Præcis hvilke af de af lkfsteen nævnte vogne, vi ser, er svært at bestemme.
Y-togene skal køre mellem Huancayo og Huancavelica i Peru.
Efter ankomst med skib til Peru er togene kørt til deres nye arbejdsplads i Andesbjergene ad den normalsporede jernbane fra Lima til Hyancayo.
Den 128 km lange bane mellem Huancayo og Huancavelica forløber i en højde mellem 3000 og 4000 m over havets overflade. Der er 38 tuneller og 15 større broer på banen. Banen blev anlagt i årene 1907-27 (kun 12 km i 1907) som en smalsporet bane med en sporvidde på 914 mm, og den skulle have fortsat til Ayacucho, men det blev opgivet i 1932.
I årene 2004-2010 er banen ombygget til normalspor, og netop denne ombygning er nok én af grundene til, at vores Y-tog nu får en ny karriere i Sydamerika. Opgraderingen til normalspor betyder, at man nu kan rejse fra Lima til Huancavelica uden skift på den i alt 535 km lange bane. Banen er i øvrigt den højest beliggende bane i Amerika, og på verdensplan kun overgået af en bane i Kina. Der kører hver uge to udflugtstog for turister på banen – i stil med de populære tog på den Transsibiriske Jernbane.
Banen fra Lima til Huancayo og Huancavelica drives i dag af Ferrocarril Central Andino (FCCA).
Kilde: Regionstog.
Se også: http://www.rrdc.com/op_peru_fcca.html .
M.v.h.
Niels
Tante Edit har puttet et par links på.