Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hjælp med slægtsforskning (Generelt)

af Kirsten Bank @, 8/10 2011, 00:03 (4797 dage siden)

Hej Jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg er ved at lave mit stamtræ.
Min oldefar var stm på Nyborg-Svendborg banen, nærmere Skårup, Han var der 1/12-1930-30/9-1937 Kristian Jensen. Disse oplysninger fandt jeg her http://www.sfj.dk/forstandere.php. Men der står henvist til en bog "danske jernbaner" hvor der skulle være billeder, men der kommer ingen bog ved det navn når jeg googler.

Kan i oplyse mig om hvor jeg kan finde den bog?

På forhånd tak
Kirsten Bank

hjælp med slægtsforskning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/10 2011, 00:30 (4797 dage siden) @ Kirsten Bank

Hej Jeg har brug for jeres hjælp.

Jeg er ved at lave mit stamtræ.
Min oldefar var stm på Nyborg-Svendborg banen, nærmere Skårup, Han var der 1/12-1930-30/9-1937 Kristian Jensen. Disse oplysninger fandt jeg her http://www.sfj.dk/forstandere.php. Men der står henvist til en bog "danske jernbaner" hvor der skulle være billeder, men der kommer ingen bog ved det navn når jeg googler.

Kan i oplyse mig om hvor jeg kan finde den bog?

På forhånd tak
Kirsten Bank

Hej Kirsten

Bogen hedder "Danmarks Jernbaner".

Jeg har skannet, hvad der står om din oldefar. Der er ikke billede af din oldefar i bogen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 8/10 2011, 11:57 (4796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB har bevaret de gamle personalesager, og slægtsforskere kan få dem at se på visse betingelser. Jeg har selv siddet med en fjern forfaders originale papirer i hånden, og det var absolut en oplevelse.

Spørgsmålet er så, om lige netop Kristian Jensens personalesag er fulgt med over i etaten, da DSB overtog SFJ i 1949.

I Kirstens sted ville jeg ringe til DSBs personaleafdeling (eller hvad den slags hedder i vore dage) og spørge, om de kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/10 2011, 12:11 (4796 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Spørgsmålet er så, om lige netop Kristian Jensens personalesag er fulgt med over i etaten, da DSB overtog SFJ i 1949.

Han er nok næppe "gået med over" i 1949, idet han, født i 1871, på det tidspunkt har været omkring 78 år gammel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

af Niels Munch, 8/10 2011, 12:25 (4796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Han er nok næppe "gået med over" i 1949, idet han, født i 1871, på det tidspunkt har været omkring 78 år gammel.

Da han formentlig har været "privatbanetjenestemand", må pensionsforpligtelsen være overgået til Staten (DSB).

M.v.h.
Niels

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 8/10 2011, 12:27 (4796 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nej sagen er så ikke ligetil, som hvis han havde været ansat i DSB.

Men jeg synes da, at oldefar er en telefonopringning værd.

I øvrigt kan da da være, at han stadig var i live ved overtagelsen og fik pension.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

af Kirsten Bank @, gladsaxe, 14/10 2011, 21:24 (4790 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Tak alle, for jeres svar og ideer.....jeg havde slet ikke selv tænkt tanke, at der kunne være flere oplysninger, men klart at der kan :o)
(der er så mange tråde man skal holde rede på her :o))

Men DSB får en opringning på Mandag...tak skal i have.

MVH
Kirsten

af Bendix Riis, 15/10 2011, 17:47 (4789 dage siden) @ Kirsten Bank

Til Kirsten

Du ved det sikkert godt, men til andre som søger personer: man kan man evt. finde dem i de gamle folketællingslister på Statens Arkivalieronline.

De personer som boede i jernbanernes stationer og andre huse er selvfølgelig også med.

God jagt!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak