Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MR tog er de så slemme?? (Generelt)

af Bent JensenM @, 20/10 2011, 17:01 (4791 dage siden)

vil i det stille starte op med MR tog udskældt af mange.

Jeg bor på lille syd strækningen og som vel de fleste er bekendt så kører her næsten
udelukkende MR tog. Oplever ikke at toget ligger så godt i sporet skyldes måske
strækningens beskaffenhed. Spormodernisering udsat til 2013 til den tid kører her
måske andre tog men lint tog er vist heller ikke sagen, ukomfortable sæder. forbedrede mr tog
der er ingen planer men mon ikke det var mulighed. Motorerne kunne sagtens skiftes ud med
forbedrede motorer der måske vil overholde de nye EURO normer. Indstigningsforholdene kan vi
vist ikke gøre noget ved, men måske Banedanmark kan lave nogen bedre perroner (mange penge)
ja måske, jeg har i flere år gjort nogen opmærksom på at ændret sporbenyttelse i Gadstrup
ville hjælpe en hel del men jeg får svar tilbage at det vil man ikke, da man så ikke kan komme
hurtigt ud af stationen? hvor meget betyder det er det ½ minuts længere køretid, eller hvad.

Men alt i alt vil jeg sige vi har trods alt en togforbindelse der kører nogenlunde godt,

Jeg vil høre jeres mening om MR tog hvis man forbedrer det på nogen punkter.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

MR tog er de så slemme??

af Niels Munch, 20/10 2011, 18:17 (4791 dage siden) @ Bent JensenM

Ja, vi vil have de røde MR-tog tilbage - og med 1. klasse!!!

Som dengang i 1986, hvor MR kørte "Englænderen", og der var tid til nogle løb på Lille Syd med dette materiel.

Jeg boede da nord for Roskilde, hvorfra jeg benyttede Lille Syd til Køge, så jeg kunne passe mit job på Østbanen. Herligt var det at køre i disse "Englænder-MR", hvor den lille rygerkupé var omdannet til 1. kl. Det blev sædemodulet ganske vist ikke større af; men til gengæld var jeg ofte den eneste i kupéen :-D .

Jeg var selvfølgelig idiotisk nok til aldrig at fotografere en "Englænder-MR" ved siden af vore Y-tog i Køge :-( .

Har andre evt.???

Bedste hilsener
Niels

MR tog er de så slemme??

af Bent Jensen @, 20/10 2011, 19:47 (4790 dage siden) @ Niels Munch

Var der ikke også nogle løb til Nykøbing Falster der kørte med de englænder
vogne.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

MR tog er de så slemme??

af Hedegaard, 20/10 2011, 21:08 (4790 dage siden) @ Bent Jensen

Åh ja. Englændersættene.
De var meget fine gæster på Belvedere, hvor jeg kan huske at de holdt tæt ved den gamle postterminal, så der var gode muligheder for jernbaneinteresserede at få billeder af dem fra spor 7/8 på hovedbanegården.

Hvad var egentlig folks holdning til togene på daværende tidspunkt? Og nu tænker jeg specifikt på Englænder-afgangene.
I dag brokker folk sig jo netop over, at skulle rejse med dem på lange afgange.

Den eneste langfart jeg har oplevet med MR/MRD, var da de kørte som IR-tog mellem Odense og Hjørring.
Jeg oplevede ingen sure opstød fra mine medrejsende, og dette var på et sent tidspunkt hvor IC3 havde overtaget landstrafikken.

Ironisk nok var der på samme tidspunkt store klager fra de rejsende på IR-togene mellem Fredericia og Hannover, fordi de ikke brød sig om "plastik-indretningen" i de tyske Bim og Bimz.
Det er netop denne form for indretning, som man i dag anser for at være mere komfortabel og moderne....

Avatar

MR tog er de så slemme??

af Futfar, Kajerød, 20/10 2011, 21:38 (4790 dage siden) @ Hedegaard

Nej det synes jeg egentlig ikke at de var. Det er længe siden jeg har kørt med dem, så jeg kender ikke deres nuværende status. I perioden 1982-1998 kørte jeg ofte mellem København og Varde, og til Esbjerg var det med en lang række forskellige typer tog, MR/MD inklusive.Efter skift i Esbjerg, var det helt fast en MR/MD, men da jeg betragtede det som værende et "bumletog", var det ikke noget jeg husker at have lagt mærke til. Komforten anser jeg for at være en smule over middel, omend støj-niveauet var en smule ubehageligt. Det ligger dog helt klart i min erindring at det mest komfortable tog jeg nogensinde har kørt med i DK, er IC 5, eller protolynet.

--
Med venlig hilsen Futfar.

MR tog er de så slemme??

af Bent Jensen @, 20/10 2011, 22:59 (4790 dage siden) @ Futfar

Jeg har også et langløb med MR medens jeg arbejdede på mdt Helgoland var der en søndag hvor vi ventede på lyntoget, det havde været en rigtig snevejrs dag med meget blæst der vi fik besked på
at man ikke vidste hvornår der kom noget lyntog vestfra. Det normale lyntog fra Struer var aflyst
da filtrene der sad under vognene til klimaanlæg, var føget til Vi ventede længe vi regnede med
at hvis der kom noget tog så skulle det klargøres til start mandag morgen. Efter nogen tids venten
fik vi at vide at nu kom der tog. Men hvilket tog, MR tog fra Jylland et sted jeg blev aldrig
klar over hvor den var udgået. Såvidt jeg husker fik vi skrabet en halvstamme sammen , eller sendte vi en MR retur til Jylland med passagerer, det kniber at huske det,(jeg gætter på det var 1986 eller 1987) men jeg ville da godt have set den dampe af fra KH.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

MR tog er de så slemme??

af Bent Jensen @, 20/10 2011, 23:03 (4790 dage siden) @ Hedegaard

Ja tyskerne har nu aldrig været gode til design og togsæder på 2. klasse (der er tyskere der indrømmer det) men måske deres "bagdele" er bedre polstret.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

MR tog er de så slemme??

af Hedegaard, 21/10 2011, 08:24 (4790 dage siden) @ Bent Jensen

Man kan i hvert fald tydeligt se og MÆRKE det tyske "touch" på Lint, Desiro og DD-vognene.
At folk synes bedre om DD-vognene frem for Bn-vognene er mig også en gåde. Men jeg tror simpelthen det har mere at gøre med sæde-opstilling end det har med komfort.
I vor asociale tider har folk ikke lyst til at flette ben med fremmede. Det er slemt hvis nogen vover at sætte sig ved siden af en.
I både IR4, ET og DD-vognene vil folk helst benytte 2-mands rækkerne. Der er ingen der sætter sig på vis-à-vis sæderne medmindre de rejser i en større gruppe, eller hvis alle andre pladser er taget.

Når IC3 bliver indsat som regionaltog, er der som regel også kamp om de få sæder i hvileafdelingen, der står i flyopstilling.

Hvis du lavede om på indretningen i MR/MRD, ved at droppe vis-à-vis opstillingen og placere sæderne i flyopstilling, så tror jeg at passagererne ville have en helt anden holdning til toget.
Især hvis der samtidig blev sat klapborde i stoleryggen.

MR tog er de så slemme??

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 09:54 (4790 dage siden) @ Hedegaard

God ide det med sædeopstillingen.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

MR tog er de så slemme??

af Anders Pedersen @, Mørke, 21/10 2011, 23:22 (4789 dage siden) @ Hedegaard

Vil sige det var en god ide hvis i den ene vogn i MR lavede sæder i flyopstillingden
Klap borde kunne også være en løsning, så der bedre plads til at side med en bærbar, det er ikke nu i MR.

Nu ved jeg så ikke om DSB har planer om at piller ved MR eller om de inden for de næste par år bliver sat ned på Aarhus Havn.
Mon ikke Bombardier i Randers kan opgradere dem.

Så skal der vil være automatisk stationsannoncering som der er i feks Desiro, selvom jeg godt kan lig den manuelle løsning hvor lokoføren giver besked.

MR tog er de så slemme??

af Jens MO-Møller @, 22/10 2011, 02:34 (4789 dage siden) @ Hedegaard

Og kan vi så også lige få indført en rygerkupè igen!!

Med venlig rygende hilsen

Jens Møller

MR tog er de så slemme??

af Woodi, 22/10 2011, 03:05 (4789 dage siden) @ Jens MO-Møller

Og kan vi så også lige få indført en rygerkupè igen!!

Med venlig rygende hilsen

Jens Møller

HØRT..! Så rejser jeg med glæde igen med "Bumle" ;)

--
[image]

MR tog er de så slemme??

af KimC, 22/10 2011, 11:42 (4789 dage siden) @ Anders Pedersen

Den opgradering som MR var til i Tyskland hvor de også blev malet hvide, synes jeg ikke gav noget positivt. Tværtimod. Efter opgraderingen virker det som motorerne bare skal knokle for fuldt drøn hele tiden for at få dem til at flytte sig, og accelerationsevnen virker dårligere, selv om de måske kan køre lid thurtiere nu. Man lavede en "IC3 løsning" mht til toiletdørene, så den stod og klaprede hele tiden når der ikke var nogen på toilet, og lavede skydedørene til passagerafdelingerne med trykknap, i stedet for manuelt, hvor man godt kunne albue dem op med en kuffer i hånden.

Jeg synes nu de var bedst sådan her..

[image]

MR 4002 og 4001 i Laven, Juni 1979


ContecRail

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak