Morgenstund i Vojens. (Jernbanen i dag)
Hej.
I går morgens stod MY 1159 og hyggede sig i Vojens.
V.H.
Jesper Andersen
af Jesper Andersen, 4/10 2011, 19:59 (4802 dage siden)
Hej.
I går morgens stod MY 1159 og hyggede sig i Vojens.
V.H.
Jesper Andersen
af Hans-Henrik Landsvig , Amagerbro, 4/10 2011, 20:24 (4802 dage siden) @ Jesper Andersen
Ja, GM-maskinerne er prægtig mekanik.
Det er synd og skam, at Frichs, som var så langt fremme i 30erne, blev sat ud af spillet under Anden Verdenskrig. I stedet blev det amerikanerne, der løb med markedet i den vestlige verden, fordi der under krigen var stort set ubegrænsede medler til forskning og udvikling af dieselelektrisk teknik - det er jo det, man bruger i ubåde.
GM-maskinerne er et af de bedste køb, DSB nogensinde har gjort.
Men også det var heftigt omdiskuteret dengang i 50erne, hvor et traktionsudvalg anbefalede diesel i stedet for elektricitet.
De, som i andre tråde har travlt med i mere eller mindre høflige vendinger at diskutere olie versus strøm i vore dage, skulle måske tage en slapper og fordybe sig i udvalgets betænkning fra 1956.
Biblioteket skal kunne skaffe den.
Som I ved: Et folk, som ikke kender sin historie, er tvunget til at gentage den.
Og hvad er det så i øvrigt for en sovevogn, jeg skimter i baggrunden.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
af Peter Christensen , 4/10 2011, 21:37 (4802 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
Tror ikke du når særligt langt på biblioteket mht. at få traktionsudvalgets betænkning. Undersøgelsen var bestilt af DSB og lavet af videnskabernes akademi (dog med en del DSB folk blandt deltagerne).
Selve det tekniske i betænkningen er outdated, da kraftværkernes virkningsgrad er noget højere nu end dengang. Hele del 2 af betænkningen giver heller ikke nogen mening, idet omkostningsberegningerne bygger på Da, Ra og My.
Desuden overvejes det ikke at lease materiel (var ikke interessant for statsbaner indtil for ganske nylig) - idéen er ellers ikke ny; mange dieselloko blev lånt af via banker i 50'ernes USA.
Det er langt mere interessant og relevant at finde den rapport, som SJ afleverede til DSB i 1975. Men tro mig - den rapport er ikke nem at finde og et almindeligt bibliotek vil ikke kunne hjælpe.
Den store "dræber" ved et 16 2/3 Hz system er enkelt: hvordan frembringes en frekvens på 16 2/3 Hz?
Via roterende omformere (som i Sverige)? Muligt, men det koster vedligeholdesudgifter. Via egne kraftværker (som Tyskland)? Muligt, men så eksplodere anlægsudgifterne og kan den ret beset lille trafikmængde i Danmark bære et helt kraftværk udelukkende til at lave kørespænding? Næppe.
Alternativet, som er det nuværende 50 Hz anlæg, kræver blot et antal transformere, hvor der ikke er nogle voldsomme anlægs- og vedligeholdelsesomkostninger.
Operationelt, så beviser EG, ET og BR185 dagligt ude på Øresund at skift fra et spændingssystem til et andet (og skift til andet sikkerhedssystem) er et overkommeligt problem.
af Jensen, 4/10 2011, 21:58 (4802 dage siden) @ Peter Christensen
Operationelt, så beviser EG, ET og BR185 dagligt ude på Øresund at skift fra et spændingssystem til et andet (og skift til andet sikkerhedssystem) er et overkommeligt problem.
Løsningerne til skift af sikkerhedssystemer, mod øst og syd, er til gengæld ikke billige. Men her er der en (måske billigere) løsning på vej via ETCS.
Mvh
Jens
af BlackThorneDK , Randers, 4/10 2011, 23:57 (4802 dage siden) @ Jensen
Operationelt, så beviser EG, ET og BR185 dagligt ude på Øresund at skift fra et spændingssystem til et andet (og skift til andet sikkerhedssystem) er et overkommeligt problem.
Løsningerne til skift af sikkerhedssystemer, mod øst og syd, er til gengæld ikke billige. Men her er der en (måske billigere) løsning på vej via ETCS.Mvh
Jens
Da ikke så længe at tyskerne stejler over det?
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Hans Henrik Landsvig , Buddinge, 4/10 2011, 22:38 (4802 dage siden) @ Peter Christensen
Nu står betænkningen her i min bogreol, så den eksisterer, og selvfølgelig kan enhver blot jævnt begavet bibliotekar fremskaffe den.
Der er ingen grund til at undervurdere sine medmennesker.
Mit eksemplar er næppe det eneste, der er tilbage i kongeriget. Der findes institutioner som både Det Kongelige Bibliotek og DTU-bibliotek. Al min erfaring med nævnte steder siger, at personalet er helt ekstremt hjælpsomt. Også over for en bibliotekar-kollega,som rínger fra en fjern fillial af det kommunale system.
Det er absurd at antyde, at jeg skulle mene, at betænkningens konklusioner fra 1956 uden videre har gyldighed i dag.
Men jeg mener, at betænkningen er meget væsentlig for at forstå, hvor den af mange så efterlyste elektrificering kom så sent i gang i Danmark.
Prøv lige at læse mine ord igen: Et folk, som ikke kender sin historie, er tvunget til at gentage den.
Ved du i øvrigt noget om sovevognen i baggrunden?
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
af Niels Munch, 4/10 2011, 23:07 (4802 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig
af Hans Henrik Landsvig , Buddinge, 4/10 2011, 23:28 (4802 dage siden) @ Niels Munch
Mange tak for info.
Nu sidder jeg så her og kigger på billeder af noget, der med en beskeden moderniseringsindsats kunne have været en moderne sovevogn.
I en anden tråd kan jeg kigge på tilsyneladende yderst komfortable czekiske sidde- og spisevogne.
Hvis kvaliteten af mad og drikke i sidstnævnte er bare halvt så god, som jeg erindrer den fra rejser i Østeuropa i 90erne, er den klasser over, hvad DSB kan byde på i dag.
Men DSBs tilbageværede kunder skal i stedet udsættes for IC-4 - hvis det ellers kan køre.
Der er noget galt - et eller andet sted....
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
af Georg Schmidt, 4/10 2011, 23:45 (4802 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig
Det var tider dengang vi fik kvalitetsmateriel herfra lavet af rigtig metal.
Mvh
Georg
af Gert, Aalborg, 5/10 2011, 00:48 (4802 dage siden) @ Hans Henrik Landsvig
Når vi har værker, der laver 50 Hz ud af jævnstrøm med thyristorteknik, så kan man vel også lave 16 2/3 Hz på samme måde - med de rette tilpassede filtre.
Gert
af Baldrick, 5/10 2011, 02:19 (4802 dage siden) @ Gert
Hvorfor 16 2/3 Hz.
Alle nye lokomotiver med tre faset traktion teknik
starte med at ensrette vekselspændingen til jævnspændingen,
for der efter at vekselrette den til den frekvens der skal bruges.
Lige side man gik over til at bruge halvleder til styring af
effekten, har frekvens i køretråden været ligegyldig.
af re20000, 5/10 2011, 19:41 (4801 dage siden) @ Gert
Det er nemlig fuldstændig rigtigt! Men det er først blevet det for ikke alt for mange år siden i en betalelig og driftssikker form.
Nold
af Baldrick, 7/10 2011, 23:15 (4799 dage siden) @ re20000
Det er nemlig fuldstændig rigtigt! Men det er først blevet det for ikke alt for mange år siden i en betalelig og driftssikker form.
Nold
Som en årgang 68 er jeg nød til at sige tak for de pæne ord.
SJ´s Rc lokomotive er med tyristor styring og med levering start i 1967.
Men det er jo heller ikke mange år side
af gæst, 5/10 2011, 11:57 (4801 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
ja hans henrik
må gi dig ret
de bedste maskiner dsb har haft er mx-my-mz"""
de kører stadig i dk og mange andre lande selv
m deres høje alder
har haft fornøjelsen at køre dem i 6-8 år
bare kvali
for en mz--løvfald--hva er det???
kører bare
Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.
Læs mere