DSB sætter Sølvgade til salg (Generelt)
Kilde: DSB i Dag Online
Ønsket om mere samlede og effektive rammer i administrationen gør, at DSB's hovedsæde gennem 83 år nu sættes til salg
»DSB arbejder fortsat målrettet mod at blive en langt mere moderne og effektiv virksomhed. Derfor skal vi også have nogle rammer, der understøtter det.«
Sådan siger DSB's administrerende direktør, Christian Roslev, til forslaget om at sætte 'til salg'-skilt i asfalten foran det 240 år gamle bygningsværk på adressen Sølvgade 40 i København.
Tre scenarier
Forslaget om salget blev behandlet på HSU-møde tirsdag den 4. oktober. Den er dog ikke mere stadfæstet, end at det først skal undersøges, hvilke af tre muligheder for salg og fraflytning, der giver den bedste økonomiske værdi for DSB. Herefter er det op til DSB's ledelse at træffe den endelige afgørelse.
Det ligger dog fast, at administrationen i Sølvgade og på Kalvebod Brygge skal flytte sammen.
Derimod er det ikke besluttet, om sammensmeltningen skal ske i nye etager, der kan bygges oven på bygningen på Kalvebod Brygge, mens medarbejderne derfra genhuses, om der kun skal ske en mindre renovering af Kalvebod Brygge, så det er muligt at arbejde der imens, eller om begge adresser skal sælges, så man kan bygge et nyt fælleshus.
Ideen om at sælge Sølvgade har ulmet i årevis. Det har længe været svært at udnytte Sølvgades store gangarealer, og dårligt udnyttede kontorer har givet meget spildplads. Sølvgade er en fredet bygning, og muligheden for at rive vægge ned og bygge om er derfor ikke stor. DSB's administration har ca. dobbelt så mange kvadratmeter pr. medarbejder som lignende virksomheder.
Fort Sølvgade
Det er dog ikke bare arealforbruget, men også målet om at stramme effektiviteten i DSB hvad angår kroner og minutter, der ligger til grund for beslutningen. DSB's administration har flere forskellige locationer rundt om i København, og det giver en del transporttid mellem adresserne, når medarbejderne skal holde møder og samarbejde på tværs i afdelingerne.
»Selv om det måske ikke opleves sådan af den enkelte medarbejder i hverdagen, så understøtter bygningerne ikke den moderne måde at arbejde sammen på,« pointerer Christian Roslev og forklarer:
»Jeg er jo også kommet her som gæst, da jeg var direktør for Nordjyllands Trafikselskab, og jeg oplevede Sølvgade som lukket og tungt at komme ind i. Selv om det historiske byggeri er unik arkitektur med en helt særlig beliggenhed, kan et nyt hovedsæde skabe et mere åbent DSB. Jeg kunne godt tænke mig et mere åbent DSB-hovedsæde med en fleksibel indretning uden de lange gange og opdelte bygninger, hvor man i langt højere grad kan møde både interne samarbejdspartnere og gæster. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis DSB's hovedsæde ligger tæt ved jernbanen.«
Det kan tage tid
Christian Roslev er klar over, at for mange medarbejdere, der har haft deres gang bag Sølvgades tykke mure i årevis, vil en flytning komme som en stor omvæltning. Men han understreger, at der meget vel kan gå halvandet år, fra der er lavet en aftale med en investor, til flyttekasserne i Sølvgade skal pakkes.
»Desuden skal man huske, at der er forskel på at have besluttet at undersøge mulighederne og på at have besluttet salget endeligt,« slutter direktøren.
Fakta: Tre mulige scenarier
1. Både Sølvgade og Kalvebod Brygge sælges, og der bygges 2-3 etager på ejendommen på Kalvebod Brygge. Medarbejderne i Sølvgade bliver boende som lejere i det 1-1? år, ombygningen tager. Medarbejderne fra Kalvebod Brygge bliver genhuset, indtil hele administrationen flytter ind på Kalvebod Brygge som lejere.
2. Sølvgade sælges og Kalvebod Brygge renoveres, som den er, mens medarbejderne bliver boende, indtil hele administrationen flytter ind på Kalvebod Brygge som lejere.
3. Både Sølvgade og Kalvebod Brygge sælges, og der bygges et nyt domicil til DSB's administration, fx på arealerne ved Otto Busses Vej. Hele administrationen flytter ind som ejer i det nye hus, når det står færdigt.