Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damptur Kh - Maribo d. 15/10 (Generelt)

af Filip Gram, 5/10 2011, 23:31 (4799 dage siden) @ caprani

Jeg kan se, at jeg åbenbart har draget en endog overordentlig stærk , omend mindre, togmaskines trækevner i tvivl. Derfor beder jeg naturligvis om forladelse.

Set fra aspirantstolen i 1101, som jeg har haft fornøjelsen af et par gange, forekommer bakken dog ret stejl, særligt når man betænker en maskine med så forholdsvis lav en adhæsionsvægt som K-maskinens, ift. et læs på et par hundrede tons.

Jeg har, for at udrydde enhver tvivl, aldrig et øjeblik været i tvivl om, at den klarede det hvis man ramte bakken i noget nær fuld fart.

Jeg er ikke længere i tvivl: En opdragelsestur må finde sted! Jeg vil opfordre til en tur forbi Nyborg i efterårsferien, hvor "Karen" (563) nok skal demonstrere sit overskud... :-D

K-maskinernes træktabeller tillader 180t/280t/480t for henholdsvis iltog/persontog/langsomt godstog (efter hovedet - er lidt i tvivl om persontogsbelastningen) så 4 vogne er intet problem... Har selv haft fat i regulatoren på hende hvor ikke mindre end ca. 600 tons blev accelereret fra ca 1 km/t (1401 var nødt til at gå i stilling 1 et kort øjeblik, førend Karen kunne sætte det i gang) til ca 45 km/t ud af Middelfart mod Odense... Herefter tog 1401 over igen. Efterfølgende havde jeg lidt vask af et stk blå Mh, der var blevet lidt plettet i processen, men det var den lydoplevelse værd! :-D

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak