Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damptur Kh - Maribo d. 15/10 (Generelt)

af caprani ⌂, København, 3/10 2011, 22:37 (4801 dage siden)

Jeg ved godt, at der allerede er flere indlæg herinde om denne tur. Ikke desto mindre synes jeg, at det ville være synd hvis turen ikke kunne gennemføres pga. for få tilmeldinger, hvorfor jeg lige synes jeg vil anbringe linket til bestilling af billet igen:


Billetbestilling

Man kan jo roligt sige, at anledningen er temmelig historisk:-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 4/10 2011, 10:19 (4800 dage siden) @ caprani

- Jeg har gjordt mit til at turen bliver til noget, jeg har nemlig bestilt plads fra Kh og retur, og jeg glæder mig til at skulle køre med damptog over en så lang strækning det har jeg ikke prøvet før.

Tænker at jeg tager DSC-W70eren med på turen.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 4/10 2011, 10:21 (4800 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg glæder mig også. Sidst var afskedsturene med E 991 Randers-Struer og tilbage igen. Jeg håber meget, at der ikke må aflyses.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Nikolaj Nielsen, 4/10 2011, 21:27 (4800 dage siden) @ caprani

Hvilket loko. Er det?
Hvis det er jbm så det jo K. Maskinen?

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Kaspertog ⌂, Næstved, 4/10 2011, 21:47 (4800 dage siden) @ Nikolaj Nielsen

Det er Nordsjællands veterantogs K 582 som fremføre toget.

oprangering med vogne fra DSB Museumstog

DSB Cc 1123
DSB Bu 3703
DSB Ax 303
DSB Ac 42

Ps. Man ville kører fra Kh-Kj via S-banen.

Mvh Kasper Pedersen

--
[image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 5/10 2011, 09:11 (4799 dage siden) @ Kaspertog

MMMM - 4 vogne bag K 582 det skal nok give den en del at lave.

Jeg tænkte på er der dampvarme eller elektrisk varme i de vogne man låner fra DSBM og vil man opleve at et dampvarmeanlæg (hvis det er originalt på K 582) fra 1899 skal levere varme til vognene?

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af MR, Frederiksberg, 5/10 2011, 09:28 (4799 dage siden) @ mhv_vsvt

Ja K 582 kan i hvert fald ikke levere el-varme ;-)

Til gengæld leverer den fint dampvarme, men skal vi ikke håbe på en smuk efterårsdag til de mange gode billeder, der skal tages.

vh Michael

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 09:32 (4799 dage siden) @ Kaspertog


Ps. Man ville kører fra Kh-Kj via S-banen.

Mvh Kasper Pedersen

Ja ellers skulle den da køre venstre spor på turen hjem. Jeg tvivler alvorligt på, at den ville klare bakken ved Hvidovre-fjern med fire mere moderne stålvogne.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 5/10 2011, 10:03 (4799 dage siden) @ caprani


Ja ellers skulle den da køre venstre spor på turen hjem. Jeg tvivler alvorligt på, at den ville klare bakken ved Hvidovre-fjern med fire mere moderne stålvogne.

- arh bare fuld havre fra Rødovre, så kan den vel godt lige nå at passere toppen af bakken med 10-20 kmt og stille og roligt kravle over :-)

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 10:04 (4799 dage siden) @ mhv_vsvt

Ja der skal da et godt tilløb til. Hvis ikke den klarede det i første hug ville man dæleme' komme sent hjem :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af UTJ, 5/10 2011, 10:23 (4799 dage siden) @ caprani

I er nogle kyllinger. Fire træbogievogne (CM) vejer det samme som fire stålvogne. BU'eren vejer lidt mere, men både CC, AC og AX er jo letvægtere, tilmed med rullelejer.

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 10:27 (4799 dage siden) @ UTJ

I er nogle kyllinger.

Såså! Det er altså ikke os der åbenbart har bestemt, at den skal ad S-banen til Køge :-D Jeg havde hjertens gerne været ombord når de prøvede at få den over bakken.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Egon Schmidt, 5/10 2011, 14:24 (4799 dage siden) @ caprani

Hvad koster denne tur så
Egon

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 14:49 (4799 dage siden) @ Egon Schmidt

1. klasse tur-retur fra kh ell. Køge = 450 kr.

2. klasse tur-retur fra kh ell. Køge = 300 kr.

2. klasse tur-retur fra Næstved = 200 kr.

2. klasse tur-retur fra Nykøbing F = 150 kr.

Pladsbillet er kun mulig fra Kh eller Køge.

Billetter bestilles online HER!

:-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Filip Gram, 5/10 2011, 18:03 (4799 dage siden) @ caprani

Ja ellers skulle den da køre venstre spor på turen hjem. Jeg tvivler alvorligt på, at den ville klare bakken ved Hvidovre-fjern med fire mere moderne stålvogne.

Jeg kan ikke helt afgøre om en sådan uvidenhed skulle udløse en tur over knæet eller en opdragelsestur på førepladsen ;-) , men selv min "lille" 563 ville fint (!) kunne klare det. Turen til Struer i sidste måned viste hvad hun kan med 4 vogne og jeg ville ikke et øjeblik være bange for at sætte igang op af det "bette bump" med 4 stålvogne på!

På alle K-maskiners vegne: "Hrmpf!" :-D

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af steen møller jensen, 5/10 2011, 18:28 (4799 dage siden) @ Filip Gram

HØRT FILLIP:-D efter utallige ture som fybøder med k maskine på ohj må jeg også tilslutte mig din bemærkning:-D :-D :-P

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 23:21 (4799 dage siden) @ Filip Gram

Jeg kan se, at jeg åbenbart har draget en endog overordentlig stærk , omend mindre, togmaskines trækevner i tvivl. Derfor beder jeg naturligvis om forladelse.

Set fra aspirantstolen i 1101, som jeg har haft fornøjelsen af et par gange, forekommer bakken dog ret stejl, særligt når man betænker en maskine med så forholdsvis lav en adhæsionsvægt som K-maskinens, ift. et læs på et par hundrede tons.

Jeg har, for at udrydde enhver tvivl, aldrig et øjeblik været i tvivl om, at den klarede det hvis man ramte bakken i noget nær fuld fart.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Filip Gram, 5/10 2011, 23:31 (4799 dage siden) @ caprani

Jeg kan se, at jeg åbenbart har draget en endog overordentlig stærk , omend mindre, togmaskines trækevner i tvivl. Derfor beder jeg naturligvis om forladelse.

Set fra aspirantstolen i 1101, som jeg har haft fornøjelsen af et par gange, forekommer bakken dog ret stejl, særligt når man betænker en maskine med så forholdsvis lav en adhæsionsvægt som K-maskinens, ift. et læs på et par hundrede tons.

Jeg har, for at udrydde enhver tvivl, aldrig et øjeblik været i tvivl om, at den klarede det hvis man ramte bakken i noget nær fuld fart.

Jeg er ikke længere i tvivl: En opdragelsestur må finde sted! Jeg vil opfordre til en tur forbi Nyborg i efterårsferien, hvor "Karen" (563) nok skal demonstrere sit overskud... :-D

K-maskinernes træktabeller tillader 180t/280t/480t for henholdsvis iltog/persontog/langsomt godstog (efter hovedet - er lidt i tvivl om persontogsbelastningen) så 4 vogne er intet problem... Har selv haft fat i regulatoren på hende hvor ikke mindre end ca. 600 tons blev accelereret fra ca 1 km/t (1401 var nødt til at gå i stilling 1 et kort øjeblik, førend Karen kunne sætte det i gang) til ca 45 km/t ud af Middelfart mod Odense... Herefter tog 1401 over igen. Efterfølgende havde jeg lidt vask af et stk blå Mh, der var blevet lidt plettet i processen, men det var den lydoplevelse værd! :-D

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 23:36 (4799 dage siden) @ Filip Gram

Det vil jeg bestemt ikke sige nej til.
Det falder mig selvfølgelig også ind, at K-maskiner må have gjort dén tur millionvis af gange før, endda med mere end 4 vogne. (jeg tænkte vel i ting som ældre maskine, "ikke køre den for hårdt" etc.)

Jeg tror roligt I kan regne med mig derovre, en dag i efterårsferien. :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Filip Gram, 5/10 2011, 23:52 (4799 dage siden) @ caprani

Lige for en god ordens skyld, da jeg kan se der er en uheldig gentagelse af to nært beslægtede formuleringer, har jeg ikke lovet en førerumstur, da det jo som bekendt ikke er tilladt, ej heller tilrådeligt på en så lille førerplads som Karens!

Jeg håber ikke jeg nåede at give falske forhåbninger!- Invitationen, som var tiltænkt til at køre med i toget, er selvfølgelig stadig gældene (som den er for alle andre!), ligesom et ophold på broen over banen på hjulbybakke også ville kunne give et fint indtryk af maskinens formåen...

(jeg tænkte vel i ting som ældre maskine, "ikke køre den for hårdt" etc.)

Hvis ikke vi havde lavet hende så hun kunne tåle at blive brugt, burde hun står på museum :-)

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 5/10 2011, 23:59 (4799 dage siden) @ Filip Gram

Lige for en god ordens skyld, da jeg kan se der er en uheldig gentagelse af to nært beslægtede formuleringer, har jeg ikke lovet en førerumstur, da det jo som bekendt ikke er tilladt, ej heller tilrådeligt på en så lille førerplads som Karens!

Nej det er selvfølgelig fuldt forståeligt. Håber dog, at man kan få lov at kigge op under stilstand et sted, og få et indtryk af forholdene opfyret.:-D

Jeg håber ikke jeg nåede at give falske forhåbninger!- Invitationen, som var tiltænkt til at køre med i toget, er selvfølgelig stadig gældene (som den er for alle andre!), ligesom et ophold på broen over banen på hjulbybakke også ville kunne give et fint indtryk af maskinens formåen...

Hvis ikke vi havde lavet hende så hun kunne tåle at blive brugt, burde hun står på museum :-)

Nej det er selvfølgelig klart

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Filip Gram, 6/10 2011, 00:02 (4799 dage siden) @ caprani

Lige for en god ordens skyld, da jeg kan se der er en uheldig gentagelse af to nært beslægtede formuleringer, har jeg ikke lovet en førerumstur, da det jo som bekendt ikke er tilladt, ej heller tilrådeligt på en så lille førerplads som Karens!


Nej det er selvfølgelig fuldt forståeligt. Håber dog, at man kan få lov at kigge op under stilstand et sted, og få et indtryk af forholdene opfyret.:-D

Under hensynstagen til tjenesten (rangering, bremseprøve, fyring og lign.) er dette selvfølgelig altid muligt. :-)

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 6/10 2011, 00:05 (4799 dage siden) @ Filip Gram

Under hensynstagen til tjenesten (rangering, bremseprøve, fyring og lign.) er dette selvfølgelig altid muligt. :-)

Naturligvis. Glimrende :-)

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af caprani ⌂, København, 8/10 2011, 11:32 (4796 dage siden) @ Filip Gram

Der er bestilt billet Odense tur/retur d. 18/10 :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af T-297, 15/10 2011, 19:34 (4789 dage siden) @ Filip Gram

Den genopdragelse finde sted ved Høng 16/10 ( se vores Køreplan )

Damp folk har lært ALDRI ALDRI sammenline drift priser med diesel
MEN diesel folk må lære ALDRI ALDRI sammenline HK og trækkraft.

jeg kan ikke på stående fod huske have en k-maskine laver af Hk men ( ret mig gerne )
mener vi snakker omkring. ca. deromkring. størrelsesorden. 550 hk og må trække 600 T

en MY har 1950 hk og må trække 1000 T ( jeg mener det er 1000 T )

BRian

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/10 2011, 08:53 (4789 dage siden) @ Kaspertog
redigeret af Rask Ingemann Lambertsen, 15/10 2011, 09:29

Tirsdag d. 04. oktober, 2011, 21:47 skrev Kaspertog:

Ps. Man ville kører fra Kh-Kj via S-banen.

Det gjorde man alligevel, og det blev ad det nye 6. hovedspor København H-Skelbæk. Det var i øvrigt god stil af stationsbestyreren at sørge for "Kør igennem" i Skelbæks indkørselssignal, for det er et sjældent syn. Der var utroligt nok ikke en eneste fotograf på perronen til at forevige det, men mon ikke det lykkedes en af fotograferne i toget at fotografere det ud gennem vinduet i den svage højrekurve?

P.S. God tur.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af re20000, 15/10 2011, 10:55 (4789 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Kære Rask

Jeg er ked af at tage lidt af romantikken ud af det, men da K-maskinerne ikke er udrustet med HKT er han simpelthen nødt til det... Håber også nogen har fået et godt billede!
Men det er jo altid dejligt at se nogle grønne lamper på s-banen.
Selv de gule er jo så småt på vej til at blive historie.

Nold

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af ljbanen, 15/10 2011, 18:09 (4789 dage siden) @ Johnni Lassen

Flot foto og fint klip, Johnni.
Der var mange fotografer i Maribo idag.

Avatar

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Johnni Lassen ⌂, 15/10 2011, 19:09 (4789 dage siden) @ ljbanen

Tak Jan :-) så kommer der nok en hel del billeder senere i aften og i løbet af i morgen :-)

--
[image][image]

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/10 2011, 19:48 (4789 dage siden) @ Johnni Lassen

Lørdag d. 15. oktober, 2011, 13:23 skrev Johnni Lassen:

Her er toget ved Haslev på sin vej til Maribo, med en flot dampfane i den stille morgen luft.

Ja, vejret var godt i dag. Dampfanen gjorde det muligt at følge toget helt ud til omkring Sydhavn T, set fra Dybbølsbro (broen). Der må have været bonus til morgenfriske beboere i etageejendommene ud til Ingerslevsgade og Enghavevej. Det gik jo fint med at komme op ad rampen mellem Skelbæk og Bavnehøj.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Rask Ingemann Lambertsen, 15/10 2011, 19:35 (4789 dage siden) @ re20000

Lørdag d. 15. oktober, 2011, 10:55 skrev re20000:

Jeg er ked af at tage lidt af romantikken ud af det, men da K-maskinerne ikke er udrustet med HKT er han simpelthen nødt til det...

Nej, der kunne have været brugt "Kør med begrænset hastighed". I TIB Ø pr. 1/8-2011 og 19/9-2011 står der da heller ikke noget om, at der kan stilles gennemkørsel i Skelbæk (indkørselshastighed ikke skrevet med fed skrift). Derimod skulle det, ifølge TIB Ø pr. 24/1-2011, tidligere have kunnet lade sig gøre at stille gennemkørsel mod Valby, men det har jeg aldrig set brugt, hverken til ståltoget, veterantog eller første tog efter kørsel ad venstre spor.

Som konsekvens af "Kør igennem" var samtlige gule lanterner i I-signalet slukket. Det har jeg heller ikke set før på Skelbæk station. Så jeg er helt igennem glad for, at jeg stod så tidligt op på en lørdag. :-)

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Damptur Kh - Maribo d. 15/10

af Peter Roland Hansen, 4/10 2011, 21:47 (4800 dage siden) @ Nikolaj Nielsen

Turen køres med K 582 ligesom for 50 år siden. Hvis man vil undgå at turen aflyses er det bare med t få meldt sig til.

www.veterantoget.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak