Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

status på loalbanen og omegn (Nordøstsjælland) (Jernbanen i dag)

af gamle ole, 4/10 2011, 21:52 (4785 dage siden)

Tog en rundtur idag med Nordbanen, GDS, HHGB og lille Nord, med ringe forventninger om at finde noget interessant. (kommer sjældent i området i nyere tid)
Der var vel kun Smalspornettet ved Bloustrød, og Græstedprojektet.
Næste gang blir det Tisvildegrenen og HFHJ, men der er næppe noget heller.
Har jeg mon sovet i timen. Var der mon noget alligevel der kunne være blevet overset?:-P

Ole

status på loalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/10 2011, 10:02 (4785 dage siden) @ gamle ole

Tog en rundtur idag med Nordbanen, GDS, HHGB og lille Nord, med ringe forventninger om at finde noget interessant. (kommer sjældent i området i nyere tid)
Der var vel kun Smalspornettet ved Bloustrød, og Græstedprojektet.
Næste gang blir det Tisvildegrenen og HFHJ, men der er næppe noget heller.
Har jeg mon sovet i timen. Var der mon noget alligevel der kunne være blevet overset?:-P

Ole

------------------------

Hej "Gamle Ole" ! ! !

Det er der sikkert mange forskellige svar på, --alt efter alder og interesser, men . . .

Vi tænker nok begge lidt i samme retning, --og for ca. 10 år siden, havde jeg nok ikke troet, at jeg skulle komme med på så mange sporvognsture med Sporvejshistorisk Selskab (nødvendigvis/desværre til udlandet) som tilfældet siden er blevet.

På disse ture -og måske især til østlandene- oplever man stadig meget af det, man hjemme savner på jernbanefronten.

Kan absolut anbefales ! ! !

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hannoversches-strassenbahn-museum

status på loalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 5/10 2011, 15:21 (4785 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak. Håber også en gang i det mindste at nå nå de smalsporede i Harzen.
Nej selvfølgelig kan man ikke oprette en drift i 2011 på vores præmisser, men alligevel.
S-tog all over. Tænk at kunne køre hele Nordsjælland rundet og ikke se skyggen af en togmand/dame hverken ude eller inde. (Man må formode der har været en lokofører), og som sagt ingenting at se hverken i Hillerød, Kagerup, Gilleleje, Hornbæk Grønnehave, Helsingør eller Fredensborg, som ellers var nogle af de steder der måske kunne have været lidt interessant.:-(

Hilsen Ole

status på loalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 21/10 2011, 12:11 (4769 dage siden) @ gamle ole

Hej

Var på 2.del af min "genopdragelsesreje" i mit gamle Nordsjælland (nu økonomisk asyl på Falster).
HFHJ: Diverse ubrugte sidespor/rester hist og pist, dog selvfølgelig stadig Stålet i Frdv.
Stadig aktiv havnebane/færgetilslutning Rørvigfærgen Humdested, og det ret nye værksted lukket helt ned (?) (jvnf. tidligere tråd)
Ellers intet at benærke
GDS-Tisvildestringen.
Også her div. ubrugte sidespor hist og pist. Nåede ikke at se om der er rester af de to sidespor ved Duemose (teglværk/læseramper, militærspor). Dog var der ved Trælasten ved Kagerup stadig en stump spor med vogn???
Og hvad er det for et stort anlægsarbejde der er i gange ved Kagerup St?

Hilsen Ole:-)

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Niels Munch, 21/10 2011, 14:36 (4769 dage siden) @ gamle ole

Og hvad er det for et stort anlægsarbejde der er i gang ved Kagerup St?

Hej Gamle Ole,

Lokalbanen forbereder skinneudveksling på strækningen mellem Kagerup og Hillerød, hvor sporet i øvrigt sidst blev moderniseret i slutningen af 1970-erne.

Efter de forberedende arbejder, herunder skinneudlægning, påregnes udskiftningen igangsat den 23.10.2011 med udgangspunkt i Kagerup.

Projektet indeholder følgende hovedelementer:

· Udveksling af DSB 37 skinner til UIC 60 skinner
· Udførelse af thermit-svejsninger
· Etablering af nye isoleringer
· Spændingsudligning
· Skærvesupplering, stopning af sporet og ballastfordeling
· Renovering af tre vejoverkørsler, 10 skovoverkørsler, to cykelstioverkørsler
· Udveksling af 405 sveller
· Etablering af 210 meter ny sporkasse
· Etablering af dræn i overkørsler og hvor der i dag er vaskere.

Arbejdet forventes færdigt i slutningen af november.

M.v.h.
Niels

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 21/10 2011, 17:29 (4768 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels

Det var ikke så lidt. Det ser også voldsomt ud med grej og containere på begge sider afsporet, og dermed noget anderledes i forhold til Banestyrellsen et al -metoden.


hilsen Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Niels Munch, 5/10 2011, 13:00 (4785 dage siden) @ gamle ole

Næste gang blir det Tisvildegrenen og HFHJ, men der er næppe noget heller.

Hej Ole,

DJKs MY-veterantog holder til i Hundested, hvor der i øvrigt stadig er havnebane.

M.v.h.
Niels

Avatar

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/10 2011, 14:25 (4785 dage siden) @ Niels Munch

Frederiksværk station fremstår som vældig hyggelig ved nattetide. Når nu ståltoget nægter at dukke op, må man jo bruge tiden til noget andet. Billder fra Frederiksværk tirsdag aften og nat.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 5/10 2011, 15:25 (4785 dage siden) @ Henrik Thomsen

Ja den ligner da lidt sig selv bortset fra perroner bortset fra toget, hvis man ellers kan kalde et sådant misfoster for et tog:-D

Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Henrik Tolderlund, 5/10 2011, 21:07 (4784 dage siden) @ Henrik Thomsen

Frederiksværk station fremstår som vældig hyggelig ved nattetide. Når nu ståltoget nægter at dukke op, må man jo bruge tiden til noget andet. Billder fra Frederiksværk tirsdag aften og nat.

Ja, og der er stadig en række hyggelige trinbrætter såsom Søborg og Gribsø. Her lugter der lidt af gamle dage. Det gælder i øvrigt også banegården i Kagerup og Vejby.

Venlig hilsen
Henrik

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 5/10 2011, 15:13 (4785 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Det lyder godt. Så går næste tur dertil (og Tisvildeleje)

Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Kim3390, Frederiksværk, 5/10 2011, 16:37 (4784 dage siden) @ gamle ole

Hej gamle Ole.

Som nævnt tidligere, så holder GM gruppen til i Hundested nu, MY og KöF + nogle vogne vil nok stå inde i værkstedet. Men på stationens depot-areal holder der flere vogne, de fleste af disse er desværre under en presenning.

Den tidligere nævnte havnebane er der også, en kort og langsommelig tur grundet det skarpe sving toget skal i gennem, og så er der 2 niveau overskæringer på den korte strækning.
Over de gamle havnespor, som der ikke har været brugt igennem mange år, er der blevet lagt asfalt. Det er dog ved at være nogle år siden, at der sidst blev udlagt asfalt på havnen, og man kan derfor mange steder se rusten igennem, og der er også steder hvor skinnerne er blottet.
Har lavet et primitivt lille kort for overblikkets skyld (længe leve paint).
[image]

De stiplede linjer er de nedlagte spor.
Som du nok kan regne ud, er Hvf hundested havn og Huf er Hundested.

Hvis du har en smule interesse for færgefart, så kan jeg tilføje, at der hvor jeg har skrevet Rørvig færge, leje 1, er der hvor Grenaa-Hundested linjen lå i de første år, senere rykkede overfarten over for enden af de to nedlagte jernbanespor, dette kan tydeligt ses i dag (på den anden side af det grønne pakhus der er på havnen, er der opmarcheringsbaner og billetteringshus (Strandjærgerne)).
Det sidste færgeleje lå (ligger der faktisk stadig) i sydhavnen (ved cargo-havnen).

Det blev lidt langt, men så har du da en idé om, hvad der er i Hundested.

Mvh.
Kim K

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 5/10 2011, 17:37 (4784 dage siden) @ Kim3390

Tak. Jo også intereeseret i skibe/færger. Er også på shipsforum.dk. Som barn i 50erne var jeg med Fjerritslevbussen fra Hans Knudsensplds til Fjeritslev. Efter datidens meget lange rutebiler med toilet bagerst. Uhørt dengang. Blev både køre-og søsyg første og eneste gang. FFærgen var vist ualmindelig grim. Hed vist Marsk Stig?
Det var iøvrigt noget af et syn at se de lange Kuhlmancars køre slalum på havnebanen.:-P

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 5/10 2011, 17:55 (4784 dage siden) @ Kim3390

PS. Jeg kom engang yil at fornærme en indfødt, da jeg ikke kunne huske navnet på den anden Rørvig færge. Den ene hed Skansehage og så kom jeg til at kalde den anden for dobbelthage!, idet de begge hed noget med hage. Det var før politisk korrekthed var opfundet.:-D

hilsen Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Flemming Jakielski, Rødovre, 5/10 2011, 19:25 (4784 dage siden) @ gamle ole

PS. Jeg kom engang yil at fornærme en indfødt, da jeg ikke kunne huske navnet på den anden Rørvig færge. Den ene hed Skansehage og så kom jeg til at kalde den anden for dobbelthage!, idet de begge hed noget med hage. Det var før politisk korrekthed var opfundet.:-D

hilsen Ole

Ja, den anden var Skansehage, der gyngede for et godt ord. Derfor øgenavnet "Dansehage".

V.H.

Flemming J

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Kim3390, Frederiksværk, 6/10 2011, 00:15 (4784 dage siden) @ Flemming Jakielski

Gamle Ole:

På Frederiksværkbanen skal du ydermere være opmærksom på følgende, det kunne være det havde lidt interesse.

Hillerød station:
Følger du hurtigtogsperronen (den længst væk s-banen, kan ikke huske spornummer) væk fra stationen, altså ggår langs sporet, så vil stien på et tidspunkt dreje væk fra banen i en bue (det er efter broen over Hammersholtvej). Det gik den oprindelige strækning mellem Hillerød statsbanestation over Hillerød Lokal til Skævinge (1897-1950). Desværre er der ikke så mange synlige rester, man kan lige ane skinnerne under asfalten ved de gamle vejoverførsler. På et tidspunkt rammer man et parkeringshus, det er meget tæt på her, at Hillerød Lokal lå, men stationen er i dag revet ned og der er ikke nogen yderligere tegn på jernbane derfra.

Brødeskov:
Når du tager toget fra Hillerød til Hundested (hvis du er med tog), så vil man efter Brødeskov station kunne se, den aldrig åbnede Midtbanes banevold. Det kan anbefales at sidde med ryggen til kørselsretningen (det er desværre en ret kort stump).

HFHJ kører altså i dag, i Midtbanens trace fra Brødeskov til Hillerød statsbanestation. HFHJs tog holder ydermere i dag, ved den perron der oprindeligt var tiltænkt Midtbanen.

Det blev så endnu et længere indlæg, men det bunder nok i, at HFHJ har en stor betydning for mig.

Mvh.
Kim K

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 6/10 2011, 10:32 (4784 dage siden) @ Kim3390

Tak. Har en erindring om den gamle "lokalbane" også passerede et gasværk. Da indkøbscentret blev bygget rød der vist også nogle rester, muligvis samtidig med den gamle rutebilstation.

Ole

Avatar

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/6 2012, 22:48 (4529 dage siden) @ gamle ole

Tak. Har en erindring om den gamle "lokalbane" også passerede et gasværk. Da indkøbscentret blev bygget rød der vist også nogle rester, muligvis samtidig med den gamle rutebilstation.

Ole

Slotsarkaderne udryddede i store træk det gamle Nordstens fabrikskompleks og dækker også det område lokalstationen lå på, men ikke rutebilstationen. Det skete da det andet butikscenter - Gallerierne - blev lavet. Galleriernes P-hus ligger på den gamle busstations plads.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 7/10 2011, 12:46 (4783 dage siden) @ Kim3390

Glimrende! Kan du evt. huske hvornår forbindelsestogene til henholdsvis Grenå og Rørvigfærgen ophørte?
(kan iøvrigt ikke huske at have set godsvogne på havnen, selvom jeg periodevis kom der tit i 70erne)

Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Niels Munch, 7/10 2011, 14:01 (4783 dage siden) @ gamle ole

"I 1969 åbnede den nye færgehavn syd for den gamle havn i Hundested, og forbindelsen mellem HFHJ og (Grenå-Hundested-) ruten blev herefter med bus mellem stationen i Hundested og den nye færgeterminal, da det - som omtalt andet steds i denne bog - ikke lykkedes at få flyttet stationen i Hundested til den nye havn."

Og "denne bog" er: Plum og Wilcke "Med tog til Hundested gennem 75 år", DJK 1991 (ISBN 87-87050-32-3).

M.v.h.
Niels

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af gamle ole, 7/10 2011, 14:35 (4783 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Ja det husker jeg. Man brugte gamle KS-busser. Men Rørvigforbindelsen overlevede da længere?

Hilsen Ole

status på lokalbanen og omegn (Nordøstsjælland)

af Lars Kongshøj, 17/6 2012, 10:15 (4529 dage siden) @ gamle ole

Tak Niels. Ja det husker jeg. Man brugte gamle KS-busser. Men Rørvigforbindelsen overlevede da længere?

Forstår ikke lige spørgsmålet? Hvornår har den været væk. Den har vist i en periode ikke været trykt i køreplanen, men har den nogensinde været væk?

Østerport trinbræt ved Gilleleje fandtes i øvrigt heller ikke i DSBs køreplan.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak