Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Sydbanen, Sydsjælland, 20/10 2011, 15:17 (4791 dage siden) @ kristian jakobsen

Så skulle man måske tage til Næstved og se lidt ME :-) og der er jo masser af tomme spor.

Mvh Mikkel - Sydbanen

--
Mvh Mikkel

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Frederik N., 20/10 2011, 15:18 (4791 dage siden) @ kristian jakobsen

ME skal overnatte med tomgang hele natten..

Haha der er nogle naboer der bliver sure, når de skal høre på den dybe ME tomgang:-D

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Ulrik Ernst, 20/10 2011, 15:22 (4791 dage siden) @ Frederik N.

ME skal overnatte med tomgang hele natten..

Haha der er nogle naboer der bliver sure, når de skal høre på den dybe ME tomgang:-D

ja se bare Århus dengang da Prag toget med ME
holdte i tomgang på stations området der klagede naborene over larmen :-D

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Anders Pedersen @, Mørke, 20/10 2011, 15:44 (4791 dage siden) @ Ulrik Ernst

Jeg kan huske dengang naboerne ved Lindholm station klagede over larmen fra IC3 men mans gjorde dem rene inden de skulle kører retur mod København, der holdte de også i tomgang.

Men man må vil ikke engang have en bil til at holde i tomgang i en hel nat, men der gælder særlige regler for DSB
tror hvis ME lamer noget mere end en IC3 men MR lamer også en del.

Kan det ikke være muligt at trække nogen forlænger ledlinger ud til dem.

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Frederik N., 20/10 2011, 16:46 (4791 dage siden) @ Anders Pedersen

Kan det ikke være muligt at trække nogen forlænger ledlinger ud til dem.

Tror simpelhen ikke at en forlængerledning, kan bære den strøm styrke, der kan bruges... og det er jo nok heller ikke sikkert at ligge en forlængerledning henover spor!;-)

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af jiko, 20/10 2011, 17:45 (4791 dage siden) @ Frederik N.

Det vel ikke være end når prins Henrik har været i Struer med salonvognen. Når han har været på besøg over på Venø hos Hr. Kjær. Der holder en ME og banker i tomgang, eller i stilling 4 alt afhængig af om der skal værer varme i toget.

Her ved stationen i Struer har vi en ældre dame som nabo, hun vil ikke have at der
parkeres IC3-materiel i det spor hun bor i nærheden af. Men der må gerne parkeres MR-materiel i dette spor, skønt det larmer da endnu mere nå kompressorene går i gang en gang imellem i løbet af natten...

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af jiko, 20/10 2011, 17:50 (4791 dage siden) @ jiko

Jeg glemte lige en ting mere.

Før i dage stod der tit MY, MX af og til MZ i Struer og kørte i tomgang en hel
weekend fra fredag aften til søndag eftermiddag. Der var aldrig nogen der klagede dengang.

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Eksillollikken @, 20/10 2011, 17:57 (4791 dage siden) @ jiko

Kunne de ikke bare køre ME'erneud på rampen til Storstrømsbroen og lade dem stå der og "hygge" sig hele natten og så give lokomotivførerne en skinnecykel :-D :-D til at cykle frem og tilbage;-)
Der kan de da vel ikke genere nogen!.
Peter

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af caprani ⌂, København, 20/10 2011, 18:16 (4791 dage siden) @ jiko

Ja folk er blevet forvænte. Stil 1101 derud en nat, så skal de få noget at pive over :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Søren Jakobsen, Randers, 20/10 2011, 18:48 (4790 dage siden) @ caprani

Citat DSB Problemet er, at der på de to stationer ikke er mulighed for at sætte strøm til togene, så man kan slukke dieselmotorerne, som vi normalt gør. Det er meget vigtigt, at der hele tiden er en energikilde tilsluttet togene, fordi togets batteri ikke kan holde en hel nat, hvor vognene skal holdes frostfri. Derfor er der ingen anden mulighed end at lade togets dieselmotorer køre hele natten,"

Det må vel betyde at de skal levere 1500V til vognene, og så er det vel ikke nok bare at lade det køre i tomgang, så skal de vel op i stilling 4?

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af KimC, 20/10 2011, 18:51 (4790 dage siden) @ jiko

Jeg glemte lige en ting mere.

Før i dage stod der tit MY, MX af og til MZ i Struer og kørte i tomgang en hel
weekend fra fredag aften til søndag eftermiddag. Der var aldrig nogen der klagede dengang.

Tiden er løbet fra det gamle GM lort. Det ene øjeblik argumenterer man for jernbanen som miljømæssigt det eneste rigtige - alt imens man er afhængig af noget gammelt lort der rent ud sagt er rullende en miljøkatastrofe.

Af hensyn til miljøet og den offentlige trafik håber jeg at DSB i nær fremtid smadrer et par ME'ere, eller de udbrænder. Skaden skal være stor nok til at reparation er umulig. Sådan at presset for at træffe den beslutning der er blevet udskudt "fordi IC4 kommer jo snart" ganske enkelt bliver så stort at den ikke kan udskydes længere.

Man går som katten om den varme grød og lapper på noget gammelt ragelse, det være sig ME eller MR, og ingen tør tage en beslutning om fremtiden for IC4 eler et alternativ.

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af caprani ⌂, København, 20/10 2011, 19:23 (4790 dage siden) @ KimC

Well "det gamle lort" kører vel stadig, eller hur?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Jens MO-Møller @, 20/10 2011, 20:11 (4790 dage siden) @ KimC

Jeg synes man kan spore en vis miljøchauvinisme hos dig, både m.h.t. røg og støj. Var banen ikke een af de første beboere mange steder rundt om i landet? Al den jammer over at togene "larmer" er ikke til at holde ud. Hvad med alle dem som bor i nærheden af en lufthavn; tror du at de kan vinde gehør hos de i betragtning kommende myndigheder, hvis de begynder at jamre over støjen? Nej, selvfølgelig kan de ikke det og på samme måde med jernbanens naboer; kan de ikke holde ud at være nabo til banen, må de så bare flytte uden alt det klynkeri!

Dine ønsker om uheld med materiel, som du ikke bryder dig om, er ikke værd at kommentere, for det er hinsides al fornuft! Hvis du er ansat ved banen, ville jeg nok dæmpe mig noget ned, men jeg kender dig jo ikke og ved således ikke hvad du bestiller.

Venlig hilsen

Jens Møller

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af KimC, 21/10 2011, 08:51 (4790 dage siden) @ Jens MO-Møller

Dine ønsker om uheld med materiel, som du ikke bryder dig om, er ikke værd at kommentere, for det er hinsides al fornuft! Hvis du er ansat ved banen, ville jeg nok dæmpe mig noget ned, men jeg kender dig jo ikke og ved således ikke hvad du bestiller.

Du kan være helt rolig, jeg er ikke ansat ved banen. Mine interesser mht tog går på teknikken, og gamle tog. Når det gælder jernbanen som en moderne transportform er jeg nok mere skeptisk end de fleste heromkring. Jernbanen har desværre igen og igen bevist at investeringer løber ud i sandet.
Designforfængelighed og "vi ved bedre end kunderne hvad de ønsker" har medført at jernbanesektoren i Danmark almindelighed,og DSB i særdeleshed er kommet i en situation hvor det de vil have ikke kan fås.
Der er sket fremskridt inden for miljøteknologi, ja og selv fly konstrueres til at larme så lidt som muligt. Concordeflyet var et prestigefly, men miljømæssigt noget af et problem. Selv om confcordeflyet var kult, findes der bedre alternativer i dag.
Meninden for jernbanensektoren her i landet kan man jo ikke følge med udvklingen. Man satser på dieselteknologi der ikke findes, og ikke kan bringes til at fungere.
Ergo lapper man videre på videre på det man nu har, og som teknologisk og miljømæssigt er dybt forældet. Efter min mening burde ME'erne have fulgt med Bn vognene til huggeren.

Ingen tør at sige det højt. Men man kan ikke lappe på det gamle ragelse i al evighed. Og det er som om at ingen tør at tænke tanken til ende hvad man så gør. Elektrificerer man, har vi ikke noget at bruge IC4 til, regionaltiogsopgaverne skulle IC2 jo klare... Og så indrømmer man at IC4 er en fejlinvestering. IC4 er en fejlinvestering, men ingen har indrømmet det, for de skal bare justeres lidt, så skal i se, så får vi alle tiders tog!
Leveringerne af IC4 og nu også IC2 fortsætter, men det ser ikke ud til at der står flere af slagsen til rådighed for driften. Hvor mange IC4 der virkelig (ikke formelt) står til rådgihed for driften er en større hemmelighed end Irans atomprogram.
Altså får det hele lov til at gå sin skæve gang, mens vi venter på IC4. Transportministre kommer, Transportinistre går. Sådan kan det blive ved.
Der er bare det ved det at selv om DSB reelt har monopol på hovedparten af (person)jernbanetrafiken i Danmark, har de ikke monopol på persontransport. De der kan, vælger Taunus'en og det gavner ikke den offentlige trafik.
Den offentlige trafik kan sagtens leve uden DSB, jeg tror endda den ville blomstre op hvis man af/bortskaffede DSB. Til gengæld kan DSB ikke leve uden offentlig transport.
Hvis den offentlige trafik skal have en chance, skal der ske et eller andet så man ikke bare kan fortsætte med at vente på IC4. Transportministre på gennemrejse træder vande, og venter på IC4.
Hvis der skal gå en stak ME'ere til før man finder ud af at der skal noget andet til at trække de der DD vogne, så mener jeg alligevel at det vil gavne den offentlige trafik på længere sigt. På kort sigt vil man selvfølgelig bare pakke de rejsende endu tættere, og sende flere ud at køre Ford Taunus. Men presset vil - forhåbentligt - blive så stort at man prøver at tænke fremad. Ellers vinder Ford Taunus, og så kan man lige så godt lade helt være med at investere mere i jernbaner. Droppe ERTMS, og al ny materieanskaffelse. Lade sporet passe sig selv, og opstille LA tavler i takt med at vedligeholdstilstanden forværres. Og lade ME, MR, og IC3, samt de få IC4 der kan afløse lidt af og til klare trafikken indtil man kan lukke helt ned. DD vognene kan sikket bruges i udlandet. Er det det vi vil?

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 10:29 (4790 dage siden) @ KimC

vi er lidt enige et stykke ad vejen, men jeg er ikke så sikker på at en privat kan gøre det
bedre. Hvis vi tager den private virksomhed der kører tog i Danmark , så kører de med dårlige sæder
i alt deres materiel, og tilbød også at køre tog fra hovedlandet til djævleøen. jeg ville
betakke mig at sidde i deres sæder. Nej man skal bearbejde leverandørerne fra jernbaneselskabernes side med hensyn til for eksempel
komfort.
.. Jeg har dog også noteret mig at leverandører tilbyder
nye diesellokomotiver der er meget up to date med hensyn til brændstof økonomi og støj fra
lokomotiver. (vi er indrømmet nogen nørder der nyder larmen) Men så kommer lige det med
anskaffelsen det er megadyrt at købe f.eks 30 nye maskiner og inden det så er besluttet
så er den model man vil anskaffe forældet. (jeg går ind for elektrificering så hurtig som muligt
og glæder mig til at der hænger tråd til Esbjerg og snarest drefter til Århus)

Men inden jeg går ud og køber nye lokomotiver vil jeg dog istedet have bestilt noget to etages materiel som der kører på skinnerne nu.

Jeg tror at de svenske X40 som er meget lig de franske der tidligere har været nævnt her i forumet.

Jeg håber fortsat at jernbaner i mange år vil løse den transportopgaver om så selskaberne skal
være private eller hvad?? Jeg syntes også der har været flere eksempler på at det ikke er altid at private foretagender kan gøre tingene bedre og billigere.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 10:34 (4790 dage siden) @ Bent Jensen

Hov det røg ind i en forkert emne beklager.

Bent Jensen

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af KimC, 21/10 2011, 11:03 (4790 dage siden) @ Bent Jensen

vi er lidt enige et stykke ad vejen, men jeg er ikke så sikker på at en privat kan gøre det
bedre. Hvis vi tager den private virksomhed der kører tog i Danmark , så kører de med dårlige sæder
i alt deres materiel, og tilbød også at køre tog fra hovedlandet til djævleøen. jeg ville
betakke mig at sidde i deres sæder.

Hvis man forestiller sig at det var Arriva der havde forkøbt sig i IC4, ville de enten være blevet løst fra kontrakten for længst - eller have fundet en anden løsning som tillod dem at bevare kontrakten.

Hvis problemet med det materiel der er på markedet er sæder, kan problemet ikke være større end at man f.eks siger at Lint sådan set kører stabilt, men vi vil godt have dem med denogden slags sæder i stedet. Den ændring kan umuligt føre til et teknologisk mareridt som IC4.
Nej

.. Jeg har dog også noteret mig at leverandører tilbyder
nye diesellokomotiver der er meget up to date med hensyn til brændstof økonomi og støj fra
lokomotiver. (vi er indrømmet nogen nørder der nyder larmen) Men så kommer lige det med
anskaffelsen det er megadyrt at købe f.eks 30 nye maskiner og inden det så er besluttet
så er den model man vil anskaffe forældet. (jeg går ind for elektrificering så hurtig som muligt
og glæder mig til at der hænger tråd til Esbjerg og snarest drefter til Århus)

Det er moderne at lease, især hvis det man har brug for ikke er noget man skal bruge de næste 40 år. Muligvis vil det der kan leases ikke svare 100% til de ønkser man har - med det gør ME jo heller ikke. ME kører ikke så stabilt længere, de har haft svært ved at levere nok strøm til DD stammerne, og så er der en række miljøproblemer. I og med at man står i den situation at man har specialiseret sig ud i et hjørne hvor det materiel man skal bruge ikke findes - og tilsyneladende ikke kan laves, vil jeg mene at det må skulle accepteres at leve med det man kan få, indtil man har fået indrettet primærjernbanenettet til at kunne anvende det materiel som findes på markedet - læs elektrificering.

Jeg håber fortsat at jernbaner i mange år vil løse den transportopgaver om så selskaberne skal
være private eller hvad?? Jeg syntes også der har været flere eksempler på at det ikke er altid at private foretagender kan gøre tingene bedre og billigere.

I Statsvirksomheder tager man sig selv for givet. Monopoltiden hænger stadig ved. Derfor kan ting gå så galt som feks IC4, uden at nogen reagerer, ensige skrider til handling.
I en privat virksomhed - der er udsat for konkurrence - har man bevidstheden om at andre også kan det vi laver, og hvis vi ikke er gode nok vinder de andre. Og hvis vi er bedre end de andre, vinder vi..
Hvis en privat virksomhed ikke er udsat for konkurrence, udvikler de samme holdning som statsvirksomheder.
Statsvirksomhederne har en eller anden form for monopol, officielt, eller uofficeilt, og sikkerhed i skatteydernes lommer. Den private virksomhed har ingen sikkerhedsnet, og er de ikke opgaven voksen er de solgt til stanglakrids. Det er så at sige industirel Darvinisme.

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Georg Schmidt, 21/10 2011, 12:29 (4790 dage siden) @ KimC

Hvis man forestiller sig at det var Arriva der havde forkøbt sig i IC4, ville de enten være blevet løst fra kontrakten for længst - eller have fundet en anden løsning som tillod dem at bevare kontrakten.


Nej, det ville være synd at sige, at Arriva havde forkøbt sig inden de skulle i gang i Vestjylland.:-D :-D
Mvh
Georg

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 14:04 (4790 dage siden) @ Georg Schmidt

også til KimC selvfølgelig kan man da bare sige at man vil have nogle bedre sæder i toget
jeg håber da også Arriva vil gøre det på et tidspunkt og så har man da sikkert nogle bedre tog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 13:48 (4790 dage siden) @ KimC

Jeg er enig med dig om IC4, den kontrakt burde ikke have været udformet sådan at man ikke kan fortryde, Samtidig skulle man have bestilt en forserie på 5 togsæt og have dem på prøve et eller to år OK måske ville det være dyrere på denne måde men bedre end at nu har vi en masse tog der
ikke kan køre, Jeg har arbejdet med teknikere (håndværkere) og jeg tror da at de kan finde ud af det. Men dette projekt må være et lærestykke for en statslig virksomhed at sådan skal man ikke
gøre og også binde diverse direktører og chefingeniører eller hvad de nu skal hedde, at der er en grænse for hvad de må gå og bestemme. Gerne nedsætter man et ekspertråd?? der vender de forskellige løsninger. Og sidste Jeg mener at have hørt at DSB blev advaret mod AnasaldoBreda
så hvorfor skulle de så absolut involveres i nyt materiel.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Baldrick, 21/10 2011, 15:57 (4790 dage siden) @ Bent Jensen

Og sidste Jeg mener at have hørt at DSB blev advaret mod AnasaldoBreda
så hvorfor skulle de så absolut involveres i nyt materiel.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Fordi da licitation på nye tog til DSB var næsten færdig trak
Bombardier og Adtrans deres tilbud og vil give et nyt. Det må
man ikke jævnfør EU's licitations love , så DSB kunne vælge
mellem at smide licitation ud og start forfra, eller tage
det billigst bud. AT NOGEN så er så dumme at give AnsaldoBreda
opgave med METRO ringlinen er en anden sag. AnsaldoBreda skal
nok få deres penge hjem lige gyldig hvordan det går IC4.
Det er kun et spørgsmål om hvad reservedele til metroen koster.

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Bent Jensen @, 21/10 2011, 18:23 (4789 dage siden) @ Baldrick

Jamen tak, kan godt huske at der var meget bøvl med metroen i starten.

Men idag kører det vist meget godt, mine amagerkanske venner brokker sig ihvertfald ikke mere .

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Lukas 23 34

af Baldrick, 20/10 2011, 21:17 (4790 dage siden) @ KimC

"Fader! forlad dem; thi de vide ikke, hvad de gøre."
Det er en skam at visse lægger DSB for had, bundet i ukendskab
til alle de forhold der gør sig gælden. DSB har beslutte at ud
fase ME. Det skulle IC4 gøre. At spagetti-æderen ikke kan få
lorte til at virke er noget andet. Hvorfor skulle DSB bruge penge
på maskiner man regnet med ikke skulle køre efter 2002?
Ja de sviner, ja de skulle have været levtidsforlænget i 2000
hvis de skulle køre godt i dag. Men hvad skulle vi køre med
vis ikke dem? Det er let at være kritisk hvis man ikke
forholder sig til alternativet.

Avatar

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/10 2011, 22:22 (4790 dage siden) @ jiko

Jeg glemte lige en ting mere.

Før i dage stod der tit MY, MX af og til MZ i Struer og kørte i tomgang en hel
weekend fra fredag aften til søndag eftermiddag. Der var aldrig nogen der klagede dengang.

Det er ikke helt korrekt. Havde på et tidspunkt en kammerat hvis forældre boede ikke så langt fra remiseområdet, og de klagede gentagne gange over diverse maskiner som stod i tomgang :-)
Hele den vej de boede på havde ikke et godt forhold til lokomotiver, endsige DSB ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af Woodi, 21/10 2011, 10:57 (4790 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg glemte lige en ting mere.

Før i dage stod der tit MY, MX af og til MZ i Struer og kørte i tomgang en hel
weekend fra fredag aften til søndag eftermiddag. Der var aldrig nogen der klagede dengang.


Det er ikke helt korrekt. Havde på et tidspunkt en kammerat hvis forældre boede ikke så langt fra remiseområdet, og de klagede gentagne gange over diverse maskiner som stod i tomgang :-)
Hele den vej de boede på havde ikke et godt forhold til lokomotiver, endsige DSB ;-)


Det er tit det undrer mig, at man klager over noget man flytter til og ikke bare overvejer flytningen seriøst inden købet.
Struer var nul og nix før jernbanen i 1865 - altså den gav liv og takken er, at den skal væk.
Jeg har selv boet meget meget tæt på en jernbane engang, ja - den gav lidt søvnløse nætter i starten, men efter 14 dage bemærkede jeg den ikke og jeg klagede aldrig.
Anderledes ville det være, hvis jeg boede der først og var vant til roen og freden.;-)

--
[image]

særsyn iaften i næstved/vordinborg

af ljbanen, 22/10 2011, 22:48 (4788 dage siden) @ kristian jakobsen

Fik nogen billeder af det?

DSB MX1006Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak