Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sætter Sølvgade til salg (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/10 2011, 16:43 (4783 dage siden)

[image]
Nu står verden da snart ikke længere.

Måske kan man en dag købe sit gamle kontor som ejerlejlighed :-) - :-( (jeg kan godt blive noget i tvivl om, hvilken grimasse, der kan passe her) . . . og så er det ikke en gang 1. april.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

DSB sætter Sølvgade til salg

af Woodi, 6/10 2011, 16:53 (4783 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Bygningerne er fredet og der er ikke mange udvidelses muligheder tilbage og for DSB er det for stort og for kostbart.
Nyt og mindre ville give mere lønsomt arbejdstid under et tag.

af Woodi, 6/10 2011, 16:56 (4783 dage siden) @ Woodi

Det med udvidelserne skal ses i lyset af evt. frasalg af dele og istandsættelse til evt lejeboliger.

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 16:53 (4783 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg læste noget om, at det er svært at gøre indendørsgeografien i bygningen tidssvarende pga. fredning, hvormed det bliver begrænset hvor meget væg man kan tillade sig at rive ned eller bygge, etc.

Når det er medgivet, så er der da så sikkert og vidst en del andre ting en udenforstående kunne finde det mere velanbragt at bruge penge på, end lige en flytning på nuværende tidspunkt.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

af Leif Jørgensen, København Ø., 6/10 2011, 17:44 (4783 dage siden) @ caprani

Nu har DSB jo været på en gevaldig slankekur i løbet af de sidste par årtier. I løbet måtte man afgive både færger (Scanlines), rutebiler (Combus) og infrastruktur (Banedanmark), og sidenhen er så fulgt den ene sparerunde efter den anden. Med det resultat at man nu står med dobbelt så meget plads, som man egentlig har brug for. Hvilket så igen medfører en masse spild af penge til opvarmning, rengøring osv.

Ergo, man flytter til noget mindre. Nøjagtig ligesom forældre gør, når børnene er flyttet hjemmefra.

Med venlige flytte-hilsner
Leif Jørgensen

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:46 (4783 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det lyder sgu' ret fornuftigt :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

af Woodi, 6/10 2011, 18:11 (4783 dage siden) @ Leif Jørgensen

Og DSB Gods + logistic... ;)

af Ole Stuhr Hansen, 6/10 2011, 18:14 (4783 dage siden) @ caprani

Jeg læste noget om, at det er svært at gøre indendørsgeografien i bygningen tidssvarende pga. fredning, hvormed det bliver begrænset hvor meget væg man kan tillade sig at rive ned eller bygge, etc.

Når det er medgivet, så er der da så sikkert og vidst en del andre ting en udenforstående kunne finde det mere velanbragt at bruge penge på, end lige en flytning på nuværende tidspunkt.

Effektiviseringsrapporten fra quartz+co har et afsnit om de overtallige kvadratmeter, DSB råder over, samt de potentielle besparelser, der kan høstes ved frasalg og sammenlægning af lokaliteter - evt. nybyggeri på en grund til en lavere kvadratmeterpris:

Udpluk fra rapporten side 11-12:

2.6. Stationer og ejendomme
DSB råder i dag over en ejendomsportefølje på 330.000 m2, herunder 301 stationer, forskellige værksteder og klargøringscentre samt en række centralt beliggende kontorejendomme.

DSB's kontorlokaler har et samlet areal på godt og vel 73.000 m2. Kontorejendommene i Sølvgade og på Kalvebod Brygge udgør langt størstedelen af det samlede kontorareal med en samlet andel på i alt ca. 70 procent.

Analysen af DSB´s ejendomsportefølje viser, at der inden for følgende områder i dag er muligheder for optimering:

- Den nuværende overkapacitet af kontorarealer kan elimineres ved optimering af udnyttelsen af kontorarealer. Sammenholdt med standardmål for belægning af kontorarealer eksisterer der en overkapacitet af kontorarealer i DSB på ca. 20 m2 pr. medarbejder. Med en bedre udnyttelse af DSB's kontorarealer kan der realiseres en forbedring på DKK 33,5 millioner

- Der kan opnås en effektivisering ved flytning af DSB's kontorer til en billigere lokation end de nuværende. Flyttes kontorlokalerne til fx periferien af hovedstadsområdet, vil der kunne opnås et budgetforbedringspotentiale på DKK 13,4 millioner. Ved samling af de administrative medarbejdere på én lokation, vil der endvidere kunne spares knap DKK 8 millioner i øvrige driftsomkostninger

-----

Bedre udnyttelse af kontorarealerne vil enten kunne ske ved, at DSB flytter fra administrationslokalerne i Sølvgade og på Kalvebod Brygge og finder en anden lokalisering. DSB's ejendomme i Sølvgade og på Kalvebod Brygge har en skønsmæssig værdi på i alt ca. DKK 625-775 millioner.

En anden mulighed er, at DSB flytter fra Sølvgade og samler administrationen på Kalvebod Brygge, hvor der (efter en ombygning) vurderes at være tilstrækkeligt med plads. En renovering af de eksisterende kontorarealer på Kalvebod Brygge skønnes at koste DKK 125-200 millioner.

En fraflytning fra Sølvgade til én fælles lokalisering vil desuden have som fordel, at det vil kunne bidrage til at skabe et mere sammenhænge DSB-organisation, en fælles kultur, ligesom det formentlig vil kunne bidrage til at forbedre DSB´s image udadtil.

-----

Link til hele rapporten:
http://img.borsen.dk/img/cms/tuksi4/uploads/img_server_adm.files/762_filename_4251.pdf

Mvh. Ole

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 18:26 (4783 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Ja med en "overkapacitet" på 20 m2 pr medarbejder burde der næsten kunne spares penge, ihvertfald på den lange bane, så at sige ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

DSB sætter Sølvgade til salg (. . . og lidt Ballerup)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/10 2011, 19:05 (4783 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

(...)

- Den nuværende overkapacitet af kontorarealer kan elimineres ved optimering af udnyttelsen af kontorarealer. Sammenholdt med standardmål for belægning af kontorarealer eksisterer der en overkapacitet af kontorarealer i DSB på ca. 20 m2 pr. medarbejder. Med en bedre udnyttelse af DSB's kontorarealer kan der realiseres en forbedring på DKK 33,5 millioner
(...)

Mvh. Ole

Indlægget er -af pladsmæssige årsager- forkortet af EVP.

------------------------------------------------------------------------

Nu skal der vel også være plads til en lidt ;-) bemærkning, --ikk´

---

Pladsproblemer kan løses på mange måder:

Natten/morgenen til fredag i sidste uge, udbrændte den 7eleven-kiosk på Ballerup station, hvori DSB har indrettet sit billetsalg m.v.

At der var jævnt stor forvirring samme morgen i myldretiden, billetkøb, fornyelse af kort og hvad ved jeg, er en selvfølge, som man næppe kan bebrejde nogen. Fuld forståelse for det.

Noget mere undrede jeg mig, da jeg kom forbi i går, onsdag i ugen efter branden:

På væggen ved det udbrændte udsalg hang et "skilt":
[image]
(Der må blive travlt ved billetautomaten resten af døgnet.)

Pilen viser -som man kan se- hen til et billetsalg mod højre, og hvad var der så her: En lille disk på hjul, ca. 1,5 m lang. Ved den stod to damer -midt på fortovet- med en fladskærm på disken og vel en printer nedenunder. Herfra solgte de billetter og kort.

Denne "konstruktion" på ca 2,5-3 m2 kan vel allerhøjst påføre DSB lidt stadeleje til Ballerup Kommune.

Nu har det været godt vejr indtil i går - hæderligt vejr i går - men i dag har det da været helt galt. Godt for damerne, at det ikke også er vinter og frost.

:-)
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

af andersj, Aalborg, 6/10 2011, 19:32 (4783 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Natten/morgenen til fredag i sidste uge, udbrændte den 7eleven-kiosk på Ballerup station, hvori DSB har indrettet sit billetsalg m.v.

Har du et link til en artikel eller noget omkring branden, for jeg synes ikke jeg kan finde noget hverken på Google eller på Vestegnens Brandvæsen's døgnrapport...

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/10 2011, 19:40 (4783 dage siden) @ andersj

Har du et link til en artikel eller noget omkring branden, for jeg synes ikke jeg kan finde noget hverken på Google eller på Vestegnens Brandvæsen's døgnrapport...

------------

Desværre ! ! !

Jeg har selv kikket forgæves i Ballerup´s lokalavis tirsdag, --og her skulle det jo sagtens kunne nå at være med. Dermed kender jeg heller ikke selv årsagen, uheld, sløring af spor efter indbrud eller andet. (Jeg ville ikke høre damerne - de havde fuldt op at gøre med deres billet- og kortsalg.)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af andersj, Aalborg, 6/10 2011, 19:49 (4783 dage siden) @ Erik V. Pedersen

------------

Desværre ! ! !

Jeg har selv kikket forgæves i Ballerup´s lokalavis tirsdag, --og her skulle det jo sagtens kunne nå at være med. Dermed kender jeg heller ikke selv årsagen, uheld, sløring af spor efter indbrud eller andet. (Jeg ville ikke høre damerne - de havde fuldt op at gøre med deres billet- og kortsalg.)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Det var da mystisk. Men har lige fundet ud af at Ballerup hører under Ballerup Brandvæsen, som dog ikke har en hjemmeside.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/10 2011, 20:13 (4783 dage siden) @ andersj

Det var da mystisk. Men har lige fundet ud af at Ballerup hører under Ballerup Brandvæsen, som dog ikke har en hjemmeside.

------------

Det fik mig til at tænke på Ballerup Avis´s hjemmeside, der bringer denne tekst:

Brandstiftelse i Ballerup

Tirsdag den 27. september klokken 04.27 blev der anmeldt brandstiftelse i en forretning på Banegårdspladsen. Vidner havde set en ukendt gerningsmand ...

Tirsdag den 27. september klokken 04.27 blev der anmeldt brandstiftelse i en forretning på Banegårdspladsen. Vidner havde set en ukendt gerningsmand hælde brandbart væske ud i forretningen og antænde det. Derefter var gerningsmanden flygtet i ukendt retning. Politi og brandvæsen blev sendt til stedet, og branden blev slukket. Derefter runderede politiet i området - men uden resultat.
Forretningen blev sodskadet og en del inventar var smeltet, men heldigvis kom ingen personer til skade ved branden. Signalementet af gerningsmanden er desværre sparsomt: Mand, iført grøn jakke og havde en grøn benzindunk i hånden.

--------

Her må jeg så evt korrigere min dato-oplysning. Vi kom forbi fredag (d. 30-9) formiddag, hvor døren til den udbrændte kiosk stod åben og fortovet foran "flød med vand". Jeg opfattede dette som følgen af en nylig brand, men det kan naturligvis have været "rengøringsvand".

"Forretningen" (Kiosken/billetsalget) er nu helt tømt, og det ser mildest talt "sort ud".

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/11 2011, 19:43 (4757 dage siden) @ kristian jakobsen

Da jeg kom forbi 7-eleven-forretningen/billetsalget på Ballerup station mandag d. 31. oktober, kunne jeg konstatere, at denne nu atter var taget i brug (formentlig i weekenden). Hvis man ikke vidste andet, ville man ikke have kunnet forestille sig, hvor sort et hul, der var her for en måned siden.

Flot resultat ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak