Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Høvelte trinbræt (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 8/10 2011, 22:25 (4781 dage siden)

Der er mellem Birkerød og Allerød et trinbræt ved navn Høvelte i følge forsvaret.dk.

Det er kun togene i de grå kolonner der har mulighed for at standse ved Høvelte trinbræt.

Står der på siden, altså mange, mange toge.

Men i følge Tjenestekøreplan S-tog

Følgende tog skal standse ved midlertidigt trinbræt i km 26.3 (Høvelte) mellem Birkerød og Allerød for at afsætte passagerer:
ma-fr: 60118-60122 samt 60169-60101

Følgende tog skal standse ved midlertidigt trinbræt i km 26.3 (Høvelte) mellem Birkerød og Allerød for at afsætte passagerer:
lø: 60169-60101
sø: 60163-60101

Åh, hvad skal jeg tro på forsvaret eller BaneDanmark. Og hvad mener de med midlertidigt trinbræt? Har de tænkt sig at nedrive det eller at lave det til en station???

Hvad er Høvelte fordan en station? Skriv alt hvad du ved om Høvelte station, tak.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Høvelte trinbræt

af Jens MO-Møller @, 8/10 2011, 22:34 (4781 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det var da noget af en kommando!

Avatar

Høvelte trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/10 2011, 23:02 (4781 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Vi har tidligere haft Høvelte op at vende her i Forum og der er gode oplysninger at hente i denne tråd.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Høvelte trinbræt

af A. Nissen, 9/10 2011, 12:15 (4780 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Det primære formål med Høvelte trinbrædt var vel at have et standsningssted, hvor genindkaldte soldater kunne stå af i tilfælde af mobilisering. De genindkaldte kunne/kan jo køre "gratis" på deres genindkaldelsespapirer/mødebefalinger. Dette forklarer også, hvorfor togene ikke standser i sydgående retning og at der ikke er lavet et trinbrædt den vej. Ved hjemsendelse kan hæren jo køre soldaterne til Birkerød - eller de kan/må gå selv!
I den almindelige hverdag (i fredstid) standser der kun nogle få tog morgen og aften for at soldaterne kan nå frem til alm. "arbejdstid" -gætter jeg på. Så holder man jo "gang i traditionen" med at holde ved trinbrædtet, så det ikke går i glemmebogen.

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 10/10 2011, 16:55 (4779 dage siden) @ A. Nissen

Som gammel befalingsmand i Høvelte, husker jeg brugen af trinbrættet i to situationer:
1 standsning om natten når beredskabsstyrken, basserne, mødte ind hver anden nat, og hvor "Egon", bussen fra Birkerød st ikke kørte. og
2 Når vi afhentede de nye rekrutter ved indkaldesen.

Hilsen Ole

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 10/10 2011, 20:00 (4779 dage siden) @ gamle ole

-og nu vi er ved det. Denne Egon kørte som bare hellevede, ren formrl 1. Det var som regel en blå Leyland fra Therkildsens rutebiler (linie 159 og 165), men gud ved hvem der egentlig ejede den. Ruten stod vist heller ikke i nogen køreplan. Hvis nogen har været soldater i området omkring 170 husker de det måske. Det rene wild West.:-P

hilsen Ole

Høvelte trinbræt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2011, 20:48 (4779 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Erik V. Pedersen, 10/10 2011, 21:00

-og nu vi er ved det. Denne Egon kørte som bare hellevede, ren formrl 1. Det var som regel en blå Leyland fra Therkildsens rutebiler (linie 159 og 165), men gud ved hvem der egentlig ejede den. Ruten stod vist heller ikke i nogen køreplan. Hvis nogen har været soldater i området omkring 1970 husker de det måske. Det rene wild West.:-P

hilsen Ole

-----------

Som indkaldt samme sted marts 1959 til slut februar 1961 husker jeg ikke "Egon", selvom jeg var med bussen mange gange, både tidligt og sent.

[image]

Til gengæld husker jeg en dag, hvor "Mili" -bevidst ???- havde givet os fri nogle få minutter efter, at bussen mod Birkerød var kørt. Der blev ringet efter en taxa, men skønt det bestemt ikke var Danmarks største, fik vi alligevel klemt 9 rekrutter ind i den. "Nu strammer I den" bemærkede chaufføren, men han kørte alligevel -endda helt til Holte, --toget i Birkerød var også kørt.

Erik V. Pedersen
Se trinbrættet på: http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod

NBNBNB: I øvrigt er siden stadig åben for modtagelse af fotos -- se øverst på Nordbane-siden. NBNBNB


.

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 11/10 2011, 10:35 (4778 dage siden) @ Erik V. Pedersen

ja der kan bare se! Spændende. Egon er jo nok senere, som sagt først i 70erne ihvertfald. Og pølsemanden ved Holte St havde heldigvis soldatervenlige åbningstider om natten!


Ole

Avatar

Høvelte trinbræt

af Ove Nygaard, 15/10 2011, 13:27 (4774 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Som rekrut, menig, befalingsmandselev, befalingsmand m. v. på Høvelte Telegrafkaserne - incl befalingsmandsskolen på Høveltegaard - i 1955 - 1957 har jeg kørt med Therkildsens blå busser utallige gange. Efter hjemkomst fra weekendorlov i Jylland søndag aften til Birkerød station - naturligvis sidste forbindelse, inden "det var for sent" - var bussen så overfyldt, at man på bagperronen kunne "føle asfalten", når den "bumpede imod". Men frem nåede vi hver gang og var klar til mandagens strabadser på feltbanen, og hvor man ellers "muntrede" sig med os.:-D
Derimod nåede jeg aldrig at benytte Høvelte Trinbræt, som blev benyttet af officerer boende i København, så de kunne nå frem til mødetid på kasernerne (Telegraf - og Fodfolks-ditto).

Bedste hilsener

Ove Nygaard
259120

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 17/10 2011, 18:13 (4772 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja det var ikke det mest oplivende at skulle møde midt om natten, (men vi slap da for "tyrens røvhul", som garderne fra Sandholm kunne hygge sig med). Til gengæld oplevede jeg engang at miste stemmen totalt, efter at have brølet efter rekrutterne en hel dag, i bedste "kanibalstil-oversergenten- i soldaterkammeraterfilmene.:-D

hilsen Ole

Høvelte trinbræt

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2011, 22:04 (4779 dage siden) @ gamle ole

-og nu vi er ved det. Denne Egon kørte som bare hellevede, ren formrl 1. Det var som regel en blå Leyland fra Therkildsens rutebiler (linie 159 og 165), men gud ved hvem der egentlig ejede den. Ruten stod vist heller ikke i nogen køreplan. Hvis nogen har været soldater i området omkring 170 husker de det måske. Det rene wild West.:-P

hilsen Ole

--------------------

. . . og ruten var optaget i DSB-køreplanen:

[image]
"Danmarks Rejseforbindelser". (Vinter 1960-61).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn-h---hillerod

Høvelte trinbræt

af Thomas de Laine ⌂, København, 10/10 2011, 22:19 (4779 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Militærbussen", som den også kaldtes, blev oprettet Birkerød-Høvelte-Sandholm af en privat vognmand i 1944, men overtaget af Therkildsen i Bagsværd i 1947. Therkildsen kørte med de blå og hvide busser, og ruten kørte i nogle perioder også til Holte. Ruten havde delvist garage i Birkerød med undtagelse af de sidste år. Therkildsen indstillede ruten i marts 1974, men i juni samme år blev kørslen genoptaget som en mere almindelig rute af Birkerød Bus Compagni som linje 390 mellem Birkerød og Høvelte. Den blev nedlagt i 1989, og både Therkildsen og Birkerød Bus Compagni har senere afgivet alle deres ruter til det daværende Linjebus ved en licitation.

Høvelte trinbræt

af Svend, 10/10 2011, 22:44 (4779 dage siden) @ Thomas de Laine

"Militærbussen", som den også kaldtes, blev oprettet Birkerød-Høvelte-Sandholm af en privat vognmand i 1944, men overtaget af Therkildsen i Bagsværd i 1947. Therkildsen kørte med de blå og hvide busser, og ruten kørte i nogle perioder også til Holte. Ruten havde delvist garage i Birkerød med undtagelse af de sidste år.

Helt almindelig var den nu ikke. Så vidt jeg husker betalte man kontant og fik ingen billet. Mon ikke man også gjorde hvad man kunne for at snyde sig ind? I 1970 fik de menige 7-9 kr om dagen for at tjene fædrelandet.

--
Svend

Høvelte trinbræt

af ivar, 10/10 2011, 22:49 (4779 dage siden) @ Svend

Jaja, det var jo også en slags penge dengang, man kunne jo immervæk købe 3 bajere for en tier på et simpelt værtshus

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 11/10 2011, 10:39 (4778 dage siden) @ Svend

Fuldkommen rigtigt! Som sagt var der noget wild west over hele.


Ole

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 13/10 2011, 17:04 (4776 dage siden) @ Thomas de Laine

Ja, og Egon udmærkede sig ved, så vidt jeg husker, kun at køre om eftermiddagen. Ellers hed det linie 185, DSB-bussen på hovedvejen ved Høveltegård, HSS, til Holte, eller om natten til afstigning Høvelte Trinbræt. Særlige berusiterede røg undertiden stærkt snorkende videre til Hillerød, hvor vi af og til måtte afhente dem, hvilket undertiden medførte en såkaldt bollevagt. "De kan betragte dem som indberettet, soldat!":-P


Ole

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af Jesper KD, 15/10 2011, 01:24 (4775 dage siden) @ Thomas de Laine

Interessant med de nye oplysninger. Jeg har noteret dette om militærbussen:

LINIE (334) I [TR]
44 Oprettet uden koncession af privat vognmand [FTB]:
Birkerød-Høvelte-Sandholm
47 Oprettet/overtaget af Ingvart Therkildsen, Bagsværd (filial i Birkerød) (også kørsel af andre rutebilselskaber) (Frederiksborg Amt koncessionsnr. 50) (evt. kombineret linie både til Høvelte og Sandbjerg (se “337”) fra begyndelsen men lukket for alm. passagerer) [TR+BYT3-1984 s. 101]:
Birkerød st.-Kajerødvej-Kajerød-Kongevejen-Høvelte kaserne
?? I en periode en enkelt tur lør helt til Holte st. og kun i denne retning [BK53/54+TR].
(51 I forbindelse med ny buslov overgår koncessionen til Københavns Amt).
51 Forlænget på nogle ture til “vejgaflen bivej 4 og 5 i Blovstrød kommune” (Bregnerødvej) og tilladt at medtage “civile” passagerer, dog ej på den ugentlige tur lør til Holte (Therkildsen ansøgt herom 5.51 til Københavns Amt, har da tilladelse til både Høvelte og Sandholm).
12.51 [12.51-køreplan]:
(Holte st.<)Birkerød st.-Mejeriet-Kajerød Bakke-Høveltelejren(-Bregnerødvej)
53 Tildelt linienr. 334 men ej brugt i praksis [BK53/54+TR]:
(334) (Holte st.<)Birkerød st.-Kajerødvej-Kajerød-Kongevejen-Høvelte kaserne(-Bregnerødvej (?nu Høveltevej/Tingbækvej?))
Ultimo 60’erne Sammenlagt med “337”, se denne [TR].

LINIE (337) I [TR]
52 Oprettet af Ingvart Therkildsen (evt. er koncessionen udstedt af Københavns Amt) (evt. kombineret linie både til Høvelte og Sandbjerg fra 47 men lukket for alm. passagerer; fra 51 kan “civile” passagerer også medtages; se “334”) [TR]:
(Holte st.<)Birkerød st.-Kajerød-Kongevejen-Sandholmlejren
?? I en periode en enkelt tur lør helt til Holte st. og kun i denne retning [BK53/54+TR].
53 Tildelt linienr. 337 i Berlingske køreplan men ej brugt i praksis [BK53/54+TR]:
(337) (Holte st.<)Birkerød st.-Kajerød-Kongevejen-Sandholmlejren
Ultimo 60’erne Sammenlagt med “334” så ej via Kongevejen men Birkerød st.-Bregnerødvej-Høvelte(-Sandholm) [TR].
(?? Høvelte trinbræt åbnet).
15.3.74 Nedlagt (1.4.71: 313A+6.6.74: 390) [TR].

LINIE 390
6.6.74 Ringlinie oprettet man-fre i myldretiderne (328x+15.3.74: “337”) af Birkerød Bus Compagni; morgen med uret som nævnt, eftermiddag modsat:
390 Birkerød st.-Stationsvej-Kajerødvej-Bregnerødvej-Datavej-Blokken-Bregnerødvej-Tingbækvej- Høveltevej-Høveltelejren - uden stop (Kongevejen-Kajerødvej-Stationsvej) - Birkerød st.
28.5.89 Nedlagt (337/338).

Kilder:
BK53/54=Berlingske Ny Køreplan, her vinterkøreplan 1953/54
BYT=BYtrafik. Sporvejshistorisk Selskab 19xx-
FTB=Farvel til Birkerød - Birkerød Bus Compagni. Kim Thinggaard. Sporvejshistorisk Selskab 1995
TR=Therkildsens Ruter A/S. Michael Sinding. Sporvejshistorisk Selskab 1995

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af gamle ole, 16/10 2011, 15:20 (4773 dage siden) @ Jesper KD

Mange tak. Ja unægtelig en noget rodet fortid. Jeg kørte jo kun i Egon-fasen, og som sagt det rene wild west. Husker bl.a. han landede i grøften ved Høvelte Kaserne i snevejr om aftenen. Kedeligt var det squ ikke. Nogle gange var det sekunderne der talte mht til at nå toget i Birkerød om eftermiddagen. Selv en gammel befalingsmand som undertegnede blev overdøvet i larmen!:-P


hilsen Ole

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af Svend, 1/5 2015, 08:57 (3480 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 1/5 2015, 09:07

Mange tak. Ja unægtelig en noget rodet fortid. Jeg kørte jo kun i Egon-fasen, og som sagt det rene wild west. Husker bl.a. han landede i grøften ved Høvelte Kaserne i snevejr om aftenen. Kedeligt var det squ ikke. Nogle gange var det sekunderne der talte mht til at nå toget i Birkerød om eftermiddagen. Selv en gammel befalingsmand som undertegnede blev overdøvet i larmen!:-P

Ja, Egon hed chaufføren. Utroligt at han kunne holde til at blive råbt og skreget af nærmest hver eneste dag, samtidig med at han - for at kunne nå S-toget i Birkerød - var nødt til at overtræde nærmest alle regler og bestemmelser i færdselsloven. Billetteringen foregik også "hu hej vilde dyr" og jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har modtaget en billet for de 50 øre eller 1 kr, som turen kostede (i 1970).

Billetprisen kan virke rimelig set med nutidens øjne, men soldaterdaglønnen (for en menig) var dengang 7-9 kr, så det var jo dyrt nok. Nå, men om aftenen kunne man tage toget direkte til Høvelte, så var de penge sparet.

Ud over Terkildsens blå rutebil(er) var der til tider også indsat en ældre bus som havde kørt på Fjerritslev-ruten. Det gjorde ikke udstigningen nemmere at der (så vidt erindres) kun var dør foran.

--
Svend

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af gamle ole, 1/5 2015, 12:23 (3480 dage siden) @ Svend

Til gengæld kørte Egon som død og hellevede, husker jeg. Og vist kun til høvelte kaserne. Så måtte vi arme befalingsmandselever jokke op ad bakke til Høveltegård!:-D

hilsen Ole

Avatar

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af Ove Nygaard, 2/5 2015, 12:03 (3479 dage siden) @ gamle ole

Til gengæld kørte Egon som død og hellevede, husker jeg. Og vist kun til høvelte kaserne. Så måtte vi arme befalingsmandselever jokke op ad bakke til Høveltegård!:-D

hilsen Ole

Lidt mere "afsporing af tråden": Ja, men Ole, i 1955 - 1957 blev vi da trods alt sat af på Kongevejen lige ved trappen til Høveltegård, og så var vejen ikke så lang, selv om det var træls at komme hjem en sen søndag aften efter en lang togtur fra Jylland. ;-)
Bedste TBS-hilsener

(gamle)Ove af Erritsø
259120/55I

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af gamle ole, 17/10 2011, 14:18 (4772 dage siden) @ Jesper KD

Har iøvrigt altid undret mig i Egons tid hvad en blå Leyland i Therkilsen farver lavede her. Troede at den var overtaget fra samme. Nu skrev du at Therkilsen havde en filial i Birkerød, bare pga af denne ryte?. Normalt var busserne i Nordsjælland ikke amtsgrænseoverskridende, bortset fra nogle af DSB-ruterne og Strandvejsbussen, så hvad lavede Therkilsen med base i Kbhs Amt nu i Frederiksborg amt?


Ole

Høvelte trinbræt og mililtærbussen

af gamle ole, 1/5 2015, 12:19 (3480 dage siden) @ Jesper KD

Fint Jesper, og tak. ""egons Minde" (Den blå Leyland fra therkildsen)

hilsen Ole

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 12/10 2011, 16:49 (4777 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, det er nok den tidligere version før Egon. Egon kørte bagom/vestom, mens din version vist kørte på Hovedvejen.

ole

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 13/10 2011, 15:55 (4776 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er særligt interessant at jeg som barn netop husker militærbussen på hovedvej A 5, og at den passerede kroen, købmanden mf der lå på vestsiden af hovedvejen ved Blovstrød, og at den netop også kørte til de andre kasserne såsom Sandholm, Sjælsmark???, og ikke bare som "vores Egon" kørte ad bagvejen til Høvelte aserne.
Det må være den du kørte med, mens "vi unge" har kørt med den senere Egonversion.;-)

hilsen Ole

Høvelte trinbræt

af Svend, 10/10 2011, 22:12 (4779 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 10/10 2011, 23:01

-og nu vi er ved det. Denne Egon kørte som bare hellevede, ren formrl 1. Det var som regel en blå Leyland fra Therkildsens rutebiler (linie 159 og 165), men gud ved hvem der egentlig ejede den. Ruten stod vist heller ikke i nogen køreplan. Hvis nogen har været soldater i området omkring 170 husker de det måske. Det rene wild West.:-P

Egon, det var jo det han hed! Jeg havde fornøjelsen at køre med ham næsten hver dag (1970) fra telegrafkasernen til Birkerød station. Den arme mand havde et utaknemmeligt job, idet køretiden var stram og passagererne/soldaterne råbte og hujede når de (vi) kunne se, at bussen var ved at miste forbindelsen til S-toget. Men han må have været hårdhudet, når han kunne blive ved år efter år.

På et tidspunkt sent i 1970 var den blå bus muligvis slidt op, på værksted eller skulle anvendes til noget andet, for da blev der i stedet indsat en bus ejet (eller tidligere ejet) af Ole Søndergaard/Fjerritslevbussen

--
Svend

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 11/10 2011, 10:41 (4778 dage siden) @ Svend

Ja det gik squ vildt for sig. Vi må jo nærmest have været der samtidig.


Ole

Høvelte trinbræt

af Svend, 11/10 2011, 10:52 (4778 dage siden) @ gamle ole

Ja det gik squ vildt for sig. Vi må jo nærmest have været der samtidig.

Sjællandske telegrafregiment (Høvelte) hele 1970 -...- -.-

--
Svend

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 12/10 2011, 16:13 (4777 dage siden) @ Svend

Ja det må være deromkring . Også HSS, Hærens signalskole på Høveltefård.


Ole

Høvelte trinbræt

af Bendix Riis, 13/10 2011, 21:49 (4776 dage siden) @ gamle ole

Da jeg var ved Livgarden Sandholmlejren i 24 måneder fra november 1966, afbrudt af 6
måneder på sergentskole i Sønderborg, kørte bussen fra Birkerød station ad Bregnerødvej, Høveltevej, Kongevejen og Hærvejen gennem øvelsesterænet til Sandholmlejren.

I begyndelsen var det en gammel (grå?) bus fra 1950'erne med manuelt gear og alt for få hestekræfter til at slæbe sig af sted med alt for mange soldater om bord.
Man kunne ofte høre baghjulene skrabe mod i skærmkasserne.

Chaufføren (en ældre mand, Egon??) sled virkelig i det med at skifte gear og holde bussen kørende. Det med at han skulle have kørt meget hurtigt kan ikke passe, det kunne bussen simpelt hen ikke.

Når den gamle bus en gang imellem var på værksted, kørte man med en nyere bus
(lyseblå så vidt jeg husker) og som regel med en yngre chauffør. Denne bus var udstyret med en mere moderne gearkasse/gearskifte med en ca. 10 cm lang gearstang og tilsyneladende ingen koblingspedal.

Når vor gamle chauffør en gang imellem kørte denne nymodens bus,
lod han det højlydt skinne igennem, at den var han absolut ikke gode venner med.

Høvelte trinbræt

af ivar, 13/10 2011, 22:38 (4776 dage siden) @ Bendix Riis

10cm gearstang - det må have været push-gear - husker det fra Frederikshavns bybusser - fik det indtryk, at det var noget med trykluft, sådan lød det ihvertfald

Høvelte trinbræt

af Niels Munch, 13/10 2011, 23:36 (4776 dage siden) @ Bendix Riis

God aften Bendix og øvr. militærbusfans,

"Militærbussen", herunder betjeningen af kasernerne i såvel Høvelte som Sandholm er beskrevet i Michael Sinding: "Therkildsens Ruter A/S", Sporvejshistorisk Selskab 1995 (ISBN 87-87589-79-6).

Fast vogn på "militærbussen" var indtil 1962 en Volvo B638 fra 1954 med 41 siddepladser og karosseri fra Carlsen i Humlebæk. Den var helt mørkeblå og havde "turistbus-vinduer" i tagrundingen. Disse vinduer var bruntonede, hvilket giver mistanke om, at vognen måske oprindeligt var tiltænkt Holger Salomon's Strandvejsrute.

Herefter kørte på ruten bl.a. ex DSB Scania-Vabis fra 1952 med DAB-karosseri (til Therkildsen 1963) samt nyere (blå/hvide) Leyland-DAB med halvautomatisk Wilson-gear (med den korte gearvælger).

Som tidligere nævnt af Thomas, ønskede brdr. Therkildsen ikke at forny rutens koncession ved dens udløb pr. 15.03.1974.

M.v.h.
Niels

Høvelte trinbræt

af Jesper KD, 15/10 2011, 01:38 (4775 dage siden) @ Niels Munch

Er der nogen, som kan hjælpe med info om, hvornår togene begyndte at stoppe ved Høvelte trinbræt?
På forhånd tak!

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 17/10 2011, 14:11 (4772 dage siden) @ Jesper KD

Et kvalificeret gæt er 50erne, under den iskolde krig med ekstra meget mandskab.

Ole

Høvelte trinbræt

af Thomas de Laine ⌂, København, 17/10 2011, 20:26 (4772 dage siden) @ gamle ole

Nordbanebogen fra 1991 siger, at trinbrættet blev taget i brug i midten af 1951, men først blev "officielt" i 1964. Den nuværende træperron er dog først etableret i forbindelse med elektrificeringen, da den gamle ikke var høj nok til S-togene.

På stedet er der jo større afstand mellem sporene med plads til en øperron i midten i tilknytning til broen for Høveltevej over banen - alt sammen af hensyn til en mulig senere station på stedet.
Tilbage under besættelsen benyttede tyskerne muligvis også stedet som en slags station, hedder det i samme Nordbanebog.

Avatar

Høvelte trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/9 2016, 23:19 (2988 dage siden) @ Thomas de Laine

Nordbanebogen fra 1991 siger, at trinbrættet blev taget i brug i midten af 1951, men først blev "officielt" i 1964


Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Høvelte trinbræt, standsning med lige og ulige tog

af Rask Ingemann Lambertsen, 5/9 2016, 18:55 (2987 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der gemte sig en interessant detalje for køreplansinteresserede.

"for tog mod Hillerød nyt trinbræt"
"Der etableres standsning ved trinbrættet med togene 70166, 70169 og 70100."

Mao, så har man dengang ikke brugt systemet med, at lige tog kører i den ene retning og ulige tog kører i den anden retning.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Høvelte trinbræt, standsning med lige og ulige tog

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/9 2016, 19:14 (2987 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jo. det er tredje ciffer der viser køreretning. Her 1 mod nord regnet fra Hovedbanegården. 2 er mod syd regnet fra eks. Hillerød eller Farum. De to sidste cifre er tiden for passage af Hovedbanegården baseret på 3 tog i timen. DVS at 66 passerer Kh mellem 22.00 og 22.20.

V.H.
Flemming J

Der gemte sig en interessant detalje for køreplansinteresserede.

"for tog mod Hillerød nyt trinbræt"
"Der etableres standsning ved trinbrættet med togene 70166, 70169 og 70100."

Mao, så har man dengang ikke brugt systemet med, at lige tog kører i den ene retning og ulige tog kører i den anden retning.

Avatar

Høvelte trinbræt, standsning med lige og ulige tog

af Ove Nygaard, 5/9 2016, 19:29 (2987 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Der gemte sig en interessant detalje for køreplansinteresserede.

"for tog mod Hillerød nyt trinbræt"
"Der etableres standsning ved trinbrættet med togene 70166, 70169 og 70100."

Mao, så har man dengang ikke brugt systemet med, at lige tog kører i den ene retning og ulige tog kører i den anden retning.

Som jeg husker situationen, så var tognummereringen af S-tog baseret på andre principper, nemlig relateret den "linie A, B o. s. v.", som toget kørte på. Systemet med "lige tog i den ene retning, og ulige tog i den anden retning" hang sammen med den gang, man via alarmklokkerne, "linieringning", annoncerede togene over for ledvogterposterne med 1 x 5 ringninger for "ulige tognr" og 2 x 5 ringninger for "lige tognr", men det var jo ikke aktuelt for "det lukkede S-banesystem".

Det var "den korte forklaring", men der kan måske nok være eksperter i Forum, der kan give en bedre forklaring.
Et lille PS: Da jeg i 1954 "debuterede" som stationsbestyrer i Hjerm, der lå/ligger på "fællesstrækningen" Esbjerg - Struer og Fredericia - Struer, var tognumrene "ulige" for togene fra Fredericia mod Struer og "lige" for togene fra Esbjerg mod Struer og vice versa, og her var "linieringningen" fastsat til 2 x 5 ringninger for tog mod Struer og 1 x 5 ringninger for tog mod Holstebro uanset tognummer. Men alt dette er jo nu "historie", som så meget andet! ;-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø:-D

Høvelte trinbræt, standsning med lige og ulige tog

af Østjyden, 5/9 2016, 19:33 (2987 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Der gemte sig en interessant detalje for køreplansinteresserede.

"for tog mod Hillerød nyt trinbræt"
"Der etableres standsning ved trinbrættet med togene 70166, 70169 og 70100."

Mao, så har man dengang ikke brugt systemet med, at lige tog kører i den ene retning og ulige tog kører i den anden retning.

Jeg vil foreslå, at du læser lidt i TKS, hvori det hele står forklaret:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/20812/TKS_K16_03072016.pdf

Avatar

Høvelte trinbræt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2016, 03:42 (2987 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

..for tog mod Hillerød..
Det har altid undret mig at de kære soldater ikke på samme måde nemt kunne komme hjem i weekenden - altså kunne stå på S-toget fra Høvelte og køre imod København. Der er ingen perron og derfor ingen mulighed for at stoppe.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Høvelte trinbræt

af UTJ, 6/9 2016, 06:46 (2986 dage siden) @ Michael Deichmann

..for tog mod Hillerød..
Det har altid undret mig at de kære soldater ikke på samme måde nemt kunne komme hjem i weekenden - altså kunne stå på S-toget fra Høvelte og køre imod København. Der er ingen perron og derfor ingen mulighed for at stoppe.

Kunne tage til Allerød/Hillerød og smutte tilbage til København. Det er en længere omvej til det sydgående spor og så ville de sinke toggangen mod København. Så egentlig ganske smart.

Høvelte trinbræt

af Niels Munch, 6/9 2016, 08:45 (2986 dage siden) @ UTJ

Man havde vel militærbussen?

M.v.h.
Niels

Høvelte trinbræt

af UTJ, 6/9 2016, 09:03 (2986 dage siden) @ Niels Munch

det havde man også:-D

Høvelte trinbræt

af Svend, 6/9 2016, 09:58 (2986 dage siden) @ UTJ

..for tog mod Hillerød..
Det har altid undret mig at de kære soldater ikke på samme måde nemt kunne komme hjem i weekenden - altså kunne stå på S-toget fra Høvelte og køre imod København. Der er ingen perron og derfor ingen mulighed for at stoppe.


Kunne tage til Allerød/Hillerød og smutte tilbage til København. Det er en længere omvej til det sydgående spor og så ville de sinke toggangen mod København. Så egentlig ganske smart.

Det var der ingen der brugte. Togene standsede kun i de sene aften- og tidlige morgentimer. Skulle man afsted fra kasernen ved tjenestens ophør (ved 16-tiden og om lørdagen tidligere) var der kun militærbussen (ingen brugte så vidt jeg husker muligheden for at tage DSB-bussen på Kongevejen).

Avatar

Høvelte trinbræt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/9 2016, 15:30 (2986 dage siden) @ Svend

Tak for svar. Jeg var i §31 CF-tjeneste i sin tid så har aldrig frekventeret bemeldte militæranlæg i nogen tjeneste, men har blot undret mig når man kørte forbi eller så billeder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Høvelte trinbræt

af Niels-Erik Hansen, 6/9 2016, 16:58 (2986 dage siden) @ Svend

Jeg brugte selv bussen i 1973/1974. - Så vidt jeg husker, holdt den ud for Telegrafkasernen. - Der kunne være MANGE i bussen, og chaufføren kørte den "hårdt". - Jeg mener, man gav et symbolsk beløb (vist 1 krone) for turen.

Høvelte trinbræt

af Svend, 6/9 2016, 22:57 (2986 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Jeg brugte selv bussen i 1973/1974. - Så vidt jeg husker, holdt den ud for Telegrafkasernen. - Der kunne være MANGE i bussen, og chaufføren kørte den "hårdt". - Jeg mener, man gav et symbolsk beløb (vist 1 krone) for turen.

.
Symbolsk og symbolsk ..... i 1970 var daglønnen for en menig rekrut 7 kr (eller var det 8 kr) :-D :-D

Høvelte trinbræt

af BoA, Herlev, 7/9 2016, 01:23 (2986 dage siden) @ Svend

Hej i Forum.
Jeg brugte selv bussen i 1973/1974. - Jeg mener, man gav et symbolsk beløb (vist 1 krone) for turen.
Symbolsk og symbolsk ..... i 1970 var daglønnen for en menig rekrut 7 kr. (eller var det 8 kr.)

Jeg var også indkaldt i 1973/74 (SAR/KAR (2/1 AA)), vi fik kr. 15,- i dagløn og kr. 21,- i kost,
så lønnen var "steget", vi betalte for maden i Tutten, derfor kostpenge.

Mvh. Bjørn.

Høvelte trinbræt

af Bendix Riis, 16/10 2011, 16:07 (4773 dage siden) @ Niels Munch

Niels skrev:

"Herefter kørte på ruten bl.a. ex DSB Scania-Vabis fra 1952 med DAB-karosseri (til Therkildsen 1963) samt nyere (blå/hvide) Leyland-DAB med halvautomatisk Wilson-gear (med den korte gearvælger)."

Tak for de oplysninger. Det må jo så være de busser, som jeg har kendt i perioden 1966-1968.
Ved du hvilken farve bussen fra 1952 havde?

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 16/10 2011, 16:30 (4773 dage siden) @ Bendix Riis

Jeg er meget uikker, men har en svag erindring om at have set dem/den i den periode. Mulivis grøn måske blå men uden hvide striber som Therkildsen senere fik-tror jeg nok:-)

Ole

Høvelte trinbræt

af Niels Munch, 16/10 2011, 23:40 (4773 dage siden) @ Bendix Riis

Ved du hvilken farve bussen fra 1952 havde?

De overtagne DSB-busser blev lakeret mørkeblå - og kun hvide dér, hvor DSBs grå mavebælte havde været. Der var - ligesom ved Volvo'en - tale om en mørkere blå farve end den, de nyleverede busser fra Ørum P. og DAB havde.

M.v.h.
Niels

Høvelte trinbræt

af Bendix Riis, 17/10 2011, 08:55 (4772 dage siden) @ Niels Munch

Det kunne være interessant at se et billede af bussen fra 1952, men da vi kørte med bussen i 1960'erne havde vi hverken tid eller midler til at fotografere den.

Høvelte trinbræt

af gamle ole, 16/10 2011, 15:23 (4773 dage siden) @ Bendix Riis

ja det har jo nok været Leylands halvautomatiske gearsystem med trykluft og uden kobling med den korte gearstang der stod i et slags stativ. Også brugt i de gamle KS og AB busser.


Ole

Høvelte trinbræt

af Svend, 10/10 2011, 22:16 (4779 dage siden) @ gamle ole

Som gammel befalingsmand i Høvelte, husker jeg brugen af trinbrættet i to situationer:
1 standsning om natten når beredskabsstyrken, basserne, mødte ind hver anden nat, og hvor "Egon", bussen fra Birkerød st ikke kørte. og
2 Når vi afhentede de nye rekrutter ved indkaldesen.

Trinbrættet blev forøvrigt "passet" af telegrafregimentets vagt i Motorgården, som havde til opgave at tænde og slukke lyset på perronen.

--
Svend


Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak