Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MX lokomotiver (Generelt)

af Eksillollikken @, 18/10 2011, 22:08 (4786 dage siden)

Jeg har gennem hele dagen siddet i min bus, det gik ikke ud over opmærksomheden på trafikken:-D :-D og grublet over, hvorfor der kun er et MX lokomotiv, (1001) som museumslokomotiv, når vi har 3 MY'ere, ( 1101, 1126 og 1159).
Er det fordi typen ikke er attaktiv nok, når vi nu har My'erene?
Er en meget stor fan af My og MX:-)
Peter

MX lokomotiver

af jiko, 18/10 2011, 22:26 (4786 dage siden) @ Eksillollikken

Hej.

Hvad med MY 1135, skal den ikke også værer museumslokomotiv, man har jo også bevaret MY 1112 der holder udstillet i Odense.

Men det er da rigtig hvad du skriver at det kun er MX 1001 der er museumslokomotiv, måske det fordi det er for stort et lokomotiv at holde kørende for de mindre klubber. De er nok heller ikke helt billige at købe, da de stadig er eftertragtet både her hjemme og i udlandet.

Man har jo bevaret MX 1035 som er udstillet i Struer, desværer vil kommunen ikke ofre de store summer på den vedligeholdelse. Så den falder sgu nok snart helt sammen. Folk der har set den fornygelig vil nok give mig ret i denne påstand.

MX lokomotiver

af Eksillollikken @, 18/10 2011, 22:44 (4786 dage siden) @ jiko

Sorry MY 1135 var lige sat ud på et sidespor:-D , 1112 er vel ikke driftsklar?
Der burde være en Rød/sort MX'er udover den flotte MX1001
Evt, RT LJ M36 burde reserveres som museums MX:-) :-)
Peter

MX lokomotiver

af Tim Jonasen, 18/10 2011, 23:05 (4786 dage siden) @ Eksillollikken

Ja DSB museumstog BURDE have en sort/rød MX til at køre rundt. Der mangler en sort/rød MX til en stamme af design typr fra 1972 med sort/rød MX og MY i fornt foran røde IC-togvogne.

Og DSB M må skynde at skaffe en MX tilfør det bliver for sent.

Hilsen
Tim Jonasen

MX lokomotiver

af Jens MO-Møller @, 18/10 2011, 23:56 (4786 dage siden) @ Tim Jonasen

Vil du være med til at betale? Hvis du sender 500.000 kroner til Jernbanemuseet i Odense og det samme beløb til DSB Vedligehold til en nødtørftig revision, er der nok en stor chance for at kunne opleve en rød/sort MX. Tillige kan du så medsende 100.000 kroner til en gang maling! Keine hexerei, nur behändigkeit!!

Venlig hilsen

Jens Møller

MX lokomotiver

af KimC, 19/10 2011, 07:27 (4786 dage siden) @ Jens MO-Møller

Åh Jens, nu ikke så nærtagende ;)
Der ahr da været endnu saftigee ønsker fremme- Bl.a. om bevaring af en MZ af hver serie, det to første serier desuden i både "vingehjul" og "design" bemaling - køreklare forsås. Det er da et ønske der vil noget!

ME lokomotiver

af Allan Støvring-Nielsen, 19/10 2011, 10:25 (4785 dage siden) @ KimC

Jeg iler straks til med krav om bevaring af tre ME lokomotiver; en rød/sort, 1509 eller 1511 i helrød og så en blå. Og så måske en i vinrød, hvis der er penge til overs ;-)

mvh, Allan

[image]

ME lokomotiver

af Svend, 19/10 2011, 10:53 (4785 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Og så måske en i vinrød, hvis der er penge til overs ;-)

[image]

Vinrød - det stemmer jeg for ;-)

Nå, men budskabet her er at man/I/vi skal huske at fotografere jernbanebygninger. Vrangstrup er en af dem, der (vistnok) forsvinder i forbindelse med elektrificeringen af Ringsted-Femern, men husk også "alle de andre": Stationsbygninger som DSB ikke længere ønsker at bevare/vedligeholde, tjenesteboliger/tildligere ledvogterhuse som nedrives eller ombygges til ukendelighed ......

--
Svend

ME lokomotiver

af Futfar, Kajerød, 19/10 2011, 11:17 (4785 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Så vil jeg ha' en vinrød EA'er....:-) :-) :-)

--
Med venlig hilsen Futfar.

ME lokomotiver

af re20000, 19/10 2011, 11:24 (4785 dage siden) @ Futfar

Vi har bevaret tre K -maskiner, jeg syns vi sku male den ene vinrød og den anden rød/sort og så ville jeg også gerne have en F-maskine malet som traktor 1!:-)
Er der mere øl?

Nold

ME lokomotiver

af Svend, 19/10 2011, 11:35 (4785 dage siden) @ re20000

Er der mere øl?

Nej, det er sluppet op :-D

--
Svend

ME lokomotiver og andet

af Baldrick, 19/10 2011, 21:30 (4785 dage siden) @ re20000

Vi har bevaret tre K -maskiner, jeg syns vi sku male den ene vinrød og den anden rød/sort og så ville jeg også gerne have en F-maskine malet som traktor 1!:-)
Er der mere øl?

Nold

Må vi fra nøddebrun stue forslå en IC4 i vinrød. Så vil den STÅ godt
til det øvrige materiel på jernbane museret, det kan heller ikke køre:-P

ME lokomotiver

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 14:02 (4785 dage siden) @ MYMXnord

Og en verkehrsrot MZ IV med DB keks.

venlig hilsen

Bent Jensen

ME lokomotiver

af caprani ⌂, København, 19/10 2011, 20:22 (4785 dage siden) @ Bent Jensen

Der er såvidt jeg læste éen ovre på modelforummet (Signalposten) der ville male sin MZ3 model vinrød(!)
Bare lige for at sikre mig. Mz3 har da aldrig optrådt i den lakering vel? 1 og 2 javist, men 3????

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

ME lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/10 2011, 21:24 (4785 dage siden) @ caprani

Der er såvidt jeg læste éen ovre på modelforummet (Signalposten) der ville male sin MZ3 model vinrød(!)
Bare lige for at sikre mig. Mz3 har da aldrig optrådt i den lakering vel? 1 og 2 javist, men 3????

Aldrig i virkeligheden, kun på billede:-)
[image]

--
[image]

ME lokomotiver

af Peter H, Nærum, 19/10 2011, 22:07 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej

Det må så være Mz 1411 med serie III førehus i den ene ende.

Utroligt hvad man kan bruge en pc til:-D

Mvh
Peter H

ME lokomotiver

af Jens MO-Møller @, 19/10 2011, 23:10 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Flot flot, men de oprindelige slutlanterner på 3. og 4. serie var mere elegante end dem der senere også blev standard på 1. og 2. serie, men sådan er der så meget.

Venlig hilsen

Jens Møller

ME lokomotiver

af Peter H, Nærum, 20/10 2011, 14:02 (4784 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej

Ja det var som om at de røde glas i slytlysene på MZ III og IV, buede udad set fra siden af. De senere indbyggede slutlys på Mz I og II havde sjovt nok flade glas.

MVh
Peter H

ME lokomotiver

af caprani ⌂, København, 19/10 2011, 23:16 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Den ser faktisk skidegodt ud på den måde :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

ME lokomotiver

af ljbanen, 19/10 2011, 20:20 (4785 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det ville være super at gemme bare en ME'er hvad med 1501?
Men rød/sort god farve.

MX lokomotiver

af Jens MO-Møller @, 19/10 2011, 18:19 (4785 dage siden) @ KimC

Alle vil elske at se en MZ i den flotte gamle bemaling med vingehjul. Dette lokomotiv er efter min ringe mening det smukkeste af slagsen, som nogen sinde har kørt på danske strækninger!

Venlig hilsen

Jens Møller

MX lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 19/10 2011, 21:31 (4785 dage siden) @ Jens MO-Møller

Alle vil elske at se en MZ i den flotte gamle bemaling med vingehjul. Dette lokomotiv er efter min ringe mening det smukkeste af slagsen, som nogen sinde har kørt på danske strækninger!

Venlig hilsen

Jens Møller

Har aldrig været mere HØRT. Jeg mener også at det næste projekt der skal satses på er at gøre 1401 til en "rigtig MZ". Så kan man så overveje om der er mulighed for at bevare 1425 i rød. Eller for den sags skyld omvendt. Mz II har lige den bløde linie der gør dem til absolut nr 1 i designskønhed.

--
[image]

MX lokomotiver

af Peter H, Nærum, 19/10 2011, 22:11 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej

Ja, en Mz I eller II i vinrød med brede striber og vingehjul med DSB i kursiv, er sagen!

Jeg håber at det bliver en realitet en dag, for det er, eller rettere var så flot et lokomotiv:-)

Angående de buede glas i førerummene, er de virkelig så stor et problem??

Der er da bevaret lynetter nogle af jernbaneklubberne, og de har da så sandelig også buede glas(!)

Mvh
Peter

MX lokomotiver

af caprani ⌂, København, 19/10 2011, 23:20 (4785 dage siden) @ Peter H

Jeg har hørt, at der rent faktisk skulle findes buede ruder til MZ'en stadigvæk. At få dem lavet ville koste astronomiske beløb.
En tilbageføring ville ifølge samme kilde dog medføre, at visse kabelføringer skulle laves om, hvis det skulle virke. Umiddelbart et større stykke arbejde end man skulle tro, men jeg husker tydeligt MZ(1)'erne som splinternye. Voldsomt kraftfuldt udseende og flotte maskiner. :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MX lokomotiver

af Peter H, Nærum, 20/10 2011, 14:09 (4784 dage siden) @ caprani

Hej

Ja, der ligger sikkert mere i det end blot at sætte hjørnevinduer i igen og fjerne lyddæmperen på/ under taget.

MEN, drømmen om at se eller - alt efter alder - at gense en Mz i den klassiske vinrøde klædedragt lever:-)

Jeg husker da at "man" mente at en istandsættelse af Ms lyntoget, så det ville kmme til at kære for egen kraft, var helt usandsynligt! Men usandsymnligheder kan åbenbart overvindes alligevel...:-)

Det vil vise sig hvad der sker.

MVh
Peter H

MX lokomotiver

af Georg Schmidt, 20/10 2011, 14:40 (4784 dage siden) @ Peter H

Her MZ 1410 i lav morgensol i Tinglev med BD 000 som tog 405 klar til afgang mod Sønderborg 1974.
[image]
Mvh
Georg

MX lokomotiver

af Peter H, Nærum, 20/10 2011, 22:01 (4784 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Mz 1410 har sikkert ikke været i det jyske/fynske i ret mange måneder, på dit dejlige billed her.

Mz I'erne blev jo som bekendt flyttet fra sjælland til Jylland i takt med leveringerne af Mz III til Sjælland.

Jo, dit billede viser endnu en gang at det klæder Mz'erne rigtig godt i de gamle farver!

Jernbanemuseets Mz 1401 ville blive mere værdifuld i vinrød:-)

Mvh
Peter H

MX lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/10 2011, 22:52 (4784 dage siden) @ Georg Schmidt

Her MZ 1410 i lav morgensol i Tinglev med BD 000 som tog 405 klar til afgang mod Sønderborg 1974.
[image]
Mvh
Georg

Sikken en morgenstemning. Det må da have været utroligt hyggeligt at lunte til Sønderborg med med den hyggeonkel af en Mz. Og så er den ikke engang lyddæmpet.
Der var vist noget med at det var en hurtig sideopgave at køre den tur til Sønderborg, hvorefter den skulle på mere seriøst arbejde med tog fra Padborg.

10 år senere var den stadig i gammelt antræk, dog modent til genopmaling, her i Århus den 10. marts 1984.
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

MX lokomotiver

af Peter H, Nærum, 20/10 2011, 23:03 (4784 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik

Nu med frikantede puffere - og lyddæmper... Her vare det nok ikke længe inden den får sneplove monteret?

Skønt med DSB GM lokomotiver i sne!

Mvh
Peter H

MX lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/10 2011, 23:23 (4784 dage siden) @ Peter H

Hej Henrik

Nu med frikantede puffere - og lyddæmper... Her vare det nok ikke længe inden den får sneplove monteret?

Skønt med DSB GM lokomotiver i sne!

Mvh
Peter H

Ja, ganske rigtigt. Mig bekendt blev den lyddæmpet allerede i 1974. Pufferne kom på i efteråret 81. I løbet af efteråret 1984 blev den taget ind til H-eftersyn, men jeg stødte først på den 27. januar 1985, hvor den holder klar i den fine sne med IC-tog.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

MX lokomotiver

af Georg Schmidt, 20/10 2011, 23:33 (4784 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik
Faktisk ganske fin trækkraft på Te-Sdb i 73-74, både MZ og My havde en to-tre pendelture på banen foruden de direkte tog fra Fredericia. Mo-vogne havde også et par ture, men MX så man ikke. Tak for 80'er billeder, fik ikke taget så meget i den periode.
Mvh
Georg

MX lokomotiver

af OLL, Ballerup, 19/10 2011, 14:34 (4785 dage siden) @ jiko

Hej.

Hvad med MY 1135, skal den ikke også værer museumslokomotiv, man har jo også bevaret MY 1112 der holder udstillet i Odense.

Jeg troede at MY 1135 var BaneDanmarks? O.o

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

MX lokomotiver

af Triangel, 19/10 2011, 16:09 (4785 dage siden) @ OLL

Niks - Var tjeneste Lokomotiv for (målevognen?) Nu tilgået, så vidt jeg ved DSB Museumstog.

Hva så med en Blå MX'er, når nu vi er igang ?

MX lokomotiver

af martin, 19/10 2011, 17:12 (4785 dage siden) @ Triangel

Med fare for at få tæv i frikvateret så har vi rigeligt af de der GM lokomotiver.
Jeg syntes som der stod længere oppe i tråden inden den kørte helt af sporet vi skulle sikre en MZ IV.
Lige om et øjeblik så er de væk alle sammen og så kan vi gå og pisse ærgre os over det lige som med N maskinerne.
Vi skal glæde os over det som er bevaret og ikke ærgre os over alt som ikke er det, men lære af de fejl der gennem historien er sket Eks N maskinerne T maskinerne DBJ mm.
Mvh Martin

Ps husk åbenthus i Høng på Lørdag der vil jeg kunne tæves :-D

MX lokomotiver

af Bent Jensen @, 19/10 2011, 17:21 (4785 dage siden) @ martin

Vi glemmer dig ikke, jeg sender et tæskehold

mvh

Bent Jensen

Mine tanker

af Langelandsbanen, 19/10 2011, 19:23 (4785 dage siden) @ Bent Jensen

Hejsa

Vil da så lige lufte de tanker jeg har gjort, syntes det er mærkeligt at man er igang med at male 1135, rød/sort nå vi har 1159 og 1112, men det har måske noget at gøre med, at man ikke siger nej, til sådan et lok, hvis den er billigt, den er jo fin til snerydning m.m. osv.

Men jeg ville nok få malet 1401, vinrød og så fremskaffe den Mz 3 der holder i tyskland, nummer? og bibeholde den i rod/sort.

En Rød/Sort Mx, gerne med blod tud. ( Syntes de er pænest :) )

Kunne også være fedt med en Mz4, fordi den skille sig ud.

Ved godt at Veterantog er en dyr hobby, og koster mange timer, men man må have lov til at drømme. :-)

P.S. Hvis vi så lige malede Henchel MHén grøn igen, så slap den også for at ligne et Märklin lokomotiv :-P :-D

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

MX lokomotiver

af caprani ⌂, København, 19/10 2011, 20:26 (4785 dage siden) @ martin

Lige om et øjeblik så er de væk alle sammen og så kan vi gå og pisse ærgre os over >det lige som med N maskinerne.

Var N-maskinerne ikke Baureihe 50 eller 52? Jeg tror, at det er den damper der må være bevaret absolut flest af rundt omkring.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MX lokomotiver

af Peter H, Nærum, 19/10 2011, 22:14 (4785 dage siden) @ caprani

Hej Caprani

N - maskinerne var BR 50.

Mvh
Peter H

MX lokomotiver

af caprani ⌂, København, 19/10 2011, 23:17 (4785 dage siden) @ Peter H

Tak for det :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MX lokomotiver

af Thomas Bruun, 19/10 2011, 20:00 (4785 dage siden) @ Eksillollikken

I min optik er det mest oplagte at bevare det først leverede lokomotiv i en litra som det så ud da det blev sat i drift da det jo på en måde nok mest er lokomotivet der er interessant i et historisk perspektiv.Mht bemaling kunne man så male én front og én side på f.eks. MY 1101 hhv vinrød m/creme-striber og rød/sort design efter L7-princippet,da de fleste jo tager billeder hvor at et køretøj ses i 3/4 vinkel.Man kunne osse have en antal overdele,f.eks. MY 11xx,My 11xx og MY 11xx som så man så kunne skifte mellem atlt efter om det er et vinrødt,rød/sort eller helt anden lakering et MY-lok skal fremvises i.Man skal således kun vedligeholde én undervogn.Man skal osse huske på at mange der kommer på Jernbanemuseet og til DSB Museumstogs arrangementer slet ikke kan se forskel på en MY og MX.

MX lokomotiver

af jiko, 20/10 2011, 00:03 (4785 dage siden) @ Thomas Bruun

Jeg ved godt det var om MX-lokomotiver denne tråd blev startet på. Men angående det med at tilbagefører lokomotiver og motorvogne tilbage til deres oprindelige udseende, hvad med det hvide MR-tog 4088, det ville da også værer flot i den gamle røde bemaling igen. Men det vel nok næsten umuligt at udfører, det vil i hvert fald koste mange knapper.

MX lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/10 2011, 00:50 (4785 dage siden) @ jiko

Jeg ved godt det var om MX-lokomotiver denne tråd blev startet på. Men angående det med at tilbagefører lokomotiver og motorvogne tilbage til deres oprindelige udseende, hvad med det hvide MR-tog 4088, det ville da også værer flot i den gamle røde bemaling igen. Men det vel nok næsten umuligt at udfører, det vil i hvert fald koste mange knapper.

Helt klart. De klædte landskabet bedre som røde. Men at få en MR til museet har vist lange udsigter. Der kan næppe undværes nogle.
[image]

--
[image]

MX lokomotiver

af Søren Jakobsen, Randers, 20/10 2011, 08:55 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Helt klart. De klædte landskabet bedre som røde. Men at få en MR til museet har vist lange udsigter. Der kan næppe undværes nogle.

Jernbanemusset/DSBM, har fået MR 88 for snart en del år siden, den er i rød/hvid bemaling, og bor i Randers :)

Søren

MX lokomotiver

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/10 2011, 12:16 (4784 dage siden) @ Søren Jakobsen

Ja, når du nu siger det. Det har jeg da godt hørt noget om. Det er jo glimrende, når så alle de andre er udrangeret, kan den jo komme frem og køre tur på Svendborgbanen.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak