Det var i den ånd man slagtede PBS.
Om det var DSB eller socialdemokraterne (bandeord åbenbart andre steder end i Olsen-banden ) der slagtede PBS - eller PBS der slagtede sig selv, ved jeg ikke. Men teksten her på Jernbanen lyder således http://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=100&g=m
Banestyrelsen og Jernbanetilsynet som de hed dengang havde et godt øje til PBS. Da PBS skulle til at køre på Løgstørbanen blev alle overkørselsanlæg sat ud af drift. De havde ellers stået med strøm på i lang tid uden at nogen havde ondt af det.
Udover Løgstørbanen var der flere mindre sidespor hvor de røde stoptavler pludselig voksede frem da PBS ville til at bruge sporene.
Efter Kølkær ulykken fandt man ud af at tog uden ATC kun måtte køre 80 km7t - for at ungdå gentagelser, lød det. Underligt nok havde de to tog der kollidered i Kølkær ATC, men det havde stationen ikke. Nu kunne man så forvente at alle tog der ikke var beskyttet med ATC skulle end på de 80, men nej, på ikke-ATC strækninger kunne man fortsat køre med normal strækningshastighed. Så undgik man jo også at ramme DSB...
Men PBS måtte ned på 80 km/t med deres containertog Tinglev-Århus. Det viste sig at de godt kunne få en kanal med den hastighed, og det var jo åbenbart ikke meningen for kort tid efter blev hastigheden for tog uden ATC på ATC strækninger sat ned til 70 km/t og så kunne de ikke længere få en kanal.
Så var der jo en afsporng i Grindsted.
http://hcl.dk/da/jernbane/havarirapporter/jernbanetilsynets+undersøgeler+1996+-+2004/~/...
Hvor man kan læse:
Den intensiverede kørsel med PBS' store MY lokomotiv i stedet for DSBs
betjening med MT rangermaskine har accelereret problemet.
Bevares, DSB har kørt med MZ på Grindstedbanen, det glemte man vist lige at få med, men problemet synes måske mindre når det er de tre rigtige bogstaver der står på fronten?
På en eller anden måde kan jeg ikke blive fri for tanken om at der blev givet lidt rigelig aktiv dødshjælp her.