Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB sætter Sølvgade til salg (Generelt)

af andersj, Aalborg, 5/10 2011, 14:04 (4799 dage siden)

Kilde: DSB i Dag Online

Ønsket om mere samlede og effektive rammer i administrationen gør, at DSB's hovedsæde gennem 83 år nu sættes til salg

»DSB arbejder fortsat målrettet mod at blive en langt mere moderne og effektiv virksomhed. Derfor skal vi også have nogle rammer, der understøtter det.«

Sådan siger DSB's administrerende direktør, Christian Roslev, til forslaget om at sætte 'til salg'-skilt i asfalten foran det 240 år gamle bygningsværk på adressen Sølvgade 40 i København.

Tre scenarier
Forslaget om salget blev behandlet på HSU-møde tirsdag den 4. oktober. Den er dog ikke mere stadfæstet, end at det først skal undersøges, hvilke af tre muligheder for salg og fraflytning, der giver den bedste økonomiske værdi for DSB. Herefter er det op til DSB's ledelse at træffe den endelige afgørelse.

Det ligger dog fast, at administrationen i Sølvgade og på Kalvebod Brygge skal flytte sammen.

Derimod er det ikke besluttet, om sammensmeltningen skal ske i nye etager, der kan bygges oven på bygningen på Kalvebod Brygge, mens medarbejderne derfra genhuses, om der kun skal ske en mindre renovering af Kalvebod Brygge, så det er muligt at arbejde der imens, eller om begge adresser skal sælges, så man kan bygge et nyt fælleshus.

Ideen om at sælge Sølvgade har ulmet i årevis. Det har længe været svært at udnytte Sølvgades store gangarealer, og dårligt udnyttede kontorer har givet meget spildplads. Sølvgade er en fredet bygning, og muligheden for at rive vægge ned og bygge om er derfor ikke stor. DSB's administration har ca. dobbelt så mange kvadratmeter pr. medarbejder som lignende virksomheder.

Fort Sølvgade
Det er dog ikke bare arealforbruget, men også målet om at stramme effektiviteten i DSB hvad angår kroner og minutter, der ligger til grund for beslutningen. DSB's administration har flere forskellige locationer rundt om i København, og det giver en del transporttid mellem adresserne, når medarbejderne skal holde møder og samarbejde på tværs i afdelingerne.

»Selv om det måske ikke opleves sådan af den enkelte medarbejder i hverdagen, så understøtter bygningerne ikke den moderne måde at arbejde sammen på,« pointerer Christian Roslev og forklarer:

»Jeg er jo også kommet her som gæst, da jeg var direktør for Nordjyllands Trafikselskab, og jeg oplevede Sølvgade som lukket og tungt at komme ind i. Selv om det historiske byggeri er unik arkitektur med en helt særlig beliggenhed, kan et nyt hovedsæde skabe et mere åbent DSB. Jeg kunne godt tænke mig et mere åbent DSB-hovedsæde med en fleksibel indretning uden de lange gange og opdelte bygninger, hvor man i langt højere grad kan møde både interne samarbejdspartnere og gæster. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis DSB's hovedsæde ligger tæt ved jernbanen.«

Det kan tage tid
Christian Roslev er klar over, at for mange medarbejdere, der har haft deres gang bag Sølvgades tykke mure i årevis, vil en flytning komme som en stor omvæltning. Men han understreger, at der meget vel kan gå halvandet år, fra der er lavet en aftale med en investor, til flyttekasserne i Sølvgade skal pakkes.

»Desuden skal man huske, at der er forskel på at have besluttet at undersøge mulighederne og på at have besluttet salget endeligt,« slutter direktøren.

Fakta: Tre mulige scenarier
1. Både Sølvgade og Kalvebod Brygge sælges, og der bygges 2-3 etager på ejendommen på Kalvebod Brygge. Medarbejderne i Sølvgade bliver boende som lejere i det 1-1? år, ombygningen tager. Medarbejderne fra Kalvebod Brygge bliver genhuset, indtil hele administrationen flytter ind på Kalvebod Brygge som lejere.

2. Sølvgade sælges og Kalvebod Brygge renoveres, som den er, mens medarbejderne bliver boende, indtil hele administrationen flytter ind på Kalvebod Brygge som lejere.

3. Både Sølvgade og Kalvebod Brygge sælges, og der bygges et nyt domicil til DSB's administration, fx på arealerne ved Otto Busses Vej. Hele administrationen flytter ind som ejer i det nye hus, når det står færdigt.

DSB sætter Sølvgade til salg

af Svend, 5/10 2011, 20:36 (4799 dage siden) @ andersj

Hvis "hele Sølvgade" skal placeres på Kalvebod Brygge, kommer de godt nok til at sidde noget tæt. Bortset fra det, var vist meningen at Rigsarkivet skulle overtage hele bygningen.... eller den plan er måske passé?

--
Svend

DSB sætter Sølvgade til salg

af UTJ, 5/10 2011, 20:54 (4799 dage siden) @ Svend

Det bliver interessant af se hvad kasernen kan bruges til. Komplekset er fredet og jeg kan ikke lige umiddelbart se hvad man kan 'putte' ind i det. Dog tror jeg det er godt at DSB, uanset fremtid, rykker ud i mere tidssvarende omgivelser, da flytningen i sig selv vil påvirke virksomhedskulturen.

DSB sætter Sølvgade til salg

af Woodi, 5/10 2011, 20:55 (4799 dage siden) @ Svend

Tror den idé er droppet efter ombygningen i 2010 for adskillige millioner.

DSB sætter Sølvgade til salg

af Svend, 5/10 2011, 21:05 (4799 dage siden) @ Woodi

Tror den idé er droppet efter ombygningen i 2010 for adskillige millioner.

Fint nok, men Sølvgade er vist flere gange større, når vi taler antal kvadratmeter, så der bliver vist noget dårlig plads. Jeg har ikke opfattelsen af, at der er tomme kontoret i Sølvgade (men de der færdes der til daglig, kan måske be- eller afkræfte dette).

Rigsarkivet er dog flyttet ind på Kalvebod Brygge - på den nederste eller de to nederste etager. Skal de så ud igen?

--
Svend

DSB sætter Sølvgade til salg

af Jens MO-Møller @, 6/10 2011, 23:36 (4798 dage siden) @ Svend

Rigsarkivet skal forhåbentlig bestå i al evighed, mens DSB måske kun lever i nogle få år endnu. Det har kostet svimlende summer at indrette Rigsarkivet i lokaliteterne på Kalvebod Brygge, så mon dog ikke, hvis DSB flytter derud, at man vil bygge opad?

Venlig hilsen

Jens Møller

DSB sætter Sølvgade til salg

af andersj, Aalborg, 6/10 2011, 19:25 (4798 dage siden) @ andersj

Mon man så bygger et højhus alá DB's hovedkontor i Berlin? Det vil da pynte lidt i landskabet.

DSB sætter Sølvgade til salg

af Woodi, 6/10 2011, 21:14 (4798 dage siden) @ andersj

DSB er ikke mere så omfattende som de var engang og Sølvgade 40 er virkelig en kæmpe-klods som medarbejderne kan rende rundt og gemme sig i idag - så mindre lokalisationer er nok hensigtsmæssigt efter som de reelt kun har tog-forretning.

ContecRailIndsend billeder
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak