelig er det da det. En opdeling vil gøre det langt nemmere at sortere i stoffet, i stedet for mange indlæg helt "drukner" pga. trafikken.

Det skal nok komme til at fungere med to forums herinde, det fungerer fx fint hos den tyske "medsøster" ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Opdeling af forummet?

af Langelandsbanen, 23/10 2011, 17:47 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Langelandsbanen, 23/10 2011, 18:01

Personligt tænker jeg, at man måske kunne dele det op som på sporskiftet, dog uden at splitte dette forum.

Men at lave 1 forum med kategorierne

Jernbanen
Signalposten
Svenske lok

Syntes det er herligt, at vi er så mange, i et forum og Jernbanen er det bedste Jernbane forum, jeg nogensinde har været på.

Generalt, syntes jeg vi er gode til at holde hinanden i ørene, og hvis det løber af sporet, er Tommy god til at rette det op :-)

Ros herfra :-P

Men en anden ide til siden kunne være, at man kunne uploade billeder til Tommy, via hjemmesiden (ikke mail).

Eksempelvis, en simpel funktion der hedder upload. eller underder materiellet, hvis man går under DSB My 1131, at man så kan klikke upload foto. Så er billederne sorteret når Tommy får dem. Tror dette kunne lette hans arbejde

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Opdeling af forummet?

af MortenLarsen94, Aarhus, 23/10 2011, 18:42 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Som nogle stykker allerede har skrevet, så er det fedt at få historien bag noget materiel fra "fortiden", derfor synes jeg ikke en opdeling af forummet er en super god idé.
En anden har allerede skrevet at vedkomne vurdere om trådene lyder interessant på trådens navn, jeg gør det samme og det går ganske udmærke, jeg får min lyst stillet :D

Jeg savner måske lidt en eller anden form for kategorier som man kan gå ind under og så fordybe sig i. Samtidig kan man måske have en forside med de tråde hvor i der senest er blevet skrevet, og derefter kategorierne med deres mest aktuelle tråd.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Opdeling af forummet?

af Henrik Hansen, Vejen, 23/10 2011, 19:06 (4781 dage siden) @ MortenLarsen94

Som nogle stykker allerede har skrevet, så er det fedt at få historien bag noget materiel fra "fortiden", derfor synes jeg ikke en opdeling af forummet er en super god idé.

Hvorfor ikke blot benytte mulighed for at katagoriserer et emne ? - der er en kategori til både jernbanehistorie og jernbanen idag samt en til trafikpolitik - dækker det ikke ??

Man kunne måske ønske at emnet på indlæg blev ændret hvis tråden 'ryger af sporet', det er jo blot et spørgsmål om at ændre det når et indlæg kommer lidt for langt væk fra emnet tråden blev oprettet under.

Jeg kigger i de emner jeg synes ser interresante ud, og hvis der smutter et eller andet en gang i mellem, så overlever jeg nok det.

/Henrik

Opdeling af forummet?

af MortenLarsen94, Aarhus, 23/10 2011, 22:25 (4781 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik (og alle andre). Det var lidt det jeg søgte efter, men få at nogen måske bedre kan få en forståelse vil jeg lige dele et link med jer:
http://www.tog-sim.dk/news.php.
Det er ikke helt dette jeg har beskrevet, men forsiden kunne se sådan ud, dejlig nem at overskue de 10-15 nyeste indlæg. Hvis man her ud over vil kigge forummet mere igennem, kan man klikke på forum i menu linjen, herefter kommer man så til en kategori side hvor man så kan vælge en kategori og fordybe sig i.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
[image]

Opdeling af forummet?

af UTJ, 23/10 2011, 19:31 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror at en opdeling kan være nødvendig, akkurat ligesom hos våra grannar. Postvagnen er absolut udmærket for billedgåder og nutidigt stof, mens Järnvägshistoriskt Forum er for alt der har med "veteran" og "historie" at gøre, dvs forhold som relaterer sig til fortiden. Og der er kunder til begge fora.

Da de to svenske fora på sin vis konkurrerer med hinanden er der ingen skarp opdeling, men Järnvägshistoriskt Forum er vist nok opstået som en reaktion på al den snak om nymodens tog, spor og politik som ikke interesserede de mere historisk orienterede. Vi er trods alt en større skare der ikke finder meget interessant ved nutidens jernbane og den måde den forvaltes på. Og diskussioner af hypotetiske spørgsmål om denne eller hin linjeføring af en ikke besluttet jernbanestrækning er for samme skare nok set for mange gange til at det virkeligt interesserer.

At de "sure gamlinger", som selvfølgelig hverken er sure og nødvendigvis gamle, gerne vil have et reservat hvor gamle fotografier og historiske oplysninger og kompletteringer ikke oversvømmes af nutidens håbløse jernbanedrift og ditto jernbanepolitik er ikke et udtryk for at være mere fine end folk med interesse for nutiden. Tvært i mod. Det er jo akkurat det samme som når man udskiller modelbanesnak til at foregå i et separat forum, da ikke alle synes det er fedt at bladre gennem indlæg om plasticmodeller, digitalmoduler og 12V strømforsyning.

Opdeling af forummet?

af Aleman, 23/10 2011, 20:53 (4781 dage siden) @ UTJ

Jeg tilslutter mig til fulde sidste, ærede taler. Det vil være udmærket, hvis der kommer en mere entydig opdeling, således at billeder à la "Hvor var jeg i dag?" og "Jeg har fået et nyt kamera, se mine glansbilleder" kan ligge i en særlig kategori, mens jernbanehistorie og mere udforskende emner kan ligge i en anden.

Jeg vil også udsende denne lille bøn om, at vi alle fremover holder os til det konkrete, specifikke tema, der slås an i første indlæg - der kommer tit en masse 'overflødige' indlæg, der afsporer debatten og blot betyder tidsspilde (ingen nævnt, ingen glemt). Mere selvkritik, tak, førend vi trykker på 'OK - Send'.

Venlig hilsen,

Aleman

Opdeling af forummet?

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/10 2011, 20:56 (4781 dage siden) @ Aleman

Jeg vil også udsende denne lille bøn om, at vi alle fremover holder os til det konkrete, specifikke tema, der slås an i første indlæg - der kommer tit en masse 'overflødige' indlæg, der afsporer debatten og blot betyder tidsspilde (ingen nævnt, ingen glemt).

Jeg, syntes blot at de kunne ende i en ny tråd og i den gamle tråd - der er ved og/ eller eller er kørt af sporet er der (evt. som ny funtion) en nem henvisning til den nye tråd.

Opdeling af forummet?

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 23/10 2011, 20:48 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Thomas Rasmussen, 23/10 2011, 21:23

Der er nu (heldigvis) så meget gang i Jernbanen.dk´s forum, at det ind imellem kan være svært at følge med. Enkeltindlæg i en tråd drukner ofte i en byge af indlæg i en anden tråd.

Sjovt du nævner det for mange tråde er "druknet" pga. at der er så mange indlæg i denne tråd:-D

Ja, derfor prøvede jeg engang at folde indlæg sammen men hvis et tråd ryger af sporet og derfor for ændret trådnavn (det er der faktisk et par stykker der bør blive bedre til). Så kan man ikke se at der er en tråd om nutidens S-tog som startede som diskusion om gamle S-tog med samligning og så skiftede emne.

Det virker også som om, at der er en opdeling i brugere, der interesserer sig for gamle dage og brugere, der interesserer sig for nutiden.

Lige præcis, jeg er fuld stændig ligeglad med gamle godstogsvogne (det er ikke kritik er den der er).

Er løsningen at opdele forummet i to dele (historisk og nutid)? Fordelen er, at brugere, der diskuterer numre på gamle skæve godsvogne, ikke bliver rodet ind i diskussioner om løsningen på DSB´s problemer i al fremtid. ;-)

Denne funktion har vi nærmest allerede ved at vælge kategorier. Dog, når en tråd ryger af sporet, er der mulighed for at trådnavn og der burde også være mulighed for at ændre kategori.

Ulempen ved en opdeling er, at vi risikerer, at det ene forum går i stå på grund af for lidt interesse.

Det tror jeg næppe.

Jeg vil i mellemtiden finde et afstemningsværktøj, som vi kan bruge, hvis det er det, der skal til.

Det tror jeg.

Opdeling af forummet?

af martin, 23/10 2011, 21:04 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy
Først stor stor stor stor ros for jernbanen.dk det må være et enormt arbejde og det kan man kun have den dybeste respekt for.
Jeg er ved at påstå man bliver afhængig af siden ;-)
Jeg kan godt se det med at dele forumet op på en eller anden måde ville være smart men måske det skal være sådan at man selv kan stille sin søgning til det.
Eks hjemesiden finn.no det er en side lidt ala den blå avis med bla biler.
Her kan man selv vælge hvordan siden skal priortere indlægene fks den rækkefølge de er skrevet, ældst/nyest, nyest/ældst, pris stigende og omvendt osv osv osv.
Er det umuligt at lave et system så man selv kan søge eks alle indlæg de sidste antal XX timer.
Indlæg kun om dit og dat indlæg kun om dat og dit osv osv osv.

Jeg læser med stor interesse alle indlæg, jeg har det ikke sådan at hvis jeg har lyst at skabe en ny tråd eller stille et spøgsmål at så går jeg ind og kigger om der evt ar skrevet noget om det først.
Det er der 2 grunde til den første er dovenskab :-( (ja pinligt) men det er nemmere og mere hyggeligt bare at stille sit spøgsmål og vente spændt på svar.
Den anden er jo netop at holde liv i forumet, med den enorme bunke viden om efterhånden alt, kan man jo snart ikke finde på et fornuftigt spøgsmål uden det på et tidspunkt har været vendt og drejet samt analyseret fra stort set samtlige vinkler her på forumet og hvis alle så startede med at gå i opslagsbanken var der nok ikke meget tilbage at skrive på forum om.
Mindre aktivitet giver også færrer besøg og færrer indlæg det er vi jo heller ikke interreseret i vel ?

Jeg syntes også tit man har set et indlæg starte som noget helt andet end det som det så efter mange tråde senere ender med at være og det er tit den forskellige indfaldsvinkel af interresse, historie, viden, nørderi og uvidenhed som bliver blandet sammen til det bedste jernbaneforum på alle plan man kan ønske sig.

Opdeling jo måske, men der skal stadig være muligheden for at os som labre det hele i os stadig får det når vi trykker på forum.
Mvh Martin

Opdeling af forummet?

af caprani ⌂, København, 24/10 2011, 09:08 (4781 dage siden) @ martin

Jeg har selv kun været her forholdsvis kort tid, og synes godt om overskueligheden ved at have det hele samlet som det ér. Jeg kan dog sagtens forstå, at andre efterlyser en opdeling i kategorier. Enhver sin smag.

Ville det være muligt rent teknisk, nøjagtigt som det er muligt at "folde emner ud", at lade brugeren vælge "kategori-visning" eller "samlet visning"?

Det ville vist stille alle parter tilfreds hvis det kunne lade sig gøre. Nyeste indlæg (uanset kategori) har vi jo alligevel ude til højre.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Opdeling af forummet?

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 23/10 2011, 22:01 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

en opdeling i en henholdsvis historisk og nutidig del vil gøre det lidt nemmere at følge med i de mange indlæg, hvilket sommetider kan være svært, før end de er ude af listen. Dog bør du under ingen omstændigheder indføre det meget uoverskuelige univers som eksempelvis sporskiftet.dk bruger.

--
Mvh

Erik

[image]

Opdeling af forummet?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/10 2011, 22:37 (4781 dage siden) @ Aabenraabanen

Helt enig, vælges opdelingen, skal det endelig gøres så nemt og overskueligt som overhovedet muligt. Hvis det bliver for "bøvlet", kommer der heller ikke så meget trafik, fordi det bliver for besværligt. Jernbanen kan sagtens deles op i fx to forums i dets nuværende form.

Og jeg synes efterhånden også at der skal bruges mere og mere tid på at bladre indlæggene igennem. Det er kun godt at der er megen trafik, men en opsplitning vil gør det meget mere overskueligt.

I de helt gode gamle dage for diverse år tilbage, fungerede nyhedsgruppen både med modeltogsstof og jernbaner i 1:1 i samme gruppe. Da vi var nogen der foreslog en opdeling kom der en kæmpe diskussion ud af det. Da opdelingen endelig kom, fungerede det aldeles glimrende, indtil der begyndte at komme andre alternativer på nettet.

Mvh
Claus

--
[image]

Opdeling af forummet?

af ivar, 24/10 2011, 00:29 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg synes, at det stort set kører udmærket, som det er nu. Vi er vel alle sammen interesseret i jernbanen både fortid og nutid.
Jeg forstår udmærket frustrationen over, at et jernbanearkæologisk interessant emne forsvinder fra listen over seneste indlæg, når der er en bro, der revner, eller der opstår en diskussion om, hvorvidt en tyskers røv er bedre egnet til at sidde på et plastiksæde i en LINT eller en Desiro, men derfra og så til at opdele forum, synes jeg er at gå for vidt.
Hvor vil man placere MX/MY? Disse bedagede slæbere hører efter min mening ind under veterantog uanset nogle, stadig udfører et pænt stykke arbejde. Skal man lede efter 11XX i det ene forum og 11YY i det andet, alt efter om maskinen er i drift? Hvor går grænsen og hvem skal styre det? Der skal såmænd nok opstå interessante diskussioner i den anledning.
Hvis vi alle tænker os lidt om, inden vi trykker på send, så går det nok. Det er et debatforum - ikke et chatroom.

Opdeling af forummet?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 24/10 2011, 00:36 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af BlackThorneDK, 24/10 2011, 00:49

Hvad synes du? Lad os bruge denne tråd til at diskutere for og imod, og om 24 timer låser jeg tråden igen. Det er ikke nok at skrive, at du synes det ene eller det andet - det skal begrundes!

Jeg havde forstået at forum allerede var blevet 'opdelt' eller inddelt i kategorier?
Det er dog ikke noget der er slået igennem endnu, og selv storskrivende Erik V. Pedersen kan komme til at poste i den forkerte kategori :)

Jeg ved ikke om jeg ser forum i en anden indstilling end resten af brugerne (Emne visning), men jeg har ikke problemer med at trådene ryger ud fra forsiden - i de enkelte kategorier. Men jeg har en liste over nyeste indlæg i højre side, som nok godt måtte være længere. En funktion til at vise alle nyere indlæg siden sidste besøg / login kunne også være rar, men den virker kun, hvis man når at læse alle indlæg hver gang.

Jeg tror ikke at en opdeling er specielt smart. Får vi så flere brugernavne og tilhørende koder, som det er nu med Jernbanen.dk Vs Signalposten.dk? Behøver jeg at have min kode registreret flere steder? Det giver bare bøvl hvis jeg skulle få lyst til at skifte den. Så risikerer jeg at glemme det ene forum, da jeg jo nok ville hænge i begge to / alle tre alligevel.

Skribenterne burde dog blive bedre til at vælge kategori. Jeg syntes at det meste ligger i 'Generelt' og 'Jernbanen i dag', men 'Trafikpolitik' stort set ingen trafik har. Det er jo ikke fordi vi ikke diskuterer politik. Det ender bare i andre tråde, i andre kategorier, der så bliver kørt af sporet. Det er ligesom om at nogle af medlemmerne helt har glemt det gamle FUT fra usenet? Der må da være en del herinde, der tidligere har frekventeret dk.fritid.jernbaner? Jeg tror at vi sagtens kan nøjes med hvad der er i kategorierne, hvis bare folk skriver de rigtige steder, og lige prøver at ændre på visningen, så de får deres ønskede emner frem.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Opdeling af forummet?

af Georg Schmidt, 24/10 2011, 09:53 (4781 dage siden) @ BlackThorneDK

Der skal nok udvises forsigtighed inden der bliver lavet noget om. Jeg synes dette forum i forhold til andre er særdeles nemt at bruge og praktisk indrettet. Listen til højre over nyeste indlæg kunne godt være lidt længere, men en pludselig opstået "Storstrømsbro" kan vi jo ikke gardere os imod. Med hensyn til kategorier kunne vi nøjes med tre, nemlig jernbanen i dag, jernbanehistorie og billedgætterier (jeg glemmer sommetider at få placeret rigtigt :-D ). Ved hjælp af søgefunktionen kan man forholdsvis hurtigt finde om der tidligere er skrevet om emnet.
Mvh
Georg

Opdeling af forummet?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/10 2011, 16:41 (4780 dage siden) @ BlackThorneDK

Jeg havde forstået at forum allerede var blevet 'opdelt' eller inddelt i kategorier?
Det er dog ikke noget der er slået igennem endnu, og selv storskrivende Erik V. Pedersen kan komme til at poste i den forkerte kategori :)

(forkortet - evp.)

-------------

Nåhhh, jahhh, en der er storskrivende risikerer vel også at lave flere fejl end de, der kun skriver lidt eller måske ikke skriver overhovedet ! ! ! :-|

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Opdeling af forummet?

af caprani ⌂, København, 24/10 2011, 19:17 (4780 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hmmmm. Jeg opfattede det nu som positivt ment. Bommert-risikoen må vel i sagens natur være større for mindre rutinerede brugere?
Personligt synes jeg ikke, i den korte tid jeg har været her, at have set et eneste overflødigt endsige uinteressant indlæg fra dig. Om de har været "fejlanbragt" har jeg derimod ikke lagt mærke til. Jeg svarer også for det meste, så kategorierne har ikke været så interessante for mig.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Opdeling af forummet?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 24/10 2011, 19:27 (4780 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(forkortet - evp.)

-------------

Nåhhh, jahhh, en der er storskrivende risikerer vel også at lave flere fejl end de, der kun skriver lidt eller måske ikke skriver overhovedet ! ! ! :-|

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Helt sikkert. Det var heller ikke ment som en kritik af dit fejltrin. Pointen var mere, at det nuværende system ikke helt udnyttes. Rigtigt meget ryger i de første to kategorier, så det bliver alligevel blandet sammen her, i stedet for at adskille 'Jernbanen i dag' og 'Jernbanehistorie'. Jeg syntes ikke der er grund til at adskille det yderligere, men måske fjerne 'generelt' og så forklare lidt nærmere, at der altså er kategorier på siden nu...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Opdeling af forummet?

af MortenLarsen94, Aarhus, 24/10 2011, 19:55 (4780 dage siden) @ BlackThorneDK

Det er der allerede den ligger bare utrolig godt gemt :D
Jeg ved ikke hvor mange af jer der har lagt mærke til den blå linje ud for hver indlæg? Denne linje kan have to nuancer af blå: lyseblå og mørkeblå, den lyseblå linje betyder at du har læst dette indlæg siden sidste login, mørkeblå betyder at dette er et nyt indlæg som du ikke har læst.
Det eneste jeg savner er måske at man på forsiden kan se hvor der er nye indlæg og hvornår det seneste er skrevet.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
[image]

Opdeling af forummet?

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 24/10 2011, 07:53 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej,

jeg läser ogsaa i det tyske Drehscheibe-Forum. Her har man ogsaa opdelt forummet i forskellige underfora. Det ville nu gaa for vidt at opdele dette her forum i saa mange underfora, men maaske kunne man have et til aktuelt, et til 'histotrisk' (saa maa man finde en definition) og maaske et til alle dem der gerne löser gaader.

Jeg selv har ingen problem med at se ind i forskellige underfora, og hvis det er et jeg slet ikke er interesseret i, ja saa behöver man jo ikke at kikke ind i det.

Og egentlig findes der jo allerede en opdeling i dette forum. Man kan jo selv önske om man vil se noget historisk, aktuelt osv. med den 'udvalg' box for överst til höjre.

Ullrich

Opdeling af forummet?

af KimC, 24/10 2011, 08:48 (4781 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er jo alledrede kategorierne Jernbanehistorie og Jernbanen I Dag som ved korrekt anvendelse burde kunne løse det meste af problemet.
Hen ad vejen kan der opstå behov for nye kategorier, eller tilpasse de eksisterende kategorier hvis der opstår et behov.

Opdeling af forummet?

af Mogens V., Esbjerg V., 24/10 2011, 23:28 (4780 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej gruppe

Lad mig gøre det kort.

Har læst hele smøren (tråden), og forstået ca. 60 %

Håber på en tidsmæssig opdeling, så der bliver et bedre overblik. (År 2000?)
Syntes at der bliver længere og længere mellem "guldklumperne"

Syntes også at der er mange indlæg med en "underforstået" tekst, som egentlig kunne skrives privat. Indlæg bør skrives, så de kan forstås af alle.

Det er for mig ikke kvantiteten af indlæg, der tæller men kvalliteten.

Min mening, - tak til Tommy.

--
Med venlig hilsen

Mogens V.

Opdeling af forummet?

af CHS73, 25/10 2011, 14:24 (4779 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg har det lidt svært med en eventuel opdeling.
Mine interesser går i mange forskellige retninger, for eksempel intressere dampmaskiner mig overhovedet ikke, hvor imod historisk jernbane geografi har min største interesse. El-tog siger mig ligeså lidt som sikringsanlægs forskellige opbygninger i 1948 og 1964. Men motormatriel helt fra Triangelens tid og til IC4 er lige i øjet. Trafikpolitik og visioner kan være yderst spænnende men også en gang ævl og kævl. Men man tager jo ikke skade af, at snuse lidt til hvad andre syntes er sagen, vel?
Lad os få et samlet forum med en kategori-opdeling.

V.H. Claus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak