Hamborg-Express (Generelt)
Er der nogen der hurtigt kan svare på hvilket materiel dette tog kørte med og hvornår, inden jeg når at få det undersøgt nærmere? Det var noget med det kørte København-Hamborg?
Mvh
Claus
--
Er der nogen der hurtigt kan svare på hvilket materiel dette tog kørte med og hvornår, inden jeg når at få det undersøgt nærmere? Det var noget med det kørte København-Hamborg?
Mvh
Claus
--
I en periode kørte DB med et slags lyntog hvis typebetegnelse jeg selvfølgelig ikke kan huske, men der er billeder/tekst i andre tråde.
Nogle afgange udgik i øvrigt fra Frihavns stationen.
Ole
Ja det er rigtigt. Men det tyske tog hed "København Express", så vidt jeg kan læse mig ud af tidl. indlæg herinde.
Har også kigget lidt i bøgerne "Internationale tog....", og har fundet en oversigt med "Hamburg-Express" i Gedserbogen. Så den må lige studeres nærmere
Mvh
Claus
--
VT 12.5.
Kopenhagen-Express kørtes med det tyske trevogns-'lyntog' VT 12.5 mellem 1954-67.
Det kommer senere i model fra Roco.
Venlig hilsen,
Aleman
Det kan godt være der ikke er et stikordsregister i bøgerne "Internationale tog...", men der er til gengæld nogen meget fine diagrammer og oprangeringsplaner.
Hamburg-Express løb fra København over Gedser-Grossenbrode 1954-1962. Trækkraften må med damp være foregået med P-maskine og senere kom der så en E-maskine på. Og især med tyske vogne. Der kunne også være et par sovevogne med (WL). Toget må også være blevet kørt med MY. Ret interessant.
Mvh
Claus
--
Det er ikke rigtig den hed Hamborg-Ekspress, den hed København ekspress og kørte altid
med VT08 sommetider i spidsbelastningsperioder var der 2 sæt på. Kørte såvidt jeg husker
kl 1800 fra København.
Med venlig hilsen
Bent
Det er ikke rigtig den hed Hamborg-Ekspress, den hed København ekspress og kørte altid med VT08 sommetider i spidsbelastningsperioder var der 2 sæt på. Kørte såvidt jeg husker kl 1800 fra København.
Toget ankom til København H lidt over kl 12. Efter ankomst kørte det tom til Helgoland for tankning og rengøring. Ved 17-tiden kørte det til Frihavnen via Østerport. Efter ankomst af Malmö-færgen kørte det derefter til København H for at afgå til Hamburg-Altona kl 18.
Forbindelsestoget til Malmö-færgen var forøvrigt "Neptun", så det vesttyske og det østtyske togsæt har passeret hinanden et sted mellem Østerport og København H.
Toget - VT 12.5 - blev kørt af dansk personale på dansk strækning, men der var tysk lokomotivpersonale med for at passe det rent tekniske. Jeg ved dog at DB-personalet også fremførte toget, f eks mellem Østerport og Frihavnen (den danske lkf blev i den anden ende) og vist også et par gange helt på egen hånd mellem Nykøbing F og Rødby Færge.
Rent modelmæssigt: Roco har udsendt VT 12.5 som model. Det var lovet at den første udgave skulle være udgaven som "København Express/ Kopenhagen Express"), men vi blev snydt i første omgang. Vi kan så håbe på at den bliver udsendt på et seneret tidspunkt og gerne i en opdateret udgave; de var ikke helt heldige med boggiekonstruktionen i den første (noget med at den er pænest som vitrinemodel).
Der findes enkelte billeder og informationer her
http://www.tog-billeder.dk/ under DSB - Togsæt - DB og DR lyntog
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=13800
--
Svend
Der kørte da også, hvis jeg ikke tager helt fejl, et interrailer-nattog i starten af 90'erne der gik under navnet "Hamborg/Københvn Express" med sen afgang fra København omkring 23:00 og tidlig ankomst til Hamborg omkring 6-tiden.
Kan selvfølgelig godt være at navnet var uofficielt.
Hej
Hamburg Ekspres blev oprettet i 1951 over Padborg og har altid været lokomotivtrukket
over denne rute, blev oprettet pga af Skandinavien - Hollands Ekspessen blev omlagt i nye tider
I starten havde Hamburg ekspressen sovevogne med til Hamburg og Genua + siddevogne til München, Rom og Basel og lidt af hver type tysk og dansk vognmateriel har været brugt - HE ekspressen blev så i 1954 omlagt til Gedser - Grossenbrode rutten - og her også som lokomotivtrukket tog
Københavns Ekspress blev oprettet som ny dagforbindelse over Gedser - Grossenbrode 1954 og var fra starten et DB VT 12.6 tog og blev altid kørt med tysk materiel som udligning for Nordpilen der blev kørt med dansk materiel
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Og "miniudgaven" var lokaltog mellem Kh og Frihavnen f.ex. Mo og et antal CP (som var sidste sted jeg så dem på den egn, jvnf. tidligere tråde)
Ole
Og "miniudgaven" var lokaltog mellem Kh og Frihavnen f.ex. Mo og et antal CP (som var sidste sted jeg så dem på den egn, jvnf. tidligere tråde)
Hvad så med S-maskine+CM+CM+S-maskine?
--
Svend
Jeg vil ikke påstå jeg kan huske alt, men der kørte i mange år først Hispania ekspress med en
DSB AB vogn til Port-bou fransk/spanske grænse jeg tror det er det længste løb for en DSB vogn, jeg ved ikke om der er længere til Roma Termini, DSB vognen til Hispania ekspress forulykkede forresten i 1971 ved Rheinweiler næsten ved Basel Bad f, det var en svær ulykke med mange døde og tilskadekomne. skyldtes at toget kørte ,med meget højere fart end tilladt (en skarp kurve og for høj hastighed.
hov tilbage til emnet toget var meget brugt af interrailere så måske derfor nogen har kaldt den
interrail ekspress.
mvh
Bent
Du vinder! Den slår squ min version!. Den har jeg dog ikke selv sey.
Ole
glemte at på et tidspunkt blev den så omdøbt til Schweiz ekspress og afkortet til Basel SBB
men man var stadig i Hamburg klokken cirka seks om morgenen.
mvh Bent
Hej Ole
Jeps - det gør den - og mener at jeg et eller andet sted i mine gemmer at et foto af S + CL + CL + S på frihavnen - prøver at finde det - og det skal så ikke undre mig at vi kan finde andre sjove versioner af forbindelsestog til Frihavnen
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Tak. Det lyder godt.
(Måske er der ligefrem fotos af CPerne)
hilsen Ole
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs mere