Gæt et Y-tog (Jernbanen i dag)
En fredagsopgave:
Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? osv.
--
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/10 2011, 14:42 (4785 dage siden)
En fredagsopgave:
Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor? osv.
--
af Niels Munch, 21/10 2011, 14:50 (4785 dage siden) @ Tommy Nilsson
Én kan da blive helt vild i varmen over at se sine gamle slidere under så eksotiske himmelstrøg! Det må da resultere i en studietur!
Tak for visningen
Niels
af lkfsteen, 21/10 2011, 16:09 (4785 dage siden) @ Niels Munch
Tja hvem ville for et par år siden have troet, at de baljer jeg har dinglet rundt i, i 12 år skulle havne i Peru med indianernes giftpile flyvende rundt om dem Hi Hi
Mvh Steen
af John Schmidt, 28/10 2011, 11:21 (4778 dage siden) @ lkfsteen
Hvilken YS styrevogn var det nu at der kom til Østbanen fra Gribskovbanen..???... Blev denne YS styrevogn også solgt til Peru ???...
Mange hilsner
John.
af G9250, 28/10 2011, 11:59 (4778 dage siden) @ John Schmidt
af Niels Munch, 28/10 2011, 13:26 (4778 dage siden) @ John Schmidt
redigeret af Niels Munch, 28/10 2011, 13:38
Hej John,
Østbanen Ys 48/Ym 6 i Hårlev, 31.07.2009 (nm).
Ys 48 er i øvrigt ret let kendelig fra de andre, da den aldrig fik påsat Østbanens "Y-logo". Det overvejedes på et tidspunkt at forsyne den med Hovedstadens Lokalbaners (ejerens) HL-logo.
Ys 48 erstattede Ys 16, der fik undervognen totalskadet ved en overkørselsulykke i St. Linde marts 2005:
Østbanen Ys 16 under afmontering i Hårlev, 16.06.2005 (gn/nm).
Ys 48 blev opgraderet til Østbanens "levetidsforlængelses-standard" med anvendelige dele fra Ys 16, som derefter blev ophugget.
Flere fotos fra afrejsen fra Nakskov *her*.
Bedste hilsener
Niels
af Henrik Thomsen , Holte, 28/10 2011, 14:13 (4778 dage siden) @ John Schmidt
Det var Ys 48, som også er havnet i Peru.
--
af ljbanen, 29/10 2011, 08:57 (4777 dage siden) @ Henrik Thomsen
Husk på dette link kan i se næsten det hele fra transporten fra Nakskov nederst på siden i linket. Samt se alle litra nummerene øverst som kom til Peru.
af TeamBaumann, Hjordkær, 21/10 2011, 16:07 (4785 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Det er nok den Y-tog, som tog til Peru fra Nakskov for par måneder siden, kan det passe? Og hvor mange Y-togs sæt fik de.
Men det er rart, at se at den kan bruges til noget.
af lkfsteen, 21/10 2011, 16:12 (4785 dage siden) @ TeamBaumann
De blev kørt fra Nakskov til Hamborg på blokvogn, og så sejlet derfra.
Det er 1-11 6-48 7-17 og 8-18 der er havnet i det fjerne.
Mvh Steen
af KimC, 21/10 2011, 19:32 (4785 dage siden) @ TeamBaumann
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Der står da ellers Fakse Ladeplads i destinationsskiltet ;)
af tgpedersen, 22/10 2011, 11:52 (4784 dage siden) @ KimC
Jeg tror, at vi er ikke i Danmark
Der står da ellers Fakse Ladeplads i destinationsskiltet ;)
Det er da tydeligvis Faxe Kalkbrud man ser i baggrunden. Eller muligvis Stevns Klint?
af Niels Munch, 21/10 2011, 16:45 (4785 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 21/10 2011, 17:18
Præcis hvilke af de af lkfsteen nævnte vogne, vi ser, er svært at bestemme.
Y-togene skal køre mellem Huancayo og Huancavelica i Peru.
Efter ankomst med skib til Peru er togene kørt til deres nye arbejdsplads i Andesbjergene ad den normalsporede jernbane fra Lima til Hyancayo.
Den 128 km lange bane mellem Huancayo og Huancavelica forløber i en højde mellem 3000 og 4000 m over havets overflade. Der er 38 tuneller og 15 større broer på banen. Banen blev anlagt i årene 1907-27 (kun 12 km i 1907) som en smalsporet bane med en sporvidde på 914 mm, og den skulle have fortsat til Ayacucho, men det blev opgivet i 1932.
I årene 2004-2010 er banen ombygget til normalspor, og netop denne ombygning er nok én af grundene til, at vores Y-tog nu får en ny karriere i Sydamerika. Opgraderingen til normalspor betyder, at man nu kan rejse fra Lima til Huancavelica uden skift på den i alt 535 km lange bane. Banen er i øvrigt den højest beliggende bane i Amerika, og på verdensplan kun overgået af en bane i Kina. Der kører hver uge to udflugtstog for turister på banen – i stil med de populære tog på den Transsibiriske Jernbane.
Banen fra Lima til Huancayo og Huancavelica drives i dag af Ferrocarril Central Andino (FCCA).
Kilde: Regionstog.
Se også: http://www.rrdc.com/op_peru_fcca.html .
M.v.h.
Niels
Tante Edit har puttet et par links på.
af Bent Jensen , 21/10 2011, 19:21 (4785 dage siden) @ Tommy Nilsson
var der ikke noget med Ytog der blev solgt til Peru.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
af Bent Jensen , 21/10 2011, 19:23 (4785 dage siden) @ Bent Jensen
undskyld havde ikke opdage at der var andre der havde svaret før mig.
med venlig hilsen
Bent Jensen
af ljbanen, 22/10 2011, 08:49 (4784 dage siden) @ Bent Jensen
af Tommy Nilsson , Ringsted, 22/10 2011, 10:33 (4784 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det var (ikke overraskende) Østbanen YM 6 og Østbanen YS 17 i deres nye hjem i Peru, optaget på en prøvekørsel i onsdags.
--
af caprani , København, 22/10 2011, 11:57 (4784 dage siden) @ Tommy Nilsson
Dejligt at de fortsætter under fremmede himmelstrøg. De ser ud til at være i god stand, og passer fint i deres nye omgivelser
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af ljbanen, 22/10 2011, 22:45 (4784 dage siden) @ caprani
Ja det synes jeg også. Godt du fik disse fotos, Tommy.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 29/10 2011, 17:31 (4777 dage siden) @ Tommy Nilsson
Her er en artikel fra sn.dk om Østbanens Y-tog i Peru.
--