Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Syd for Tønder. . . . (Generelt)

af Søren Jakobsen, Randers, 6/10 2011, 20:15 (4802 dage siden)

Ummildbart syd for den dansk-tyske grænse, støder man på Niebüll, og fra Niebüll kører der i hyppig frekvens autotog med ferieøen Sylt, øen har ingen vejforbindelse, så man kommer ikke uden om toget. Derudover er der et IC-tog i hver retning en gang i timen, til og fra Hamburg, det hele kører med dejligt støjende 218 maskiner. Jeg kan anbefale enhver en tur derned.

Fotos Søren Jakobsen[image][image]

Syd for Tønder. . . .

af ivar, 6/10 2011, 20:22 (4802 dage siden) @ Søren Jakobsen

.. og når man er færdig med banegården - efter måske at have kørt derned med Arriva fra Tønder - så er en tur ned i byen ganske hyggelig

Syd for Tønder. . . .

af andersj, Aalborg, 6/10 2011, 20:25 (4801 dage siden) @ Søren Jakobsen

Ummildbart syd for den dansk-tyske grænse, støder man på Niebüll, og fra Niebüll kører der i hyppig frekvens autotog med ferieøen Sylt, øen har ingen vejforbindelse, så man kommer ikke uden om toget. Derudover er der et IC-tog i hver retning en gang i timen, til og fra Hamburg, det hele kører med dejligt støjende 218 maskiner. Jeg kan anbefale enhver en tur derned.


Jeg kan også anbefale at tage en tur over med bilen på toget. Det er en MEGET special oplevelse at rasle gennem kurver og over dæmningen med 100 km/t på 1. sal. Evt. i kombination med færgen fra Rømø-Sylt, hvor man kan købe en kombinationbillet.

Syd for Tønder. . . .

af ivar, 6/10 2011, 20:57 (4801 dage siden) @ andersj

Jeg ved godt, at jeg kan se det på en hjemmeside - men hvad står sådan en tur i?

Syd for Tønder. . . .

af UTJ, 6/10 2011, 21:26 (4801 dage siden) @ Søren Jakobsen

Fotos Søren Jakobsen

[image]

Det er jo lige den slags vogne vi mangler mellem København og Århus......

Syd for Tønder. . . .

af thomash, 6/10 2011, 21:29 (4801 dage siden) @ UTJ

Sammen med lokomotiverne. :D Det ville være totalt iorden med forspand 218.. :D

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Syd for Tønder. . . .

af Woodi, 6/10 2011, 21:42 (4801 dage siden) @ thomash

Vi har før lånt maskineri af DB og en stamme som den med passagervogne og zwei mal BR 218 i forspand kunne rykke lidt på trafikken - men så skal det være fast, da man næsten ikke har rangerings folk mere.

Syd for Tønder. . . .

af KimC, 6/10 2011, 21:44 (4801 dage siden) @ thomash

De 218'ere har efterhånden også gjort det helt godt. Men der er ikke så meget kult over dem sog der er over GM'erne.

En anekdote siger at 218 som de eneste tyske lokomotiver har et "nødtoilet" i førerhuset, der i sin enkelthed betår af en lille tragt med forbindelse til "ned under gulvet". Naturligvis kun egnet til væske..

Syd for Tønder. . . .

af andersj, Aalborg, 6/10 2011, 22:03 (4801 dage siden) @ ivar

Jeg ved godt, at jeg kan se det på en hjemmeside - men hvad står sådan en tur i?

Den står i 489,50 DKK for færge den ene vej (Havneby-List) og tog den anden (Westerland-Niebüll) i bil med alle de personer du kan proppe ind i den. Retningen er valgfri, dog skal begge rejser foregå den samme dag.

Syd for Tønder. . . .

af ivar, 6/10 2011, 22:17 (4801 dage siden) @ andersj

Det er fundet til den pris - mange tak

Syd for Tønder. . . .

af Henrik C, Kolding, 7/10 2011, 09:59 (4801 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej

Og det er ikke kun DB man kan opleve i Niebüll og omegn, der er også regional trafikken mellem Hamburg og Westerland.

[image]

Dispolok med NOB regionaltog på vej ud på Hindenburg dæmningen, d. 22-04-2011

[image]

NOB DE2000-03, indkørsel Niebüll, d. 10-08-2008

[image]

NOB DE2700-01 (ex DI) på vej ud af Niebüll mod Westerland, d. 10-08-2008

[image]

NOB regional styrevognstog med Dispolok retning Hamburg og en Arriva med retning mod Esbjerg, d. 10-08-2008

--
mvh. Henrik C

Syd for Tønder. . . .

af KimC, 7/10 2011, 10:34 (4801 dage siden) @ Henrik C

Hvordan gik det egentlig med de ex-Norske Di6 ? Der var også problemer med dem i starten da de skulle til at køre i Nordtyskland. Kom de til at køre, eller er de udskiftet med andre loktyper nu?
Jeg erindrer at de har en helt OK motorlyd, når ikke lige de er ved at brænde et stempel fast, eller turboen laver skovlsalat.

Syd for Tønder. . . .

af Jan Lundstrøm, 7/10 2011, 11:36 (4801 dage siden) @ Søren Jakobsen

Stedet kan absolut anbefales, men der kører nu ikke IC-tog en gang i timen, måske hver tredje time.
Regionaltrafikken køres af NOB.
Disse IC-tog har i øvrigt for det meste "kurswagen" der kobles af/på i Niebüll og køres med NEG til Dagebüll Mole, hvorfra der er færgeforbindelse til flere tyske vadehavsøer.

Mange hilsener

Jan

Syd for Tønder. . . .

af Henrik C, Kolding, 7/10 2011, 13:13 (4801 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Nå ja det glemte jeg lige...

Det er en lille spændende privat bane med masse af trafik, og man skal jo ikke lige glemme at de hver sommer kører med plan damp.

[image]

Her ses NEG´s 628ér med en af banens generatorvogne samt 2 kursvogne bagpå på vej ind på banens eneste krydsningsstation, d. 23-07-2011.

[image]

Plantog med 78 468, 2 lokalvogne og 2 kursvogne som lige har krydset overstående tog, d. 23-07-2011.

[image]

Plantog med 52 8079-7 og 2 lokalvogne ved Dagebüll stormflodsstation (ligger bag diget). Bemærk tårnet i baggrunden som er udgangspunkt for endnu en jernbane, smalspor´s bane igennem vadehavet til øerne Oland og Langeness, d. 10-08-2008.

--
mvh. Henrik C

Syd for Tønder. . . .

af Bent Jensen @, 7/10 2011, 17:53 (4801 dage siden) @ Woodi

Umiddelbart tror jeg ikke DB ha rså mange vogne tilovers at de kan leje dem til os,
de har vist rigelig med tog der ofte har vogne nok på, men måske kan ÖBB hjælpe lidt
de har da noget tid lånt et antal vogne ud til Holland kører tog fra Amsterdam til
Bruselles indtil de højhastighedstog som Anasaldo skal levere kan køre jo jo
Anasaldo er også synderen i Holland.

Med venlig hilsen

Bent

Syd for Tønder. . . .

af Bent Jensen @, 7/10 2011, 17:56 (4801 dage siden) @ Bent Jensen

grrr der skulle stå ofte ikke har nok vogne på

Bent

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak