Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne? (Generelt)

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 12/10 2011, 20:51 (4792 dage siden)

[image]
[image]

Nu havde jeg fat i Hvem Hvad Hvor 1958 i anden anledning og faldt over ovenstående.

Måske kan det interessere nogen.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af ivar, 12/10 2011, 21:14 (4792 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

Hvem skulle det dog kunne interessere? ;-)

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af Bent Jensen @, 13/10 2011, 09:05 (4792 dage siden) @ ivar

Kunne måske interessere mange der i mange år har været jernbaneinteresseret. Jeg kan selv huske kortet over hvad der var elektrificeret i Europa jeg kiggede meget på det i de efterfølgende år og
fantaserede over hvordan kunne det se ud når der var hængt mere tråd op.

jeg ved godt hvor mange år beslutningen om elektrificering i Danmark blev forhalet.

Og idag vi kunne såmænd have haft elektriske lokomotiver der kørte som veterantog i weekenden samt
daglig elektrisk drift til Esbjerg/Århus og måske Frederikshavn.

Til gengæld havde vi nok ikke have haft så meget GM Sound, men selv elektriske lokomotiver
kan have en ""god lyd" efter min mening, jeg er godt klar over at der er adskillige jernbanefans
(jeg er også jernbanefan) der syntes jeg er håbløs,og BUH`er mig ud, men der må være noget for enhver smag.
Jeg mindes en artikel i hvemhvadhvor (1940erne) hvor der var en tegning af en Nørrebros Rundel station
hvor der holdt et 1 generation brun S-tog nede ved perronen. Den gav mange tanker til min fantasi
dengang.

Ja skal det blive virkelighed med eldrift i Danmark kræver det mange penge til investeringen
Jeg skal ikke kunne svare på om det er en god ide, men noget mere end i dag tror jeg.

med venlig hilsen

Bent

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af UTJ, 13/10 2011, 11:47 (4791 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

Måske kan det interessere nogen.

Det bør have interesse. Kortet viser tydeligt at eldrift ikke var så altomfattende i 1950'erne at udbredelsen ikke kunne stå alene som et argument for elektrificering.

Det er jo egentlig først da DB nåede Hamborg at det blev relevant at tale om at "fylde et hul op". At man så valgte andet system er jo blot en stolt DSB-tradition som senest er fulgt op med IC4, som jo lever sit helt eget liv.

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af caprani ⌂, København, 13/10 2011, 11:50 (4791 dage siden) @ UTJ

Efter min opfattelse burde det ihvertfald allerede være gjort.
At det ikke blev gjort allerede i '50'erne skyldes givetvis, at fordelene ikke var så åbenlyse dengang.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af Bent Jensen @, 13/10 2011, 13:46 (4791 dage siden) @ UTJ

Jeg ved mange ser det som en dårlig beslutning at man valgte en anden strømstyrke end DB, men
tænk på Frankrig der opererer man med 2 forskellige systemer også på fjernbaner men gudskelov
har man bygget lokomotiver til at kunne køre på forskellige strømsystemer. Ikke for at forsvare
DSB som ikke altid har lavet ting der er hensigtsmæssige.

mvh

Bent

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af caprani ⌂, København, 13/10 2011, 13:57 (4791 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg vil tro, at man her har valgt højspænding v. en frekvens på 50 Hz fordi der i forvejen findes en masse infrastruktur til forsyning af denne vare, samt en masse hyldevare-komponenter til udbyggelse af samme infrastruktur.

En frekvenz på 16 2/3 Hz f.eks, som i Tyskland, ville forudsætte en masse nye anlæg specielt med denne forsyningsspænding og frekvens for øje. I parantes bemærket er 16 2/3 Hz mest udbredt i lande (Sverige og Tyskland) som har haft elektrisk drift siden meget tidligt i elektromotorernes udvikling. De første traktionsmotorer var nemlig dybest set jævnstrøms-motorer der dog kørte udmærket på vekselspændinger under 18-20 Hz. Problemet med en jævnstrøms-forsyning over længere strækninger er dog, at der er stort ledningstab/spændingsfald der dog (ved vekselstrøm) kan imødegås ved transformatorer.

Jeg vil tro, at forholdene i Sverige og Tyskland dikteres af, at el-systemet allerede er forhånden, har været det i mange år, samt at det er alt for dyrt at bygge det om til noget mere "tidssvarende". Det er nemmere at fremstille moderne trækkraft og få denne til at køre på det ældre system.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Bør Danmark elektrificere hovedbanerne?

af Woodi, 13/10 2011, 13:53 (4791 dage siden) @ UTJ

25kV er da et udemærket valg, se blot hvor mange lande der sidenhen også hoppede med på "vognen" http://kørestrøm.dk/tog/strom.htm

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak