Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik (Generelt)

af Ekaeli007, 22/10 2011, 10:33 (4783 dage siden)

Jeg sidder og funderer over IC4 og mangel på tog osv. Jeg har engang arbejdet hos DSB / Banedanmark sidenhen flere år i en privat virksomhed og nu er jeg så desværre arbejdsløs.

Jeg vil slet ikke kalde mig ekspert eller noget lignende men har faktisk interesseret mig
for jernbaner siden jeg var ganske lille og min far var jernbanearbejder.

Nå nu til det jeg vil skrive, jeg forstår ikke at man har, er det 6 køreklare EAer Eneste hinder
for at de kører med DD vogne er at de ikke har samme version ZWS, så siger jeg til en kammerat
der stadig arbejder hos DSB, hvorfor opgraderer man ikke til den version som DD kan køre med,
er du gal siger han det vil koste penge. Men det gør alt jo, jeg tænker på at man kunne køre
København-Fredericia-Padborg med DD vogne ok der kan godt nok ikke køre trillebar gennem toget
men jeg har nu ikke indtrykket at alle mennesker handler (det er for dyrt)

Kunne man ikke tage noget af presset fra IC togene ved dette f.eks kunne man også stoppe nogle flere steder, og jeg er næsten sikker på at man kunne have nogen fornuftige køretider.

OK sæderne er ikke helt optimale, men til gengæld ligger toget godt i sporet. hvis man f.eks
skal til Odense tror jeg da man nok kunne holde ud at sidde i dem.

Og så kan man herefter se hvornår IC 4 vil opføre sig fornuftigt.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Erling, 22/10 2011, 10:40 (4783 dage siden) @ Ekaeli007

DSB kunne jo også sætte Arrivas tidligere MR i drift, de står jo bare og samler rust.

EN

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 10:46 (4783 dage siden) @ Erling

jojo men det var også for at mindske MR hørmen lidt.

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 10:48 (4783 dage siden) @ Ekaeli007

skal ikke forstås at jeg er negativ overfor MR tog syntes at de er nogenlunde
Jeg kører jævnlig med dem på lille Syd.

Mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 12:11 (4783 dage siden) @ Erling

ved nærmere eftertanke tør jeg ikke dette, så får vi nogle borgmestre på nakken.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Erling, 22/10 2011, 13:06 (4783 dage siden) @ Ekaeli007

Heller MR hørm ind IC 4 der ikke virker.

Det kommer ikke lands bogermestere ved, de skal bare holder sig til deres bogermestrer biler.

EN

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/10 2011, 16:21 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Du glemmer lige to ting:

1) DSB har i forvejen 44 IR4. Det burde vist være rigeligt til den trafik.

2) Intercitytogene ender ikke i Padborg men fortsætter til Flensburg. Intet problem for IC3 men i høj grad for både EA og IR4, der kun er bygget til 25 kV og kun har dansk ATC. Lokomotivtrukne tog som nattoget er derfor nød til at spilde tid på lokomotivskift, mens IC3 kan køre lige igennem til der, hvor de fleste passagerer faktisk skal, nemlig Flensburg.

Med venlige problematiske hilsner
Leif Jørgensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 16:38 (4782 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej og jeg er naturligvis klar over at DSB har de IR4 tog, kun et forslag da jeg
troede DSB havde kapacitetsproblemer men hvis de ikke har det så falder forslaget til jorden.

Så må DSB da hellere sælge de EA fremfor de bare står og klæber fast til skinnerne.

Mon ikke Bulgarien og Rumænien kan bruge flere maskiner til godstog.

Med venlig hilsen og god weekend.

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/10 2011, 16:57 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

DSB har skam kapacitetsproblemer - på de strækninger der ikke er elektrificerede. Det er jo meget godt, at IR4 og EA kan køre til Fredericia, men det hjælper jo ikke dem, der skal til Herning, Hobro eller Holbæk.

Angående brug af EA'erne så bruges der stadig et par stykker til det i øvrigt ganske store nattog sydpå. Så de står skam ikke og ruster allesammen.

Med venlige EA-hilsner
Leif Jørgensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 17:03 (4782 dage siden) @ Leif Jørgensen

Tak for dit svar.

Jeg ved godt EA kører nattog men syntes ikke det retfærdiggør vi har 6 EA i DK.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Avatar

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Johnni Lassen ⌂, 22/10 2011, 17:20 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

De bliver også brugt i øltoget, her på det sidste har man kunnet se EA 3007 foran dagens øl ;-)

--
[image][image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:45 (4782 dage siden) @ Johnni Lassen

Det var dejligt at de bestiller noget.

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Frederik N., 23/10 2011, 10:11 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Og så er ølen jo "milijøvenligt" transporteret:-P

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 23/10 2011, 10:57 (4782 dage siden) @ Frederik N.

Og så er ølen jo "milijøvenligt" transporteret:-P

Ja, støt Øllet - Det grønt og miljøvenligt ;)

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Anders Pedersen @, Mørke, 22/10 2011, 18:09 (4782 dage siden) @ Leif Jørgensen

Er det ikke bare at sætte nogle EG ind i nogen af løbene til Flensborg med nogle dobbeldækkervogne

Eller et andet ellokomotiv som kan kører på begge stræmsystemer.
DSB kunne feks leje 2 stk den trafik, samt nogle ET ind også

EA kunne så kører på regionaltogene på vestfyn og på de mindre stationer kun stoppe efter behov.
Det lokotiv som DSB sætter ind i det DD løb til Flensborg skal også med nattoget så lokotivskiftet undværes

De frigivne IC3 kunne så kører Aalborg-Aarhus-Esbjerg som regionaltog.
Det vil frigive så kunne frigive nogle MR som så kan kører på Sjælland kører på de strækninger som DD også kører.
Esbjerg løbet kunne også køres af IC4
Så ved jeg så ikke var de Sjællandske pendlere vil sige til at skulle kører med MR

Der udover kan de frigivne IC3 også kører i IC og Lyn

Når Lunderskov-Esbjerg så er elektrificeret laves det om så regionaltoget på vestfyn forsætter til Esbjerg.
Dette kunne så køres med Desiro i el udgaven.
Esbjerg-Aarhus udgår og genoptages når der også Elektrificeret.

Samtlige IC4 der er i DK skal i drift hurtigs muligt muligt eller skrottes
eller ombygges til BN2 altså som alm person vogne med et passende lokomotiv foran.
BN2 er så en ny moderne udgave af BN vognene

I 2020 kunne DSB museumstog så modtage det første IC3 som veterantog.

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fleizch, 22/10 2011, 18:40 (4782 dage siden) @ Anders Pedersen

EG'erne er ejet af DB Schenker og kører næsten døgnet rundt , så næppe mulighed for indlejning der og de må heller ikke køre passagertog...

Mvh Fleizch

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af UTJ, 22/10 2011, 19:07 (4782 dage siden) @ Fleizch

EG'erne er ejet af DB Schenker og kører næsten døgnet rundt , så næppe mulighed for indlejning der og de må heller ikke køre passagertog...

Selvfølgelig må de trække et persontog, men de mangler nok noget elektronik til at styre døre i dobbeltdækkere, styrevogne osv.

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fleizch, 22/10 2011, 19:35 (4782 dage siden) @ UTJ

Eftersom der ikke er betalt moms på EG'erne må de ikke fremføre persontog

Mvh Fleizch

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af UTJ, 22/10 2011, 19:48 (4782 dage siden) @ Fleizch

Eftersom der ikke er betalt moms på EG'erne må de ikke fremføre persontog

Der står mig bekendt ingen steder at de ikke må fremføre persontog. Et tysk lokomotiv i Danmark må således godt fremføre persontog. Afløftningen af moms hos DSB er et helt puslespil for sig og var det også i 1999.

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fleizch, 22/10 2011, 20:35 (4782 dage siden) @ UTJ

Ja hvis der betales moms af maskinen , eller det er da i hvertfald hvad min Lokomotiv instruktør lærte os under uddannelsen til EG , men han kan selvfølgelig tage fejl :0)

Mvh Fleizch

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:50 (4782 dage siden) @ UTJ

Det er vist også korrekt, et tysk lokomotiv skal ikke betale dansk moms for at køre i DK

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Svend, 22/10 2011, 20:00 (4782 dage siden) @ Fleizch

Eftersom der ikke er betalt moms på EG'erne må de ikke fremføre persontog


Det er vist en gammel skrøne......

--
Svend

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:53 (4782 dage siden) @ Svend

ja jeg tror det også

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Niels Munch, 22/10 2011, 22:14 (4782 dage siden) @ Svend

Eftersom der ikke er betalt moms på EG'erne må de ikke fremføre persontog


Det er vist en gammel skrøne......

Njae, der er nu noget om det!

Da godstrafik genererer momsbelagte indtægter, kan udgiftsmomsen fratrækkes fuldt ud, også momsen af de anskaffede lokomotiver.

Persontrafik (billetter) er som bekendt ikke momsbelagt. Derfor er der ej heller fradrag for udgiftsmoms i f.m. persontrafikken.

Man kan således ikke flytte trækkraft fra den første "momssektor" til den anden uden at skulle svare momsafgift.

Det er faktisk lidt ligesom, hvis man vil benytte en gulpladebil til privat personbefordring.

M.v.h.
Niels

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:52 (4782 dage siden) @ Fleizch

gjaldt det ikke kun de var DSB ejede nu er det DB Schencker (dansk eller er det tysk selskab)

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Niels Munch, 22/10 2011, 23:16 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

gjaldt det ikke kun de var DSB ejede nu er det DB Schencker (dansk eller er det tysk selskab)

Jo, det har du ret i. DB Schenker kan godt udleje lokomotiver til en passagertogsoperatør (f.eks. DSB). Lejeprisen skal naturligvis momsbelægges, og passagertogsoperatøren har intet fradrag for denne moms.

M.v.h.
Niels

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:34 (4782 dage siden) @ Niels Munch

OK tak for informationen jeg var da ikke klar over dette. Jeg kan godt huske der var lidt
tale om noget dengang EG skulle komme til DK, og hørte blandt andet at el kablet ikke var til
personvogne, det var for at levere strøm til kølevogne??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af ivar, 22/10 2011, 22:56 (4782 dage siden) @ Fleizch

Det er noget sludder - moms har ikkenoget som hellst med fremføringsmidlet at gøre - uanset om det er en trækker eller et lokomotiv

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:49 (4782 dage siden) @ UTJ

De mangler næsten helt sikkert, elektronik til diverse ting døre mm

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:48 (4782 dage siden) @ Fleizch

Jeg tror også EG har nok at lave, men vi kunne måske lease nogen dispo loks f.eks mrce bruger nogen forskellige steder.

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Anders Pedersen @, Mørke, 22/10 2011, 22:49 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Det vil være en ide, eller gøre rent bord og købe Bombardier ALP-45DP også nøjes med 1 lokomotiv til det hele.

Dermed så kan de også komme til at kører godstogene også
ME,EA kunne så udrangeres

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 22:56 (4782 dage siden) @ Anders Pedersen

Ja det er de nye lokomotiver til både el og diesel tror jeg. Fremragende ide syntes jeg.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 22/10 2011, 23:34 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Ja det er de nye lokomotiver til både el og diesel tror jeg. Fremragende ide syntes jeg.

Er uenig. ALP-45 vejer godt til, meget vægt at slæbe rundt på når der er en dag er elektrificeret.

Hvis Esbjerg-banen kan være klar i 2015, så ser jeg det som signal om, at man, hvis man har viljen, kan elektrificere indenfor en tidshorisont, hvor en bedre løsning er at købe Traxx til DD-vogne i stedet for ME. De kan nok vedligeholdeses nogle (få?) år endnu.

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:37 (4782 dage siden) @ Fysikeren

Tjah det med vægten har du sandsynligvis ret i, jeg køber da den med TRAXX

med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 22/10 2011, 23:13 (4782 dage siden) @ Anders Pedersen

Dog skal Bombardier ALP-45DP lige have 2 aksler mere på inden den må køre i DK..

Men derudover er 45´ et rigtigt Hybrid tog til danske forhold i en overgangs periode indtil elektrificeringen er fuldført.

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:31 (4782 dage siden) @ Woodi

Hej

Her var noget jeg ikke vidste, er der krav om hvor mange aksler et lokomotiv skal
have i DK

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 22/10 2011, 23:32 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Her var noget jeg ikke vidste, er der krav om hvor mange aksler et lokomotiv skal
have i DK

Der er noget der hedder maksimalt akseltryk. ALP-45 er med siden 131 ton ikke et letvægtslokomotiv ;)

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:39 (4782 dage siden) @ Fysikeren

nej jeg vidste ikke den vejede så meget, men en dieselmotor vejer selvfølgelig en del når jeg tænker mig om. jeg skyder den ide med den lokomotivtype ned.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:48 (4782 dage siden) @ Woodi

tak jeg havde ikke kendskab til dette bilag tak for du gjorde mig opmærksom på det.

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:53 (4782 dage siden) @ Woodi

tak igen

mvh

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 22/10 2011, 23:50 (4782 dage siden) @ Woodi

Så med andre ord er 135 ton maks vægt for 6-akslet lokomotiv.

131 i USA, måske lidt mindre her, da den har en høj overbygning der nok vejer få ton. Men omvendt ikke meget dansk særudstyr som ATC der skal ind, buffer vejer vel også lidt?

8-akslet lok kunne da være sjovt at se foran DD-vogne, skal nok blive et tilløbsstykke for sådan nogle som os :P

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 23:53 (4782 dage siden) @ Fysikeren

ja!!

mvh

Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 22/10 2011, 23:55 (4782 dage siden) @ Fysikeren

45´eren skal kun køre DD-tog og endda som "sandwich".
Havde den 6 aksler og er 21 meter kunne den køre i DK.

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 23/10 2011, 00:04 (4782 dage siden) @ Woodi

45´eren skal kun køre DD-tog og endda som "sandwich".
Havde den 6 aksler og er 21 meter kunne den køre i DK.

Den er 21,8 meter, så i forhold til metervægt kan de godt.

ALP-45 er lavet af Bombardier, er baseret på Traxx, så at parre den med DD-vogne er nok noget de kan finde ud af :)
Så vil egentlig tro at købet af en ALP-45 ville være et forholdsvist enkelt og trivielt køb for DSB med en stor leveringssikkerhed.
Ser man ALP-45 og Traxx på samme billede ser man med det samme, at den samme lokomotivbasis, her ses f.eks. at ALP-45 har fået et forhøjet tag:

http://fc01.deviantart.net/fs70/i/2010/278/b/6/innotrans_2010___alp_45dp_by_zcochrane-d...

Ændrer dog ikke ved, at jeg synes man i stedet skal skynde sig med elmasterne og så købe alm. Traxx til DD-vogne.

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 23/10 2011, 00:15 (4782 dage siden) @ Fysikeren


Ændrer dog ikke ved, at jeg synes man i stedet skal skynde sig med elmasterne og så købe alm. Traxx til DD-vogne.

Lars

DD vognene er lejet til 1,2 million pr. stk. pr år. Og der er 116 stk´s - så Hvis der skal Elektrificeres er det bedre, at købe Bombardier Coradia Duplex.

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 23/10 2011, 00:25 (4782 dage siden) @ Woodi

DD vognene er lejet til 1,2 million pr. stk. pr år. Og der er 116 stk´s - så Hvis der skal Elektrificeres er det bedre, at købe Bombardier Coradia Duplex.

Dette togs vogne er ca. lige så langt som en DD-vogn, men har en tredjedel færre siddepladser hvis man ser på SJ's X40, der er til regionaltog omkring Stockholm.

Så hellere køb de nuværende vogne brugt tror jeg :)

Eller hvad med sådanne motorvogne til DD, som man her kan se i Israel (også Bombardier):

http://www.eke.com/@Bin/149706/israel_valokuva.jpeg

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 23/10 2011, 00:49 (4782 dage siden) @ Fysikeren

Dette togs vogne er ca. lige så langt som en DD-vogn, men har en tredjedel færre siddepladser hvis man ser på SJ's X40, der er til regionaltog omkring Stockholm.

Så hellere køb de nuværende vogne brugt tror jeg :)

Eller hvad med sådanne motorvogne til DD, som man her kan se i Israel (også Bombardier):

http://www.eke.com/@Bin/149706/israel_valokuva.jpeg

Lars

De danske DD har 110 + 11 klap og den Svenske har et gennemsnit på 105 pr. del og den Franske har 110 pr. del.
Endvidere er der forskel på både Bombardier og på Alstrom´s versioner.
Indretningen er meget identiske på næsten dem alle sammen, uanset om det er Görlitz DD-vogne, Talent 1 eller 2, Coradia Duplex, X40, eller VIRM..

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Fysikeren, 23/10 2011, 00:52 (4782 dage siden) @ Woodi

De danske DD har 110 + 11 klap og den Svenske har et gennemsnit på 105 pr. del og den Franske har 110 pr. del.
Endvidere er der forskel på både Bombardier og på Alstrom´s versioner.
Indretningen er meget identiske på næsten dem alle sammen, uanset om det er Görlitz DD-vogne, Talent 1 eller 2, Coradia Duplex, X40, eller VIRM..

Fra Järnväg.net om X40: Antal sittplatser: 153 (två vagnar), 252 (tre vagnar).
Det er da plus/minus 80 sæder pr. vogn, eller to tredjedele af en B-vogn.
Men ok, mellemvognen er tæt på en B-vogn, den giver jeg dig :)

Lars

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Woodi, 23/10 2011, 01:01 (4782 dage siden) @ Fysikeren

Fra Järnväg.net om X40: Antal sittplatser: 153 (två vagnar), 252 (tre vagnar).
Det er da plus/minus 80 sæder pr. vogn, eller to tredjedele af en B-vogn.
Men ok, mellemvognen er tæt på en B-vogn, den giver jeg dig :)

Lars

;)
Ja, En lille 2 deler skal jo også have sit eget lille loko indbygget,
Hvor DD sættet bliver slæbt/skubbet rundt med en 45 millioner kroner´s loko foran/bagved, hehe..

--
[image]

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 23/10 2011, 09:35 (4782 dage siden) @ Woodi

Der er kommet mange nyttige oplysninger frem, men et spørgsmål slog ned i mig, var der ikke noget om DD vognene er lejet og dem vi fik i første omgang der forstod jeg at de skulle hurtigst mulig tilbage til tyskland fordi de var lovet ud til et andet selskab var det noget med S-bahn Bern??

Eller har DSB været heldige og der er lavet en tilføjelse til kontrakten om forlængelse af lejemålet??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af UTJ, 23/10 2011, 10:38 (4782 dage siden) @ Ekaeli007

Der er kommet mange nyttige oplysninger frem, men et spørgsmål slog ned i mig, var der ikke noget om DD vognene er lejet og dem vi fik i første omgang der forstod jeg at de skulle hurtigst mulig tilbage til tyskland fordi de var lovet ud til et andet selskab var det noget med S-bahn Bern??

Eller har DSB været heldige og der er lavet en tilføjelse til kontrakten om forlængelse af lejemålet??

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Er denne Bent Jensen den samme Bent Jensen som her?

Og alt om dobbeltdækkervognene findes altså i dette forum og er nok diskuteret til hudløshed. Et opslag, som NM ofte foreslår, ville gøre tingene meget lettere for skribenten og for andre, der let bliver ledt til at diskutere hypoteser, som i forvejen er gennemarbejdet med fornuftige konklusioner.

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Bent Jensen @, 23/10 2011, 11:00 (4782 dage siden) @ UTJ

Ja det er mig, har først fornylig oprettet mig så jeg kan log ind,
jeg beklager hvis du syntes jeg skriver for meget om dobbeltdækker vogne men
måske jeg interesser mig meget for moderne materiel også (ikke IC4)

materiel der kørte i 50erne og 60erne og videre frem til dato har skam også
min interesse for det er jo jernbane som jeg er vokset op med.

med venlig hilsen

Bent Jensen

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af KimC, 22/10 2011, 18:47 (4782 dage siden) @ Anders Pedersen

Er det ikke bare at sætte nogle EG ind i nogen af løbene til Flensborg med nogle dobbeldækkervogne

EG ejes ikke af DSB. EG har nok at bestille med at køre godstog. Der kan køres 180 km/t det meste af vejen, men EG kan højst køre 140.

Eller et andet ellokomotiv som kan kører på begge stræmsystemer.
DSB kunne feks leje 2 stk den trafik, samt nogle ET ind også

EA kunne så kører på regionaltogene på vestfyn og på de mindre stationer kun stoppe efter behov.

Behovet ser ud til at kunne klares med en Desiro eller to. Hvorfor skulle man så sætte en EA af sted med et forholdsvist lille tog? EA er ikke nye og driftssikre længere.

Det lokotiv som DSB sætter ind i det DD løb til Flensborg skal også med nattoget så lokotivskiftet undværes

Hm, hvis et kokomotiv der fremfører et tog til Flensburg og skal trække nattoget den anden vej skal man stadig skifte lokomotiv, medmindre man forlænger løbet til et sted ned i Tyskland. Jeg ved ikke lige hvor nattoget får det lokomotiv på som det kommer til Padborg med.

De frigivne IC3 kunne så kører Aalborg-Aarhus-Esbjerg som regionaltog.
Det vil frigive så kunne frigive nogle MR som så kan kører på Sjælland kører på de strækninger som DD også kører.
Esbjerg løbet kunne også køres af IC4
Så ved jeg så ikke var de Sjællandske pendlere vil sige til at skulle kører med MR

En MR batter ikke meget i den Sjællandske regionaltrafik. Med maks hastighed på 130, som de skal knokle længe for at nå, vil de fylde meget i flaskehalsen Høje Taastrup - København H og reducere kapaciteten.

Der udover kan de frigivne IC3 også kører i IC og Lyn

Når Lunderskov-Esbjerg så er elektrificeret laves det om så regionaltoget på vestfyn forsætter til Esbjerg.
Dette kunne så køres med Desiro i el udgaven.

Har vi sådan nogen?

Esbjerg-Aarhus udgår og genoptages når der også Elektrificeret.

Samtlige IC4 der er i DK skal i drift hurtigs muligt muligt eller skrottes
eller ombygges til BN2 altså som alm person vogne med et passende lokomotiv foran.
BN2 er så en ny moderne udgave af BN vognene

IC4 er i forvejen en tung tingest. Skal den til at trækkes af et lokomotiv bliver dødvægten endnustørre, dvs øgede brændstofomkostninger, og dårligere accelerationsevne uanset om dette er diesel eller strøm.
Desuden mister man muligheden for at dele tog undervejs, som det jo netop var meningen man skulle kunne med IC4 (og IC2)

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Hedegaard, 22/10 2011, 19:28 (4782 dage siden) @ KimC


EA kunne så kører på regionaltogene på vestfyn og på de mindre stationer kun stoppe efter behov.


Behovet ser ud til at kunne klares med en Desiro eller to. Hvorfor skulle man så sætte en EA af sted med et forholdsvist lille tog? EA er ikke nye og driftssikre længere.

Plus at DD-vognene ikke kan betjene mange af perronerne på de vestfynske stationer, der er for lave til dem.
Af samme grund mener jeg, at de ikke måtte stoppe på visse stationer på LilleSyd.
Kan selvfølgelig tage fejl

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:57 (4782 dage siden) @ Hedegaard

Da vi havde sporarbejde på sydbanen og NYk F tog kørte via lille syd. Skete det hvis der var forsinkelser at både DD vogne og IC3 stoppede ekstraordinært i f.eks Gadstrup. Jeg kørte i denne periode fra Høje Taastrup og hjem og hvis det ordinære Llle syd tog var kørt når vi kom til
Roskilde (sidste aftentog) så hjalp en henvendelse til togpersonalet og jeg blev sat af i Gadstrup. så var jeg fri for taxa hjem fra Roskilde.

mvh
Bent

Hvis vi mangler materiel i landsdeltrafik

af Ekaeli007, 22/10 2011, 20:46 (4782 dage siden) @ Anders Pedersen

Der var da nogen forslag, udmærket

mvh

Bent

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak