Et forslag til fremtidens materiel i Danmark (Generelt)
Hej
De fleste er nok ganske bekendte med IC4's problemer, og selv IC3 og IR4 holder jo ikke evigt.
Måske tiden er inde til at tænke en anelse forfra, og se på hvad vi har succes med og hvad der fungerer.
Et forslag: Tag udgangspunkt i gumminæserne og lav en ny opdateret generation af dem, men mere fleksibel. Det gøres ved at man lave separate vogne med egne bogier (ligesom på Øresundstogene). Hver vogn har en schaffenberg-kobling og gumminæse i hver ende.
Standardvognen er en storrumsvogn med gumminæse uden førerrum i hver ende, ingen motor eller lign. Hastigheden skal være 200-250 km/t, evt. den højere hastighed med krængeteknik.
Vognen kan derudover leveres i en række varianter, hvor vognbunden kan udnyttes til motor (el eller diesel) eller lavgulv. En eller begge ender kan udstyres med førerrum, som man kender det fra IC3 osv., evt. med et spidst førerrum i IC4-stil, selvom dette er mindre fleksibelt.
Idéen er at tage det bedste fra klassiske vogne, motortog og IC3, så man hurtigt kan op- og nedformere, kan på sigt købe forskellige vogne til forskellige behov, her ville det endda være nemt at have en sovevogn, hvis man har den slags lyster, eller måske en restaurentvogn? Ved de rette konfigurationer kunne man kører både fjerntog og regionaltog, vogne kunne findes både med mange og få døre. Ved dog ikke om de vil egne sig til sjællandske regionaltog ud af København, hvor der reelt kan være behov for dobbeltdækkertog.
I princippet kunne man lave et lokomotiv der kunne passe til disse vogne, evt. til bugsering og andet sjovt.
Hvad synes I idéen?
Lars