Gæt et Y-tog (Jernbanen i dag)
En fredagsopgave:
Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? osv.
--
En fredagsopgave:
Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? osv.
--
Én kan da blive helt vild i varmen over at se sine gamle slidere under så eksotiske himmelstrøg! Det må da resultere i en studietur!
Tak for visningen
Niels
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Det er nok den Y-tog, som tog til Peru fra Nakskov for par måneder siden, kan det passe? Og hvor mange Y-togs sæt fik de.
Men det er rart, at se at den kan bruges til noget.
Tja hvem ville for et par år siden have troet, at de baljer jeg har dinglet rundt i, i 12 år skulle havne i Peru med indianernes giftpile flyvende rundt om dem Hi Hi
Mvh Steen
De blev kørt fra Nakskov til Hamborg på blokvogn, og så sejlet derfra.
Det er 1-11 6-48 7-17 og 8-18 der er havnet i det fjerne.
Mvh Steen
Præcis hvilke af de af lkfsteen nævnte vogne, vi ser, er svært at bestemme.
Y-togene skal køre mellem Huancayo og Huancavelica i Peru.
Efter ankomst med skib til Peru er togene kørt til deres nye arbejdsplads i Andesbjergene ad den normalsporede jernbane fra Lima til Hyancayo.
Den 128 km lange bane mellem Huancayo og Huancavelica forløber i en højde mellem 3000 og 4000 m over havets overflade. Der er 38 tuneller og 15 større broer på banen. Banen blev anlagt i årene 1907-27 (kun 12 km i 1907) som en smalsporet bane med en sporvidde på 914 mm, og den skulle have fortsat til Ayacucho, men det blev opgivet i 1932.
I årene 2004-2010 er banen ombygget til normalspor, og netop denne ombygning er nok én af grundene til, at vores Y-tog nu får en ny karriere i Sydamerika. Opgraderingen til normalspor betyder, at man nu kan rejse fra Lima til Huancavelica uden skift på den i alt 535 km lange bane. Banen er i øvrigt den højest beliggende bane i Amerika, og på verdensplan kun overgået af en bane i Kina. Der kører hver uge to udflugtstog for turister på banen – i stil med de populære tog på den Transsibiriske Jernbane.
Banen fra Lima til Huancayo og Huancavelica drives i dag af Ferrocarril Central Andino (FCCA).
Kilde: Regionstog.
Se også: http://www.rrdc.com/op_peru_fcca.html .
M.v.h.
Niels
Tante Edit har puttet et par links på.
var der ikke noget med Ytog der blev solgt til Peru.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
undskyld havde ikke opdage at der var andre der havde svaret før mig.
med venlig hilsen
Bent Jensen
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Der står da ellers Fakse Ladeplads i destinationsskiltet ;)
Det var (ikke overraskende) Østbanen YM 6 og Østbanen YS 17 i deres nye hjem i Peru, optaget på en prøvekørsel i onsdags.
--
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Der står da ellers Fakse Ladeplads i destinationsskiltet ;)
Det er da tydeligvis Faxe Kalkbrud man ser i baggrunden. Eller muligvis Stevns Klint?
Dejligt at de fortsætter under fremmede himmelstrøg. De ser ud til at være i god stand, og passer fint i deres nye omgivelser
--
Bedste hilsner......
-Klaus
Ja det synes jeg også. Godt du fik disse fotos, Tommy.
Hvilken YS styrevogn var det nu at der kom til Østbanen fra Gribskovbanen..???... Blev denne YS styrevogn også solgt til Peru ???...
Mange hilsner
John.
Hej John,
Østbanen Ys 48/Ym 6 i Hårlev, 31.07.2009 (nm).
Ys 48 er i øvrigt ret let kendelig fra de andre, da den aldrig fik påsat Østbanens "Y-logo". Det overvejedes på et tidspunkt at forsyne den med Hovedstadens Lokalbaners (ejerens) HL-logo.
Ys 48 erstattede Ys 16, der fik undervognen totalskadet ved en overkørselsulykke i St. Linde marts 2005:
Østbanen Ys 16 under afmontering i Hårlev, 16.06.2005 (gn/nm).
Ys 48 blev opgraderet til Østbanens "levetidsforlængelses-standard" med anvendelige dele fra Ys 16, som derefter blev ophugget.
Flere fotos fra afrejsen fra Nakskov *her*.
Bedste hilsener
Niels
Det var Ys 48, som også er havnet i Peru.
--
Husk på dette link kan i se næsten det hele fra transporten fra Nakskov nederst på siden i linket. Samt se alle litra nummerene øverst som kom til Peru.
Her er en artikel fra sn.dk om Østbanens Y-tog i Peru.
--