2 x Y-tog (Billedegætterier)
2 Y-tog krydser hinanden for ikke så længe siden, nogle der har et bud på hvor og hvilken andledning?
--
mvh. Henrik C
2 Y-tog krydser hinanden for ikke så længe siden, nogle der har et bud på hvor og hvilken andledning?
--
mvh. Henrik C
Det er vel ved sidesporet ind til Oksbøl-lejren.
2 Y-tog krydser hinanden for ikke så længe siden, nogle der har et bud på hvor og hvilken andledning?
Vestbanen ved Hesselmed.
Støtteforeningen KLK arrangerede udflugt på Vestbanen den 8. oktober med kørsel til bl.a. Oksbøl Syd.
Toget til højre (uden puffer) er Ym 73 - Ys 83 (1998 fra LJ).
M.v.h.
Niels
.. og toget til venstre er Ym71+Ys81. Niels har helt ret mht. sted og anledning.
/Ole
jamen det var jo hurtig overstået og iøvrigt en god tur
--
mvh. Henrik C
Det er egentligt et spøjst trinbræt. Adgangsvejen er lig noget nær umulig, og det ligger ret øde. Har det en militær betydning?
--
Det er egentligt et spøjst trinbræt. Adgangsvejen er lig noget nær umulig, og det ligger ret øde. Har det en militær betydning?
Hej Henrik,
Hesselmed trinbræt, der er opkaldt efter herregården Hesselmed 500 m syd for banen, blev anlagt i 1962. Det har næppe militær betydning.
"Ved Hesselmed blev Nebelbanen omlagt i årene 1975-77, dels i forbindelse med etableringen af den nye omfartsvej, Blåvandvej, uden om Oksbøl til Vejers og Oksby, dels i forbindelse med anlægget af det nye militære sidespor til Oksbøllejren. I forbindelse med bygningen af en betonbro over den nye vej blev trinbrættet flyttet ca. 200 m mod Varde, og det ligger nu umiddelbart øst for den nye bro. Hesselmed, der i 1985 fik nyt venteskur af samme type som ved Vestbanens andre trinbrætter, benyttes af folk fra den spredte bebyggelse i området, der delvist blev afskåret fra Oksbøl med anlægget af den nye omfartsvej".
Citat fra Plum: "Fra Vestbanen til Arriva - en lokalbane gennem 100 år", DJK 2003 (ISBN87-87050-46-3).
M.v.h.
Niels
Ok- og tak for forklaringen. Så er det jo spændende at se om det for lov at overleve den nye linttid.
--
Det er egentligt et spøjst trinbræt. Adgangsvejen er lig noget nær umulig, og det ligger ret øde. Har det en militær betydning?
Hej Henrik,Hesselmed trinbræt, der er opkaldt efter herregården Hesselmed 500 m syd for banen, blev anlagt i 1962. Det har næppe militær betydning.
"Ved Hesselmed blev Nebelbanen omlagt i årene 1975-77, dels i forbindelse med etableringen af den nye omfartsvej, Blåvandvej, uden om Oksbøl til Vejers og Oksby, dels i forbindelse med anlægget af det nye militære sidespor til Oksbøllejren. I forbindelse med bygningen af en betonbro over den nye vej blev trinbrættet flyttet ca. 200 m mod Varde, og det ligger nu umiddelbart øst for den nye bro. Hesselmed, der i 1985 fik nyt venteskur af samme type som ved Vestbanens andre trinbrætter, benyttes af folk fra den spredte bebyggelse i området, der delvist blev afskåret fra Oksbøl med anlægget af den nye omfartsvej".
Citat fra Plum: "Fra Vestbanen til Arriva - en lokalbane gennem 100 år", DJK 2003 (ISBN87-87050-46-3).
M.v.h.
Niels
Det var i 1972 Hesselmed T blev anlagt (fejl i nævnte DJK bog).
Mvh. Poul.
Ok- og tak for forklaringen. Så er det jo spændende at se om det for lov at overleve den nye linttid.
Tja, bestyrelsen i Sydtrafik har den 30.09.2011 dog vedtaget, "at alle standsningssteder på Vestbanen bibeholdes".
Se referatet her (sag 72/11): http://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/bestyrelse/Bestyrelsen/Moeder/2011/110930%20Refe... .
Foruden du har bl.a. Thomas Rithmester nylig været ved trinbrættet:
http://www.danskestationer.dk/langs_banen/trinbraetter/hesselmed.php
og "vores fælles EVP" var der allerede 18.03.1972:
http://evp.dk/index.php?page=vnnj---stationer (der må scrolles).
@ Poul Andersen: Da må trinbrættet så have været ganske nyt, og i hvert fald inden skuret fra Biltoft på VaGJ (jf. Plum) flyttedes hertil.
M.v.h.
Niels
Ok- og tak for forklaringen. Så er det jo spændende at se om det for lov at overleve den nye linttid.
Tja, bestyrelsen i Sydtrafik har den 30.09.2011 dog vedtaget, "at alle standsningssteder på Vestbanen bibeholdes".Se referatet her (sag 72/11): http://www.sydtrafik.dk/Files/Billeder/bestyrelse/Bestyrelsen/Moeder/2011/110930%20Refe... .
Foruden du har bl.a. Thomas Rithmester nylig været ved trinbrættet:
http://www.danskestationer.dk/langs_banen/trinbraetter/hesselmed.php
og "vores fælles EVP" var der allerede 18.03.1972:
http://evp.dk/index.php?page=vnnj---stationer (der må scrolles).
@ Poul Andersen: Da må trinbrættet så have været ganske nyt, og i hvert fald inden skuret fra Biltoft på VaGJ (jf. Plum) flyttedes hertil.
M.v.h.
Niels
Så var det pludselig jeg blev i tvivl !.
Trinbrættet i Hesselmed og tilhørende sikring af overkørslen med blinklys, var ikke etableret d. 1. april 1970 hvor jeg tiltrådte VNJ, og en gennemgang i gamle køreplaner viser, at det ikke var med i sommerkøreplanen 1970, men i vinterkøreplanen 1970/71.
Mvh. Poul