Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke (Generelt)

af Eksillollikken @, 8/10 2011, 12:45 (4796 dage siden)

Jeg har i dag købt de frimærker der er udgivet Post Danmark, angående hovedbanegårdens 100 års jubilæum, de kostede 39 kr. Der er desuden udgivet en lille bog om hovedbanen, indeholdende billeder og postkort til 139 kr. Købet af den må vente til næste måned.
Er der nogen der ved, om der kommer en jubilæumsbog eller -skrift til d. 1 December?

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 8/10 2011, 13:09 (4796 dage siden) @ Eksillollikken

De fire frimærker kan ses på www.postdanmark.dk

Jeg må tilstå, at jeg ikke forstår motivet på 16 kroners mærket. Bortset fra S-toget minder det mig mere om de inderste brofag på Lillebæltsbroen, end om København H.

Kan nogen fortælle mig, hvad den røde tingest, som spænder tværs over frimærket, er for noget?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af andersj, Aalborg, 8/10 2011, 16:01 (4796 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

De fire frimærker kan ses på www.postdanmark.dk

Jeg må tilstå, at jeg ikke forstår motivet på 16 kroners mærket. Bortset fra S-toget minder det mig mere om de inderste brofag på Lillebæltsbroen, end om København H.

Kan nogen fortælle mig, hvad den røde tingest, som spænder tværs over frimærket, er for noget?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Citat fra Post Danmarks hjemmeside: 4) Det elektriske S-tog, der er gengivet på frimærket til 16,00 kr., er et vigtigt led i togtrafikken i Storkøbenhavn. Hovedstadens befolkning benytter S-togene til og fra arbejde,
til indkøb og når de skal ud om aftenen.

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af re20000, 8/10 2011, 18:19 (4796 dage siden) @ andersj

Jeg tror han mener den brobueagtige ting ovenover s-toget

Nold

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 8/10 2011, 19:16 (4796 dage siden) @ andersj


Citat fra Post Danmarks hjemmeside: 4) Det elektriske S-tog, der er gengivet på frimærket til 16,00 kr., er et vigtigt led i togtrafikken i Storkøbenhavn. Hovedstadens befolkning benytter S-togene til og fra arbejde,
til indkøb og når de skal ud om aftenen.


Oh ja - en tekst, der kommer til at virke ufrivilligt komisk, når den postes på dette sted.

Den rummer vist ikke de helt store chokerende overraskelser for de tilstedeværende her. ;-)

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 8/10 2011, 19:19 (4796 dage siden) @ re20000

Ja, det er den røde tingest, jeg mener.

Jeg kan ikke komme i tanker om, at jeg har set noget, der bare ligner den, på København H, og man skulle dog tro, at en kunstner, der vil hylde et så fremtrædende bygningsværk som dette, ville fokusere på noget, som umiddelbart signalerer (undskyld udtrykket) Hovedbanegården til alle og enhver.

Det ser det da også ud som om, han har forsøgt på de tre andre frimærker.

Men når selv folk her på stedet ikke får nogen mening ud af dimsen, vil jeg tillade mig at mene, at kunstneren har ramt ved siden af.

I løbet af eftermiddagen har jeg så udviklet noget, der kun er en vild teori, men jeg vil gerne høre jeres mening om den.

Kunstværket hedder ”S-toget der holder ved en perron”.

Kunne det tænkes, at det er perronen, han viser? Kunne det tænkes, at perronerne på Hovedbanegården bæres af en konstruktion som den viste, og at det er et tværsnit, vi ser??

Jeg kan ikke se nogen som helst grund til, at Wencks ingeniører skulle have brugt penge på den slags dengang for 100 år siden. Projektet var i forvejen blevet heftigt nedbarberet af sparehensyn. Og jeg ser ingen grund til, at man ikke bare har fyldt op med grus og andet godt mellem perronsiderne og lagt fliser ovenpå.

Men det er mit bedste bud lige nu. Broen ved Carlsberg kan det vel trods alt ikke være.

Hvis vi ikke kan knække nødden i fællesskab i løbet af weekenden, vil jeg spørge Post Danmark.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/10 2011, 20:58 (4796 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

Ja, det er den røde tingest, jeg mener.

Jeg kan ikke komme i tanker om, at jeg har set noget, der bare ligner den, på København H

[image]
Den er faktisk en del af tagkonstruktionen - omend det nok ikke, og det medgiver jeg dig, visuelt er det man mest forbinder med Københavns Hovedbanegård.

Konstruktionen er at se på side 114 (lidt) og på side 122 (tydeligt) i bogen "Københavns banegårde", 1986, ISBN 87 88632 14-8.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Hans Henrik Landsvig ⌂, Buddinge, 8/10 2011, 21:16 (4796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tusind tak for dit svar, Thomas – du har sparet mig for en søvnløs nat :-)

Bogen står heldigvis i min reol, og den umiddelbart sære tingest er en af de buer, som indgår i halkonstruktionen på langs af sporene. Det ved jeg jo også godt, når jeg tænker mig lidt om.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Georg Schmidt, 8/10 2011, 21:37 (4796 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig

Buerne ses på dette billede.
[image]
Mvh
Georg

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af OLL, Ballerup, 8/10 2011, 22:00 (4796 dage siden) @ Georg Schmidt

Buerne ses på dette billede.
[image]

Ved godt det lyder som et dumt spørgsmål, men er det en første klasse 2. generations S-tog vogn?

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Københavns hovedbanegård, fejres på frimærke

af Leif Jørgensen, København Ø., 8/10 2011, 22:14 (4796 dage siden) @ OLL

Det er korrekt. Da Holte - Hillerød blev elektrificeret, ønskede man at beholde 1. klasse i togene, sådan som de lokomotivtrukne tog hidtil havde haft. Så til den nye linie E mellem København H og Hillerød anskaffede man 7 styrevogne litra AS. I modsætning til de normale litra FS havde de kun to sæt dørpartier, hvilket gav mere benplads til passagererne, som det var normalt på 1. klasse dengang.

Ordningen holdt dog kun kort tid. Vognene blev kun benyttet lidt udenfor myldretiden. Og det var upraktisk med en linie, man p.gr.a. det særlige materiel ikke uden videre kunne forlænge vestpå, hvor passagertallet var stigende. Så da linienettet blev omlagt i forbindelse med Køge Bugt-banens oprettelse, droppede man 1. klasse. Linie E kunne så forlænges til Taastrup, mens AS-vognene blev ændret til 2. klasses FS-vogne. De kunne dog fortsat kendes på de kun to dørpartier.

En af vognene blev udtaget til restaurering, da 2. generations-S-togene blev udrangeret. Der blev imidlertid fundet asbest i den, hvorfor den endte med at blive ophugget.

Med venlige AS-hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak