Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af VLTJ D 21 (Generelt)

af Søren Villumsen, Odder, 20/10 2011, 15:32 (4788 dage siden)

Hej

Overvejer at lave VLTJ D 21 i model, som den så ud efter ombygningen i 1944. Derfor søger jeg billeder af vognen udover de billeder som i forvejen ligger på "jernbanen.dk, VLTJ"

Farven på vognen har også min interesse, da jeg er lidt i tvivl. Har kun set det ene farvebillede som er her på "jernbanen.dk, VLTJ".

Håber nogle kan hjælpe :-)


På forhånd tak,

Søren Villumsen, Odder

--
Mvh.

Søren Villumsen

Billeder af VLTJ D 21

af toylsbjerg, Rønnede, 20/10 2011, 17:30 (4788 dage siden) @ Søren Villumsen

Hej!
Kom en del på Vltj 62-68
men har aldrig set D21, har derimod lavet billeder af den for en kammerat, optaget i
1960, måske står han frem?
jeg sender lige et par andre VLTJ personvogne med!
[image]
M2 1962 i Lemvig
[image]
D23 i Lemvig 1962
[image]
Unikummet D 22 Lemvig 1962
Mvh
Thyge

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 20/10 2011, 20:08 (4788 dage siden) @ Søren Villumsen

Kære Søren,

Hvis du - eller evt. også andre i dette gode forum - skulle få den sære idé, at Den gamle Directeur evt. skulle have et foto, så er det faktisk rigtigt:

[image]
VLTJ D 21 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).

Jeg husker vognen som "falmet vinrød", ganske som VLTJ A 2 (før den blev malet op, fik hvidt mavebælte, "nye" 2,1 m boggier og litra C 2).

Egentlig er jeg leveringsdygtig af fotos fra Lemvig i juli 1962, idet jeg den sommer havde base hos familie i Møldrup i Vesthimmerland, hvorfra jeg foretog éndagsraids til de privatbaner, der med rimelighed kunne nås med 30-40 km/t på min brugte GRAND-knallert.

Sikkert er der en lille håndfuld forum-deltagere, der måske ville se disse fotos. Det vil imidlertid tage mig en hel dag at scanne og efterbehandle billederne til en standard, jeg vil være bekendt at vise her. Jeg vil dog derved løbe den risiko, at indlægget hurtigt drukner i diverse alenlange "ekspertudtalelser" om emner som IC4, revnede broer og indespærrede DD-stammers evt. befrielse samt andet læsestof, som ikke kræver anden forhåndsviden hos skribenterne end egne meninger, og som næppe beriger os andre med nye fakta endsige ny viden.

Så hellere gøre haven vinterklar, med mindre du, Søren, skulle have andre specifikke ønsker. Til gengæld vil vi gerne se fotos af dit modelbyggeri!

I den bedste mening
Niels

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af UTJ, 20/10 2011, 20:23 (4788 dage siden) @ Niels Munch

Kære Søren,

Hvis du - eller evt. også andre i dette gode forum - skulle få den sære idé, at Den gamle Directeur evt. skulle have et foto, så er det faktisk rigtigt:

[image]

VLTJ D 21 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).

Jeg husker vognen som "falmet vinrød", ganske som VLTJ A 2 (før den blev malet op, fik hvidt mavebælte, "nye" 2,1 m boggier og litra C 2).

Vi kan sagtens vente til revnerne er repareret og haven vinterklar :-D

D 21, model 1962 er jo monteret med ét rullelejehjulsæt og et glidelejehjulsæt. I Lemvig tog man åbenbart hvad man havde til rådighed. Vognkassen fra D 20 havnede senere i Faaborg, men hvad mon skete med D 21. Blev den blot ophugget eller havnede den også som vognkasse et eller andet sted?

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af KimC, 21/10 2011, 11:13 (4787 dage siden) @ UTJ


D 21, model 1962 er jo monteret med ét rullelejehjulsæt og et glidelejehjulsæt. I Lemvig tog man åbenbart hvad man havde til rådighed.

Det har vist altid været ånden i VLTJ, og en del af charmen ved den bane.
Det med forskellige lejer kunne DSB nu også. En af de grå tjenestevogne som henstod i Lunderskov i firserne havde stjernehjul med dråbeformede glidelejer på den ene aksel, og pladehjul med -så vidt jeg husker- "Isothermos" lejer på den anden.

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af Søren Villumsen, Odder, 20/10 2011, 21:12 (4788 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og andre

Tak for dit bidrag, og kom endelig frem med andre privatbanebilleder fra dengang det var før. Specielle ønsker har jeg ikke lige p.t., men jeg skriver bag øret at du sikkert har et billede af det man lige står og mangler :-)
Din farvebeskrivelse passer jo meget godt med det farvebillede som er her på "jernbanen.dk", så indtil videre bliver det nok sådan.

Billede af projektet (og andre projekter) kunne der måske godt komme, men det bliver så i det andet forum (signalposten). Dog er der lige en model af HHJ M 2 som skal laves færdig først. Standarten er ikke på højde med UTJ, men jeg får inspirationen fra de flotte modeller.

Mvh. Søren

--
Mvh.

Søren Villumsen

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af UTJ, 20/10 2011, 22:32 (4788 dage siden) @ Søren Villumsen

Billede af projektet (og andre projekter) kunne der måske godt komme, men det bliver så i det andet forum (signalposten). Dog er der lige en model af HHJ M 2 som skal laves færdig først. Standarten er ikke på højde med UTJ, men jeg får inspirationen fra de flotte modeller.

Så så, jeg har også mange fejltagelser og ufærdige projekter som ikke duede alligevel. Slow modelling er den bedste vej til et godt resultat (og så lige et par gode øjne, plus ditto hænder, som ikke ryster). Påtænker selv et byggeri af D 23.

Har du en tegning af D 21? Den har jeg nemlig aldrig stødt på.

Billeder af VLTJ D 23 (+ 1 foto)

af Niels Munch, 21/10 2011, 08:45 (4787 dage siden) @ UTJ

Slow modelling er den bedste vej til et godt resultat (og så lige et par gode øjne, plus ditto hænder, som ikke ryster). Påtænker selv et byggeri af D 23.

Den fik jeg også med på min Ilford HP3 rullefilm hin gråvejrsdag i Lemvig 1962:

[image]
VLTJ D 23 i Lemvig, 09.07.1962 (nm).

God fornøjelse
Niels

Billeder af VLTJ D 23 (+ 1 foto)

af Jens Bruun-Petersen, 22/10 2011, 23:37 (4786 dage siden) @ Niels Munch

Hvad man dog ikke kunne opleve på VLTJ! Hermed nogle billeder fra Lemvig den 2. juli 1960:

[image]
VLTJ nr. 3 rangerer på Lemvig havn. JBP foto.

Resten må I vente med - systemet driller!

Venlige hilsener

Jens Bruun-Petersen

Billeder af VLTJ D 23 (+ 1 foto)

af Jens Bruun-Petersen, 23/10 2011, 18:05 (4785 dage siden) @ Niels Munch

Mere fra Lemvig den 2. juli 1960:
[image]
VLTJ M 5 med tog 14 fra Thyborøn, oprangeret af rejsegodsvogn G 46 og D 21.

[image]
VLTJ D 21 omgivet af rejsende.

[image]
VLTJ M 2 ankommet som tog 13 fra Vemb og oprangeret af post- og rejsegodsvogn F 40 og D 20.

[image]
VLTJ marcipanbrød M 12 med godstog sniger sig mod Thyborøn bag det netop ankomne tog 13. Forrest fire godsvogne, heriblandt to beholdervogne.
Samtlige foto: JBP

Godstoget mødte vi senere mellem Harboøre og Rønland, hvor det var på vej tilbage til Lemvig som tog 18, og den faste stamme viste sig at være D 24-D 21-G 46, altså vognene fra tog 14 suppleret med D 24.

Vi nåede at vende i Thyborøn, medns det endnu var lyst, og det blev sent, før vi (Erik Schou Andersen og jeg) igen kunne snige os ind på Holstebro Vandrerhjem, hvor alle andre snorksov!

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af Søren Villumsen, Odder, 26/10 2011, 15:12 (4782 dage siden) @ UTJ

Hej igen

Jeg har desværre ingen tegning af VLTJ D 21, så det bliver på baggrund af billeder, samt de få må som jeg har kunnet finde.

Mvh. Søren

--
Mvh.

Søren Villumsen

Avatar

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af Jens, 30 cm bag skærmen, 21/10 2011, 11:23 (4787 dage siden) @ Søren Villumsen

HHJ M 2 i model? Det vil jeg sørme gerne se, jeg har nemlig også selv flere gange bygget lidt på en model af den, men jeg er gået lidt i stå hver gang...

Med venlig hilsen
Jens

Billeder af VLTJ D 21 (+ 1 foto)

af Søren Villumsen, Odder, 23/10 2011, 09:19 (4785 dage siden) @ Jens

Hej

Jeg kan godt vise et par billeder af modellen. Dog bliver det først af den kommende uge, grundet manglende tid. Billederne kommer i "signalpost" forumet.

Fortsat god weekend :-)

Søren

--
Mvh.

Søren Villumsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak