Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 15:27 (4798 dage siden) @ Peter

Jeg tror ikke ligefrem det koster bøder, men man må måske rent teknisk imødese, at visse af maskinerne der typisk kører godstogene er for lette ift. de kræfter de har.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af KimC, 6/10 2011, 16:51 (4798 dage siden) @ caprani

Tja, selv om man kører i en lang tunnel kan vejret godt drille alligevel.

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 16:54 (4798 dage siden) @ KimC

Ja de slæber sikkert en del væde med indenfor i tunnellen.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af KimC, 6/10 2011, 16:59 (4798 dage siden) @ caprani

Ja de slæber sikkert en del væde med indenfor i tunnellen.

Høj luftfugtighed har det med at kondensere, og det kommer til at sidde overalt i tunnelen.

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:04 (4798 dage siden) @ KimC

Det er da let at forestille sig, at en EA med svarende til omkring 5500 heste eller en 185 med omkring 7500 ditto, ved en adhæsionsvægt på vel kun godt og vel en 80-90 tons på 4 aksler, kan få bøvl med at hive 1000-1200 tons op dernede fra, særligt hvis de af en eller anden grund kommer til stilstand dernede.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Woodi, 6/10 2011, 17:13 (4798 dage siden) @ caprani

Ellers sjældent de får stilstand dernede, plejer da at få lov til "tilløb". ;)

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:14 (4798 dage siden) @ Woodi

Ja man tilstræber vel i høj grad, ikke at komme til at gå i stå dér. Så vidt jeg husker var et af kravene til EG'en, at den skulle kunne trække en vis vægt (som jeg ikke husker) igang dernedefra.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Poul Andersen @, 6/10 2011, 17:16 (4798 dage siden) @ caprani

Ja man tilstræber vel i høj grad, ikke at komme til at gå i stå dér. Så vidt jeg husker var et af kravene til EG'en, at den skulle kunne trække en vis vægt (som jeg ikke husker) igang dernedefra.

- det er et krav til alle lokomotivtyper der befarer Storebælts- og Øresundsforbindelsen.

Mvh. Poul.

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:19 (4798 dage siden) @ Poul Andersen

Ja naturligvis. Det var dumt udtrykt;-)
Ved du hvor tungt et tog det drejede sig om?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 05:12 (4798 dage siden) @ caprani

Ja naturligvis. Det var dumt udtrykt;-)
Ved du hvor tungt et tog det drejede sig om?

Jeg ved ikke hvad for et tog der gik i stå, jeg sad og holdt pause i Padborg. Men en hurtig op listning: MZ 1600, Br 185 1700, EG 2300, EG forspand 2500. Og ja det er en sand fornøjelse at have EG forspand 2500 igennem "hullet".

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 08:23 (4797 dage siden) @ Christian Ahm


Jeg ved ikke hvad for et tog der gik i stå, jeg sad og holdt pause i Padborg. Men en hurtig op listning: MZ 1600, Br 185 1700, EG 2300, EG forspand 2500. Og ja det er en sand fornøjelse at have EG forspand 2500 igennem "hullet".

Med venlig hilsen

Christian Ahm


Er de togvægte du angiver den faktiske vægt som de pågældende maskiner skal kunne igangsætte fra bunden af tunnellen?
EA er angivet til 1100 tons under samme omstændigheder her på jernbanen.dk og EG til 2000 tons.

Et andet sted skriver du, at det faktisk er bedre at ramme "bunden" med 104 km/t end 100. Da jeg synes, at f.eks IC3'erne kører væsentligt hurtigere gennem tunnelen end det, hvorfor så ikke 120?
Jeg er klar over, at der sikkert er en skidego' forklaring, men undrer mig blot. Er der hastighedsbegrænsning for godstog i tunnellen?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 09:08 (4797 dage siden) @ caprani

Undskyld. EA=1400 tons.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 16:17 (4797 dage siden) @ caprani

Hej

Jeg ved ikke hvad der står på jernbanen.dk, og det må stå for Tommy' regning. Men de vægte jeg nævner er den største belastning og ikke togvægt, som div litra må køre i gennem Storebælt med. Hvad der ligger til grund for hvad vægt et givent lokomotiv må køre med ved jeg ikke, jeg køre bare togene igennem.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 16:22 (4797 dage siden) @ Christian Ahm

Tak skal du have :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Jensen @, Taulov, 10/10 2011, 11:52 (4794 dage siden) @ Christian Ahm

Hvad der ligger til grund for hvad vægt et givent lokomotiv må køre med ved jeg ikke, jeg køre bare togene igennem.

Trækkraftberegninger ofte suppleret med fuldskalaforsøg.

Mvh
Jens

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 16:27 (4797 dage siden) @ caprani


Et andet sted skriver du, at det faktisk er bedre at ramme "bunden" med 104 km/t end 100. Da jeg synes, at f.eks IC3'erne kører væsentligt hurtigere gennem tunnelen end det, hvorfor så ikke 120?
Jeg er klar over, at der sikkert er en skidego' forklaring, men undrer mig blot. Er der hastighedsbegrænsning for godstog i tunnellen?

Nej der er ikke hastighednedsættelse i tunnellen, det var der ikke igår i hvert fald. Men under normale omstændigheder køre man 100 eller 120 km/t med et godstog. Hvad der er bestemmende er toges størrelse og materiellet hastighed. Hvis toget er under 600 meter langt og vejer under 1200 tons, må det kører 120 km/t, også i Storebælt. Hvis altså at alle vogne i toget er godkendt til 120 Km/t selvfølgelig.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 16:48 (4797 dage siden) @ Christian Ahm


Et andet sted skriver du, at det faktisk er bedre at ramme "bunden" med 104 km/t end 100. Da jeg synes, at f.eks IC3'erne kører væsentligt hurtigere gennem tunnelen end det, hvorfor så ikke 120?
Jeg er klar over, at der sikkert er en skidego' forklaring, men undrer mig blot. Er der hastighedsbegrænsning for godstog i tunnellen?


Nej der er ikke hastighednedsættelse i tunnellen, det var der ikke igår i hvert fald. Men under normale omstændigheder køre man 100 eller 120 km/t med et godstog. Hvad der er bestemmende er toges størrelse og materiellet hastighed. Hvis toget er under 600 meter langt og vejer under 1200 tons, må det kører 120 km/t, også i Storebælt. Hvis altså at alle vogne i toget er godkendt til 120 Km/t selvfølgelig.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Jeg vidste ikke det med længde/vægt og disses indflydelse på maksimalt tilladt hastighed (sikkert noget med bremselængde i tilfælde af fare).
Tak skal du have :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Woodi, 6/10 2011, 17:24 (4798 dage siden) @ Poul Andersen

Og aldrig har et EG sat sig på tværs med sine 132T og 8800HK og 500kN -
det altid de "små" der fedter rundt der nede i mørket. ;)

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:30 (4798 dage siden) @ Woodi

Ja egentlig er ihvertfald EA jo næppe lavet til det job. At den så, under langt de fleste omstændigheder, gør det ganske udmærket alligevel er jo en anden sag.

Der er gennem tiderne flere eksempler på den slags. Jeg husker, at jeg blev overrasket over at opdage, at E-maskinen rent faktisk havde kørt godstog også - Dengang.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 05:09 (4798 dage siden) @ Woodi

Og aldrig har et EG sat sig på tværs med sine 132T og 8800HK og 500kN -
det altid de "små" der fedter rundt der nede i mørket. ;)

Hmm er det EG i forspand du snakker om, for de EG'er jeg har attest til trækker "kun" 400 kN, og det er kun til 60 Km/t. Og jo en EG kan godt have sine problemer i Storebælt.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 09:37 (4797 dage siden) @ Christian Ahm

Hvis EG'en har problemer, så må det være denneher der skal til :-D :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 10/10 2011, 15:10 (4794 dage siden) @ Dampfmeisteren

Kræfterne har den, men dels sprænger den nok enhver af den gamle verdens læsseprofiler (med Ruslands som en mulig undtagelse). Dels kan den i egenskab af damper næppe tunnelgodkendes :-D :-D :-D

Iøvrigt en fantastisk maskine. Jeg læste en del om denne maskintypes formål på et tidspunkt på denne side

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Jensen @, Taulov, 10/10 2011, 11:54 (4794 dage siden) @ Christian Ahm

Hmm er det EG i forspand du snakker om, for de EG'er jeg har attest til trækker "kun" 400 kN, og det er kun til 60 Km/t. Og jo en EG kan godt have sine problemer i Storebælt.

Problemer betyder ikke at den ikke kommer op.

Mvh
Jens

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 10/10 2011, 15:56 (4794 dage siden) @ Jensen

Problemer betyder ikke at den ikke kommer op.

Mvh
Jens

Næ det gør det ikke nødvendigvis, men det er nu ikke altid det lykkes alligevel. Jeg har selv haft "fornøjelsen" af, at hive en kollega op til Korsør. Og ja han sad på en EG, og nej den var ikke brækket ned, eller på andre måde havde fejl eller mangler der har indvirkning på traktionen. Men bevares det er da det absolut bedste lokomotiv til de to forbindelse, men der fra og så til at sige" man bare skal have en EG" der er altå et stykke i min verden.

Mvh

Christian

Gumpetunge godstog

af Jensen, 14/10 2011, 13:51 (4790 dage siden) @ Christian Ahm

Næ det gør det ikke nødvendigvis, men det er nu ikke altid det lykkes alligevel. Jeg har selv haft "fornøjelsen" af, at hive en kollega op til Korsør. Og ja han sad på en EG, og nej den var ikke brækket ned, eller på andre måde havde fejl eller mangler der har indvirkning på traktionen. Men bevares det er da det absolut bedste lokomotiv til de to forbindelse, men der fra og så til at sige" man bare skal have en EG" der er altå et stykke i min verden.

Uden at kende den nævnte situation, så er en EG aldrig bedre end den der betjener den. ;-)

Mvh
Jens

Gumpetunge godstog

af KimC, 6/10 2011, 17:13 (4798 dage siden) @ caprani

Jo, men som regel klarer de jo turen. Jeg kan heller ikke tro at de får lov til at hænge mere på en EA, eller 185 end den med rimelighed kan hive gennem røret. Nu er der kommet noget vejr der driller, og ja, det giver problemer. Men det gør orkaner også med køreledninger, og sne med sporskifter. Konklusionen må være at jernbaner ikke er helt uafhængige af vejret.

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 17:15 (4798 dage siden) @ KimC

Helt sikkert. Hvis blot det ikke giver problemer alt for tit er det vel noget man tager med, som en ren cost/benefit overvejelse.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Ole Stuhr Hansen, 6/10 2011, 18:39 (4798 dage siden) @ caprani

Jeg tror ikke ligefrem det koster bøder, men man må måske rent teknisk imødese, at visse af maskinerne der typisk kører godstogene er for lette ift. de kræfter de har.

Mig bekendt udløses der bøder ved forsinkelser over 5 minutter. Der skrives i hvert fald en rapport.

Og som udgangspunkt skal operatøren betale, hvis årsagen f.eks. skyldes fejl på materiellet - mens Banedanmark betaler, hvis der f.eks. er tale om signalfejl eller manglende kontrol på sporskifter.

Mvh. Ole

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 18:40 (4798 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jamen hvem betaler de i givet fald til, så?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Ole Stuhr Hansen, 6/10 2011, 18:42 (4798 dage siden) @ caprani

Jamen hvem betaler de i givet fald til, så?

Til hinanden, så vidt jeg ved.

Gumpetunge godstog

af Svend, 6/10 2011, 18:45 (4798 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Jamen hvem betaler de i givet fald til, så?


Til hinanden, så vidt jeg ved.

Ja, "bod/bonus"

--
Svend

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 18:52 (4798 dage siden) @ Svend

Nååh ja. Tak for det :-)

Dog spørger jeg mig selv hvad der sker i anledning af force majeure, som vejret jo må høre hen under. Man kan jo ligeså godt beskylde DB/Shenker for at forspænde for lette maskiner efter forholdene (som man ikke kan kende på forhånd) som man kan beskylde BaneDanmark for at have for glatte skinner i regnvejr :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af ivar, 6/10 2011, 19:05 (4798 dage siden) @ caprani

Tillad mig lige, ikke for at være ham med den røde retteblyant, men vejret som vi normalt har det, kan aldrig være force majeure, heller ikke selvom det har været pænt fugtigt i år. Begrebet dækker over noget, man ikke ville kunne forvente - snestorm i Sahara måske, men ikke regn, sne og nedfaldne blade og ej heller kondensvand i en tunnel.

Men bortset fra det, så var der jo nok en god grund til, at man i sin tid investerede i EG'erne

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 19:08 (4798 dage siden) @ ivar

Nej det har du nok ganske ret i.:-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 04:59 (4798 dage siden) @ ivar

Men bortset fra det, så var der jo nok en god grund til, at man i sin tid investerede i EG'erne

Ja ja, men selv EG har sin begrænsning, og den kommer før man tror!

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af Jensen @, Taulov, 10/10 2011, 11:57 (4794 dage siden) @ Christian Ahm

Ja ja, men selv EG har sin begrænsning, og den kommer før man tror!

Jeg har kørt EG fra depotet i Nyborg i over 10 år, og har fortsat tilgode at hænge fast på Storebælt eller Øresund.

Mvh
Jens

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 10/10 2011, 15:50 (4794 dage siden) @ Jensen

Jeg har kørt EG fra depotet i Nyborg i over 10 år, og har fortsat tilgode at hænge fast på Storebælt eller Øresund.

Mvh
Jens

Jamen må jeg så ikke være den første til at lykønske dig, og trykke din hånd.

Mvh
Christian

Gumpetunge godstog

af Jensen, 14/10 2011, 13:53 (4790 dage siden) @ Christian Ahm

Jamen må jeg så ikke være den første til at lykønske dig, og trykke din hånd.

Hvad mener du med det?

Mvh
Jens

Gumpetunge godstog

af Svend, 6/10 2011, 18:44 (4798 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Og som udgangspunkt skal operatøren betale, hvis årsagen f.eks. skyldes fejl på materiellet - mens Banedanmark betaler, hvis der f.eks. er tale om signalfejl eller manglende kontrol på sporskifter.

... eller hvis en operatør forsinker en anden operatørs tog. Det er derfor man i så høj grad som muligt kører efter princippet "et rettidigt tog forbliver rettidigt". Et forsinket DSB IC-tog kan således komme til at køre lige efter et rettidigt Arriva-tog fra Skanderborg til Aarhus og dermed blive forsinket yderligere - hvis altså reglerne følges.

--
Svend

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 23:30 (4798 dage siden) @ andersj

Det husker jeg godt Britt sagde.
Kørte iøvrigt med hende på museumstog-tur til Rødby engang m. 1135. Var en halv time forsinket i afgangen fra kh, og da vi nåede derned havde vi indhentet det. Hurtig men blød tur :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 05:01 (4798 dage siden) @ andersj

Lkf på Hectorrail sagde da også omkring 6 minutter inde i TV2/Nords udsendelse, at man helst skal ramme 100 i bunden for at komme op. http://www.tv2nord.dk/arkiv/2011/8/31?video_id=29033&autoplay=1

Ja det er helt rigtigt, men det er endnu bedre hvis du rammer 104 km/t i bunden!;-)

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 09:43 (4797 dage siden) @ Christian Ahm

Ser lige klippet igen. Det er sgu' da go' værkstedshumor, at computeren ombord på den 241 siger "störing, störung" lige da hun klatrer op :-D :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Poul Andersen @, 7/10 2011, 10:11 (4797 dage siden) @ caprani

Nu skal man ikke gøre kørsel med godstog gennem Storebælt til en større videnskabelig handling eller problem. Det drejer sig om at at pågældende lokomotiv er i orden og kan levere 100 % trækkraft, dernæst at lokomotivføren "passer sit håndværk" og ligeledes har 100 % obs på kørslen i "hullet". Godstogenes hastighed som alt efter længde, vægt eller materiellets højeste hastighed, normalt ligger på 100 eller 120 km/t. (højeste hastighed i "hullet er 140 km/t.) skal være optimal med løse bremser og fuld trækkraft lagt ind ved km. 114,6 (bunden i "hullet")så opkørslen sker med højeste mulige hastighed. Udfordringen kommer så ved udkørslen hvor skinnerne alt efter årstiden godt kan være glatte samtidig med at hastigheden her er faldet en del. Så er det lokomotivførens håndværk kommer på prøve, idet man nu skal forsøge at dosere trækkraften mest mulig uden hjulslip. På Sprogøsiden er en lille udfordring mere, idet man lige inden Vestbroen har være så smarte at lægge en neutralsektion (ca. 100 m. hvor køreledningen er uden spænding) hvor trækkraften ubetinget skal være udkoblet ved passage. Her tabes igen lidt af hastigheden.

Jeg har ikke forholdt mig til igangsætning ved stop eller nedbrud i "hullet", men kun til en normal gennemkørsel af Storebæltsforbindelsen.

Mvh. Poul
ex. T 66, MZ, EA og EG, nu MF/ER her tager vi den cruseren = ingen udfordringer !.

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 11:14 (4797 dage siden) @ Poul Andersen

Så er det lokomotivførens håndværk kommer på prøve, idet man nu skal forsøge at dosere trækkraften mest mulig uden hjulslip. På Sprogøsiden er en lille udfordring mere, idet man lige inden Vestbroen har være så smarte at lægge en neutralsektion (ca. 100 m. hvor køreledningen er uden spænding) hvor trækkraften ubetinget skal være udkoblet ved passage. Her tabes igen lidt af hastigheden.

Jeg har ikke forholdt mig til igangsætning ved stop eller nedbrud i "hullet", men kun til en normal gennemkørsel af Storebæltsforbindelsen.

Mvh. Poul
ex. T 66, MZ, EA og EG, nu MF/ER her tager vi den cruseren = ingen udfordringer !.

Tak for oplysningerne. Er de nyere maskiner (EG, 185) ikke udrustet med en eller anden for for "traction-controle" til forebyggelse af hjulslip?
Mon ikke neutral-sektionen skyldes strømforsyning fra Sjælland på den ene side og Jylland/Fyn fra den anden? Blot et gæt.
Jeg har iøvrigt hørt fra andre førere, at de nærmest føler sig som passagerer i MF/ER :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 16:42 (4797 dage siden) @ Poul Andersen

Nu skal man ikke gøre kørsel med godstog gennem Storebælt til en større videnskabelig handling eller problem.

Nej det har du helt ret i man ikke skal, selvom det klare du jo fint selv med resten af dit indlæg.

Det drejer sig om at at pågældende lokomotiv er i orden og kan levere 100 % trækkraft, dernæst at lokomotivføren "passer sit håndværk" og ligeledes har 100 % obs på kørslen i "hullet". Godstogenes hastighed som alt efter længde, vægt eller materiellets højeste hastighed, normalt ligger på 100 eller 120 km/t. (højeste hastighed i "hullet er 140 km/t.) skal være optimal med løse bremser og fuld trækkraft lagt ind ved km. 114,6 (bunden i "hullet")så opkørslen sker med højeste mulige hastighed. Udfordringen kommer så ved udkørslen hvor skinnerne alt efter årstiden godt kan være glatte samtidig med at hastigheden her er faldet en del. Så er det lokomotivførens håndværk kommer på prøve, idet man nu skal forsøge at dosere trækkraften mest mulig uden hjulslip. På Sprogøsiden er en lille udfordring mere, idet man lige inden Vestbroen har være så smarte at lægge en neutralsektion (ca. 100 m. hvor køreledningen er uden spænding) hvor trækkraften ubetinget skal være udkoblet ved passage. Her tabes igen lidt af hastigheden.

Man behøver jo ikke engang rette sig op i stolen, og det værste ved storebælt er sku den skide neutral-sektion. Men ellers er det jo bare at nyde turen, den største forskel på EG og 185'en er at tingene tager lidt længere tid. Men til alt held er det jo Rfc Ro der sidder med storebælt, men det ved du jo nok selv.

Jeg har ikke forholdt mig til igangsætning ved stop eller nedbrud i "hullet", men kun til en normal gennemkørsel af Storebæltsforbindelsen.

Ja det er så lidt et kapitel for sig, hvor man nok rykker bare lidt frem i stolen.;-)

Mvh. Poul
ex. T 66, MZ, EA og EG, nu MF/ER her tager vi den cruseren = ingen udfordringer !.

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 16:53 (4797 dage siden) @ Christian Ahm

Man behøver jo ikke engang rette sig op i stolen, og det værste ved storebælt er sku den skide neutral-sektion. Men ellers er det jo bare at nyde turen, den største forskel på EG og 185'en er at tingene tager lidt længere tid. Men til alt held er det jo Rfc Ro der sidder med storebælt, men det ved du jo nok selv.

Ligger den neutral-sektion egentlig, så man stadig befinder sig med det meste af stammen på vej op ad bakke når man rammer den med et godstog på 600 meter eller måske endda derover? I så fald kunne man da godt finde det en anelse uhensigtsmæssigt.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 17:01 (4797 dage siden) @ caprani


Ligger den neutral-sektion egentlig, så man stadig befinder sig med det meste af stammen på vej op ad bakke når man rammer den med et godstog på 600 meter eller måske endda derover? I så fald kunne man da godt finde det en anelse uhensigtsmæssigt.

Den ligger på vej op på vestbroen, mellem det sidste skifte og stations grænsen med Nyborg.
Problemet består i når du kommer op af hullet med et tilpas tungt tog, så går det ikke så helveds hurtigt, nogen gange er man nede på næsten 60 Km/t. Selve Sprogø station ligger næsten vandret, så her har man altså lidt mulighed for at få lidt skub i karreten igen, men her kommer neutral sektionen så i vejen. Og inden at maskinen finder sig selv igen og traktionsspærren forsvinder, ja så er man halvvejs oppe på vestbroen, og der går det altså også op af bakke. Så tager tingene sin tid.


Med venlig hilsen

Christian Ahm

Gumpetunge godstog

af caprani ⌂, København, 7/10 2011, 17:08 (4797 dage siden) @ Christian Ahm

Ja det kan man da forstå. Ikke særligt hjælpsomt konstrueret ;-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Gumpetunge godstog

af Lars, 7/10 2011, 00:24 (4798 dage siden) @ Peter

Klippet fra Politiken i dag

http://politiken.dk/indland/ECE1414799/gumpetunge-godstog-skaber-store-forsinkelser-paa...


Jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at sidde i et holdende P-tog på vestbroen i næsten en halv time, medens det famøse godstog fik møvet sig igang og kom ud af røret - rent bogstaveligt...

(Ekstra træls, fordi vi kort forinden havde holdt godt 10 min ved Årup på grund af "sporskiftefejl".)

Det andet tog holdt åbenbart stadig dernede, for vi kørte ad venstre spor igennem tunnelen.

Godstoget blev trukket af et BR 185, som ellers nok skulle kunne tage ved.

Er godstogene efterhånden blevet læsset for meget? Det er jo nok en del billigere at sætte et par ekstra vogne på fremfor at tillyse et ekstratog.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Gumpetunge godstog

af Christian Ahm, 7/10 2011, 05:05 (4798 dage siden) @ Lars

Klippet fra Politiken i dag

http://politiken.dk/indland/ECE1414799/gumpetunge-godstog-skaber-store-forsinkelser-paa...

Jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at sidde i et holdende P-tog på vestbroen i næsten en halv time, medens det famøse godstog fik møvet sig igang og kom ud af røret - rent bogstaveligt...

(Ekstra træls, fordi vi kort forinden havde holdt godt 10 min ved Årup på grund af "sporskiftefejl".)

Der var rent faktisk sporskiftefejl på Aarup station i dag/ igår!

Det andet tog holdt åbenbart stadig dernede, for vi kørte ad venstre spor igennem tunnelen.

Godstoget blev trukket af et BR 185, som ellers nok skulle kunne tage ved.

Jamen det forklare du bare vores 185'er at de kan, det vil jeg se frem til!

Er godstogene efterhånden blevet læsset for meget? Det er jo nok en del billigere at sætte et par ekstra vogne på fremfor at tillyse et ekstratog.

Niks, 185'erne har altid været sat til 1700 tons hen over forbindelserne. Og nej vi køre ikke med mere end det!

Med venlig hilsen

Christian Ahm

Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak