Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Enstrenget net (Generelt)

af Fysikeren, 21/10 2011, 18:33 (4783 dage siden)

Hej

Storstrømsbroen har jo med al tydelighed vist sårbarheden ved et enstrenget jernbanenet. Der er jo mange hundrede kilometer jernbane i Danmark som kun er forbundet med resten af landet i den ene ende.

Måske man som en del af trafikpolitikken skulle se på denne sårbarhed? Lige her vil Femer løse en del.

Men derudover kunne en bane Lindholm - Thisted jo gøre en del her, tænkt om banen bliver spærret ved Hobro eller Limfjordsbroen, det vil også give problemer.

En genopbygning af Gørlev - Værslev ville minimere risikoen for indespærret materiel i Kalundborg.

En Kattegat løser også en del, eller hvad med en vild tanke: Byg og genopbyg en bane fra Tønder til Nykøbing Falster (ja, ok, her blev jeg lidt urealistisk).

Lars

Enstrenget net

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 19:00 (4783 dage siden) @ Fysikeren

og endnu mere sårbar hvis det er lillebæltsbroen. Jeg håber ikke men den er jo fra nogenlunde
samme årgang.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Enstrenget net

af AL, 21/10 2011, 19:05 (4783 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Storstrømsbroen har jo med al tydelighed vist sårbarheden ved et enstrenget jernbanenet. Der er jo mange hundrede kilometer jernbane i Danmark som kun er forbundet med resten af landet i den ene ende.

Måske man som en del af trafikpolitikken skulle se på denne sårbarhed? Lige her vil Femer løse en del.

Men derudover kunne en bane Lindholm - Thisted jo gøre en del her, tænkt om banen bliver spærret ved Hobro eller Limfjordsbroen, det vil også give problemer.

En genopbygning af Gørlev - Værslev ville minimere risikoen for indespærret materiel i Kalundborg.

En Kattegat løser også en del, eller hvad med en vild tanke: Byg og genopbyg en bane fra Tønder til Nykøbing Falster (ja, ok, her blev jeg lidt urealistisk).

Lars


Hvem mon skal betale gildet....???

AL

Enstrenget net

af Fysikeren, 21/10 2011, 19:12 (4783 dage siden) @ AL

Hvem mon skal betale gildet....???

Der er jo et prioriteringsspørgsmål, så det bliver statskassen på lige fod med alle andre ønsker til denne.

Tvivler nu også selv på store dele af det, men man kommer ikke uden om, at der er sårbarheder ved et enstrenget net, og havde man bevaret mange af de nedlagte baner i en "nødtørftigt" standard, havde en del "blindtarme" på nettet kunnet undgås.

Især Thisted - Fjerritslev - Nørresund - Frederikshavn havde været en god bane at have på en lav standard, så tog langsomt kunne udveksles her som minimum. Tønder - Tinglev ligeså, og her er sporet der for det meste, samt Gørlev - Værslev.

Tænk om man også i dag kunne have lejet en færge og sejlet materiellet fra Rødby til Helsingør. Leje 1 i Rødby er der jo, og er der ikke spor på en eller anden færge der passer ind her og i det leje i Helsingør hvor sporet næsten når ud? Nej, løsningen går ikke i dag, men havde man bevaret et lettere brugbart spor...

Lars

Avatar

Enstrenget net

af Ove Nygaard, 21/10 2011, 19:07 (4783 dage siden) @ Fysikeren

Men derudover kunne en bane Lindholm - Thisted jo gøre en del her, tænkt om banen bliver spærret ved Hobro eller Limfjordsbroen, det vil også give problemer.


En genopbygning af Gørlev - Værslev ville minimere risikoen for indespærret materiel i Kalundborg.

En Kattegat løser også en del, eller hvad med en vild tanke: Byg og genopbyg en bane fra Tønder til Nykøbing Falster (ja, ok, her blev jeg lidt urealistisk).

Lars

Kære Fysiker.

Uden at du må føle dig fornærmet, føler jeg, at den citerede del af dit indlæg dækkes udmærket af sidste sætning (i parentesen).
Iøvrigt gjorde jeg som meget ung tjeneste i Hjerm, da Limfjordsbroen blev påsejlet i 1954, og det gav øget godstrafik fra Vendsyssel via Nørresundby - Thisted - Struer - Herning - Vejle - Fredericia.
Det har jeg beskrevet i en tidligere "tråd" i dette forum. Og det er da korrekt, at "i gamle dage", da landet var tæt dækket af jernbaner, var "omkørselsmulighederne" betydeligt bedre end i dag. Men alt har som bekendt en pris.

Bedste hilsener

Ove Nygaard

Enstrenget net

af Erik Kjærgaard, 21/10 2011, 19:14 (4783 dage siden) @ Fysikeren

Dette må her være helt ude i hampen. At skulle bygge en bane via Lindholm til Thisted HVIS,der skulle ske noget på banen nord for Aalborg???? Håber, at du bliver klogere, når du kommer i skolealderen.
Endelig vil spærring af "Limfjordabroen" ikke have betydning for jernbanens fremkomst i det nordjyske. Jernbanen forløber nemlig over "Jernbanebroen over Limfjorden". Og ikke via bil- og cykel/forgængergangerbroen.
Sådan kunne vil blive ved med fantasier.
Her stopper jeg dog.

Enstrenget net

af Fysikeren, 21/10 2011, 19:24 (4783 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Hvad angår broens navn: Du har helt ret, men tænkte konteksten var klar nok til at jeg ikke gad skrive dens korrekte navn.

Hvad angår baner: Nah, ikke helt realistisk, men kan så ikke lade være med at lufte en tanke om, at Thisted nok burde være forbundet med jernbanenettet via Aalborg og ikke Struer. Men det er et historisk spørgsmål, som bunder i den nok tilfældige fordeling af privat- og statsbaner.

Generelt kunne man have en vision om at man gentænkte vores jernbanenet, så det rent faktisk gik der hvor der var et behov, og så måske i stedet droppede nogle af de små sidebaner der ikke går nogen steder hen (Vestbanen, Thybanen, Lemvigbanen), og i stedet byggede et par nye baner, som havde fokus på at forbinde de større byer med hinanden og ikke bare på banenettet.

Men det er en anden diskussion, som er sprængfarlig herinde.

Lars

Enstrenget net

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 19:29 (4783 dage siden) @ Fysikeren

meget sprængfarlig det kunne starte en krig mellem hovedlandet og djævleøen.
Samt trafikmafiaen som officerer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Enstrenget net

af KimC, 21/10 2011, 19:16 (4783 dage siden) @ Fysikeren

Storstrømsbroen har jo med al tydelighed vist sårbarheden ved et enstrenget jernbanenet. Der er jo mange hundrede kilometer jernbane i Danmark som kun er forbundet med resten af landet i den ene ende.

Det er en gammel bro som belastes med tungt materiel. At der opstår en skade er ikke ensbetydende med at broen er lige til at rive ned.
At der er spærret så meget jernbanemateriel inde på sydhavsøerne skyldes jo at man ikke ville risikere at det blev spærret inde på Belvedere pga arbejdet med sikringsanlægget på Hovebanegården, og så blev det anbragt rundt omkring - også på det der nu har vist sig at være den "forkerte" side af Storstrømsbroen.

Måske man som en del af trafikpolitikken skulle se på denne sårbarhed? Lige her vil Femer løse en del.

Eller skabe nye problemer. Femerforbindelsen vil skabe ny trafik, som også vil betyde en større belastning for Storstrømsbroen. Hvis der herefter opstår et problem med broen vil man stå med endnu mere trafik end i dag der bliver berørt.
Antager vi at det sker vil det stadigt være hurtigere at sende passagerer med bus over den berørte strækning, end at køre hele toget via Padborg og Storebælt.
Det kan man gøre med godstrafikken, hvis man kan finde ledige kanaler på de rette tidspunkter.

Men derudover kunne en bane Lindholm - Thisted jo gøre en del her, tænkt om banen bliver spærret ved Hobro eller Limfjordsbroen, det vil også give problemer.

Og stadigt vil det være hurtigere at fragte passagerer i bus uden om Hobro, eller over/under Limfjorden end at sende hele toget via Thisted. Fiskemelstoget kan nok vente et par dage, eller også er fejlen udbedret inden det kommer forbi næste gang.

En genopbygning af Gørlev - Værslev ville minimere risikoen for indespærret materiel i Kalundborg.

Og hvad skulle strækningen bruges til resten af tiden? Da sikringsanlægget brændte i Holbæk fik man dog lavet en provisorisk løsning.

En Kattegat løser også en del, eller hvad med en vild tanke: Byg og genopbyg en bane fra Tønder til Nykøbing Falster (ja, ok, her blev jeg lidt urealistisk).

Ja..

Enstrenget net

af tgpedersen, 22/10 2011, 10:28 (4782 dage siden) @ KimC

En genopbygning af Gørlev - Værslev ville minimere risikoen for indespærret materiel i Kalundborg.


Og hvad skulle strækningen bruges til resten af tiden? Da sikringsanlægget brændte i Holbæk fik man dog lavet en provisorisk løsning.

*Hvis* en større del af Sydbanens trafik i fremtiden ledes direkte Næstved - Køge, så at skift til Vestbanen skal ske i Køge, ikke i Ringsted, og
*hvis* vi får en Kattegatbro,
*så* vil det være nyttigt at genopbygge Næstved - Dalmose - Slagelse og Gørlev - Værslev, for direkte trafik
Nykøbing F - Vordingborg - Næstved - Slagelse - Kalundborg - Samsø - Århus (- Ålborg)

Enstrenget net

af KimC, 22/10 2011, 11:15 (4782 dage siden) @ tgpedersen

*hvis* vi får en Kattegatbro,
*så* vil det være nyttigt at genopbygge Næstved - Dalmose - Slagelse og Gørlev - Værslev, for direkte trafik

Noget af det spor du omtaler er man for nyligt blevet færdig med at pille op!

Trafikpolitikken går ud på at fragte passagerer til og fra København. Der ligger strækningen Næstved-Værslev på tværs hele vejen. Det eneste folk i Nykøbing F og Næstved har brug for er ifølge DSB et tog til København (og evt hjem igen) :-P

Enstrenget net

af tgpedersen, 22/10 2011, 11:46 (4782 dage siden) @ KimC

*hvis* vi får en Kattegatbro,
*så* vil det være nyttigt at genopbygge Næstved - Dalmose - Slagelse og Gørlev - Værslev, for direkte trafik


Noget af det spor du omtaler er man for nyligt blevet færdig med at pille op!

Trafikpolitikken går ud på at fragte passagerer til og fra København. Der ligger strækningen Næstved-Værslev på tværs hele vejen. Det eneste folk i Nykøbing F og Næstved har brug for er ifølge DSB et tog til København (og evt hjem igen) :-P

Hvis Wammen stadig havde siddet som borgmester i Århus havde han sikkert grebet den chance til at gøre Århus til Danmarks centrum. Men ham har vores nye statsminister jo anbragt på en plads hvor han ikke kan lave ulykker i den københavnske transportpolitik.

Enstrenget net

af KimC, 22/10 2011, 13:45 (4782 dage siden) @ tgpedersen

Hvis Wammen stadig havde siddet som borgmester i Århus havde han sikkert grebet den chance til at gøre Århus til Danmarks centrum. Men ham har vores nye statsminister jo anbragt på en plads hvor han ikke kan lave ulykker i den københavnske transportpolitik.

Ja, normalt bruger man jo Trafik/Transportministeriet til politikere der skal have en ministerpost selv om man hellere var fri for dem. Men der kunne han jo lave uorden i den Kjøbenhavnske transportpolitik.

Enstrenget net

af martin, 21/10 2011, 22:26 (4783 dage siden) @ Fysikeren

Jernbaner i danmark er også bare en sekundær transportform så derfor betyder det ingen ting fordi en bane ikke køre i en periode.
Skal materiel frem og tilbage læsser man det bare på en blokvogn, køre toget ikke indsætter man bare busser og skal pakkerne ud ja så er der rigtig mange sultene vognmænd der vil køre til underpriser.
Det er muligheder der ikke var til stede for 20 år siden da busserne var mindre og der ikke var lige så mange af dem. Man kunne godt læsse en Gs vogn på en vogn bjørn og med 15 km/t køre af sted af en ufattelig omvej pga el ledninger broer gade lygter mm, nu læsser man som en sviske en MEer og drøner afsted med 60 Km/t den derekte vej da akseltrykket er mindre der er efterhånden ingen el ledninger og der er kommer EU standarter på brohøjder gade lygterne står tit ude i siden af vejen og hænger ikke i tråde over vejen mere samt vejskiltene er boldtet fast ved jorden så det tager 10 min at flytte dem.
Jeg husker godt i var det 1988 da 1535 pakeret over i sorø der reddede Slagelse-Næstved banen 2 godstog ved de kunne køre den vej men sådan er tiden bare ikke mere og hvis det samme skete i morgen (gud forbyde det)og banen stadig lå der ville det aldrig kunne lade sig gøre pga dansk jernbane politik og dukomentation på alt muligt mærkeligt
Jeg tror det med et fint ord hedder udvikling og nej jeg kan heller ikke selv lide det :-(
Mvh Martin

Avatar

Enstrenget net

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/10 2011, 23:14 (4783 dage siden) @ martin

Man kunne godt læsse en Gs vogn på en vogn bjørn og med 15 km/t køre af sted af en ufattelig omvej pga el ledninger broer gade lygter mm, nu læsser man som en sviske en MEer og drøner afsted med 60 Km/t den derekte vej da akseltrykket er mindre...

Nja, både-og. Vognmændene fik jo for en del år siden lov til at øge akseltrykket med 10 eller 15 % (husker ikke det præcise tal), men det var muligvis langt hen ad vejen blot en lovliggørelse af det, som allerede skete "derude".
Så nu kan de selvsamme jo bare køre med endnu større overlæs end før, for den samme bødetakst.
Resultatet kunne jo allerede ses dengang - og vel især nu - på vores veje, hvor sporkøring hører til dagens (u)orden og ligeledes større rystelser i omkringliggende huse.
Og at give tilladelse til modulvogn"tog" er blot endnu en konkurrenceforvridning og leflen for transport med den allerlaveste fællesnævner, nemlig gummihjul og asfalt.
At disse op til 60 tons modulvogntog også kører på veje, hvor de absolut ikke hører hjemme (se hvor de må køre på Vejdirektoratets hjemmeside), f.eks. mellem Frederikshavn og Hjørring, gør heller ikke tingene bedre. Og hvem kontrollerer lige dét ?. Og hvor skulle den ukrainske chauffør i den danskejede lastbil med tyske nummerplader jo også lige vide dét fra ?
Lastbiltrafik er ren Wild West.
Suk!

Men tilbage til emnet: Der har i flere omgange gennem årene været talt om et 2. spor på Vendysselbanen, på strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn - men uden at det nogensinde er blevet til noget.
Der er ellers plads til et ekstra spor på det meste af strækningen, og nogle af broerne er brede nok til to spor - og så havde vi været fri for en nedlukning af trafikken ved sporarbejde, hvilket jo bliver tilfældet i næsten 5 måneder næste år.
Og elektrificering til Frederikshavn... hmmm, nu må vi se, om det bliver i vores tid!

Enstrenget net

af Egon Schmidt, 21/10 2011, 23:26 (4783 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det vil jeg give dig ret i, da vi i tidense morgen lavet dobbelspor Vojnes Tinglev
Skulle de og så have lave til Padborg og Vamdrup men der var jo ingen penge.Alt var i gang men nej det blev ikke til. Jeg var med ved Aaeslev hele tur turen fra Vojnes og ned til Tinglev så det kan jeg tale med om.
Egon

Enstrenget net

af gamle ole, 22/10 2011, 19:57 (4782 dage siden) @ Fysikeren

Ja og den nu afdøde Slagelse-Næstved, der jo også undertiden har været brugt som reserve/alternativ til Ringsted-Næstved, eller rettere, begge sjællandske ex-randbaner.


Ole

Enstrenget net

af gamle ole, 22/10 2011, 20:23 (4782 dage siden) @ gamle ole

-og så er det selvfælgelig Lille Syd, der sandelig også periodevis er blevet brugt som alternativ til Næstved-Roskilde. Så er det vist også slut på Sjælland (måske bortset fra Høng/Slagelse-Tølløse, som alternativ til Roskilde-Slagelse, og Lille Nord som reservekystbane)

Ole

Enstrenget net

af gamle ole, 22/10 2011, 20:40 (4782 dage siden) @ Fysikeren

Det har du jo i nogen grad ret i. Inden de mange nedlæggelser var der tidligere masser af muligheder for "at køre rundt" benytte alternative ruter i Jylland,, mens Sjælland altid jo har været mere præget ag "en frem-og tibagekørsel" fra og til Kbh,

Ole

Enstrenget net

af tgpedersen, 24/10 2011, 10:54 (4780 dage siden) @ gamle ole

Det har du jo i nogen grad ret i. Inden de mange nedlæggelser var der tidligere masser af muligheder for "at køre rundt" benytte alternative ruter i Jylland,, mens Sjælland altid jo har været mere præget ag "en frem-og tibagekørsel" fra og til Kbh,

Det glædede skam også tyskerne under sabotagen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak