Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1. klasse i nutidens S-Tog. (Generelt)

af Hedegaard, 12/10 2011, 21:17 (4792 dage siden)

De fleste kan vel nok huske da S-Togene på Nordbanen kørte med 1. klasse, hvilket så senere blev droppet pga (så vidt jeg ved) at ikke mange valgte at benytte den.

Nu er der så meget tale disse dage om betalingsring, og at man gerne vil have flere over i togene.
I dag hørte jeg nogle lokale diskutere dette emne, hvoraf den ene sagde, at hvis han kunne få mulighed for at kunne sidde ned og arbejde i ro fred under turen, så ville han se S-Toget som et bedre alternativ.

Vi kan godt blive enige om, at S-Togene ikke er specielt velegnede til folk der gerne vil arbejde med deres PC'er, nyde deres kaffe mm.
Især ikke i myldretiden.

Så er det jeg tænker på, ville det egentlig ikke kunne betale sig at genindføre 1. klasse i S-Togene?
Man har det på flere S-Tog strækninger i Tyskland. Så det er slet ikke så unormalt endda.
Ideen er faktisk meget sjov, men spørgsmålet er så om man ville kunne indrette sådanne kupeer i 4. Generations togene. For at kunne gøre 1. klasse attraktiv, skulle der jo ikke kun være bedre siddepladser, men også borde til folk der gerne vil arbejde under turen.
De kupeer der i dag bruges til hvilepladser kunne evt. ombygges til sådan et formål.

Tror I sådan et koncept ville kunne fungere i dag?

1. klasse i nutidens S-Tog.

af gamle ole, 12/10 2011, 21:41 (4792 dage siden) @ Hedegaard

Tja, jeg brugte dem engang i mellem på e-linien. Der var to døre istedet for tre, to-mandsstofsæder og pseudotræ på vægene og der var vist 7 ialt. Eller var de som 2.kl.
Kunne forestille mig de kun var relevante for folk der kører langt med s-tog, men har ikke statistikken, så med mindre der er mange der kører langt har det nok ikke sin gang på jorden.
Kører som regel på 1. mellem Sjælland og Jylland, men f.ex ikke på Sydbanen som jeg bruger mest. Her synes jeg ikke det er relevant at køre 1., når der er ledige enmandssæder og stillezoner. I sin tid var der særligt billige regional 1.kl. billetter som regel An-vogne.


Ole

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Steff, 12/10 2011, 21:45 (4792 dage siden) @ Hedegaard

Godaften Hedegaard!

En af årsagerne til at konceptet faldt på Nordbanen, var bl.a., at der ikke var kontrol med hvem der satte sig og at der i mange tilfælde stod "fællesklasse" personer på perronerne i toget og fyldte op (og larmede).
Kort sagt, der var IKKE den ønskede ro og fred man bl.a. havde betalt for i AC/AL vognene.
Jeg benyttede i mange år 1. klasse i almindelige Re-tog, da der var plads. Men igen, når toget var overbelagt, blev der set igennem fingrene med anvendelsen. Og hvorfor skulle man så betale mere? Og i IC3 var problemet det samme, både når det blev anvendt i Re- som IC trafikken.
Altså, når der IKKE er konsekvens og en FØLBAR forskel, gider folk jo ikke betale. Det ER dog meget bedre nu i IC trafikken og ikke mindst lyntogene.
En anden ting der kunne tale imod kunne være den - i forhold til f. eks. tyske S-baner - meget, meget kortere køretid.
Så mit bud vil være, HVIS man ønsker en 1. klasse eller hvad det kommer til at hedde - at der skal være en MÆRKBAR forskel, ingen almindelig gennemgang og KONTROL. Hvis disse ting er iorden, KUNNE det tænkes at der var publikum.
Et problem m.h.t. kontrol er jo idag med stillekupéer, eller den almindelige opførsel med ben op på sæderne. Mange gange bliver det ikke påtalt eller kontrolleret. Det behøver jo ikke at være hele sandheden, men desværre ofte reglen mere end undtagelsen som jeg oplever den.

Det bliver spændende at høre nogle andre bud. Dette KAN jo være et incitament for TFM når der bliver ro på og man går igang med de stadig? lovede AG i FT om forbedringer, der blev stoppet p.g.a. FTV.

--
Steffen Dresler

1. klasse i nutidens S-Tog.

af gamle ole, 12/10 2011, 21:52 (4792 dage siden) @ Steff

Ja kontrolaspektet er vigtigt. Det er ikke mit indtryk af stillezonerne i S-togene blir respekteret. Det virker også som om mange ikke ved at der er disse. Så hvis det blir sådan med evt. 1. på s-tog, ser det sort ud.


Ole

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Hedegaard, 12/10 2011, 22:23 (4792 dage siden) @ gamle ole

For mig at se er problemet, at der er alt for lidt forskel mellem klasserne i dag.
På Øresunstogene kan de fleste godt finde ud af, at de ikke skal sætte sig på 1. klasse uden tillæg. Selv på overfyldte afgange har jeg oplevet tomme 1. klasse kupeer.
Her har du også en større forskel mellem 1. og 2. klasse i form af sæderne.
Det samme ser du i ER/IR4, hvor 1. klasse har sofastole ala MF/IC3.

I IC3 og DD-materiellet er der til gengæld meget lille eller slet ingen forskel på siddepladserne. Derfor skal folk rette sig efter skiltene, og når man har travlt med mobilen, IPad mm. så overser man nemt disse.

Kontrol S-Togene oplever jeg hver dag (i hvertfald på E'eren)
Og hvis der blev oprettet kupeer med, lad os sige sofastole, lange borde mm, så tror jeg nok at folk ville fatte det.

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Georg Schmidt, 12/10 2011, 22:51 (4792 dage siden) @ Hedegaard

Fik kørt en del ture i As-vognen i 1968-70 på E-linien. Togføreren var altid i denne vogn og billetterede efter afgangen fra Østerport hhv Holte. Der var meget få rejsende i vognen udenfor myldretiden så benpladsen var god og sæderne udmærkede. Der var særdeles meget hjulstøj i As-vognene. Efter nedklasseringen i 1972 blev betrækket på sæderne hurtigt slidt helt i bund og de blev ombetrukket til standard 2. generation.
[image]
Mvh
Georg

1. klasse i nutidens S-Tog.

af gamle ole, 13/10 2011, 16:04 (4791 dage siden) @ Hedegaard

Ja og i ic-4 er 1. en ren elendighed. Jeg har kun kørt med ic-4 een gang på 1. fra Århus til Ringsted, og selvfølgelig var jeg jo forudindtaget at det var noget l..., men jeg prøvede med åbent sind. (som beskrevet i tidligere tråd).
En ting var at rillevognen ikke kunne nå frem til forreste del af toget med 1.. En anden ting var indretningen!.
Plastic a la 2.gen. s.togene ved leveringen, tæt pakket med sæderne, ingen ordentlig plads eller 1-mandssæder etc. Altså kort og godt: En stor elendighed (også her)


Ole

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Svend, 12/10 2011, 22:49 (4792 dage siden) @ Steff

En af årsagerne til at konceptet faldt på Nordbanen, var bl.a., at der ikke var kontrol med hvem der satte sig og at der i mange tilfælde stod "fællesklasse" personer på perronerne i toget og fyldte op (og larmede).
Kort sagt, der var IKKE den ønskede ro og fred man bl.a. havde betalt for i AC/AL vognene.

Både og ..... Da der endnu var togfører i S-togene - til 1973? - kontrollerede togføreren om/at passagererne der sad i AS-vognen, også havde billet til denne vognklasse. Forsvandt 1. klasse samtidig med at S-togene blev en-mandsbetjente?

--
Svend

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Leif Jørgensen, København Ø., 12/10 2011, 23:08 (4792 dage siden) @ Svend

Nej, 1. klasse forsvandt i 1972. Jeg har skrevet mere om det og AS-vognene her forleden.

Togførerne blev afskaffet linie for linie over flere omgange i 1970'erne. Datoerne fremgår af Banebøgers bog om S-banen fra 1984.

Med venlige 1. klasse-hilsner
Leif Jørgensen

1. klasse i nutidens S-Tog.

af PD Hansen, 12/10 2011, 23:51 (4792 dage siden) @ Steff

Jeg er meget enig i Steffs betragtninger (selv om min unge alder - under 40 - betyder at jeg ikke har oplevet 1. klasse i S-tog selv)

Men desværre har DSB med IC4 vist at DSB ikke længere bryder sig om at gøre 1. klasse mere komfortabel.

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Fysikeren, 12/10 2011, 21:58 (4792 dage siden) @ Hedegaard

Generelt har S-togene en meget lavere komfort end regionaltog, selvom turen til Køge, Hillerød og Frederikssund end Roskilde.

Måske man kan få en idé om det er et grundlag ved at se på belægningen på de sjællandske regionaltog?

Lars

1. klasse i nutidens S-Tog.

af Svend, 12/10 2011, 23:01 (4792 dage siden) @ Fysikeren

Generelt har S-togene en meget lavere komfort end regionaltog, selvom turen til Køge, Hillerød og Frederikssund end Roskilde.

Måske man kan få en idé om det er et grundlag ved at se på belægningen på de sjællandske regionaltog?

Ja, tænk hvor mange flere der kan stuves sammen i et enkelt tog, hvis man vælger at konvertere Kystbanen til S-bane :-)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak