Sådan en spade... (Generelt)
... eller "To spader mødes" eller "Æresspaden".
Læs mere på Historie Online.
--
... eller "To spader mødes" eller "Æresspaden".
Læs mere på Historie Online.
--
Hmm, der er noget ved den historie der undre mig lidt når man læser det..
"Spaden har lige siden begivenheden været opbevaret på Danmarks Jernbanemuseum"
Øhhh.. Var det ikke i 1970 at museet havde sin spæde start i odense??
Så altså hvor kan spanden så have været opbevaret?!
--
Vh. D 826
Hmm, der er noget ved den historie der undre mig lidt når man læser det..
"Spaden har lige siden begivenheden været opbevaret på Danmarks Jernbanemuseum"
Så altså hvor kan spanden så have været opbevaret?!
I "Nyt fra Danmarks Jernbanemuseum", 2011, nr. 3, side 11, anføres, at spaden har været opbevaret på det gamle jernbanemuseum i Sølvgade inden flytningen til Odense.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nåh okay det anede jeg ikke noget om..
--
Vh. D 826
RAD spaden blev afleveret til museet i Odense af daværende Generaldirektør Peter Knutzens søn Ole Knutzen og var derfor i hans besidelse. Så vidt jeg husker har den været lidt rundt efter den blev overgivet til den daværende Generaldirektør, men i udlån. Det passer jo også godt med, at den på et tidspunkt har været opbevaret ved det daværende jernbanemuseum i Sølvgade.
For øvrigt kender de fleste "raske drenge" nok Generaldirektørens søn Ole. Det er nemlig ham der spiller "Ole" i DSB filmen "DSB før og nu". Men det er jo en helt anden historie .
--
Steffen Dresler
har været opbevaret ved det daværende jernbanemuseum i Sølvgade.
Dancker var alle tiders museumsfar for alle os entusiaster, når vi besøgte museet om onsdagen øverst oppe i bygningen i Sølvgade.
Under "fremgravning" af billeder til hæftet "Under Vingehjulet 1930 - 1939" fandt vi en stor kasse med billeder liggende på det gamle jernbanemuseum i Sølvgade.
Den anden dag stødte jeg på Danmarks Jernbanemuseums fødselsattest.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Meddelelser fra Generaldirektoratet. M. 63. 19. april 1918. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.