Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr. My 1101 (Generelt)

af D 826, 11/10 2011, 18:26 (4793 dage siden)

Hejsa¨

Jeg har fået et film klip med My 1101 af en jeg kender. I filmen ser man at den holder i et hjørne af Odense Banegård, og er nedbrudt, den får monteret rulleskøjter på foreste aksel med defekt - muligvis et aksel leje. De får den trukket over på jernbanemuseets område med en köf.

Her kommer så min uviden om My loks. Da man løfter foreste ende af 1101 op så man kan trække boggien ud, og bagefter skubber en værksteds boggie ind under, så får de den sænket ned på et rør eller lignede som springer læk, det fosser ud med klar væske.. Jeg har ikke kunne blive klog på om denne væske er køle vand eller brandstof!

Men kører My 1101 ikke på Diesel - og Diesel er vel ikke vandklart..

Håber noget kan svare på mit spørgsmål..

--
Vh. D 826

Spørgsmål vedr. My 1101

af re20000, 11/10 2011, 19:38 (4793 dage siden) @ D 826

Jo, det er det nærmest. Men det kan jo også være kølervæske, der dog har noget mere farve.

Nold

Spørgsmål vedr. My 1101

af Peter Christensen @, 11/10 2011, 20:06 (4793 dage siden) @ D 826

Hvorledes dieselolie ser ud er meget afhængig af kvaliteten - dieselolie er ikke bare dieselolie!

Dog er det ikke unormalt at den diesel, som DSB har i sine tankanlæg, er klar som vand. Det må antages at My 1101 har denne dieselolie i sine tanke.
Det er muligt, at et rør med dieselolie er blevet skadet ved løftet, men det kunne også være kølevand. Det vil være meget svært at se forskel og jeg kan ikke huske rørføringen på de maskiner.
Så alt i alt en svær sag at bedømme blot på billeder.

Omkring brændolier og deres kvaliteter, så kan et kik på ISO 8217 (fuel standard) anbefales. Hvis du er til biodiesel, så er et kik omkring EN 590 en god idé.

Og ja, 1101 skal have dieselolie i tankene. Ellers er lokomotivet blot 100 tons ubrugeligt jern. Al mekanikken og elektriske komponenter i et diesellokomotiv skal hjælpe med at omsætte dieseloliens energiindhold til trækkraft, så der kan flyttes nogle togvogne.

Spørgsmål vedr. My 1101

af Dennis Lyng Desezar, 11/10 2011, 20:42 (4793 dage siden) @ Peter Christensen

Det pågældende rør som springer læk er bundhanen på vandtanken som bliver slået af og vandtanken tømmes for vand.

MY 1101 har jo dampvarme generator og således brug for sin vandtank..

Spørgsmål vedr. My 1101

af caprani ⌂, København, 11/10 2011, 21:01 (4793 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Er den kedel ikke pillet ud? Jeg mener, at den er pillet ud af enten 1101 eller 1001.
Jeg husker en museumstur, hvor vi havde en MO med fordi dens dampkedel skulle varme toget op (og den havde iøvrigt sin begrænsning ved 5 vogne) ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Spørgsmål vedr. My 1101

af D 826, 11/10 2011, 21:12 (4793 dage siden) @ caprani

Må hellere lige sige at det var da man skubbede en værksteds boggie ind under 1101, og sænkede vognkassen ned, at der så kom væske ud. Det var i nærheden af det sted i vognkassens bund hvor boggien sidder at væsken kun ud.. man endte så med at hæve den igen og flytte værkstedsboggien ud på puffer planken.

--
Vh. D 826

Spørgsmål vedr. My 1101

af Filip Gram, 11/10 2011, 21:14 (4793 dage siden) @ caprani

Er den kedel ikke pillet ud? Jeg mener, at den er pillet ud af enten 1101 eller 1001.
Jeg husker en museumstur, hvor vi havde en MO med fordi dens dampkedel skulle varme toget op (og den havde iøvrigt sin begrænsning ved 5 vogne) ;-)

Nej, der er kedel i både 1001 og 1101. 1101's har i en periode været uvirksom (er mig bekendt rettet igen) og derfor har 1846 været benyttet som "kedelvogn"...

Spørgsmål vedr. My 1101

af caprani ⌂, København, 11/10 2011, 21:22 (4793 dage siden) @ Filip Gram

Javel ja. Jeg troede den blev pillet ud i el-varmens indføringstid, og aldrig kom I igen. Tak for det. :-)

Og næste uge bliver damp-uge med kh-Maribo om lørdagen og en tur til museet følgende tirsdag.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak