Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langelandsbanen 100 år (Generelt)

af Arne Nielsen ⌂ @, Langeland, 4/10 2011, 10:14 (4804 dage siden)

I dag er det 100 år siden Langelandsbanen blev indviet!

Langelandsbanen 100 år

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/10 2011, 11:31 (4804 dage siden) @ Arne Nielsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 4/10 2011, 11:55

I dag er det 100 år siden Langelandsbanen blev indviet!

-----------------

Tillad mig at nævne min "side" om banen: http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen .

Hundrede år er lang tid.

Sammen med Erik, My 1 2 87 ( http://my1287.dk/ ) var jeg der igen i sommer, og det var da spændende at se, hvor meget, der var sket på de 50 år siden nedlæggelsen.

På havnen i Rudkøbing ligger stadig et lille stykke spor, og andre steder, ville man næppe tro, at man står overfor en gammel stationsbygning, --hvis ikke man vidste bedre.

Det kunne være nærliggende med en "side": "Langelandsbanen i dag" med alle stationer, --men nu er det private boliger / private hjem.

Det gør man vel ikke ! ! ! ???

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=lb---stationer

PS: De tre endestationer og den større Humble station er ikke problemet, --de er mere "offentlige bygningen", men de små stationer ! ! ! Personligt ville jeg nok meget have mig frabedt, at få min privatbolig på en andens hjemmeside. Der er nogle få nyere fotos af stationsbygninger på den ene af mine sider, men de to er af de "offentlige", og af de tre små er den ene (måske de to) nu erhvervsejendom og den sidste set på "rimelig lang" og "ufarlig" afstand.

Langelandsbanen 100 år (+ 2 fotos & link)

af Niels Munch, 4/10 2011, 14:36 (4804 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

I denne "deltråd" optræder Rudkøbing, Bagenkop og Kædeby stationer, så vi er vel lidt på vej?

Fra mit besøg på LB i 1962 har jeg tidligere vist disse 2 motiver (i f.m. "skinnebusser"):

[image]
LB Sm 1 og M 4 i remisen i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

[image]
LB Sm 2 og Ib 210 i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Det gør vel ikke noget at gentage dem i dagens anledning?

Bedste hilsener
Niels

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/10 2011, 15:24 (4804 dage siden) @ Niels Munch

Hej Erik,

I denne "deltråd" optræder Rudkøbing, Bagenkop og Kædeby stationer, så vi er vel lidt på vej?

(...)

Bedste hilsener
Niels

---------------------------

Hej Niels.

Ja, --det er vi, men alligevel er den ene (Bagenkop/Bagnkop) en af de "rigtigt offentlige" og den anden "halv-offentlig", som café/restaurant der vist gerne ser både fotografier og omtale på nettet, så længe omtalen er positiv :-) og her er der vist ikke noget at klage over.

Nejjjj, --det er alle de helt små stationer, nydeligt vedligeholdte eller mindre ditto ! ! !

Hører det/de "nettet" til. De var offentlige bygninger engang, men ikke længere ! ! ! OK, --man kan spørge. Får man "Ja", --er det fint, men hvis "Nej", er kæden/helheden brudt.

Fra "gaden"/vejen kan man måske tage det lidt mindre alvorligt -mange gør det i det mindste (det er dog offentligt tilgængeligt)-, men det er ofte banefacaden, der er den mest interessante, og her er man ofte på virkelig privat grund.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen-i-dag-2

af caprani ⌂, København, 4/10 2011, 15:37 (4804 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg tror nok, at enhver har ret til at forevige lige præcis hvad der passer en, sålænge man befinder sig i det offentlige rum. Hvis du altså fotograferer et hus ude fra vejen, så tror jeg seriøst ikke, at der er noget at komme efter.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Langelandsbanen 100 år (+ 1 postkort & link)

af Niels Munch, 4/10 2011, 17:02 (4804 dage siden) @ caprani

Jeg tror nok, at enhver har ret til at forevige lige præcis hvad der passer en, sålænge man befinder sig i det offentlige rum. Hvis du altså fotograferer et hus ude fra vejen, så tror jeg seriøst ikke, at der er noget at komme efter.

Og vi må ikke glemme, at Thomas Rithmester på sin hjemmeside har gjort et ganske godt stykke arbejde!

I dagens anledning et postkort:

[image]
LB Humble Station (udateret postkort, formentlig 1911, arkiv nm).

M.v.h.
Niels

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 4/10 2011, 17:11 (4804 dage siden) @ caprani

Man må nødvendigvis være på den helt sikre side, hvis man offentliggør billeder, man selv har ophavsret til, og som Google’s fotovogn også kunne have taget.

I modsat fald havde Google Streetview været forbudt i Danmark.

Bemærk dog nøje, at Google Streetview anonymiserer ansigter og bilnummerplader, og fjerner billeder, hvor folk optræder ufrivilligt komisk eller foretager sig noget, som helt indlysende er af privat karakter.

Personer har vi ingen problemer med her, da det jo er bygningerne, der interesserer os. Disses beboere kun vil være i vejen på billederne. At nummerplader skal være så hemmelige forstår jeg ikke. Jeg ser hundredvis af dem i trafikken hver dag, uden at bilejerne synes at tage anstød.

Hvis nogle mennesker mener, at det tilhører privatlivets fred, at de har en lysegrøn havestol af en bestemt model, vil jeg anbefale dem at anbringe den et sted, hvor den ikke kan ses fra offentlig vej, eller investere i et solidt raftehegn eller en havemur.

Og selvfølgelig er det forbudt at trænge ind på privat grund – også uden kamera. Så hvis nogen på sælsom og mystisk vis skulle være kommet i besiddelse af fotos optaget fra en græsplane bag en velvoksen og tæt ligusterhæk, skal de naturligvis kun vise dem til folk, som de er sikre på vil være diskrete.

[image]
[image]
[image]
[image]

Og så lige et par billeder fra Nordenbro, skudt 29. juni 2011.

Jeg mener, at de til fulde opfylder alle juridiske og moralske kriterier for at blive bragt her.

Og i øvrigt mener jeg, at netop denne stationstype på Langelandsbanen er den smukkeste landstationstype i Danmark. Jeg fryder mig over, at Nordenbros ejere har holdt den så godt, og at man også kan nyde synet fra sporsiden.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/10 2011, 17:25 (4804 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Man må nødvendigvis være på den helt sikre side, hvis man offentliggør billeder, man selv har ophavsret til, og som Google’s fotovogn også kunne have taget.

(...)

Jeg mener, at de til fulde opfylder alle juridiske og moralske kriterier for at blive bragt her.

Og i øvrigt mener jeg, at netop denne stationstype på Langelandsbanen er den smukkeste landstationstype i Danmark. Jeg fryder mig over, at Nordenbros ejere har holdt den så godt, og at man også kan nyde synet fra sporsiden.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

---------

Ja, --jeg har jo været der selv. og ved, at Du ikke har overtrådt (bogstaveligt) nogle skel for at tage billederne. Alligevel mener jeg ikke man bør / kan gøre det med "god samvittighed", og slet ikke den mere private "have-del".

Det var netop disse synspunkter, jeg gerne ville høre lidt om fra andre Forum-brugere. -- Vi går jo ellers ikke og tager fotos af "folk"s villaer og lægger dem på nettet.

Er rettigheden større her ???

Herligt at se og "høre" andres synspunkter.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 4/10 2011, 18:20 (4804 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det sidste først:

Nej. Der er ikke større frihed her, end hvis Erik eller jeg selv havde lagt disse billeder på vore egne hjemmesider. Forskellen er kun, at webmaster Tommy i givet fald vil blive inddraget, hvis nogen skulle føle sig krænket. Politibetjenten med stævningen vil i så fald ringe på Tommys dør først.

Nu røber jeg forhåbentlig ikke nogen stor hemmelighed ved at afsløre, at jeg ganske udmærket kender Eriks synspunkter omkring netop disse fire billeder. Jeg tilbød dem (og flere andre fra Langeland) til www.evp.dk, men han sagde pænt nej tak af de moralske årsager, han også giver udtryk for her.

Det har jeg fuld respekt for.

Man kan så finde det ganske interessant, at grænserne for moral (eller blufærdighed er det måske) trækkes forskelligt af en mand, der er fuldblods jernbanemand, og af en, der i det meste af sit liv har været fuldblods journalist.

Jernbanefolk (og specielt deres passagerer) lever af, at reglerne bliver overholdt. Her går grænsen ved den før omtalte tændstikæske. Den er overtrådt med den træklods, jeg først hører om nu.

Journalisterne ville derimod dø af sult, hvis de ikke konstant prøvede grænserne af – og hvem ved – måske ville demokratiet også gøre det…

I havde ikke hørt andet om IC-4 togene, end at de er en – lettere forsinket – kæmpesucces, hvis ikke nogle journalister var gået til allermindst til grænsen.

Men nu har vi altså fire helt konkrete billeder at forholde os til.

Jeg vil meget gerne høre jeres begrundede mening, om de bør offentliggøres eller ej.

Juraen mener jeg må være på plads. I den moralske vurdering må indgå, at de er bragt i en relevant jernbanehistorisk sammenhæng.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Langelandsbanen -> fotoetik

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 4/10 2011, 20:33 (4803 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Når jeg er på tur (f.eks på TKVJ) så går jeg som regel ind og ringer på, og spørger om det er i orden, at jeg tager en stribe billeder rundt om bygningen. Jeg har endnu ikke fået et nej. Tværtimod har jeg flere gange oplevet, at beboerne meget gerne ville fortælle om deres station.
Jeg har mange stationer (og historier) liggende på lager, som jeg ikke har haft tid til at lægge online. På ONFJ mødte jeg f.eks. en ejer, der bl.a. havde rekvireret de originale tegninger fra Jernbanemuseet for at kunne restaurere bygningen så historisk korrekt som muligt.
Hvis ikke der er nogen hjemme, så tager jeg en stribe billeder rundt om bygningen udenfor grunden og jeg har ingen moralske skrupler ved at vise dem på nettet. Skulle der evt. blive ballade, så er det herlige ved nettet, at man kan fjerne billederne igen.

--
[image]

af T. Rithmester ⌂, Struer, 5/10 2011, 16:37 (4803 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Herligt at se og "høre" andres synspunkter.

Jeg vil da også lige give mit besyv med her, da jeg jo i stor stil offentliggør billeder på min egen hjemmeside.
Som udgangspunkt tager jeg altid mine billeder fra offentlig vej. Altså viser jeg ikke noget som ikke kan ses af andre folk. Hvis muligt, tager jeg gerne billeder fra sporsiden hvis dette er muligt fra fx. offentlig sti eller lignende. Igen gælder at jeg jo ikke viser noget som andre ikke kan se.

Så vidt jeg husker, er Muldbjerg station på RØHJ samt Broløkke trinbræt på LB de eneste steder hvor jeg bevidst er gået ind på privat område uden tilladelse. Vedr. Muldbjerg startede jeg med at ringe på, for at få tilladelse, men traf ingen hjemme. Jeg tog så en serie billeder, og skrev derefter til ejeren (vedlagt kopier af billederne) inden offentliggørelse på hjemmesiden. Jeg fik dog intet svar retur, så tillod mig at gå ud fra det var stiltiende accept.
Ang. Broløkke, så var vidste jeg at det var privat grund jeg gik ind på, og må da også klart sige at det var en grænse at overskride. Men ønsket om billedet drev mig ;)
Så som udgangspunkt ser jeg ingen problemer i at offentliggøre mine billeder, da jeg egentlig ikke viser noget som alle andre ikke kan se.

Men jeg ser dog problemet hvis jeg fx. tager billeder fra sporside, og der her endnu går fx. nedlagt (men ikke fjernet) jernbane, eller en godsjernbane. Der er der jo strengt taget ikke adgang for offentligheden.
Og utroligt nok, er det først her i 2011 at jeg er blevet adspurgt om hvorfor jeg tog billeder, og har taget billeder til hjemmesiden i ca. 5-6 år.
Første gang var en ejer af en station, som gerne ville vide hvorfor jeg tog billeder af deres hus. Jeg forklarede så hvorfor, og derefter var der ingen problemer.
Denne oplevelse gjorde så at jeg efterfølgende valgt at få lavet visitkort med oplysninger om hvem jeg er, og hvad jeg tager billeder til.

Disse kort har så efterfølgende også kunnet gyde olie på oprørte vande én gang.
Jeg tog billeder af en station tæt ved et trafikalt knudepunkt, og ejeren så dette og tog lettere ophidset kontakt til mig. Jeg kunne så give ham mit kort, og stemningen vendte fuldstændigt. Vi fik en fin snak, og jeg fik lov at se den side af stationen som der ikke var offentlig adgang til.

Men der er jo også dem i den anden grøft. Jeg fik på et tidspunkt en henvendelse fra min hjemmeside fra en ejer af en station, som var lidt skuffet over at jeg mente at hans station ikke lod sig fotografere. Så det endte med en invitation til at komme og fotografere station, pakhus og lignende. Så det forventer jeg bliver en tur i den kommende efterårsferie.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/10 2011, 17:13 (4804 dage siden) @ caprani

-----------

Nej, --måske ikke juridisk --men jeg ville have det dårligt, moralsk.

Det er her, spørgsmålet kommer ind ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=lb---rullende-materiel

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 4/10 2011, 18:37 (4804 dage siden) @ Erik V. Pedersen

-----------

Nej, --måske ikke juridisk --men jeg ville have det dårligt, moralsk.

Det er her, spørgsmålet kommer ind ! ! !

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=lb---rullende-materiel

Hvis huset er belliggende et sted, hvor StreetView har været forbi, så ville jeg som sådan ikke have de store kvaler.
Jeg ville formentlig altid fjerne et billede, hvor beboeren direkte har henvendt sig, og frabedt sig offentliggørelse, men det er jo mere for at være flink ved sine medmennesker, end for at vade ud i den juridiske diskusion.

Hvis ikke StreetView har været forbi, ville jeg tage en vurdering af trafikken foran og bagved huset.
En offenlig cykelsti, a la Alhedestien, ville jeg nok ikke have kvaler med at offentliggøre, men et hus for enden af en markvej eller ligende, ville jeg nok springe over.

Hvilke regler Tommy vil stå inden for, er selvfølgelig hans eget valg, da siderne her jo offentliggøres under hans ansvar.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 4/10 2011, 19:25 (4803 dage siden) @ BlackThorneDK

Du skriver: Hvor ”StreetView har været forbi”. (Min fremhævning).

Jeg mener, det er fuldt tilstrækkeligt, at fotovognen kunne have været forbi. Og det kunne den her.

Som det fremgår af det ene billede, er der tale om grusveje det sidste stykke, men der er absolut intet på stedet, der indikerer, at vejene er privat område. I så fald havde jeg respekteret det.

I finder den gamle stationsbygning på Google Earth på 54°47'12.55"N - 10°42'38.07"Ø

Det er nemt at se, hvor jeg har taget billederne fra.

Google’s fotovogn har kun været på den nærliggende landevej – men det er jo ikke usædvanligt i andet end storbyer.

Og hvis den havde taget turen ad alle småvejene, havde jeg slet ikke behøvet at tage til Langeland……

Bortset fra, at det er et dejligt sted, også når man ikke beskæftiger sig med afdøde jernbaner.

Hvis jeg havde bragt disse billeder på min egen hjemmeside, og nutidens "stationsforstander" bad om at få dem fjernet, ville jeg naturligvis indgå i en venlig dialog, hvor jeg påpegede, at også mine fotos har betydning i en historisk sammenhæng, selv om de er ganske nye.

Og så ville jeg da håbe på at vi skiltes som venner, og at jeg fik en invitation til at se bygningen indvendigt.

Det er mit klare indtryk fra www.evp.dk, at H. Boysen-Møller har kælet lige så meget for interieuret som for eksterieuret på sine bygninger. Jeg håber, at mest muligt er bevaret - også inden døre.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/10 2011, 20:12 (4803 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

(...)
Som det fremgår af det ene billede, er der tale om grusveje det sidste stykke, men der er absolut intet på stedet, der indikerer, at vejene er privat område. I så fald havde jeg respekteret det.

I finder den gamle stationsbygning på Google Earth på 54°47'12.55"N - 10°42'38.07"Ø

Det er nemt at se, hvor jeg har taget billederne fra.
(...)

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

-------------

(og her er det evp, der har fremhævet det ovenstående, jeg vil svare på)

Ja, --ingen tvivl om, at Du er på helt offentlig vej, --grusvej, men almindelig tilgængelig for alle. Jeg har selv stået samme sted og taget det/de samme foto (ret forstået). Så på det punkt, er der ikke noget "at komme efter".

Problemet (hvis det er et problem ?) ses jo ofte i forbindelse med gætterier her på Forum. Ganske morsomme for Forum´s seere, men hvad mon de nuværende ejere synes. Det er ikke alle gamle stationer, der er lige "fotogene" så mange år efter nedlæggelserne landet over. Heller ikke set fra gaden/vejen.

Jeg har også taget mine billeder fra Langelandsbanen, men regner med at vente 40-50 år inden jeg lægger dem på min "side" :-) .

I øvrigt er det pudsigt, at Du evt. gerne ville inviteres indenfor. Nogle af mine nærmeste bekendte, som jeg har drøftet dette med, har hørt mig fremsige nøjagtigt det samme ønske om en invitation, måske en lille let frokost eller bare et glas vin (der skulle gerne være tid til at glæde sig over tilstedeværelsen). Mit ønske gælder dog bare en anden station, som jeg kastede min "kærlighed" på (og det er ikke caféen/restauranten i Kædeby, jeg skriver om, selvom deres mad sikkert er meget fin - det så bestemt sådan ud).

På "min" station så der rigtig hyggeligt ud, --som om sidste tog næsten lige var kørt for kun 10 år siden :-) .

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen

af Ulrik D, 5/10 2011, 15:18 (4803 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg plejer, når jeg dyrker jernbanearkæologi, hvis det er muligt ;-) , at spørge beboerne af stationsbygning på en nedlagt station, om de har noget imod, at jeg fotograferer deres bolig.
Jeg har altid fået tilladelse.:-)
Men jeg er ofte blevet inviteret ind i haven for at få et bedre skud.;-)
Jeg vil dog tænke mig om 2 gange før jeg offentliggør billeder fra private haver..

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 1/11 2011, 23:20 (4775 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I øvrigt er det pudsigt, at Du evt. gerne ville inviteres indenfor. Nogle af mine nærmeste bekendte, som jeg har drøftet dette med, har hørt mig fremsige nøjagtigt det samme ønske om en invitation, måske en lille let frokost eller bare et glas vin (der skulle gerne være tid til at glæde sig over tilstedeværelsen). Mit ønske gælder dog bare en anden station, som jeg kastede min "kærlighed" på (og det er ikke caféen/restauranten i Kædeby, jeg skriver om, selvom deres mad sikkert er meget fin - det så bestemt sådan ud).

På "min" station så der rigtig hyggeligt ud, --som om sidste tog næsten lige var kørt for kun 10 år siden :-) .

Erik V. Pedersen

Det kan oplyses, at EVP nærmest var umulig at trække med videre fra omtalte station :-). Han var - meget forståelig - helt opslugt af stemningen.

En dejlig tur langs Langelandsbanen i godt selskab.

Lad os lige se et billede af en af de sidste trinbrætsbygninger, som er bevaret fra denne bane.

[image]

Ja, vi havde fået lov til at komme ind i baghaven - bare vi passede på gåsen - som da også jagtede EVP :-)
Nej, det billede viser jeg ikke. ;-)

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Langelandsbanen 100 år (Ophavsretten til fotos)

af Anders ⌂, Copenhagen, 6/10 2011, 09:55 (4802 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej

Jeg har lidt mere til ophavsretten...
For ca. 4 år siden lavede jeg adskillige fotos til en bog og nu ser jeg nogle af dem i en avisartikel.

Da bogen var et frivilligt museumsprojekt blev jeg spurgt om jeg ville tage fotos til bogen. Ulønnet. Det indvilligede jeg i og fotograferede det de måtte ønske og gav dem billederne ud fra den formoden at disse skulle bruges i bogen. Det blev de også. Men for nylig dukkede nogle af disse op i en avisartikel.

Aftalen med forfatterne og forlaget var jo bare mundtligt i den dur: "Gider du tage nogle fotos til vores bog? ja det gider jeg godt". Så viste de mig de motiver de ønskede og jeg lave fotografierne.

Nu sidder jeg og er lidt irriteret over at se dem i artiklen uden at være spurgt først.

Forlaget har sikkert givet avisen kopier eller en helt anden som har fået fingere i filerne??? Men det er da mine fotos når de bruges udenfor bogen eller er jeg helt galt på den. Mener jo at jeg med rette må formode at aftalen kun gælder bogen skønt intet er aftalt præcist.

Venter spændt på svar

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 10:08 (4802 dage siden) @ Anders

Nu kender jeg kun til ophavsret udfra en musikers/sangskrivers synspunkt, men her forholder det sig således, at er et værk først officielt offentliggjort/udgivet, så kan enhver til enhver tid genindspille/genudgive værket, naturligvis under fornøden kreditering, og i musikkens tilfælde, royalties.

Anderledes forholder det sig hvis man ønsker at ændre i arrangementet/melodien/teksten ift. det oprindelige værk. Dér skal der spørges om tilladelse hos den oprindelige ophavsmand.

Jeg kunne forestille mig, at noget lignende gælder ved fotos. Da disse allerede er offentliggjort i den pågældende bog kan de sandsynligvis frit benyttes i et dagblad såfremt kilde angives og fotografen krediteres. Hvis dette ikke finder sted foreligger der en krænkelse.

Det samme ville efter alt at dømme være tilfældet, hvis nogen officielt, i en eller anden forbindelse, udgiver en foto-kollage indeholdende dine fotos, da en sådan manipulation af original-materialet sandsynligvis forudsætter forudgående tilladelse.

Ovenstående er blot et kvalificeret gæt. Ophavsretsloven er ret kringlet.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

af Niels Munch, 6/10 2011, 10:35 (4802 dage siden) @ caprani

Jeg kunne forestille mig, at noget lignende gælder ved fotos. Da disse allerede er offentliggjort i den pågældende bog kan de sandsynligvis frit benyttes i et dagblad såfremt kilde angives og fotografen krediteres. Hvis dette ikke finder sted foreligger der en krænkelse.

Det samme ville efter alt at dømme være tilfældet, hvis nogen officielt, i en eller anden forbindelse, udgiver en foto-kollage indeholdende dine fotos, da en sådan manipulation af original-materialet sandsynligvis forudsætter forudgående tilladelse.

Ovenstående er blot et kvalificeret gæt. Ophavsretsloven er ret kringlet.

Hej Klaus,

Dit gæt er næppe helt rigtigt; men frem for at komme med en lang forklaring, tillader jeg mig at henvise til Steff's udmærkede redegørelse *her*, som han f.s.v.a. "forældelsesfrister" oven i købet uddyber *her*.

Det forhold, at noget har været offentliggjort (i bog, tidsskrift eller på nettet), giver ikke ret til "at tage selv", selvom man krediterer. Inden for "forældelsesfristerne" har fotografen altid ophavsretten og skal derfor give sin tilladelse.

Dog kan en fotograf overgive rettighederne til specifikke fotos til det publicerende forlag, og så vil dette som oftest fremgå af publikationen, herunder også, hvordan man skal forholde sig, hvis man ønsker at gengive tekst og fotos fra publikationen.

M.v.h.
Niels

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 10:42 (4802 dage siden) @ Niels Munch

Tak skal du have Niels. Altid rart at blive korrekt informeret :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

af Ole Stuhr Hansen, 6/10 2011, 13:45 (4802 dage siden) @ Anders

Hej

Jeg har lidt mere til ophavsretten...
For ca. 4 år siden lavede jeg adskillige fotos til en bog og nu ser jeg nogle af dem i en avisartikel.

Da bogen var et frivilligt museumsprojekt blev jeg spurgt om jeg ville tage fotos til bogen. Ulønnet. Det indvilligede jeg i og fotograferede det de måtte ønske og gav dem billederne ud fra den formoden at disse skulle bruges i bogen. Det blev de også. Men for nylig dukkede nogle af disse op i en avisartikel.

Aftalen med forfatterne og forlaget var jo bare mundtligt i den dur: "Gider du tage nogle fotos til vores bog? ja det gider jeg godt". Så viste de mig de motiver de ønskede og jeg lave fotografierne.

Nu sidder jeg og er lidt irriteret over at se dem i artiklen uden at være spurgt først.

Forlaget har sikkert givet avisen kopier eller en helt anden som har fået fingere i filerne??? Men det er da mine fotos når de bruges udenfor bogen eller er jeg helt galt på den. Mener jo at jeg med rette må formode at aftalen kun gælder bogen skønt intet er aftalt præcist.

Venter spændt på svar

Det korte svar er, at du fremsender en regning til forlaget. Du har jo negativet - eller den originale fil med metadata (der fortæller om, hvilket kamera, der har taget billedet, dato, tidspunkt, brændvidde, blænde, lukkertid osv. osv) som dokumentation for, at du har ophavsretten til billedet. Den kan du aldrig give fra dig. Fotografen skal i hvert enkelt tilfælde give tilladelse til, at billedet bliver offentliggjort. Også hvis du har solgt billedet som privat foto til brug i et fotoalbum.

I gamle dage havde Pressefotografforbundet under Dansk Journalistforbund en vejledende taksttabel til brug ved offentliggørelse, baseret på oplag.

Jeg kender ikke de aktuelle takster, men da udgiveren ikke har spurgt dig om lov, står du ret stærkt mht. honorarets størrelse. Det er klart, at det er dyrere, når der ikke er spurgt om lov på forhånd.

For ca. 20 år kostede det - efter forudgående aftale - omkring 1000-1200 kroner at offentliggøre et foto i en avis - i datidens kroner.

Så hvis du vil give forlaget lidt rabat - fordi bogoplaget givetvis er beskedent - kan du f.eks. spille ud med 700-800 kroner og lande på 500-600, hvis de vil prutte om prisen.

Og hvis du en anden gang får mistanke om, at et af dine billeder vil blive brugt i en fremtidig udgivelse, kan du gå til fogedretten og få nedlagt et øjeblikkeligt fogedforbud mod distribution. Hvis du altså får medhold af dommeren. I yderste konsekvens kan forlaget blive pålagt at destruere oplaget. Og det giver jo et godt udgangspunkt for en forhandling om honorarets størrelse...!

Mvh. Ole

af Anders ⌂, Copenhagen, 6/10 2011, 14:10 (4802 dage siden) @ Anders

Tak for alle svarene.

Jeg tager kontakt til avisen. Det er 4 fotos det drejer sig om.

Avisen har skrevet: "Fotos fra bogen, Med venlig tilladelse fra på gældende museum..."

Det er noget rod. Jeg lader jer vide hvordan det går i en ny streng. Så kan I læse om resultatet på den affære.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 09:56 (4803 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det skal man naturligvis, indenfor lovens rammer, gøre præcis som man føler for.
At du har det sådan er da al ære værd.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Langelandsbanen 100 år

af caprani ⌂, København, 4/10 2011, 14:59 (4804 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hvilken informativ side om en banelinje jeg i grunden ikke har skænket mange tanker. Interessant kort og fotomateriale. Tak for det :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Langelandsbanen 100 år

af Steen Spile Kristensen @, Nordenbro, Langeland, 1/11 2011, 10:34 (4776 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I 2004 kørte jeg over en længere periode rundt og fotograferede en stor del af stationsbygningerne og andet jernbanerelevant på Langeland.
Ved de private ejendomme spurgte jeg pænt og høfligt om lov til at tage billeder, der ikke kunne tages fra offentlig vej. Det resulterede i de fleste tilfælde i en hyggelig snak om min interesse for jernbanen og sjove kuriositeter kom også frem. Ikke en eneste sur bemærkning eller afvisning.
Respekter altid privat ejendom og en høflig forespørgsel giver for det meste en god historie til samlingen.

Mvh
Steen Spile Kristensen
Som nu bor mellem Nordenbro og Magleby på Langeland.

Fotoetik og jura

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/10 2011, 10:36 (4803 dage siden) @ Arne Nielsen

"En fotograf, der selv står på et frit tilgængeligt sted, kan lovligt tage billeder af bygninger og ting på ikke frit tilgængelige steder. Men ikke af personer, medmindre de giver samtykke."

Kilde: http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fotoetik og jura

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/10 2011, 00:26 (4802 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Til de tidligere tråde:

1) Ja, -et er at spørge om lov og få lov, --men husker vi lige at få det med, at vi gerne vil lægge det på nettet (til offentlig beskuelse for alle og enhver) ???

2) Ja, -det er fint at have den juridiske ret på sin side, men jeg vil hellere have den moralske.

Uanset om det er juridisk tilladt, vil jeg selv meget have mig frabedt, at der tages fotos af min have -med eller uden personer- fotografier, som jeg kan finde på nettet 14 dage senere.

------------

Alt i alt gode meninger / synspunkter som vi bare børe tage med i betragtning næste gang: Vil Du / I selv lægge hus og/eller have til sådanne billeder, der skal på nettet??? Hvis svaret er: Nej, så lad også selv være. Er svaret: "Ja", --ja så er det jo med at holde sig indenfor juraen.

Hilsen, ----tak for nogle gode indlæg.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Fotoetik og jura

af Jens MO-Møller @, 6/10 2011, 01:36 (4802 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Og på mange andre læseres vegne tak for dine kloge og interessante indlæg, som er gode at få forstand af!

Venlig hilsen

Jens Møller

Fotoetik og jura

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 10:10 (4802 dage siden) @ Jens MO-Møller

Siger jeg også.
Kort og godt; overhold loven, og behandel iøvrigt andre som du selv ønsker at blive behandlet.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak